Gå til innhold

Hvorfor er eggeplomma mi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det skjer i hønseegg av og til..

Nå ser jeg for meg at jeg starter en ny tråd à la den berømte kjøttdeigtråden... så nemlig i avisa dag at over tjue prosent av skolebarna i et av de europeiske landene (eller var det USA?)ikke visste at pommes frites er laget av poteter, ost er laget av melk osv. osv.

:grine2:

Plommen inneholder jo den næringen kyllingen skal ha (hvis egget er befruktet, da). Hønseeeggene som selges i butikken er stort sett ikke befruktede, men av og til kan det lure seg inn et egg med et påbegynt fosteranlegg. Derav litt blod. Ikke farlig å spise i det hele tatt.

Vart du skræmt, no?

Skrevet

.....

og der mistet jeg lysten til å spise egg noe mer

;)

Skrevet

w00t!

Er virkelig egg fra en EKTE høne? Så det danner seg liksom en kylling av det gulet i egget? Er det derfor kyllinger er gule?

Forklar, du store Orakel!

Skrevet
Plommen inneholder jo den næringen kyllingen skal ha (hvis egget er befruktet, da). Hønseeeggene som selges i butikken er stort sett ikke befruktede, men av og til kan det lure seg inn et egg med et påbegynt fosteranlegg. Derav litt blod. Ikke farlig å spise i det hele tatt.

Vart du skræmt, no?

Tull og tøys. Blodspor i eggeplommen har ingenting med om egget er befruktet eller ikke å gjøre. Blodspor kan det komme selv om høna aldri har vært i nærheten av en hane i hele sitt liv. Årsaken er at det noen ganger kommer litt blod sammen med plommen før skallet dannes. Det er helt naturlig og ikke farlig. Egg vi kjøper i butikken er vanligvis gjennomlyst slik at egg med dobbel plomme og egg med blodspor kan plukkes ut, så om man finner blodspor har man enten kjøpt egg som ikke er kontrollert eller som har sneket seg gjennom kontrollen.

Skrevet

Fakse har rett.

Jeg har vokst opp på gård der foreldrene drev med høner.

2000 høner og stort sett ingen haner, og likevel kan det komme røde prikker på plommen. Det er bare å ta det bort med en teskje f.eks før man bruker egget.

Men jeg kan bekrefte at egg kommer fra innsida av ordentelige levende høner :ler:

Skrevet
w00t!

Er virkelig egg fra en EKTE høne? Så det danner seg liksom en kylling av det gulet i egget? Er det derfor kyllinger er gule?

Forklar, du store Orakel!

hæææ? du kødder nå ikke sant?

trudde at eggene vokste på egge-planter jeg da...

:klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...