Gå til innhold

Hvis et barn blir rusmisbruker i løpet av tenårene…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du er den største feilen foreldrene har gjort da?

Anonymkode: ac924...4d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer av en av to ting:

Overbeskyttende

Eller gi fullstendig beng

Anonymkode: 12d3b...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For høye forventninger. For lite tilstedeværelse. For mange hobbyer. Dårlig kommunikasjon. For materialistisk. Foreldre ruser seg selv. 0 grenser. Overlatt til seg selv. Mobbing og lite nettverk.

Anonymkode: 00d29...1aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rusmisbrukere kommer fra alle samfunnslag. Noen har bare hatt dårlige venner eller kommet inn i et eksperimerende festmiljø. Noen idretter og yrker har et miljø for prestasjonsfremmende stoffer. Andre har blitt mobbet, voldtatt, misbrukt eller opplevd omsorgssvikt, press, ignorering eller annet som gir følelse av lav verdi. Det kan, men må ikke, være foreldrene som har skylden. 

Anonymkode: c7678...9a0

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: b83f2...bde

• Hjerte 1
Skrevet

Det kommer vel an på hvorfor barnet misbruker rus. Det kan være forhold hjemme som foreldrene er direkte ansvarlig for, men det kan like gjerne være noe helt annet, feks mobbing, overgrep eller andre grunner som er årsaken, og der foreldrene ikke har greid å hjelpe barnet tilstrekkelig. 

Hvorfor spør du egentlig? Hva er konteksten?

AnonymBruker
Skrevet

Kan være noe så lite som dårlig ungdomsmiljø i hele byen. Selv om foreldrene mine var tilstedet på alle måter. Frihet under grenser. Måtte tjene penger for å kjøpe oss de dyreste tingene, men fikk også det vi ville ha av billigere ting. Hadde faste rutiner, rammer, regler. Lyttet, pratet godt, ingenting var feil å snakke om. Selv om hele familien var samlet ofte og på en god måte. Selv om alt var så bra... så ble mitt yngre søsken rusmisbruker i en alder av 14. 

Anonymkode: 0faf7...214

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tilknytningsproblematikk. 

Anonymkode: 47cdd...0ef

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Menchit skrev (12 minutter siden):

Det kommer vel an på hvorfor barnet misbruker rus. Det kan være forhold hjemme som foreldrene er direkte ansvarlig for, men det kan like gjerne være noe helt annet, feks mobbing, overgrep eller andre grunner som er årsaken, og der foreldrene ikke har greid å hjelpe barnet tilstrekkelig. 

Hvorfor spør du egentlig? Hva er konteksten?

Eller rett og slett bare fordi rus er deilig for noen. 

Første gang jeg røyket hasj, visste jeg at dette kom jeg aldri til å slutte med. Var som å komme hjem i hodet mitt. 

Alkohol og andre rusmidler er som gift for meg, mens hasj er det beste jeg kan innta. 

Så noen ruser seg for rusens skyld, ikke fordi det er noe galt med oppveksten eller foreldrene. 

Nå er jeg over femti og røyker meg en bønne i helgene eller ferier. 

Anonymkode: 5fdc9...90c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Første gang jeg røyket hasj, visste jeg at dette kom jeg aldri til å slutte med. Var som å komme hjem i hodet mitt. 

Alkohol og andre rusmidler er som gift for meg, mens hasj er det beste jeg kan innta. 

Så noen ruser seg for rusens skyld, ikke fordi det er noe galt med oppveksten eller foreldrene. 

Over 50- år og røyker hasj… Hvordan får du tak i dette hele tiden? Hvordan er disse folka som videreselger dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Regner ikke med at du har barn, men røyker du også dette når du er tilstede med nieser og nivøer/ andre barn?

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

For høye forventninger. For lite tilstedeværelse. For mange hobbyer. Dårlig kommunikasjon. For materialistisk. Foreldre ruser seg selv. 0 grenser. Overlatt til seg selv. Mobbing og lite nettverk.

Anonymkode: 00d29...1aa

Alt dette for min del.

Anonymkode: 31ee6...7ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Over 50- år og røyker hasj… Hvordan får du tak i dette hele tiden? Hvordan er disse folka som videreselger dette?

Er det minste problemet. Helt vanlige folk røyker hasj. 

Vi er helt vanlige mennesker, akkurat som de som tar seg et glass vin en fredags kveld :) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Regner ikke med at du har barn, men røyker du også dette når du er tilstede med nieser og nivøer/ andre barn?

Jeg har barn og barnebarn. 

Røyker meg en bønne når mine voksne barn tar seg et glass vin i helgene. De vet utmerket godt at jeg røyker av og til. Er fullstendig oppegående, sitter ikke akkurat i en mørk kjeller og sikler. Fungerer helt som normalt etter jeg røyker, ingen har sjans til å se det på meg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Haha:) Det er ikke meg du spør. Men det er jo det enkleste i verden. Hadde tatt meg 5 minutter å fått tak i noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har barn og barnebarn. 

Røyker meg en bønne når mine voksne barn tar seg et glass vin i helgene. De vet utmerket godt at jeg røyker av og til. Er fullstendig oppegående, sitter ikke akkurat i en mørk kjeller og sikler. Fungerer helt som normalt etter jeg røyker, ingen har sjans til å se det på meg. 

Men de som selger, bryter jo loven! Du også, og det tenker jeg signaliserer både til barn og barnebarn at samfunnets lover trenger overholdes, hvis det ikke passer deg.

Selv forsøker jeg å lære mine at regler, til og med de du ikke nødvendigvis er enige, skal overholdes.

Hva tenker du om det? 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ofte de samme som pleide å selge det da de var yngre. Jeg bor sammen med en som selger hasj, og du hadde nok blitt overrasket om du visste hva slags type folk som var innom her for å handle, det er absolutt alt mellom himmel og jord, alle er over 30, og alle har jobb.

Gjest DislayName
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men de som selger, bryter jo loven! Du også, og det tenker jeg signaliserer både til barn og barnebarn at samfunnets lover trenger overholdes, hvis det ikke passer deg.

Selv forsøker jeg å lære mine at regler, til og med de du ikke nødvendigvis er enige, skal overholdes.

Hva tenker du om det? 

😅😅😅 Tenk, de bryter LOVEN!!! 

Hvis du følger med ville du fått med deg at denne loven er under endring og har vært det i lang tid. 

...nei, jeg bruker ingenting ulovlig selv.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker du om det? 

Det er bare sunt å ha en kritisk innstilling til lover, regler og de som styrer samfunnet vårt. At noe er nedfelt i lov betyr ikke at det er riktig. Det er mye som har vært forbudt tidligere, som vi i dag mener er helt normalt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva tenker du om det? 

Og hadde alkoholen kommer på markedet i dag hadde den også blitt påbudt. Du kan bare gå å være moralens vokter et annet sted ;)

Anonymkode: 7a751...49b

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...