AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Hei, jeg leser overalt at en rutine er viktig å ha, men jeg har ikke laget en konkret rutine for den lille. Hun "står" opp mellom 8-9, og noen dager tar hun flere små lur, mens andre dager er hun våken nesten hele dagen til hun legger seg på kvelden. Jeg har begynt med å gjøre rommet mørkt når hun skal legge seg. Hun sover godt om nettene - hvis hun legger seg kl 21/22, kan hun sove til kl.4-5 (noen ganger 2 eller 3). Burde jeg gjøre dagsrutinen mer konkret, for eksempel at jeg hun tar en lur til konkrete tidspunkter hver dag? Anonymkode: 8b6a3...970
MammatilPer Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Rutine og 2.5 mnd baby? Passer ikke helt sammen for meg . Ble litt paff da jeg leste overskriften og måtte lese om igjen. Mulig det er babyer i den alderen som får rutiner men min fikk ikke før hun var 7-8 mnd på vei. Våknet annen hver time hver eneste natt, hun sov hver fjerde time på dagen. Det er helt topp å få det til,men jeg personlig synes du har høye forventninger hvis du trodde det skulle skje så tidlig. Ønsker at du får det til så fort det lar seg gjøre fordi alt blir lettere med en rutine på plass. 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Jeg trodde også de burde ha det fordi Internett sa så. Alt ble så mye enklere den dagen jeg bestemte meg for at baby sine behov fikk styre! Det å presse baby inn i rutiner for rutinene sin skyld var oppskriften på fortvilet mor og sinna baby her i huset hvertfall. Hvis dagene deres fungerer for den lille og baby har det bra, så er det mer enn godt nok Anonymkode: 419b4...257 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 MammatilPer skrev (18 minutter siden): Rutine og 2.5 mnd baby? Passer ikke helt sammen for meg . Ble litt paff da jeg leste overskriften og måtte lese om igjen. Mulig det er babyer i den alderen som får rutiner men min fikk ikke før hun var 7-8 mnd på vei. Våknet annen hver time hver eneste natt, hun sov hver fjerde time på dagen. Det er helt topp å få det til,men jeg personlig synes du har høye forventninger hvis du trodde det skulle skje så tidlig. Ønsker at du får det til så fort det lar seg gjøre fordi alt blir lettere med en rutine på plass. Det er ikke mine egne forventinger, for å si det sånn. Jeg har bare lest om det på nettet, og lurte på om alle gjør det/lurt å begynne med det. Jeg foretrekker en hverdag der hun bestemmer ut ifra hennes behov- hun sover når hun trenger det, er våken når hun vil osv. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg trodde også de burde ha det fordi Internett sa så. Alt ble så mye enklere den dagen jeg bestemte meg for at baby sine behov fikk styre! Det å presse baby inn i rutiner for rutinene sin skyld var oppskriften på fortvilet mor og sinna baby her i huset hvertfall. Hvis dagene deres fungerer for den lille og baby har det bra, så er det mer enn godt nok Anonymkode: 419b4...257 Takk Da skal jeg vente med en mer konkret rutine. Anonymkode: 8b6a3...970
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 Tja, vi prøvde vel litt på en rutine men den endret seg jo så ofte så det var litt sånn at man er bare med på reisen 😛 Anonymkode: 2f92c...56b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Haha, 2,5 måned... rutine.... SLAPP AV Anonymkode: 794da...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 MammatilPer skrev (32 minutter siden): Rutine og 2.5 mnd baby? Passer ikke helt sammen for meg . Ble litt paff da jeg leste overskriften og måtte lese om igjen. Samme her... Anonymkode: 794da...dfb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 Har ingen andre rutiner enn at han har en bæsjeeksplosjon dersom jeg har skikkelig dårlig tid på min. Han er fem måneder. Med eldste fikk vi rutiner rundt sju måneder. Det var først da han ble forutsigbar. Anonymkode: b260c...fd8
Unika Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 Du trenger ikke rutine så tidlig! Ofte faller det helt naturlig når baby er mellom 6-12 måneder et sted. Ikke stress! 🥰 2
Anonym6789 Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 Vi fikk rutiner rundt 2-3 mnd, men det er nok veldig forskjellig. Om babyen sover godt fra 21 så vil jeg si at det er en veldig god start det kommer etterhvert 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #11 Skrevet 18. mai 2022 Her var det rutiner fra uke 3. ikke fordi jeg tvang det inn, men fordi det var babyens rytme. Altså ingenting jeg gjorde, alt var opp til babyen. Har babyen rutine, blir det rutine. Har babyen ikke det så blir det ikke det. la babyen styre og enjoy the ride. ❤️ Anonymkode: 00c2d...85f 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 Her har baby (4 mnd.) laget sine egne rutiner, også har vi bare lagt inn noen ekstra steg (f.eks. ikke sove i mørkt rom på dagen, starter alltid dagen med å få inn dagslys, ta en klutvask og skifte til dagtøy, og avslutter dagen med pysjen på og ro) og hjulpet han med å følge rutinene. Han trives best med å legge seg mellom 18-19 (vil opp og stå ca. 6 uansett når han legger seg), så da passer vi på at han får legge seg til tida. Det er dog en ting vi har innført, og det er at minst en lur soves ute i vogna, for da sover han som best til natta. Anonymkode: 8d4e8...873 1
Snurrepurre Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 Ikke styr med rutiner! Det er bare noe vas. Ungen lager som oftest egne rutiner når de bikker 6 mnd. Så lenge du ikke er avhengig av rutiner for at barnet skal få sovet ila dagen så er det ikke noe å stresse med. eneste «rutinen» jeg ville anbefalt var å f.eks ca kl 21 (siden hun vanligvis legger seg da), å skifte bleie og ta på pysjamas. Så har du liksom «kveldsrutinen» allerede inne hos baby ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #14 Skrevet 18. mai 2022 Vi begynte å få rutiner først rundt 8-9 mnd., akkurat når pappaen tok over permisjonen😂 Anonymkode: ed786...135 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #15 Skrevet 18. mai 2022 Rutinene kommer ofte av seg selv, min på 6 mnd begynte ved 4 mnds alder å få rutiner på egenhånd, var veldig trøtt i 18 tiden, så begynte å legge han da. Sovnet alltid etter vi har levert storesøster i bhg, også får han 2 dupper mellom der. Er verre med matrutiner😅 Anonymkode: 07cde...386
Mt3 Skrevet 18. mai 2022 #16 Skrevet 18. mai 2022 Ikke stress med slikt, desto mer avslappet og smidig du er desto bedre går det. Og greier en å lese babyens tegn på når den trenger hvile og ikke så er det meste på plass. Rutiner på når baby skal sove på dagtid kan en fikse senere. Du gjør jo forskjell på natt og dag, det er det viktigste å vende de til. Selv om det ikke der engang nytter å diskutere leggetid med en baby.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #17 Skrevet 19. mai 2022 Rutiner handler om forutsigbarhet som igjen handler om trygghet. Barn liker forutsigbarhet og trygghet. Du har sikkert noen rutiner allerde? stelle på morgen og kveld, skifte fra nattøy til klær og omvendt. Bade på ettermiddag/kveld en gang i uka. Synge vuggesang. Magetrening på stellebordet? Dette er jo rutiner. Å øve inn døgnrytme er noe annet, og det kommer litt etter litt, når søvnmønster på dagen blir litt mer satt. Og ikke noe du behøver å tenke på for etter 3 mnd, det er først da de begynner å utvikle melatonin (søvn hormon) selv. Og det tar tid (måneder) før de opparbeider seg nok til å være selvforsynt på det. Men da kan det være greit å skille på dag og natt ved å holde det mørkt ved legging/bleieskift/stell som foregår etter sengetid. Du trenger ikke stresse, det kommer nok naturlig 😃 Anonymkode: cdb9d...6c5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #18 Skrevet 20. mai 2022 Min er samme alder og vi har ikke fast rutine Ting er i endring hele tiden. Jeg lar baby styre i stor grad men har forsøkt å skyve leggetiden vår litt (startet med å legge oss ved midnatt i begynnelsen) Følger litt med på klokka iløpet av dagen bare så jeg ser ca. hvor lenge hun er våken (for å se om hun må sove snart sannsynligvis) og hvor lenge siden mat og sånn men har ikke faste tidspunkter. Anonymkode: e7211...283 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #19 Skrevet 20. mai 2022 Med nr 1 måtte vi starte med rutiner TIDLIG( husker ikke nøyaktig, men lenge før 2,5 mnd). Dette var fordi vi måtte for å få han til å sove. Nr 2 var vel 7-8 mnd før det ble behov for det og mulig å innføre. De fikk styre selv så lenge det fungerte, men det varierer tydeligvis veldig 😊 Anonymkode: 80239...e51
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #20 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med nr 1 måtte vi starte med rutiner TIDLIG( husker ikke nøyaktig, men lenge før 2,5 mnd). Dette var fordi vi måtte for å få han til å sove. Nr 2 var vel 7-8 mnd før det ble behov for det og mulig å innføre. De fikk styre selv så lenge det fungerte, men det varierer tydeligvis veldig 😊 Anonymkode: 80239...e51 Sov nr 1 lite av seg selv? Anonymkode: f67f6...75d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå