Gjest 1_Ava_1 Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Jeg er sykepleier med 8 års ansiennitet. På arbeidsplassen min i kommunen er det for tiden stort frafall av sykepleiere og mangelen er kritisk. Likevel er kommunen svært vrang og forhandling av lønn er ikke noen enkel sak. Nå har jeg søkt jobb i nærliggende kommuner der sykepleiermangelen også er stor, i all hovedsak for å ha et forhandlingsgrunnlag i jobben jeg allerede har, og på tre av stillingene jeg har søkt har jeg fått tilbud. Er tilbudet bra og jeg ikke får gjennomslag i egen kommune vil jeg bytte jobb. Alle disse stillingene er mellom 35 minutter til en time unna med bil og en må passere bommer (to stk/vei). Arbeidsoppgavene blir det samme, jeg har ingen videreutdanning. Hva mener dere er rimelige lønnskrav? Jeg ønsker jo i all hovedsak å gå i pluss, det må jo være «lønnsomt» for meg å ta jobben mtp kjøringen og i tillegg at jeg kommer til å bruke en del mer tid på å komme til og fra jobb. Jeg har aldri forhandlet før, men vil «smi mens jernet er varmt» nå når jeg har flere tilbud og jeg vet at mangelen er så stor i de aktuelle kommunene.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Kommunen må følge tariff, så du kommer ingen vei sånn sett. Anonymkode: 2a603...7f0
FeiteFrida Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kommunen må følge tariff, så du kommer ingen vei sånn sett. Anonymkode: 2a603...7f0 Kommunen MÅ da ikke holde seg til kun tariff! Hvis de sliter med å beholde helsepersonell, så kunne lokale lønnsforhandlinger med økt grunnlønn, tillegg eller (stabilerings)bonuser vært en nyttig grep. (Så skal det sies at det er mange andre faktorer enn lønn som er viktig for å beholde ansatte, men lønn er jo svært vesentlig). 1