AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Erfaringer med langtidsinnleggelse i psykiatrien? Hvordan så dagen deres ut? Anonymkode: 0cfc9...56b
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Erfaringer med langtidsinnleggelse i psykiatrien? Hvordan så dagen deres ut? Anonymkode: 0cfc9...56b Lengste oppholdet mitt var 5 mnd. dag: 07.30: Opp/ medisiner 08.00: Frokost 09.00: morgen møte 10.00: samtalegrupper 11.30: Lunsj 13.00: turgruppe/ trening og eller samtale med pskykolog 15.30: Middag (permisjoner) 19.00: Kveldsmat (hjem fra permisjon) TV/ surfing/ lesing/ kortspill/ tegning og lignende… 21.30: Medisiner Anonymkode: d4a8f...f13
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Det er en stund siden jeg var, men var innlagt i 8 måneder. Var på barn- og ungdoms avdeling. Men da var dagene ca: stå opp for å rekke å spise og kle på seg før skolen (var egen skole for oss 8 pasientene). Så hadde vi skole til kl 2, var lunsj og friminutteter inni der. Så hadde vi lekse/behandling. Det var 4 behandlere, så en pasient gjorde lekser og den andre var i behandling, også byttet vi. Det var behandling 2 ganger i uka. Og de de dagene vi ikke hadde behandling gjorde vi bare lekser, og kreativ aktivitet eller spill, litt etter hva man ville. Og en dag i uka hadde vi gruppetime (grusomt!) Så var det middag etter det. Så fikk vi gjøre aktiviteter etter middag, som spill, kreativ hobby, tur. Jeg ba ofte om å få dra på kjøretur, da var det en milijøterapaut som tok med seg oss som ville kjøre tur. Så kunne vi dra til kjøpesenteret en dag, bowling osv. Så var det kveldsmat og seng. To stykk fikk være der en helg i måneden, så det gikk på omgang. De andre måtte hjem i helgene. Det var vel det, dette var i 2011-2012. Så er en stund siden. Fikk egentlig ingenting ut av det, annet en at jeg slapp å være hjemme hos foreldrene mine som bare gjorde meg sykere. Men du ville vel kanskje vel helst ha svar fra voksenavdeling. Anonymkode: ec45d...4b3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Erfaringer med langtidsinnleggelse i psykiatrien? Hvordan så dagen deres ut? Anonymkode: 0cfc9...56b Det kommer jo veldig an på hvorfor man er innlagt, hvor man er innlagt, hvilken paragraf man er innlagt på frivillig/tvang og så videre og så videre Anonymkode: 56fc0...352
Purple_Pixiedust Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 (endret) Kommer an på hvor. Jeg har vært 7 mnd i akuttpsykiatrien og der snakket jeg med behandler 3 dager i uken sånn ca, og ellers spiste til måltider og gikk tur med ansatte. Når jeg hadde utgang gikk jeg av og til tur selv også. I rusbehandling hvor jeg var ett år var det mye mer program. Grupper, matlaging, psykolog, turer etc. Nå holder jeg på med et fire måneders langt opplegg som er delt opp da, men her er det morgenmøte, fokussamtale morgen og ettermiddag, samtale hver dag inkludert helg, prosessmøte minst annenhver uke, samarbeidsmøter og samtaler utenom ved behov. Så aktiviserer jeg meg selv med trening. Endret 18. mai 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #6 Skrevet 19. mai 2022 Lengste var to og et halvt år på ungdomspsyk. Først under foreldresamtykke og senere frivillig tvang (fikk "velge" mellom å være der frivillig eller under tvang). Hvordan dagen så ut varierte mye etter hvor dårlig jeg var og hva jeg hadde lov til. I de verste periodene bestod dagene bare av å sitte/ligge inne på et strippa rom med KO, så da skjedde det naturlig nok ikke så mye. I de gode periodene ble jeg oppfordret til å være med på alt av aktiviteter. De prøvde så langt de kunne å tilby aktiviteter som alle kunne få mulighet til å være med på, så tilbudet varierte veldig etter hvilke pasienter som var inne og den generelle formen på avdelingen. Noen ganger var aktiviteten bare å se en film sammen. Men jeg husker det var utflukt hver onsdag. Noen ganger kjørte vi et lite stykke for å gå tur litt vekk fra sykehusområdet, mens andre ganger dro vi f.eks. på kino. Noen ganger slo de sammen utflukten til begge avdelingene hvis det bare var noen få fra hver som kunne delta, så da dro man sammen. Hendte også at vi gikk tur til butikken for å kjøpe snop på lørdagene, og hvis man trengte noe kunne man reise ut og handle sammen med en ansatt (når det var tid, så klart). Hadde aldri utgang uten følge, men hvis jeg hadde hatt det, kunne jeg sikkert fylt dagene med noen gåturer. Var også skoletilbud på dagtid i ukedagene, men jeg deltok ikke så mye fordi skolen min nektet å samarbeide med sykehuset rundt skolegang. Hendte jeg var med på formingsrommet på sykehusskolen innimellom. Om sommeren kunne vi få plante planter og grønnsaker i atriet, og da ble man oppmuntret til å ha aleneansvar for "sin" plante. Høres kanskje teit ut, men jeg syntes det var veldig ålreit å ha en potte med gulrøtter å passe på. Det var godt å ha en fast ting jeg måtte gjøre i løpet av dagen, og en potte med gulrøtter var lett og greit å forholde seg til. Timeplanen så vel noe sånt ut: 08:00 Frokost (helg 08:30) Tilbud om skole. Eventuelle møter eller samtaler med behandler. Trening med fysioterapeut. (Helg ingenting) 11:30 Lunsj Samme som mellom frokost og lunsj. (Helg ingenting) 14:00 Fredagskake på fredager 17:00 Middag 18:00 TV-stua ble låst opp (dagens høydepunkt ❤️) 20:00 Kvelds Ingen gruppegreier eller undervisning. Besøk kunne vi få døgnet rundt, og besøket kunne overnatte. Samtaler med behandlere hadde jeg 1-2 ganger om dagen. Da jeg var forsøkskanin for noen psykologistudenter var det færre samtaler med behandlere. Anonymkode: 1ee55...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #7 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er en stund siden jeg var, men var innlagt i 8 måneder. Var på barn- og ungdoms avdeling. Men da var dagene ca: stå opp for å rekke å spise og kle på seg før skolen (var egen skole for oss 8 pasientene). Så hadde vi skole til kl 2, var lunsj og friminutteter inni der. Så hadde vi lekse/behandling. Det var 4 behandlere, så en pasient gjorde lekser og den andre var i behandling, også byttet vi. Det var behandling 2 ganger i uka. Og de de dagene vi ikke hadde behandling gjorde vi bare lekser, og kreativ aktivitet eller spill, litt etter hva man ville. Og en dag i uka hadde vi gruppetime (grusomt!) Så var det middag etter det. Så fikk vi gjøre aktiviteter etter middag, som spill, kreativ hobby, tur. Jeg ba ofte om å få dra på kjøretur, da var det en milijøterapaut som tok med seg oss som ville kjøre tur. Så kunne vi dra til kjøpesenteret en dag, bowling osv. Så var det kveldsmat og seng. To stykk fikk være der en helg i måneden, så det gikk på omgang. De andre måtte hjem i helgene. Det var vel det, dette var i 2011-2012. Så er en stund siden. Fikk egentlig ingenting ut av det, annet en at jeg slapp å være hjemme hos foreldrene mine som bare gjorde meg sykere. Men du ville vel kanskje vel helst ha svar fra voksenavdeling. Anonymkode: ec45d...4b3 ja, voksenavdeling Anonymkode: 0cfc9...56b
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #8 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lengste var to og et halvt år på ungdomspsyk. Først under foreldresamtykke og senere frivillig tvang (fikk "velge" mellom å være der frivillig eller under tvang). Hvordan dagen så ut varierte mye etter hvor dårlig jeg var og hva jeg hadde lov til. I de verste periodene bestod dagene bare av å sitte/ligge inne på et strippa rom med KO, så da skjedde det naturlig nok ikke så mye. I de gode periodene ble jeg oppfordret til å være med på alt av aktiviteter. De prøvde så langt de kunne å tilby aktiviteter som alle kunne få mulighet til å være med på, så tilbudet varierte veldig etter hvilke pasienter som var inne og den generelle formen på avdelingen. Noen ganger var aktiviteten bare å se en film sammen. Men jeg husker det var utflukt hver onsdag. Noen ganger kjørte vi et lite stykke for å gå tur litt vekk fra sykehusområdet, mens andre ganger dro vi f.eks. på kino. Noen ganger slo de sammen utflukten til begge avdelingene hvis det bare var noen få fra hver som kunne delta, så da dro man sammen. Hendte også at vi gikk tur til butikken for å kjøpe snop på lørdagene, og hvis man trengte noe kunne man reise ut og handle sammen med en ansatt (når det var tid, så klart). Hadde aldri utgang uten følge, men hvis jeg hadde hatt det, kunne jeg sikkert fylt dagene med noen gåturer. Var også skoletilbud på dagtid i ukedagene, men jeg deltok ikke så mye fordi skolen min nektet å samarbeide med sykehuset rundt skolegang. Hendte jeg var med på formingsrommet på sykehusskolen innimellom. Om sommeren kunne vi få plante planter og grønnsaker i atriet, og da ble man oppmuntret til å ha aleneansvar for "sin" plante. Høres kanskje teit ut, men jeg syntes det var veldig ålreit å ha en potte med gulrøtter å passe på. Det var godt å ha en fast ting jeg måtte gjøre i løpet av dagen, og en potte med gulrøtter var lett og greit å forholde seg til. Timeplanen så vel noe sånt ut: 08:00 Frokost (helg 08:30) Tilbud om skole. Eventuelle møter eller samtaler med behandler. Trening med fysioterapeut. (Helg ingenting) 11:30 Lunsj Samme som mellom frokost og lunsj. (Helg ingenting) 14:00 Fredagskake på fredager 17:00 Middag 18:00 TV-stua ble låst opp (dagens høydepunkt ❤️) 20:00 Kvelds Ingen gruppegreier eller undervisning. Besøk kunne vi få døgnet rundt, og besøket kunne overnatte. Samtaler med behandlere hadde jeg 1-2 ganger om dagen. Da jeg var forsøkskanin for noen psykologistudenter var det færre samtaler med behandlere. Anonymkode: 1ee55...2d5 Må være vondt å tenke tilbake på at du brukte 3år på livet ditt bak låste dører. Hvis du ikke var på perm hver helg en gang Anonymkode: c37a5...2a9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #9 Skrevet 19. mai 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Må være vondt å tenke tilbake på at du brukte 3år på livet ditt bak låste dører. Hvis du ikke var på perm hver helg en gang Anonymkode: c37a5...2a9 Både ja og nei. Jeg mistet jo alt av ungdomstid og fikk aldri fullført grunnskolen, men samtidig så hadde jeg ikke vært i live i dag om jeg ikke hadde fått så intensiv behandling. Er i dag takknemlig for at de holdt meg igjen, men skulle så klart ønske jeg slapp å bli så syk i utganspunktet. Anonymkode: 1ee55...2d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå