AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Jeg spør fordi far mener at jeg er hønemor, (vi bor ikke sammen). Det han pirker på er at jeg smører niste og frokost til barnet før jeg drar på jobb, at jeg vekker barnet, far mener barnet bør kunne stå opp selv med alarm, at jeg kjører og henter på skolen når jeg har mulighet. Barnet tar som regel buss eller sykler. Barnet klarer fint å lage mat selv, og er selvstendig på mange områder. Jeg ber barnet dusje/pusse tenner, ellers blir det "glemt", far gjør ikke det, noe som har resultert i at barnet ikke har dusjet en helg hos far og kommet hjem i samme klær fra innerst til ytterst. Far mener barnet må ta ansvar selv, greit nok, men barnet er ikke det første barnet som prøver å slippe unna. Når jeg jobber kveld er min mor barnevakt, far mener barnet kan være alene hjemme, jeg er hjemme kl 22. Hva mener dere? Anonymkode: 6f8da...b8f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Det kommer helt an på barnet. Jeg kunne gjort alt dette da jeg var 9, min bror ikke før han var rundt 14. Anonymkode: 738aa...950 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Min 13- åring er ikke moden nok til å smøre nista si selv en gang. Forsøkte nå etter sommeren, men da ble det til at han ikke tok med matpakke, og dermed ikke spiste før han kom hjem. Når det gjelder vekking, tenker jeg det kan være lurt å starte nå! Har fire barn, disse har måttet ta ansvar for dette selv, da både far og jeg starter tidlig på jobb. Dette har også bidratt til at vi ikke må vekke dem ørten ganger i ungdomsårene. Hvis de blir vant til at de ikke selv må ta ansvaret for å komme seg opp, vil de ofte slumre om morgenen, og du som mor må «vekke» han mange ganger. Anonymkode: 8cf17...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Har en 11-åring og en 14-åring. Jenta er den på 11, og er mer selvstendig enn broren på 14. Men begge to smører egen matpakke, og lager seg frokost selv. Trenger aldri be 11-åringen om å dusje og pusse tenner, det gjør hun selv. Bytter også klær og går aldri i skitne klær. Jeg vekker begge to om morgenen, fordi jeg ikke lar dem ha med telefon eller ipad på soverommet ved leggetid så de har ikke egen alarm. Kan for så vidt kjøpe vekkerklokke, men ser ikke helt poenget siden vi står opp samtidig i ukedagene pga. skole og jobb. 11-åringen kan også sette på klær til vask, og bruke tørketrommel, men jeg som mest pleier å gjøre det. Hun tar også initativ og kan f.eks. komme hjem til et ryddet, strøkent kjøkken. I helgene lager hun iblant eggerøre eller vafler til hele familien når hun plutselig får et sånt innfall. Hun laget også, sammen med broren, bløtkake til meg på bursdagen min -helt fra scratch. Søkte opp oppskrift på matprat og resultatet ble supert! Så, unger i den alderen kan være veldig ulike når det kommer til å være selvstendige. Anonymkode: 07b83...42e 2
Hedda-78 Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 Min er snart 12. -kommer seg opp om morgenen hvis han vil, men kan ofte forsove seg. Derfor sjekker vi at han har stått opp i rimelig tid. Hvis vi gir beskjed om at "i morgen drar vi tidlig på jobb, så du må stå opp selv", så gjør han det. At vi vekker ham har egentlig blitt en hvilepute for ham... -lager seg frokost og smører niste selv. Glemmer ofte å ta med nisten, så den ligger igjen på benken. Jeg tenker at det lærer han av, så maser ikke om det, men gir selvsagt beskjed om jeg ser det. Han glemmer å sette maten inn i kjølesapet, det er trasig. -sykler til skolen hver dag. Det har hendt at jeg har kjørt ham i krisetilfeller (dvs når han har forsovet seg) -noen ganger husker han selv å gå i dusjen, andre ganger ikke. Så vi må minne han på det. Rutiner må læres, og tilvennes. Barn tar ikke plutselig ansvar for egen hygiene, det må innprentes først. Når han begynner å huske det selv, kan vi slutte å mase. 14-åringen her trenger vi ikke lenger å minne på å dusje, han har blitt selvgående. -synes ikke han kan være hjemme alene til 22 på fast basis, nei. Hva med middag, lekser, fritidsaktiviteter hvis han er mutters alene? 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Det er lett for andre å si at barn skal ta ansvar. Noen virker modne når de er 4 år, andre ikke før de er 20. frokost og matboks. Det hender jeg må lage (mannen min gidder ikke gjøre annet enn maks å vekke de), ellers lager de hverken frokost eller matboks og kommer dritsure hjem fra skolen. Mat smaker plutselig når jeg fikser noe til de. De har egentlig fikset alt selv, men nå på ungdomsskolen er plutselig ikke alltid orken der. Anonymkode: b91b5...c82
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en 11-åring og en 14-åring. Jenta er den på 11, og er mer selvstendig enn broren på 14. Men begge to smører egen matpakke, og lager seg frokost selv. Trenger aldri be 11-åringen om å dusje og pusse tenner, det gjør hun selv. Bytter også klær og går aldri i skitne klær. Jeg vekker begge to om morgenen, fordi jeg ikke lar dem ha med telefon eller ipad på soverommet ved leggetid så de har ikke egen alarm. Kan for så vidt kjøpe vekkerklokke, men ser ikke helt poenget siden vi står opp samtidig i ukedagene pga. skole og jobb. 11-åringen kan også sette på klær til vask, og bruke tørketrommel, men jeg som mest pleier å gjøre det. Hun tar også initativ og kan f.eks. komme hjem til et ryddet, strøkent kjøkken. I helgene lager hun iblant eggerøre eller vafler til hele familien når hun plutselig får et sånt innfall. Hun laget også, sammen med broren, bløtkake til meg på bursdagen min -helt fra scratch. Søkte opp oppskrift på matprat og resultatet ble supert! Så, unger i den alderen kan være veldig ulike når det kommer til å være selvstendige. Anonymkode: 07b83...42e Høyres nesten ut som om du bør vera litt på vakt mot at 11-åringen tar for mykje ansvar. Anonymkode: 6cbca...0f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 Og som et PS: Hvordan oppvekstforholdene er, og forventninger, har mye å si. Mine barn vokser opp i et vanlig nabolag i enebolig, mens jeg selv vokste opp på gård og pappa døde da jeg var 8. Så jeg måtte tidlig lære meg å melke kuene selv, fore dyrene, vaske melkeanlegget etter melking, hjelpe til å få dyrene ut på beite og inn igjen etc., fra jeg var 8-9 år gammel. På gårder i dag lærer nok barn mye det samme som jeg gjorde, mens barn i vanlige nabolag/boligområder, nok er litt mer skjermet og blir kanskje ikke like selvstendige så tidlig. Anonymkode: 07b83...42e 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høyres nesten ut som om du bør vera litt på vakt mot at 11-åringen tar for mykje ansvar. Anonymkode: 6cbca...0f8 Hvorfor det? Jeg var minst like selvstendig selv i den alderen. Anonymkode: 07b83...42e 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 Min er 9 da. Lager seg frokost og niste selv, dusjer selv, skifter klær selv, men må få beskjed om å børste håret ellers gidder hun ikke på dagevis i strekk, og jeg ser ikke for meg å våkne selv før videregående, har vært ekstremt B-menneske siden hun ble født. Går hjem selv fra skolebussen (20 minutter å gå), men følges til. Helt uaktuelt å være alene hjemme på kvelden etter klokka åtte. (Legger seg ca 21, sovner ca 23) Anonymkode: b6d80...cbe
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #11 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Min 13- åring er ikke moden nok til å smøre nista si selv en gang. Forsøkte nå etter sommeren, men da ble det til at han ikke tok med matpakke, og dermed ikke spiste før han kom hjem. Forskjell på modenhet og latskap Anonymkode: 8f76d...6b7 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 Jeg gjør som deg, men tenker som far. Forsøker gi mer ansvar, men da blir det ikke gjort, og utrolig mye mas. Skjønner ikke helt hvorfor dere diskuterer dette/han pirker. Du gjør som du vil/det som fungerer hos deg, han det han vil. Hvis det er et problem at barnet ikke skifter eller pusser tenner hos far, syns jeg du skal mase på barnet om det, før og etter h’n er der. Og far har ingen ting med om du har barnevakt på kvelden eller smører matpakker. Anonymkode: fb6e9...95c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 Vi har alltid spist frokost sammen med barna og da har de smurt niste samtidig. Dette har de gjort fra de begynte på skolen. De har også hatt ansvar for skolesaker og gymtøy og matbokser. Det er helt naturlig for barn å ta ansvar for tingene sine og det går som regel bra med litt veiledning. Anonymkode: 775a6...7b7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. mai 2022 #14 Skrevet 18. mai 2022 Har barn på 12 og 14. Jeg vekker dem fordi vi står opp samtidig likevel, og jeg må (?) minne dem på en del ting, spesielt kjedelige ting som tannpuss og lekser (som de gjerne "glemmer"). Den yngste må også minnes på å dusje. Ellers gjør de vel det meste selv - de kommer seg til og fra skolen selv, har ansvar for å holde orden og rent på sitt eget rom, gjøre lekser (men får selvsagt hjelp hvis de ber om det) osv. Har ikke barnevakt for dem lenger, heller ikke når vi har kommet seint hjem. Men skulle jeg/vi jobba til 22 ofte, hadde jeg kanskje tenkt at de burde ha noen å være sammen med hele dagen, spesielt om jeg bare hadde hatt ett barn.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #15 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg spør fordi far mener at jeg er hønemor, (vi bor ikke sammen). Det han pirker på er at jeg smører niste og frokost til barnet før jeg drar på jobb, at jeg vekker barnet, far mener barnet bør kunne stå opp selv med alarm, at jeg kjører og henter på skolen når jeg har mulighet. Barnet tar som regel buss eller sykler. Barnet klarer fint å lage mat selv, og er selvstendig på mange områder. Jeg ber barnet dusje/pusse tenner, ellers blir det "glemt", far gjør ikke det, noe som har resultert i at barnet ikke har dusjet en helg hos far og kommet hjem i samme klær fra innerst til ytterst. Far mener barnet må ta ansvar selv, greit nok, men barnet er ikke det første barnet som prøver å slippe unna. Når jeg jobber kveld er min mor barnevakt, far mener barnet kan være alene hjemme, jeg er hjemme kl 22. Hva mener dere? Anonymkode: 6f8da...b8f Her i huset er begge to enige med din x og barna er 11 og 13. Og det kan ikke være normalt med mindre barn har spesielle utfordringer selvsagt å måtte minne det på å skifte til rene klær og pusse tenner Anonymkode: 0f6cc...880 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #16 Skrevet 18. mai 2022 Anonymus Notarius skrev (32 minutter siden): Har barn på 12 og 14. Jeg vekker dem fordi vi står opp samtidig likevel, og jeg må (?) minne dem på en del ting, spesielt kjedelige ting som tannpuss og lekser (som de gjerne "glemmer"). Den yngste må også minnes på å dusje. Ellers gjør de vel det meste selv - de kommer seg til og fra skolen selv, har ansvar for å holde orden og rent på sitt eget rom, gjøre lekser (men får selvsagt hjelp hvis de ber om det) osv. Har ikke barnevakt for dem lenger, heller ikke når vi har kommet seint hjem. Men skulle jeg/vi jobba til 22 ofte, hadde jeg kanskje tenkt at de burde ha noen å være sammen med hele dagen, spesielt om jeg bare hadde hatt ett barn. Signerer denne, mye likt her. De "orker/gidder ikke" noen ganger, så da må de påminnes både tannpuss, dusjing, skifte klær fra innerst til ytterst, lage niste, spise frokost, og pakke gym-/svømmebag. Men tenker det blir en automatisert ferdighet til slutt, når hormonene roer seg og det er u-kult å lukte sur svette. Mine står opp helt selv, og sykler/går til skolen. For jeg er uansett på jobb. Anonymkode: d308e...047 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #17 Skrevet 18. mai 2022 Her lager jeg niste og frokost for jeg liker det. Må jo uansett lage til meg selv og lillebroren. Jeg vet at han klarer å ordne det selv om han må, og det er det viktigste for meg. Jeg vekker før jeg går. Han ønsker ikke å stå opp til tomt hus, og er redd for å forsove seg. Må si ifra at han må dusje og gå på badet, men ellers klarer han det selv. Forventer at han kan rydde opp etter seg, holder orden på skolepc og lekser selv. Han kan være alene hjemme. Kan ordne seg enkel mat og div. Har hendt at han kan sitte barnevakt for sovende lillebror om jeg må en kjapp tur ut.. Tror ikke han hadde klart å legge seg selv eller være alene hjemme til 22. Tror ikke han hadde likt det. Anonymkode: 47eb6...619
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #18 Skrevet 18. mai 2022 Min gutt er straks 11. Jeg smører mat til ham om morgenen. Når han er alene hjemme etter skolen, så ordner han seg noe selv. Så han kan jo fint gjøre det, det har bare (for)blitt sånn at jeg gjør det om morgenen. Burde kanskje få ham til å gjøre det selv snart... Han har på alarm selv og våkner som oftest før den ringer, men det hender jeg må vekke ham. Har ikke tenkt på at det skal være et problem ennå. Jeg ber ham om å dusje og pusse tenner. Jeg kan mene så mye jeg vil at han burde huske det selv, men det hjelper ikke når han ikke faktisk gjør det. Alternativet er at det ikke blir gjort, så da tenker jeg det er bedre at jeg ber ham gjøre det. Han kan fint være alene hjemme, men om det blir noen timer så ønsker han heller å være hos mormor, hvis ikke han har en venn å være sammen med da. Når mormor er tilgjengelig og gjerne tar imot besøk, så ser jeg ingen grunn til å tvinge ham til å være alene. Det er jo ikke det at han ikke klarer det, han synes bare ikke det er noe hyggelig å være alene lenge. Her er det 500 meter til skolen, så å bringe og hente har aldri vært noe alternativ. Men om det var lenger unna hadde jeg sikkert plukket ham opp om jeg likevel var ute og kjørte når skolen var slutt. I alle fall om det var dårlig vær. Anonymkode: f57b3...6ad
Kvinne_med 3 barn Skrevet 18. mai 2022 #19 Skrevet 18. mai 2022 Min 11-åring står opp selv med alarm på telefonen, hun får ikke bruke den på sengen altså, jeg legger den enten inn på rommet hennes før jeg legger meg, eller den legges godt til side der inne. Hun måtte begynne å lage sin egen nistemat i høst var det vel, jeg har smurt en og annen morgen når hun leverer førsteklassingen på skolen som en hyggelig gest som takk. ellers har hun siste månedene selv holdt styr på når hun bør dusje og vaske håret, for da setter hun på en ekstra alarm tjue minutter før hun egentlig skal opp. Dette har kommet helt av seg selv, hvor initiativet var hennes, noe jeg syntes var veldig bra. når det er mye klesvask, legger jeg hennes tøy i en egen beholder som hun må brette selv. Skjer ca en gang i måneden, ellers tar jeg det stort sett. I 90% av tilfellene må hun selv rydde inn rent tøy som jeg har brettet. Om jeg tar det er det fordi jeg har tid og oversludd. Må gå ut med søppel ved behov, må tømme sekk for matboks og flaske selv hver dag. hun er en bittelitt umoden jente for alderen på noen måter, og kan lett glemme seg bort osv, så jeg har alltid et lite ekstra øye på tiden om morgenen. Føler mitt største ansvar (som jeg også forklarer henne)- er å lære barna mine å bli selvstendige nok til å klare seg som voksne:) Både rent praktisk og mentalt. å være alene til kl 22 ville ikke vært aktuelt her, mtp at hun trenger en del søvn og er i seng til kl 20 hver dag😅 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #20 Skrevet 18. mai 2022 Kan det meste, men vi velger likevel å smøre matpakke, vekke og kjøre til skolen. Det er noe vi liker å gjøre Anonymkode: 266cf...114
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå