Gjest Ballongfrue Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 (endret) Hei! Jeg har mesteparten av mitt voksne liv slitt med ballongfobi og er redd for høye uventede lyder. Dette har gått fint for det meste, men nå har jeg fått meg en samboer som er veldig glad i pynte med ballonger og liker å erte meg med at jeg blir så redd. Det er såpass at når det skal pyntes til fest, så har hun startet før meg og pyntet med ballonger. Hun blåser de opp så mye at det hender at de sprekker av seg selv, og jeg tør hvertfall ikke røre de for å plukke de ned! Jeg er veldig glad i henne, så vil ikke at dette skal komme i mellom oss, også er det vel ganske barnslig at ei dame på snart 30 er livredd for ballonger. Hva skal jeg gjøre? Hun hører ikke på meg og sier at jeg bare har godt av å bli eksponert for det jeg er så livredd for. Endret 18. mai 2022 av LitenOgSkvetten Skrivefeil i tittel
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Dette er en av de tingene du må leve med. Det er ikke så ofte man trenger ballonger, og samboer vil nok ta hensyn og ikke overdrive. Anonymkode: 70fe3...727 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Hun er en dritt som gjør sånt mot deg i alle fall, det er sikkert og visst. Eksponering av fobi skal aldri utføres av folk som ikke vet hva de driver med, og ikke kan gi deg verktøyene for å håndtere det. Jeg hadde veldig fobi for edderkopper, og samboer ertet meg aldri for det, eller med det. Han ga bare rolig beskjed om at 'nå er det en edderkopp på badet, så jeg skal gå å slippe den ut', så fikk jeg velge selv om jeg ville være med, eller om jeg ville være en annen plass. Anonymkode: e7f5a...f9f 10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Hun får pynte med ballonger utenfor deres hjem/sfære. Hun har ingenting med å bestemme når og hvordan du skal jobbe med eksponering. Jeg elsker ballonger, men hadde aldri brukt det som pynt om kjæresten eller et familiemedlem var redd dem. Når det er sagt, får du noe hjelp mot fobien din? Anonymkode: 932a6...de9 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 Enig at samboer ikke bør tvinge det på henne altså. Antar hun som barn kanskje ble veldig skremt av en eller annen ballongsituasjon, min datter har det slik med hunder fra da hun var ett år, men det er lurt å jobbe med det. Med ballonger vil eksponering hjelpe, siden det er en veldefinert greie. På langt nær så enkelt med hunder. Jeg var livredd for smell da jeg var liten, og et stykke opp i ungdomstiden, men det er borte nå på grunn av eksponering. Dere KG troll som sier samboer er en dritt, ta dere en bolle ! Anonymkode: 70fe3...727
Gjest Ballongfrue Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Takk for raske svar! Til dere som sier hun er en dritt, det er hun altså ikke! Jeg vil tro det går begge veier, siden jeg er ganske flink på å pushe henne til å prøve nye ting(klatring, strikkhopp osv.). Hun er alltid skeptisk/redd, men hun gjennomfører. Jeg føler slike opplevelser gir oss et sterkere bånd. Er derfor jeg føler det blir teit når jeg ikke klarer å komme over denne ballongfrykten min. Hun prøver nok å få meg til å føle den mestringen hun føler når hun gjør noe nytt og spennende og vi gjør det sammen.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hun er en dritt som gjør sånt mot deg i alle fall, det er sikkert og visst. Eksponering av fobi skal aldri utføres av folk som ikke vet hva de driver med, og ikke kan gi deg verktøyene for å håndtere det. Jeg hadde veldig fobi for edderkopper, og samboer ertet meg aldri for det, eller med det. Han ga bare rolig beskjed om at 'nå er det en edderkopp på badet, så jeg skal gå å slippe den ut', så fikk jeg velge selv om jeg ville være med, eller om jeg ville være en annen plass. Anonymkode: e7f5a...f9f JA! Sånn skal det gjøres. Anonymkode: 8f85d...c16
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 Jeg tror kanskje samboeren din har en ting for ballonger? Jeg har selv datet noen som har en ting for ballonger, og det er helt vanlig at de blåser opp ballongene altfor store, gjerne også helt til de sprekker. Så, tror du kan snakke med samboeren din om det. Er kanskje vanskelig å forenes om det, siden du har en fobi, men alt kan løses🤗 Anonymkode: 65844...b6e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 Jeg hadde blitt rasende! Jeg har også noen fobier, og har heldigvis en samboer som tar hensyn. En av fobiene mine er nettopp mot ballonger og høye lyder... Jeg har måttet jobbe skikkelig med det etter vi fikk barn, for ungene må jo nesten få ha ballonger ifbm bursdager og sånt. Men: å "tvangseksponere" folk for det, er utrolig slemt gjort. Du bør ta en alvorsprat med henne, og forklare. Hun har kanskje noen fobier selv? Det er lett å skjønne egen fobi, men også lett å tenke "Herreguuud, han må jo bare ta seg sammen" om andres fobier. Jeg merker jo det selv, jeg himler med øynene av folk som redd kattunger.. mens jeg selv er livredd bier og edderkopper.. Anonymkode: 460b8...b7e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde blitt rasende! Jeg har også noen fobier, og har heldigvis en samboer som tar hensyn. En av fobiene mine er nettopp mot ballonger og høye lyder... Jeg har måttet jobbe skikkelig med det etter vi fikk barn, for ungene må jo nesten få ha ballonger ifbm bursdager og sånt. Anonymkode: 460b8...b7e Jeg ble litt nysgjerrig, hvordan har du jobbet med dette?☺️ Anonymkode: 65844...b6e
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 Mon tro om dette er trådstarter?🤨 https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/ALaEpA/psykolog-frode-thuen-samboeren-tar-ikke-angsten-min-paa-alvor Anonymkode: 65844...b6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå