Gå til innhold

Kvinne - insisterer du på at en potensiell partner skal ha minst like høy utdanning som deg?

Kvinne: Bryr du deg om utdannelsesnivået til en potensiell partner?  

108 stemmer

1. 1. Kvinne: Bryr du deg om utdannelsesnivået til en potensiell partner?

• Nei, han trenger ikke ha en jobb en gang for min del.
      4
    • Nei, så lenge han tjener sine egne penger på lovlig vis holder det lenge.
      47
    • Vel, han bør nå i hvert fall ha bestått VGS.
      15
    • Ja, han bør ha ca samme nivå utdannelse som meg, litt mer eller litt mindre.
      23
    • Ja, han må ha minst like høy utdannelse som meg, helst høyere.
      13
    • Jeg er en mann og hadde veldig lyst til å krysse av i meningsmålingen jeg og.
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes hele tiden jeg leser om at det er et så stort problem på «kjønnsmarkedet» at kvinner insisterer på at en aktuell partner må ha minst like høy utdanning som dem selv. Jeg leste det sist her. Men jeg må si jeg ikke kjenner meg igjen i det hele tatt, jeg har selv en bachelorgrad, men bryr meg da ingenting om hva slags utdanning eller ikke utdanning eller jobb en potensiell partner har, så lenge han tjener sine egne penger på lovlig vis.

Hva med deg? Bryr du deg om utdannelsesnivået hans?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestått vgs er nok hvis jeg er forelsket, samme nivå på utdanning er ellers ganske ok men absolutt ikke nødvendig 

Anonymkode: df43e...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg katta om utdannelsen. Men jeg bryr meg om refleksjonsnivået, nysgjerrighet, vitebegjærlighet og interessefeltet hans. 

Og de fleste som fyller disse boksene har valgt å ta høyere utdanning. 

Anonymkode: 85467...46b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv en mastergrad, men synes ikke mennene jeg dater trenger å ha høyere utdanning. Jeg synes det er viktig at mannen har satt seg noen mål og oppnådd dem og har en jobb han trives i og inspireres av. Om han er tatovør, elektriker, frisør etc, spiller ingen rolle for meg, det er bare spennende at han driver med noe helt annet enn meg.

Jeg ville nok antageligvis ikke likt at han var plassert av NAV bak på søppelbilen eller i kassa på Rema. Hadde vel tenkt at det får våge seg om han var ekstremt bra ellers, men... nei, helst ikke.

Jeg har selv slitt, ofret og brukt mye tid på å skaffe meg det som for meg er drømmejobben, så jeg ønsker vel at en partner også har litt samme ambisjoner og mindset.

Anonymkode: cf3fe...136

• Liker 4
Skrevet

Nei. Alle mine partnere har faktisk hatt lavere utdanning enn jeg har. 

• Liker 1
Skrevet

Overhodet ikke. Jeg har god utdannelse, men har møtt plenty med høyt utdannede menn som er fullstendig blåst og er generelt dårlige mennesker. Og jeg har møtt plenty med menn uten utdannelse som er veldig reflekterte og oppegående, og som følger med i samfunnet og bryr seg om både samfunn og andre mennesker. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg hadde brydd meg mer om at han tjente godt, hadde trygg jobb, grei arbeidstid osv.  

Anonymkode: 33449...8f1

AnonymBruker
Skrevet

Min mann hadde fagutdanning når vi møttes. Han er smart, og jeg har nok påvirket han litt til å ta mer og høyere utdanning. Han så jo på når jeg jeg tok utdanning, og jeg reiste også til utlandet et år for mer utdanning når vi var sammen. 

I dag har han høyere utdannelse enn meg, og lederjobb. Ville aldri valgt mann utifra utdanning, mange smartinger har lite utdannelse. Han hadde bare ikke tenkt at det var en vei han kunne gå. Foreldrene hadde ikke utdannelse, og har vel på den måten påvirket han litt. 

Anonymkode: c799a...2d2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har 6 år på universitetet mot min manns null. Han tjener likevel mer enn meg. Venninnen min er spesialsykepleier med fem års høyere utdannelse og en mann som kjører tungtransport. En annen er advokatfullmektig og samboer med en som jobber på lager. Enda en annen er psykolog og gift med en som er butikkmedarbeider. Lav utdannelse er ikke det samme som lav IQ. 

Anonymkode: 63b38...fb9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor, mannen min har fullført videregående men droppet ut av høyere studier for å jobbe. Han hadde noe høyere lønn da vi møttes (jeg nyutdannet, han med 10 års ansiennitet) men nå tjener jeg mye mer enn ham. Null problemer med det. Vi valgte også at han skulle være hjemme i ulønnet permisjon med barna frem til barnehagestart, nettopp fordi han tjener minst. 

Anonymkode: 039d6...11c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg bryr meg katta om utdannelsen. Men jeg bryr meg om refleksjonsnivået, nysgjerrighet, vitebegjærlighet og interessefeltet hans. 

Og de fleste som fyller disse boksene har valgt å ta høyere utdanning. 

Anonymkode: 85467...46b

Ja, dette er viktig! Jeg har mastergrad + litt, han har fagbrev men et hav av kunnskap om mer og mindre obskure emner.

Anonymkode: a237c...351

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mastergrad og mannen min er tømrer. Han holder på å bygge huset vårt selv, og det er utrolig nyttig for oss at han har den kunnskapen. Så jeg liker veldig godt menn med yrkesfag.

Anonymkode: d56c0...0f0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Nei, det må han ikke. Rart at noen fokuserer på økonomi. Ikke akkurat som man nødvendigvis tjener særlig mye med høyere utdanning og det bør egentlig ikke være motivasjonen for å ta høyere utdanning heller.

Men det er viktigere for meg at han er intelligent og reflektert og at vi fungerer sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Utdanningsnivået har ingen ting å si for meg.

Han må ha stabil økonomi og stå på egne ben. Og så må han være oppegående, gjerne vitebegjærlig, ha noen interesser eller hobbyer han er opptatt av, ha litt peil på hva som skjer i samfunnet, og ha nogenlunde de samme politiske synspunkt som meg. 

Anonymkode: d8203...d96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Jeg har 6 år på universitetet mot min manns null. Han tjener likevel mer enn meg. Venninnen min er spesialsykepleier med fem års høyere utdannelse og en mann som kjører tungtransport. En annen er advokatfullmektig og samboer med en som jobber på lager. Enda en annen er psykolog og gift med en som er butikkmedarbeider. Lav utdannelse er ikke det samme som lav IQ. 

Anonymkode: 63b38...fb9

Sånn er det i min omgangskrets også. Kjenner mange damer, innkludert meg selv, med høy utdannelse og partner med ikke fullt så høy utdannelse. Noe annet ville jo blitt vanskelig, all den tid det (snart) nesten bare er damer som tar høyere utdanning… Noe utdanning føles som et krav for meg forøvrig. Kjenner mange smarte mennesker med lite eller ingen utdanning, men det er noe med bl.a refleksjonsevnen som utvikles gjennom utdanning (i mine øyne), som jeg trenger for å tiltrekkes av en mann.

Anonymkode: ee863...468

AnonymBruker
Skrevet

Ca samme utdannelsesnivå, og syn på karriere. 

Primært fordi jobben betyr mye for meg. Og et forhold er enklere når begge har likt syn på dette, slik at det ikke blir sutring over reisedøgn, overtid, og jobbtelefoner/mail i helger/ferier. 

I tillegg var studieårene spesielle, og en tid der man modnet mye, og fikk perspektiver en jobb ikke gir. Jeg merker helt ærlig en forskjell på de i omgangskretsen som ikke har tatt høyere utdannelse, og de som har denne erfaringen. 

Anonymkode: ae8db...724

• Liker 1
Skrevet

Hvordan utdannelse/jobb en partner/date har spiller over hode ingen rolle for meg.

Håper bare hun gjør noe hun trives med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

mange smartinger har lite utdannelse.

Anonymkode: c799a...2d2

Mange smartinger skjønner tidlig at utdannelse ikke er veien å gå for å sitte bra i det økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (3 minutter siden):

Hvordan utdannelse/jobb en partner/date har spiller over hode ingen rolle for meg.

Håper bare hun gjør noe hun trives med.

Her spørres det vel etter damer og hva de ser etter i menn. Det er en kjent sak at menn ikke brys seg så mye om damen status. Så frem du ikke er kvinne og bifil eller lesbisk da. Da vet jeg ikke hva som sees etter.

Anonymkode: d6730...12b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vil gjerne at han skal ha litt høyere utdannelse. For meg har det litt med dannelse å gjøre. jeg syns man går glipp av mye hvis man ikke er student, da tenker jeg på mer enn selve fagene og eksamen. En mann som går rett fra jobb etter videregående har ikke den erfaringen, eller dannelsen vil jeg si, og det tror jeg blir merkbart i forholdet. Kanskje særlig jo eldre man blir.

Anonymkode: f302f...31d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...