Gå til innhold

Hun tok en riktig løsning når hun skulle bruke hijab å valgte festdrakt og ikke bunad.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.tv2.no/a/14780141/?fbclid=IwAR17m7xYMPN05fzvrSiz4Z4NksV8tzpKMI41vvTxJs1z7GZKW2eJfZbzc-E

Det har jo blitt så populært å sy egne festdrakter nå, å de blir jo så fine. 

Jeg tenker at det er riktig å velge festdrakt og ikke bunad hvis man skal bruke hijab. Hvorfor skal liksom andre kulturer komme å gjøre endringer på våre tradisjonelle bunader? Det er ikke knyttet like store tradisjoner til festdrakter, så det var et klokt valg hun tok. Festdrakten hun sydde ble jo også kjempefin.

Jeg ser også at hun sier at hun fortsatt vil ha bunad - noe som er uklokt så lenge hun bruker hijab. Hun sier også at hun merker reaksjoner på at fargede mennesker får reaksjoner for å bære bunad. For min del så er det ikke hudfargen som avgjør om en person kan bruke bunad, men det å tilføre bunaden et element som ikke har rot i norske tradisjoner.

Hvordan tror dere samene hadde reagert om noen brukte hijab til deres samedrakter? 

Anonymkode: fdacf...4e2

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan tror dere samene hadde reagert om noen brukte hijab til deres samedrakter?

Noen hadde reagert som deg og andre hadde syntes det var helt greit å bruke hijab til kofte.

Jeg har bunad og har virkelig ikke noe problem med hijabkledde kvinner i bunad.

Anonymkode: c4df2...9c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bunader handler om tilhørighet for meg personlig. Har hun tilhørighet i vårt land, så har hun like mye rett til å bruke bunad som en etnisk norsk person mener jeg. Samedrakter er tilhørighet, de er samer som bor i Norge og feirer Norge med sin drakt. På 17. Mai så skal du kle deg i det fineste du har, det plagget du er mest stolt av. Om det er kulturelt eller religiøst, arvet bunad, festdrakt eller kjole fra cubus spiller ingen rolle. 

En hijab er både et kulturelt plagg og et religiøst plagg. Kultur, religion og tilhørighet er ikke det samme. De hører delvis sammen og har noe med hverandre å gjøre, men når alt kommer til alt så er det ikke det samme. 
En muslim kan være like Norsk som meg og deg.  Vi er et flerkulturelt land, vi har religionsfrihet og det er det som gjør Norge til et godt land å leve i. Bunad og hijab går helt fint sammen. De som sier noe annet er rasister eller skaprasister som ikke en gang vet at de lider av kronisk fremmedfrykt og rasistisketanker. Hijab og bunad hører helt klart sammen, har ikke en gang tenkt tanken på at noen skal synes det er feil. 

Når det kommer til klær så er det bare én ting som burde være strengt ulovlig; tennissokker i sandaler. Det er ikke greit i det offentlige rom, det er noe du bør holde hjemme for deg selv. 

Anonymkode: aaa9d...57b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bunader handler om tilhørighet for meg personlig. Har hun tilhørighet i vårt land, så har hun like mye rett til å bruke bunad som en etnisk norsk person mener jeg. Samedrakter er tilhørighet, de er samer som bor i Norge og feirer Norge med sin drakt. På 17. Mai så skal du kle deg i det fineste du har, det plagget du er mest stolt av. Om det er kulturelt eller religiøst, arvet bunad, festdrakt eller kjole fra cubus spiller ingen rolle. 

En hijab er både et kulturelt plagg og et religiøst plagg. Kultur, religion og tilhørighet er ikke det samme. De hører delvis sammen og har noe med hverandre å gjøre, men når alt kommer til alt så er det ikke det samme. 
En muslim kan være like Norsk som meg og deg.  Vi er et flerkulturelt land, vi har religionsfrihet og det er det som gjør Norge til et godt land å leve i. Bunad og hijab går helt fint sammen. De som sier noe annet er rasister eller skaprasister som ikke en gang vet at de lider av kronisk fremmedfrykt og rasistisketanker. Hijab og bunad hører helt klart sammen, har ikke en gang tenkt tanken på at noen skal synes det er feil. 

Når det kommer til klær så er det bare én ting som burde være strengt ulovlig; tennissokker i sandaler. Det er ikke greit i det offentlige rom, det er noe du bør holde hjemme for deg selv. 

Anonymkode: aaa9d...57b

Så fint at du kan konstantere på alle som er uenige med deg sine vegne, at de er rasister etc, utifra synspunkter på om et hodeplagg fra midtøsten passer sammen med en norsk tradisjonell folkedrakt eller ikke. Hvorfor kan de ikke ta på seg et skaut heller? 

Hijab til bunad ser så utrolig malplassert ut, du har ingen rett til å dømme meg for å være både det ene og det andre for å mene det. Du tror det er jeg som er trangsynt, men du er så trangsynt selv at du ikke klarer å se lengre enn dine egne meninger og nesetipp.

Edit; tennissokker i sandaler er det virkelig ingenting galt med, helt normal kombinasjon.

Endret av mingus
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet. Det er jo mange bunader med hodeplagg, så om man vil dekke håret sitt, kan man jo velge en av disse.

Dette er muligens en brannfakkel, men vil påstå at hijab ser bedre ut enn mange av hodeplaggene som egentlig hører til bunadene.

Anonymkode: a7310...b6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, de endrer jo ikke på selve bunaden.. Det er jo det samme som alle de som bruker masse sminke når «regelen» er at man ikke skal det med bunad.

Synes det er flott at man legger til sin egen vri på det slik at flere kan bruke det om de ønsker.

Anonymkode: 55dc8...6ba

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre om folk brukte hijab til bunad. Nordmenn er så rare, vi skal inkludere alle i alt, helt til det kommer til bunad, der er noen så rigide at halve kunne vært nok. Jeg bruker til og med joggesko til bunad fordi jeg ikke kan gå med pensko. Mange hijaber er utrolig fine også. 

Anonymkode: 86a31...6c1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser ikke problemet. Det er jo mange bunader med hodeplagg, så om man vil dekke håret sitt, kan man jo velge en av disse.

Dette er muligens en brannfakkel, men vil påstå at hijab ser bedre ut enn mange av hodeplaggene som egentlig hører til bunadene.

Enig med deg i at hijab av og til ser bedre ut enn noen av de tradisjonelle hodeplagg til bunad. Men, nå er jo bunad et tradisjonsplagg da, skjønner ikke hvorfor folk som da ikke ønsker å følge tradisjoner absolutt ønsker å bruke bunad?

Er selv sterkt i mot uniformering, takket derfor nei til bunad da jeg skulle konfirmere meg for en haug med år siden, at det var noe dom het «koneskaut» var også med og påvirke mitt nei takk husket jeg. Syntes tydeligvis allerede som fjortis at det var ubekvemt å signalisere denne type personlig status ved å iføre/la være å iføre seg hodeplagg.

Skrevet

Om det er sånn at man ikke kan bruke enkelte ting til bunaden fordi det "endrer" på de, må vi jo droppe både regnponchoer av plast, solbriller, hårpynt som ikke er bunadssølv, strømpebukser, eventuelle sokker i skoene, hårbøyler(selv om disse har brodert på seg bunadsmønsteret) og folk må finne frem hodeplaggene som tilhører de forskjellige bunadene og faktisk ta dette på og bruke det.

For vi skal jo ikke forandre på noe, sant?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Om det er sånn at man ikke kan bruke enkelte ting til bunaden fordi det "endrer" på de, må vi jo droppe både regnponchoer av plast, solbriller, hårpynt som ikke er bunadssølv, strømpebukser, eventuelle sokker i skoene, hårbøyler(selv om disse har brodert på seg bunadsmønsteret) og folk må finne frem hodeplaggene som tilhører de forskjellige bunadene og faktisk ta dette på og bruke det.

For vi skal jo ikke forandre på noe, sant?

Det er bare de andre som ikke får forandre på noe. Vi får selvsagt gjøre det som er mest praktisk for oss selv...

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan folk kan ha så sterke følelser knyttet til bunad. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om de vil bruke hijab til bunaden, så får de vel det. Er da søren meg så mye annet rart en ser blant bunadskledde, så en hijab skiller seg ikke akkurat ut.

Anonymkode: e2ccf...2ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke sparkelsminke, vippeextensions og vepsestikklepper på etnisk norske ser helt bra ut heller. Men her var det jo hijab som var tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...