Gå til innhold

Kakesalg på 17.mai. Tradisjon, men er det egentlig greit?

Meadow

Anbefalte innlegg

Det har vært noen tråder om at foreldre pålegges å lage kaker og levere på skolen for videresalg i kiosken på 17.mai, og det skjer sikkert ved flere tilfeller i løpet av året. 

Jeg er en av de sære som ikke spiser hjemmelagde kaker/mat laget av folk jeg ikke kjenner. Jeg synes det er ekkelt. Jeg har forsåvidt holdt meg unna kaker laget av folk jeg kjenner også, tanta mi som lar kattene gå på kjøkkenbenken for eksempel og som jeg vet at slikker og smatter på fingrene når hun lager mat (fordi jeg har sett det). Uappetittlig og uhygienisk. 

Det jeg lurer litt på, er om det faktisk er lov med denne "dugnadsvirksomheten", at FAU selger videre kaker laget på kjøkken som ikke er godkjent av Mattilsynet?

Folk må gjerne spise hva de vil for min del, men det må jo slå inn noen regler når det handler om servering? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det er nok egentlig ikke lov. 

Anonymkode: 1093f...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor har jeg aldri tenkt på dette.. du har helt rett, det er egentlig sprøtt at det er lov. De kakene kan jo inneholde hva som helts 😅 ingen regler så vidt jeg vet, er noen år siden jeg bakte til videresalg selv 

Anonymkode: 187c4...b00

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tør du å smake på kaker som bakeren har bakt ? 

Anonymkode: 8dea7...7e8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er et helt nytt nivå av hysteri...

Anonymkode: d7fd5...a78

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, selvfølgelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bakerier har ofte lager av mel, der det er mellager er det ofte rotter.... Just saying.. 

Anonymkode: cce5c...06d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var på en speider marked eller hva det heter. Der kjøpte jeg et stykke til dattera mi. Normalt går kake på ned på høykant, men denne spiste hun bare to tre biter av. Så smakte jeg på den og kjente at jo, den smakte høgg. Klarte ikke å svelge en gang og spytta opptygde kaka i søppelet med resten av stykket. Så fikk det meg til å tenke som Ts nevner; man aner ikke hva slags forhold disse kakene ble laget i . Never again 

Anonymkode: 86811...dbf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tro at alle som leverer kaker til for eksempel 17 mai gjør det med samme grad av renslighet som de gjør når de lager kaker til seg selv osv, og jeg ser egentlig ikke problemet - hvis TS ikke vil kjøpe kake så la vær.. Så enkelt..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er et helt nytt nivå av hysteri...

Anonymkode: d7fd5...a78

Ja, det er jeg enig i. Jeg har aldri før tenkt over at det er ekkelt med kaker andre har bakt.Nå har jeg tenkt over det, takket være HI, og synes fortsatt ikke det er ekkelt. Jeg har aldri hørt om e-colismitte fra hjemmebakst på 17.mai og andre sykdommer er det vel ikke mulig å pådra seg fra matvarer? 

Anonymkode: a1792...0a6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var på en speider marked eller hva det heter. Der kjøpte jeg et stykke til dattera mi. Normalt går kake på ned på høykant, men denne spiste hun bare to tre biter av. Så smakte jeg på den og kjente at jo, den smakte høgg. Klarte ikke å svelge en gang og spytta opptygde kaka i søppelet med resten av stykket. Så fikk det meg til å tenke som Ts nevner; man aner ikke hva slags forhold disse kakene ble laget i . Never again 

Anonymkode: 86811...dbf

Jeg har opplevd å få mindre gode kaker, men da kaster man den jo bare og kjøper eventuelt en ny av et annet slag. Man blir jo ikke syk. Det verste som skjer er at man taper en tier. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har opplevd å få mindre gode kaker, men da kaster man den jo bare og kjøper eventuelt en ny av et annet slag. Man blir jo ikke syk. Det verste som skjer er at man taper en tier. 

Vet noen som ble dårlig av en kremkake i et bryllup. 1/10 i bryllupet ble dårlige, viste seg at alle disse hadde spist av nettopp den samme kaken.. Man kan bli dårlig av det jo. 

Anonymkode: d8f00...86e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meadow skrev (1 minutt siden):

Ja, selvfølgelig. 

Hvorfor det? 
Bakeren er jo anonym ? 
Jeg har baket mange kaker i flere år til kafésalg på 17. mai( gjennom korpset) , og det er jo voksne folk som gjør en innsats for korpset , idrettslag og skoleklasser. 
Jeg har aldri hørt i ettertid at vi har greid å påføre gjester sykdom. 
Vi hadde helt sikkert fått påpakning  om så var 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men kaker laget av en konditor er nok trygt.

Anonymkode: cda0f...0c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tier ja, for ti år siden? Vært på kakesalg i det siste? Betalte 30 kr 

Men pengene er nå småtteri i forhold til å spise noe som potensielt kan ha har vært i underlivet til noen, sykdommer og sopp, flass og gudene vet hva. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle bare visst om hygienen på visse gatekjøkken 🤪 

Anonymkode: a70ba...8b4

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La for all del denne tradisjonen fortsette. 

Jeg tenker det samme som ts, men jeg lar bare være å kjøpe hjemmelagde kaker. Aner jo ingenting om hva de som lager disse har hatt på fingrene. Spiser ikke bursdagskake heller, hvis det er lys som skal blåses ut. Æsj! 

Anonymkode: 866d8...16f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, man kan jo aldri vite, men det kan man heller ikke gjøre i en kantine eller på en restaurant. 

Om jeg hadde skulle bakt en kake privat så hadde det jo ikke falt meg inn og gjort noe ekkelt med den. Og det kan jo ikke finnes såmange av de som finnerpå å spytte i en kake heller.

Anonymkode: 33ff5...6a0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...