Gå til innhold

Noen som har kommet veldig tidlig i overgangsalderen? Hvordan fant dere det ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å lure selv men syns det er litt teit å spørre fastlege om dette siden jeg kun er 35 år 🤣 Spurte min mor og hun mistet sin mensen i en alder av 41, så det er ikke helt umulig. Er delvis sykemeldt pga utbrenthet, så mye av symptomene på overgangsalderen "stemmer" jo på en måte på meg. 

Har av og til hetetokter men de kommer mest etter eggløsning og fram mot mensen blir det verre. Mensen har vært litt  "ustabil" siste årene. Ikke i medisinsk forstand da jeg alltid hadde blødning en gang i mnd ca. Men alt mellom 23 og 32 dager kunne det gå.

Plutselig ble den stabil på 30-32 dager i mellom det siste året, men nå har jeg begynt å få spotting før mens. Det er nytt. Først noen måneder med en liten blødning (rødt på papir) ca et døgn før mensen, og nå spotter jeg to tre dager før blødningen kommer. Noen som har opplevd lignende? Når tok dere det opp med lege. Det kan jo pågå i årevis, og er jo ikke akkurat så mye å gjøre noe med heller. 

Anonymkode: 5d5f0...8d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en selv test. Jeg gjorde det og fader meg så slo den ut. Jeg er over 40 da så er nok nærmere enn deg. Jeg er begynt med hetetokter på natten. Våkner flere ganger av det og det er slitsomt. 

Anonymkode: 19c57...622

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp en selv test. Jeg gjorde det og fader meg så slo den ut. Jeg er over 40 da så er nok nærmere enn deg. Jeg er begynt med hetetokter på natten. Våkner flere ganger av det og det er slitsomt. 

Finnes det selvtest for overgangsalder?

Anonymkode: 57d7e...e68

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får du kjøpt det? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan type test er det?

Anonymkode: d1924...25c

AnonymBruker
Skrevet

Heter quick response. Kjøpte på nettside.

Quicktest.no

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ta en test hos lege? 
mer det hormon nivå de tester eller?

Anonymkode: 77936...261

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg bestilt test 🙈 Så hvis den er positiv har jeg litt mer å ta opp med legen hvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bare 29 år da min overgangsalder startet, og som en over nevner, dette er i høy grad arvelig fra mor til datter. Jeg merket det da mensen begynte å tulle, og jeg følte meg dårlig titt og ofte, nærmest influensasymptomer. Gikk til legen, som henviste meg til gynekolog. Der ble det tatt innvendig ultralyd, og konstatert at jeg ikke hadde egg igjen. Blodprøvene legen tok, bekreftet også menopause. 

Flaks at jeg hadde fått to barn allerede!

Anonymkode: 2a4f9...6ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...