AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 I medisin kan man for eksempel ikke ta "bachelor i medisin" og deretter "master i medisin". Man må ta hele greia, alle fem årene, på én gang, for å bli lege. Når det gjelder rettsvitenskap, gjelder det samme for å bli advokat? Ser en del "bachelor i rettsvitenskap", og det frister, ettersom jeg gjerne vil komme meg raskt ut i jobb, og samtidig ha muligheten til å ta en toårig master senere, og få tittelen "advokat". Er det mulig? Anonymkode: 1fbd2...fea
Gjest Kastanjefrø Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I medisin kan man for eksempel ikke ta "bachelor i medisin" og deretter "master i medisin". Man må ta hele greia, alle fem årene, på én gang, for å bli lege. Når det gjelder rettsvitenskap, gjelder det samme for å bli advokat? Ser en del "bachelor i rettsvitenskap", og det frister, ettersom jeg gjerne vil komme meg raskt ut i jobb, og samtidig ha muligheten til å ta en toårig master senere, og få tittelen "advokat". Er det mulig? Anonymkode: 1fbd2...fea Medisin er 6 årig. Ja du kan ta en bachelor og så søke deg inn på masterprogrammene, på UiB er det bla. Mulig men du konkurrerer om få plasser. Nå med endring i gradsforeskriften vil nok flere steder tilby denne muligheten. forøvrig, om du ikke har karakterene til å komme deg inn på master direkte er sjansene for å bli advokat lave, fyi. Endret 18. mai 2022 av Kastanjefrø
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Du kan ta en bachelor i rettsvitenskap for eksempel ved Universitetet i Stavanger, men du kan ikke jobbe som jurist/advokat etter denne bacheloren. Etter endt bachelor har du egentlig ingenting som du kan vise til i med tanke på å få jobb. Du MÅ da komme deg videre til Bergen for å ta de neste to årene, hvis drømmen er å bli advokat. I Bergen er det reservert plass for 7-8 studenter fra Stavanger. Å komme seg videre til Bergen er dermed kun en mulighet som er åpen for topp 7 i klassen. Snittet blant de beste ligger på B+. Har du mulighet, søk på integrert master i utgangspunktet! Lykke til! Anonymkode: 7c82f...35a 1 1
Ullvott Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan ta en bachelor i rettsvitenskap for eksempel ved Universitetet i Stavanger, men du kan ikke jobbe som jurist/advokat etter denne bacheloren. Etter endt bachelor har du egentlig ingenting som du kan vise til i med tanke på å få jobb. Du MÅ da komme deg videre til Bergen for å ta de neste to årene, hvis drømmen er å bli advokat. I Bergen er det reservert plass for 7-8 studenter fra Stavanger. Å komme seg videre til Bergen er dermed kun en mulighet som er åpen for topp 7 i klassen. Snittet blant de beste ligger på B+. Har du mulighet, søk på integrert master i utgangspunktet! Lykke til! Anonymkode: 7c82f...35a Jeg holder med den jeg siterer: velg integrert master hvis du kan. UiB har reservert noen få plasser for studenter som har bachelor i juss fra Agder, Stavanger eller Innlandet. Her står det noe om hvor mange plasser som er/har vært for de forskjellige lærestedene: https://www.uib.no/jur/95298/opptaksreglement-opptak-til-toårig-mastergrad-i-rettsvitenskap En bachelor i juss er dessverre en av de utdanningene som er vanskeligst å søke jobb med. Rett nok kan man lese om folk som har fått spennende jobb på bakgrunn av bacheloren, men de aller fleste kastes ut i hard konkurranse på arbeidsmarkedet, og utkonkurreres av mer spesialiserte kandidater innenfor de aller fleste jobber.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Du kan sikkert få spennende jobbmuligheter med kombinasjon bachelor i juss + en master i noe annet. Men som det sies over her er det svært vanskelig å komme inn på master etter bachelor. Nærmest umulig. Du kan ikke tillate deg en eneste C, og dette er et juss-studie 😅 Altså skal du være best av de som allerede er best teoretisk. Jeg så på studiet selv, og snittet for å komme inn er 5 blank på førstegangsvitbemålet de fleste steder. Anonymkode: 7c82f...35a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan sikkert få spennende jobbmuligheter med kombinasjon bachelor i juss + en master i noe annet. Men som det sies over her er det svært vanskelig å komme inn på master etter bachelor. Nærmest umulig. Du kan ikke tillate deg en eneste C, og dette er et juss-studie 😅 Altså skal du være best av de som allerede er best teoretisk. Jeg så på studiet selv, og snittet for å komme inn er 5 blank på førstegangsvitbemålet de fleste steder. Anonymkode: 7c82f...35a Komme inn på master i rettsvitenskap etter endt bachelor i rettsvitenskap*** Anonymkode: 7c82f...35a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #8 Skrevet 19. mai 2022 Så kan jeg legge til at man blir jurist av å ta en master i rettsvitenskap. Så når man er ferdig med masteren, må man videre å få seg stilling som advokatfullmektig med læretid på 2 år for å få advokatbevillingen som trengs for å kunne kalle seg advokat. Anonymkode: 07c04...912 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #9 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 18.33): Du kan ta en bachelor i rettsvitenskap for eksempel ved Universitetet i Stavanger, men du kan ikke jobbe som jurist/advokat etter denne bacheloren. Etter endt bachelor har du egentlig ingenting som du kan vise til i med tanke på å få jobb. Du MÅ da komme deg videre til Bergen for å ta de neste to årene, hvis drømmen er å bli advokat. I Bergen er det reservert plass for 7-8 studenter fra Stavanger. Å komme seg videre til Bergen er dermed kun en mulighet som er åpen for topp 7 i klassen. Snittet blant de beste ligger på B+. Har du mulighet, søk på integrert master i utgangspunktet! Lykke til! Anonymkode: 7c82f...35a Det er muligheter fir å jobbe som jurist, f.eks. ved å gå videre som jordskiftekandidat eller eiendomsutvikling på nmbu. Jeg er jurist og jobber med flere som gikk bachelor-løsningen og så en master i noe annet. Anonymkode: d7cbc...ca6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #10 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Så kan jeg legge til at man blir jurist av å ta en master i rettsvitenskap. Så når man er ferdig med masteren, må man videre å få seg stilling som advokatfullmektig med læretid på 2 år for å få advokatbevillingen som trengs for å kunne kalle seg advokat. Anonymkode: 07c04...912 Det er ikke tilstrekkelig med "læretid" på 2 år heller. Du må også få sakene, og det er ikke bare bare. Hilsen advokatfullmektig på 4. året Anonymkode: ca256...c03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå