Gå til innhold

Tilbehør til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal samle noen venner hos meg og har tenkt å lage helstekt indrefilè.

(Har aldri lagd det før, men det burde da gå greit).

Hva har jeg som tilbehør?

Da tenker jeg på type

-- saus

-- poteter/ris

-- grønnsaker

Noe jeg har glemt?

Det skal jo passe sammen så kom med forslag og gjerne oppskrift.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket kjøtt tenker du på?

Skrevet

Hei! Vi tenkte å servere det samme, vi, i romjula. Da tenkte vi å lage en god saus av sjyen, vanlige eller fløtegratinerete poteter og en god soppstuing pluss èn grønnsak til.

Skrevet

Til indrefilet av okse så må vi ha:

Stekte tomater

Stekt løk

salat selvfølgelig

Og i sjyen har vi hvitløk og soltørkede tomater.

Nam nam :)

Skrevet

SAUS: hjemmelaget bernaisesaus, hjemmelaget rødvinssaus, portvinssaus

POTETER: bakt potet, eller fløtebakte eller røstipoteter (det meste går egentlig, men ville ikke servert ris til indrefilet av okse)

TILBEHØR: Soppstuing, eller stekte cherrytomater, lettdampede sukkererter, salat, ratatouille, andre lettkokte grønnsaker som feks, broccoli, blomkål, og helt sikkert mye mer.

Si ifra om du trenger oppskrifter.

Skrevet

Det kommer jo selvsagt an på hva du liker, da, men til rødt kjøtt synes jeg det er godt med enten fløtegratinerte poteter eller ovnsstekte potetbåter, en eller to grønne grønnsaker (feks brokkoli, grønne asparges, aspargesbønner... ) og ovnsbakte tomater (delt i to, smaksatt med oregano, salt, pepper, olivenolje og litt melis - og bakt i ovn ved 125 grader i 3 timer eller mer).

Som saus foretrekker jeg bare sjy, dvs pannen kokt ut med feks litt rødvin. Eller rett og slett litt hvitløk/urtesmør istedet.

I helgen forsøkte vi forresten jordskokkpuré som tilbehør til (grillet) kjøtt - det kan absolutt anbefales! :) Man koker jordskokker møre, damper og moser med stavmikser sammen med litt smør, crème fraîche og salt/pepper. Annerledes, litt nøtteaktig smak - kjempegodt. (Vi hadde da ovnsstekte potetbåter med rosmarin i tillegg.)

Skrevet

Noen forslag:

* Fløtegratinerte poteter, bakt potet med rømme/kryddersmør, råstekte potetskiver, hjemmelaget potetmos (gjerne med hvitløk i)

* Peppersaus, rødvinsaus, bernaise (gjerne hjemmelaget)

* Ovnsbakte grønnsaker (cherrytomater, squash, aubergine, paprika, løk, hele hvitløksfedd, bland inn olje, krydder salt/pepper), maiskolber, asparges, stekt småløk, champignonstuing, glaserte babygulrøtter

Skrevet

Et lite forslag når du serverer kjøttet, legg et stykke Brie på hvert kjøtt stykke. Det er utrolig godt!

Ellers var det jo mange gode forslag til tilbehør her.

Lykke til.

Skrevet

balsamico-portvinsreduksjon (til sirup)

auberginpure

pesto

hele, ovnsbakte mandelpoteter

hele, bakte hvitløk

:sikle:

Skrevet

Brokkoli dampet i hvitløk og creme fraice er også godt til. Dog litt mektighvis du skal fløtegratinerte poteter til..Jeg liker godt å dele poteter i to, krydre de og steke de i ovnen.

Halve bakte hvitløk som nevt ovenfor er også nydelig, halve bakte rødløk likeså... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...