Gå til innhold

Hva må foreldre delta på når barna begynner på skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn begynner på skolen i år. Jeg er alenemor, i tillegg jobber jeg turnus. Min mor passer når jeg jobber helg, helligdager og aftenvakter. Men helsen begynner å skrante. Hva kan jeg forvente med av obligatorisk deltakelse gjennom skoleårene? Tenker på klassekontakt, FAU, deltakelse på 17.mai, juleavslutninger osv. 

Jeg forstår at jeg må stille noen ganger. Men hva forventes egentlig? 

Anonymkode: f7706...036

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min datter er nå snart ferdig med 7. klasse. Det har ikke vært så veldig mye vi må være med på. Hos oss er det vanlig at foreldrene er med på sommeravslutning, men ikke på juleavslutning. Antar dette varierer fra skole til skole. Ellers har jeg vært foreldrekontakt et år. 
17. mai arrangeres hos oss av 5. trinn, men her er det vel også forskjeller. 
Tror ikke du skal bekymre deg så mye for obligatorisk deltakelse via skolen. Det er nok mye mer via fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 1dde8...166

AnonymBruker
Skrevet

Utviklingssamtale to ganger i året (skoletiden), foreldremøte to ganger i året (kveld), foreldrekaffe el.l to ganger i året (kveld), åpen dag for foreldre en dag i året (i sfo-tid) er oppsettet hos oss. Det er vel det en «må» delta på. Må du velge, er utviklingssamtalen viktig, ellers ville jeg satt foreldrekaffe på andreplass. 
I tillegg kommer jo fau og klassekontakt, men du trenger jo ikke melde deg til det. Blir du «presset», stiller du på det du kan. Mye av den jobben er formidling av informasjon, og det kan du jo gjøre når du har ledig tid. 
Har du tidspress bør fritidsaktiviteter velges med omhu. Mange har mye dugnad. Og hos oss f.eks må foreldre være til stede på fotballtreningene. To til tre treninger i uken nå på 2.trinn…

Anonymkode: 8a2fc...a80

Skrevet

Deltakelse på jule og sommeravslutning hvis de har det. 17.mai som gjerne er en gang i løpet av de 7 årene. Utviklingssamtaler og foreldremøter. Eventuelt være med hvis klassen arrangerer noe sosialt etter skoletid. Men dette varierer jo.

Slike ting vet en stort sett om i grei tid. Så du får sikkert byttet vakter så du kan være med :) 

AnonymBruker
Skrevet

Har en 7. klassing. 2 foreldremøter på kveldstid, 2 utv samtaler på ettermiddagen, 2 avslutninger. Alt fordelt på 180 skoledager. 

Det har vært noen mammakvelder, skogsturer og foreldrefester, men ikke mye. 

Ett år er det 17. mai, masse oppgaver som lar seg kombinere av å være alene.

Anonymkode: 89269...afc

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn på skole i Oslo.

Det er utviklingssamtale, og ellers er alt utover det frivillig.

Du må beregne å hente/levere på SFO/AKS i starten. 

Man bør, men må ikke stille på foreldremøte. Og FAU trenger du ikke stille på. 

Jeg er veldig syk, så far tar alt her. I år (2.klasse) meldte vi oss frivillig til å bake en kake, og stille som kioskvakt. 
Vi hadde ikke trengt det. 

Jo, så er det jo bursdagsfeiring. Man MÅ ikke. Vi feirer oftest sammen med noen andre i klassen. 

Ellers er det jo oppfølging av eventuelle lekser - hos oss er det lesing X antall minutter. 

Så er det fritidsaktivitet - vi har til nå hatt 1 gang i uka. Da må han følges. Vi valgte svømming, og her slipper vi dugnader osv. 

Har vært en «mammakveld» (før ble alt avlyst pga covid), jeg kan jo ikke. Så takker for invitasjon og melder avbud. 

Vi har også lekegrupper, men pga covid skled det fullstendig ut 🙃 

Da skal vi jo egentlig avtale noe innimellom. 

Anonymkode: 77a4a...c04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt barn begynner på skolen i år. Jeg er alenemor, i tillegg jobber jeg turnus. Min mor passer når jeg jobber helg, helligdager og aftenvakter. Men helsen begynner å skrante. Hva kan jeg forvente med av obligatorisk deltakelse gjennom skoleårene? Tenker på klassekontakt, FAU, deltakelse på 17.mai, juleavslutninger osv. 

Jeg forstår at jeg må stille noen ganger. Men hva forventes egentlig? 

Anonymkode: f7706...036

Sommeravslutninger og juleavslutninger hvert år. Europaprosjekt. Verdensprosjekt. 17.mai dugnad når klassetrinnet har det. Felles foreldremøter og foreldremøter med ditt barn 2 ganger i året. Og noen andre ting. Spørs hvilken skole!

Anonymkode: ce967...687

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sommeravslutninger og juleavslutninger hvert år. Europaprosjekt. Verdensprosjekt. 17.mai dugnad når klassetrinnet har det. Felles foreldremøter og foreldremøter med ditt barn 2 ganger i året. Og noen andre ting. Spørs hvilken skole!

Ja og så er det familiegrupper der de roterer hver måned hvem som skal ha det hjemme hos seg. Og da er det mat og aktiviteter hos den som har det.

I tilegg har sfo div ting å være med på. Og barna har med venner hjem..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja og så er det familiegrupper der de roterer hver måned hvem som skal ha det hjemme hos seg. Og da er det mat og aktiviteter hos den som har det.

Familiegruppene er selvfølgelig foreldrene med på å mingler.noen timer.. hver gang!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det ikke alle skoler som har dette, da. Vi har det ikke. 

Anonymkode: a6422...8b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss på en Bærumsskole er det;

utviklingssamtaler x 2. Her tester de noe nytt hvor barnet sitter sammen med lærer og foreldre deltar via Teams. Fungerer utmerket! Det sendes ut liste Ove hvilke tidspunkter men kan velge mellom. Strekker seg som oftes 2-3 uker, så bør kunne tilpasses turnus.

Foreldremøter X 2 , 2-3 timer på ettermiddag/kveld.

Lysfrokost før jul opp t.om 4 klasse

Sommeravslutning

Vennegrupper. 4-5 barn som gjennom året har med seg de andre hjem. Foreldrene henter i 18 tiden og tar en rask kopp kaffe.

Alle skjønner at det ikke passer for alle alltid. Møt og bidra på det du kan. Kanskje du kan bake lussekatter ett år, være med å gå knask eller knep et annet. Eller så er det et år du kanskje ikke får på alle foreldremøter- det går bra det! 
Og du, meld deg som klassekontakt første året- lite arbeid og da har du tatt din «turn» . Mer jobb og oppfølging desto eldre de blir😅

Anonymkode: 03245...47c

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, fritidsaktiviteter stjeler mye mer tid enn skolen. De må leveres/hentes og på endel aktiviteter er det også dugnader. 

Må man gå på fritidsaktiviteter? Nei, det er ikke obligatorisk. Men det er vel på fritidsaktiviteter at klasseskillet melder seg først. 

På vår skole er det kun de virkelig ressurssvake som ikke går på aktiviteter. Det gjelder helt fra første klasse. En aktivitet holder nok, men noe må de få gjøre. 

Anonymkode: 7941a...5a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Familiegruppene er selvfølgelig foreldrene med på å mingler.noen timer.. hver gang!

Visst du ser lengre over så ser du at det var akkurat det jeg skrev.. Det er forskjellig fra skole til skole..!

I tilegg så er det selvfølgelig store bursdagsbesøk om det er baseskoler!

Og masse dugnad på enkelte aktiviteter barnet vil gå på. Pluss kjøring til trening og kamper alt etter hvor du bor og hvor de skal.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Som andre sier, fritidsaktiviteter stjeler mye mer tid enn skolen. De må leveres/hentes og på endel aktiviteter er det også dugnader. 

Må man gå på fritidsaktiviteter? Nei, det er ikke obligatorisk. Men det er vel på fritidsaktiviteter at klasseskillet melder seg først. 

På vår skole er det kun de virkelig ressurssvake som ikke går på aktiviteter. Det gjelder helt fra første klasse. En aktivitet holder nok, men noe må de få gjøre. 

Anonymkode: 7941a...5a8

Veldig enig i denne. Samtidig med skolestart kommer det ofte fritidsaktiviteter. Som jo selvsagt er frivillig, men det kan være lurt å gå på noe. Og avhengig av aktivitet og reisevei fører det med seg kjøring, bringing og henting, tid til å være heiagjeng på hjemme- og bortekamper, dugnadsvakter og annet. 

Anonymkode: 22432...860

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...