AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Om man er ung ufør og tenker oppholde seg 1 mnd i utlandet, må jeg si ifra også får jeg utbetaling men uten ung ufør tillegget? Er det noe forskjell på eus land her? Må jeg si ifra hver gang jeg reiser på ferie? Om jeg flytter til utlandet (et land som har trygdeavtale), vil jeg da få samme sum i NOK utbetalt på konto? Eller hvordan regnes dette ut? (Vet at ung ufør da faller bort) Om jeg er ung ufør og oppholder meg et par år i utlandet, før jeg senere (5-10 år) flytter tilbake til Norge, vil jeg da få tilbake ung ufør tillegget? Er pr dags dato bare vanlig ufør, men har ung ufør søknad i behandling Anonymkode: 65632...c10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Null problem for deg å oppholde deg 1 måned i utlandet. Du får det du skal ha. Anonymkode: 0ed38...38b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Du kan oppholde deg i 6 mnd i løpet av et år i utlandet uten problemer. Du trenger ikke si fra om det. Anonymkode: 76730...c36 2 1
Million Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Man må ikke rapportere til NAV som uføretrygdet fordi man reiser til utlandet en måned eller på ferie. Det er de menneskene som går på AAP eller er sykmeldte som må gi beskjed til NAV om utenlandsopphold. Ikke uføretrygdede. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 Mister man ung uføre tillegget om en oppholder seg over en viss tid i utlandet ? 😱 visste ikke det. jeg har aldri sagt i fra når jeg reiser ( vanlig ufør må en ikke det) men at jeg måtte si ifra om ung tillegget var jeg ikke klar over. Hvor går grens liksom, dagstur? jeg har vært opptil 3 måneder på ferie, i Europa ( EUs), Australia og usa. Har ikke blitt trukket, men har jo ikke sagt fra heller. Anonymkode: 1eb02...428 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mister man ung uføre tillegget om en oppholder seg over en viss tid i utlandet ? 😱 visste ikke det. jeg har aldri sagt i fra når jeg reiser ( vanlig ufør må en ikke det) men at jeg måtte si ifra om ung tillegget var jeg ikke klar over. Hvor går grens liksom, dagstur? jeg har vært opptil 3 måneder på ferie, i Europa ( EUs), Australia og usa. Har ikke blitt trukket, men har jo ikke sagt fra heller. Anonymkode: 1eb02...428 Nei, du må ikke si fra og du mister ikke ung ufør ved reiser i utlandet. Men hvis du flytter til et annet land, så må du sjekke ut reglene, for da mister man (oftest?) tillegget. Anonymkode: 76730...c36 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mister man ung uføre tillegget om en oppholder seg over en viss tid i utlandet ? 😱 visste ikke det. jeg har aldri sagt i fra når jeg reiser ( vanlig ufør må en ikke det) men at jeg måtte si ifra om ung tillegget var jeg ikke klar over. Hvor går grens liksom, dagstur? jeg har vært opptil 3 måneder på ferie, i Europa ( EUs), Australia og usa. Har ikke blitt trukket, men har jo ikke sagt fra heller. Anonymkode: 1eb02...428 Ja, dette lurer jeg også på 😳 kan fort bli dyrt og slitsomt om man ikke gjør rett med nav 😓 Så om noen vet, så hadde det vært supert å vite 😅 ts Anonymkode: 65632...c10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du må ikke si fra og du mister ikke ung ufør ved reiser i utlandet. Men hvis du flytter til et annet land, så må du sjekke ut reglene, for da mister man (oftest?) tillegget. Anonymkode: 76730...c36 Åja okei, takk 😊 ts Anonymkode: 65632...c10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Null problem for deg å oppholde deg 1 måned i utlandet. Du får det du skal ha. Anonymkode: 0ed38...38b AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan oppholde deg i 6 mnd i løpet av et år i utlandet uten problemer. Du trenger ikke si fra om det. Anonymkode: 76730...c36 Million skrev (5 minutter siden): Man må ikke rapportere til NAV som uføretrygdet fordi man reiser til utlandet en måned eller på ferie. Det er de menneskene som går på AAP eller er sykmeldte som må gi beskjed til NAV om utenlandsopphold. Ikke uføretrygdede. Okei, takk for svar 😊 ts Anonymkode: 65632...c10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 Jeg fant dette på nav. Når det kommer til valuta så går hodet mitt rundt Vil dette si at man blir veldig ‘’rik’’ om man flytter til et land med svakere valuta? Eller er jeg helt på bærspor? ts Anonymkode: 65632...c10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #11 Skrevet 18. mai 2022 Eller nei, man er like ‘’rik’’?😂 vet ikke hvorfor jeg bruker ordet rik, har et lite ordforråd. ts Anonymkode: 65632...c10 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 jeg bodde i DK en stund. Fikk inn penger på vanlig måte fra NAV og satte det bare over på dansk bankkonto. Anonymkode: 76730...c36 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 Hva med å vente og se om du faktisk fyller kriteriene for ung uføre før du begynner å bekymre deg om hvis om atte dersom atte? Anonymkode: 82ce0...f6b 1
Gjest Adobyen Skrevet 18. mai 2022 #14 Skrevet 18. mai 2022 Det ser ut som at ung-tillegget fjernes ved opphold mer enn 6 måneder? https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland#chapter-1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #15 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva med å vente og se om du faktisk fyller kriteriene for ung uføre før du begynner å bekymre deg om hvis om atte dersom atte? Anonymkode: 82ce0...f6b Jeg bekymrer meg ikke, jeg er bare nysgjerrig 😊 Har ventet 7 mnd på ung ufør søknaden, og tenker mye på hvordan livet blir fremover med eller uten det 🙈 Siden jeg ble ufør kan jeg plutselig tenke litt fremover i tid (for første gang i livet😄) Så er mye oppe i hodet mitt og dagdrømmer mye om ditt og datt ts Anonymkode: 65632...c10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #16 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bekymrer meg ikke, jeg er bare nysgjerrig 😊 Har ventet 7 mnd på ung ufør søknaden, og tenker mye på hvordan livet blir fremover med eller uten det 🙈 Siden jeg ble ufør kan jeg plutselig tenke litt fremover i tid (for første gang i livet😄) Så er mye oppe i hodet mitt og dagdrømmer mye om ditt og datt ts Anonymkode: 65632...c10 Så du dagdrømmer om å være halve tiden av året i utlandet? da er du ikke ufør for noe psykisk isåfall hehe Men har hørt at det er vanskelig å få ung ufør, så håper ikke du drømmer deg helt bort hvis det ikke går. Anonymkode: 0ed38...38b 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #17 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg bodde i DK en stund. Fikk inn penger på vanlig måte fra NAV og satte det bare over på dansk bankkonto. Anonymkode: 76730...c36 Okei, takk for info 😊 ts Anonymkode: 65632...c10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #18 Skrevet 18. mai 2022 Adobyen skrev (1 time siden): Det ser ut som at ung-tillegget fjernes ved opphold mer enn 6 måneder? https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland#chapter-1 Okei, takk 😄 ts Anonymkode: 65632...c10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #19 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du dagdrømmer om å være halve tiden av året i utlandet? da er du ikke ufør for noe psykisk isåfall hehe Men har hørt at det er vanskelig å få ung ufør, så håper ikke du drømmer deg helt bort hvis det ikke går. Anonymkode: 0ed38...38b Jeg vil bare vite mine muligheter, hva som faktisk vil bli mulig eller ikke er fortsatt uvisst 😊 Prøver også fortsatt å innse at jeg faktisk er ufør… 🙈 Ja, vet det er vanskelig, men da har jeg hvertfall prøvd og da slipper jeg å tenke i fremtiden at jeg ikke prøvde 😅 ts Anonymkode: 65632...c10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #20 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du dagdrømmer om å være halve tiden av året i utlandet? da er du ikke ufør for noe psykisk isåfall hehe Men har hørt at det er vanskelig å få ung ufør, så håper ikke du drømmer deg helt bort hvis det ikke går. Anonymkode: 0ed38...38b Hvorfor kan man ikke være ufør for noe psykisk hvis en drømmer seg vekk? Anonymkode: 1eb02...428 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå