Gjest 1_Ava_1 Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Jeg er sykepleier med 8 års ansiennitet. På arbeidsplassen min i kommunen er det for tiden stort frafall av sykepleiere og mangelen er kritisk. Likevel er kommunen svært vrang og forhandling av lønn er ikke noen enkel sak. Nå har jeg søkt jobb i nærliggende kommuner der sykepleiermangelen også er stor, i all hovedsak for å ha et forhandlingsgrunnlag i jobben jeg allerede har, og på tre av stillingene jeg har søkt har jeg fått tilbud. Er tilbudet bra og jeg ikke får gjennomslag i egen kommune vil jeg bytte jobb. Alle disse stillingene er mellom 35 minutter til en time unna med bil og en må passere bommer (to stk/vei). Arbeidsoppgavene blir det samme, jeg har ingen videreutdanning. Hva mener dere er rimelige lønnskrav? Jeg ønsker jo i all hovedsak å gå i pluss, det må jo være «lønnsomt» for meg å ta jobben mtp kjøringen og i tillegg at jeg kommer til å bruke en del mer tid på å komme til og fra jobb. Jeg har aldri forhandlet før, men vil «smi mens jernet er varmt» nå når jeg har flere tilbud og jeg vet at mangelen er så stor i de aktuelle kommunene.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Kommunen må følge tariff, så du kommer ingen vei sånn sett. Anonymkode: 2a603...7f0
FeiteFrida Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kommunen må følge tariff, så du kommer ingen vei sånn sett. Anonymkode: 2a603...7f0 Kommunen MÅ da ikke holde seg til kun tariff! Hvis de sliter med å beholde helsepersonell, så kunne lokale lønnsforhandlinger med økt grunnlønn, tillegg eller (stabilerings)bonuser vært en nyttig grep. (Så skal det sies at det er mange andre faktorer enn lønn som er viktig for å beholde ansatte, men lønn er jo svært vesentlig). 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kommunen må følge tariff, så du kommer ingen vei sånn sett. Anonymkode: 2a603...7f0 Dette stemmer absolutt ikke.... Tariff er minimumslønn... Anonymkode: b113a...67b 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 Minimum 600 000 i grunnlønn Anonymkode: 073ac...c55
Knoot Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Prøv deg også frem med å få dekt 50% av drivstoffutgiftene, som blir ett tillegg til lønn + bonus. Drivstoffutgiftene blir en relativ stor utgiftspost når du skal pendle så mange dager i året og når drivstoffprisene er så høy som de er. Får du ikke det så har du i hvert fall prøvd. Kan være de gir deg +10-15 000 ekstra i bonus for å dekke utgifter til pendling.
Gjest 1_Ava_1 Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 Knoot skrev (22 minutter siden): Prøv deg også frem med å få dekt 50% av drivstoffutgiftene, som blir ett tillegg til lønn + bonus. Drivstoffutgiftene blir en relativ stor utgiftspost når du skal pendle så mange dager i året og når drivstoffprisene er så høy som de er. Får du ikke det så har du i hvert fall prøvd. Kan være de gir deg +10-15 000 ekstra i bonus for å dekke utgifter til pendling. Jeg tenkte å høre om dekning av deler av reiseutgifter fordi det blir så kostbart som du sier, og at vinninga på en måte vil gå opp i spinninga dersom arbeidsplassen ikke frister med et saftig lønnshopp. I og med at jobben er det samme som jeg gjør nå så er det jo ikke akkurat sånn at jeg vil stå opp enda tidligere og bruke enda mer tid på pendling for samme lønn som jeg har nå selv om de tilbyr et pendlertillegg. Hva tror du vil være et godt lønnskrav sett bort fra reiseutgifter?:-)
Gjest 1_Ava_1 Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Minimum 600 000 i grunnlønn Anonymkode: 073ac...c55 Oi, såpass! Har du forhandlet selv og jobber innen helse?:-)
Knoot Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 (endret) Nå vet jeg ikke hva lønnssnittet ligger der du bor med ansenitet, men hvis du har venner/venninner er de lurt å høre med de om hva de har i lønn. Er du med i NSF? Få gjennomsnittslønnen i området og legg på solid. Det er kanskje lettere for motparten å forhandle seg nedover enn oppover. Legger du mye på, virker det som om det er de som vinner hvis du godtar litt lavere lønn, hvis det gir mening. Endret 18. mai 2022 av Knoot
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #10 Skrevet 19. mai 2022 Så bra du står opp for deg selv og krever mer lønn for jobben du gjør. Når vet sånn ca hva du kan forhandle om? Håper du oppdaterer oss på resultatet! Flere skulle gjort som deg. Anonymkode: b7c7b...d9a
Luckiness Skrevet 19. mai 2022 #11 Skrevet 19. mai 2022 Du kan selvsagt forhandle! Er ikke slik at en må ligge på tariff. Er det få søkere til stillingen og de sliter med rekruttering så er det fult mulig å forhandle. Ellers også selvsagt. Men større sjanse for at de aksepterer et krav om de sliter med rekruttering.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #12 Skrevet 19. mai 2022 Det er jo bare å prøve å forhandle men tror ikke du kommer så langt. Mulig du får 20k ekstra men er de virkelig verdt den ekstra tiden, bom og drivstoff? Anonymkode: 71120...3a0
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #13 Skrevet 19. mai 2022 Så bra at du forhandler!! Det skulke fler ha gjort. Forhandlet selv opp lønn i en kommune med stor mangel på sykepleiere, men klarte bare å komme opp 15 000. Veldig synd at så få forhandler, tror ledelsen er vant med flinke piker som tar det de får. Det at de ikke gikk mer opp med meg gjør at jeg vil være på jakt etter ny arbeidsplass fra første dag. Ser ikke for meg å bli værende når jeg kan tjene mer andre steder. Anonymkode: 339cd...6f9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #14 Skrevet 19. mai 2022 Jeg ba om 40 000 over tariff da jeg byttet jobb i fjor sommer. Fikk det jeg ba om. Har 16 års ansiennitet, kun bachelor. Bare tull at stat og kommune kun gir lønn til tariff. Anonymkode: 8c942...3c9
BobbySocks Skrevet 19. mai 2022 #15 Skrevet 19. mai 2022 Du kan for eksempel forhandle ansiennitet. Det er smart, mange får full ansiennitet etter litt harde forhandlinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå