Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I medisin kan man for eksempel ikke ta "bachelor i medisin" og deretter "master i medisin". Man må ta hele greia, alle fem årene, på én gang, for å bli lege.

Når det gjelder rettsvitenskap, gjelder det samme for å bli advokat? Ser en del "bachelor i rettsvitenskap", og det frister, ettersom jeg gjerne vil komme meg raskt ut i jobb, og samtidig ha muligheten til å ta en toårig master senere, og få tittelen "advokat".

Er det mulig?

Anonymkode: 1fbd2...fea

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I medisin kan man for eksempel ikke ta "bachelor i medisin" og deretter "master i medisin". Man må ta hele greia, alle fem årene, på én gang, for å bli lege.

Når det gjelder rettsvitenskap, gjelder det samme for å bli advokat? Ser en del "bachelor i rettsvitenskap", og det frister, ettersom jeg gjerne vil komme meg raskt ut i jobb, og samtidig ha muligheten til å ta en toårig master senere, og få tittelen "advokat".

Er det mulig?

Anonymkode: 1fbd2...fea

Medisin er 6 årig. Ja du kan ta en bachelor og så søke deg inn på masterprogrammene, på UiB er det bla. Mulig men du konkurrerer om få plasser. Nå med endring i gradsforeskriften vil nok flere steder tilby denne muligheten. 

forøvrig, om du ikke har karakterene til å komme deg inn på master direkte er sjansene for å bli advokat lave, fyi.

Endret av Kastanjefrø
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta en bachelor i rettsvitenskap for eksempel ved Universitetet i Stavanger, men du kan ikke jobbe som jurist/advokat etter denne bacheloren. Etter endt bachelor har du egentlig ingenting som du kan vise til i med tanke på å få jobb.

Du  da komme deg videre til Bergen for å ta de neste to årene, hvis drømmen er å bli advokat. I Bergen er det reservert plass for 7-8 studenter fra Stavanger. Å komme seg videre til Bergen er dermed kun en mulighet som er åpen for topp 7 i klassen. Snittet blant de beste ligger på B+. 

Har du mulighet, søk på integrert master i utgangspunktet!

Lykke til!

Anonymkode: 7c82f...35a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 53c2a...7f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan ta en bachelor i rettsvitenskap for eksempel ved Universitetet i Stavanger, men du kan ikke jobbe som jurist/advokat etter denne bacheloren. Etter endt bachelor har du egentlig ingenting som du kan vise til i med tanke på å få jobb.

Du  da komme deg videre til Bergen for å ta de neste to årene, hvis drømmen er å bli advokat. I Bergen er det reservert plass for 7-8 studenter fra Stavanger. Å komme seg videre til Bergen er dermed kun en mulighet som er åpen for topp 7 i klassen. Snittet blant de beste ligger på B+. 

Lykke til!

Jeg holder med den jeg siterer: velg integrert master hvis du kan.

UiB har reservert noen få plasser for studenter som har bachelor i juss fra Agder, Stavanger eller Innlandet. Her står det noe om hvor mange plasser som er/har vært for de forskjellige lærestedene: https://www.uib.no/jur/95298/opptaksreglement-opptak-til-toårig-mastergrad-i-rettsvitenskap

En bachelor i juss er dessverre en av de utdanningene som er vanskeligst å søke jobb med. Rett nok kan man lese om folk som har fått spennende jobb på bakgrunn av bacheloren, men de aller fleste kastes ut i hard konkurranse på arbeidsmarkedet, og utkonkurreres av mer spesialiserte kandidater innenfor de aller fleste jobber. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert få spennende jobbmuligheter med kombinasjon bachelor i juss + en master i noe annet. Men som det sies over her er det svært vanskelig å komme inn på master etter bachelor. Nærmest umulig. Du kan ikke tillate deg en eneste C, og dette er et juss-studie 😅 Altså skal du være best av de som allerede er best teoretisk. Jeg så på studiet selv, og snittet for å komme inn er 5 blank på førstegangsvitbemålet de fleste steder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan sikkert få spennende jobbmuligheter med kombinasjon bachelor i juss + en master i noe annet. Men som det sies over her er det svært vanskelig å komme inn på master etter bachelor. Nærmest umulig. Du kan ikke tillate deg en eneste C, og dette er et juss-studie 😅 Altså skal du være best av de som allerede er best teoretisk. Jeg så på studiet selv, og snittet for å komme inn er 5 blank på førstegangsvitbemålet de fleste steder.

Komme inn på master i rettsvitenskap etter endt bachelor i rettsvitenskap***

AnonymBruker
Skrevet

Så kan jeg legge til at man blir jurist av å ta en master i rettsvitenskap. Så når man er ferdig med masteren, må man videre å få seg stilling som advokatfullmektig med læretid på 2 år for å få advokatbevillingen som trengs for å kunne kalle seg advokat. :) 

Anonymkode: 07c04...912

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 18.33):

Lykke til!

Det er muligheter fir å jobbe som jurist, f.eks. ved å gå videre som jordskiftekandidat eller eiendomsutvikling på nmbu. Jeg er jurist og jobber med flere som gikk bachelor-løsningen og så en master i noe annet. 

Anonymkode: d7cbc...ca6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Så kan jeg legge til at man blir jurist av å ta en master i rettsvitenskap. Så når man er ferdig med masteren, må man videre å få seg stilling som advokatfullmektig med læretid på 2 år for å få advokatbevillingen som trengs for å kunne kalle seg advokat. :) 

Anonymkode: 07c04...912

Det er ikke tilstrekkelig med "læretid" på 2 år heller. Du må også få sakene, og det er ikke bare bare. 

Hilsen advokatfullmektig på 4. året 

Anonymkode: ca256...c03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...