Gå til innhold

Ok å bytte gaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gruer meg til gaver vårt barn skal få.

Både min og mannens familie er glad i å kjøpe gaver, og de bruker gjerne litt penger på det. Men jeg har lagt merke til at de kjøper mye unødvendig eller ting som tar mye plass og bare blir brukt en sjelden gang. 

Vi er med familie ofte, så de vil jo legge merke til om vi har byttet noe. 

Er det uhøflig å på forhånd gi beskjed at vi ikke ønsker x, y og z ting? Eller bør de bare godta at vi bytter gaver om vi ikke anser gaven som noe vi/barnet trenger? 

Orker rett og slett ikke å fylle opp leiligheten med masse ting vi ikke har bruk for. Vi har begrenset med plass, og det blir i så fall barnerommet som blir fylt opp.

For å komme med eksempler som andre familiemedlemmer har fått: gåbil, "hoppe"-disse (slik man fester i taket før de kan gå), fancy bil/lignende til å sitte på, vanlig vippestol, elektrisk vippestol, elektrisk vugge, hoppe-ku/dyr. 

Noen ting er gjerne kjekt å ha, men min svigermor ga feks min svigerinne både gåbil til bursdag og deretter fancy sittebil 1mnd etter til jul. Er det nødvendig med så "like" ting? Ting som tar plass...Har også lest at man ikke bør vende til babyer for mye elektrisk da det kan være vanskelig å få de til å falle til ro uten? 

Vi er ikke opptatt av at ting skal koste. Setter mer pris på noe vi trenger. Til dåp kan vi heller tenke oss et lite bidrag til barnets konto for fremtidige ting barnet trenger/spare til barnet selv. 

Anonymkode: 6305d...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gruer meg til gaver vårt barn skal få.

Orket faktisk ikke lese mer etter den setningen der. Ærlig talt.

Anonymkode: 4ad6d...601

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Orket faktisk ikke lese mer etter den setningen der. Ærlig talt.

Hun har et poeng, du bør lese videre. Her har vi besteforeldre som bare MÅ kjøpe ørten ting til jul, bursdag eller bare et par småting siden det var en uke siden sist de så barna. Har gitt beskjed. Barnerommet er ufremkommelig, har et eget 3kvm rom i kjelleren for leker, og hyllene og klatrestativet i stua er overlesset med leker. Har en haug stappfulle lekekasser, men siden det er mer på utsiden enn oppi, sier det vel seg selv at DET ER NOK NÅ!!! Og de sa jeg skjemte han bort som baby da jeg løftet han opp fordi han hylskrek, hva er det de holder på med da? 

Mamma klarer iallfall å ta hintet om å ikke ta med leke, eller kjøpe mer enn en ting til bursdagen eller jul, for han får jo ikke noe forhold til tingene, og det er ikke vits heller å kjøpe ting babyen aldri får bruk for.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt ok å være åpen om ting dere ikke ønsker og ting dere trenger. 

Det er ingen som kan tvinge dem til å holde seg til listen. 

Det er helt innafor å bytte eller gi bort ting man ikke vil ha. 

Anonymkode: c1111...57e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du kan hinte litt om hva du kunne tenke deg (ønskeliste), så det er litt enklere for dem hvis de gjerne vil kjøpe noe?  Er det noe dyrt dere trenger kan de jo gå flere sammen og spleise 🙂 

Anonymkode: c55e9...c1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den starten på innlegget tenker jeg ihvertfall dere er temmelig priviligerte om det er noe dere går å gruer dere til.

Det er lov å bytte, og det er også lov til å gi beskjed om at det er endel ting dere ikke trenger, eller ønsker å kjøpe brukt. De rundt dere handler jo bare for å glede, ikke for å være vanskelige. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Alvario skrev (1 minutt siden):

Med den starten på innlegget tenker jeg ihvertfall dere er temmelig priviligerte om det er noe dere går å gruer dere til.

Det er lov å bytte, og det er også lov til å gi beskjed om at det er endel ting dere ikke trenger, eller ønsker å kjøpe brukt. De rundt dere handler jo bare for å glede, ikke for å være vanskelige. 

Alle er vel priviligerte om de får gaver. Forstår ikke hvorfor det skal vinkles negativt at man ikke ønsker å bidra til et bruk-og-kast-samfunn (evt ha-i-boden-i-tre-år-og-så-kast-samfunn), ta litt vare på miljøet og unngå unødvendige innkjøp. :) 

Anonymkode: c1111...57e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med alle disse moralens voktere som sier at folk er privilegerte uten å klare å stave ordet en gang. 🤭 (men er enig med du siste)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alvario skrev (3 timer siden):

Alle som får barn i Norge er vel strengt tatt privilegerte? Man kan faktisk klage over I-landsproblem, samtidig som man vet at man egentlig er veldig heldig. 

Anonymkode: 54431...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mingus skrev (4 timer siden):

Hun har et poeng, du bør lese videre. Her har vi besteforeldre som bare MÅ kjøpe ørten ting til jul, bursdag eller bare et par småting siden det var en uke siden sist de så barna. Har gitt beskjed. Barnerommet er ufremkommelig, har et eget 3kvm rom i kjelleren for leker, og hyllene og klatrestativet i stua er overlesset med leker. Har en haug stappfulle lekekasser, men siden det er mer på utsiden enn oppi, sier det vel seg selv at DET ER NOK NÅ!!! Og de sa jeg skjemte han bort som baby da jeg løftet han opp fordi han hylskrek, hva er det de holder på med da? 

Mamma klarer iallfall å ta hintet om å ikke ta med leke, eller kjøpe mer enn en ting til bursdagen eller jul, for han får jo ikke noe forhold til tingene, og det er ikke vits heller å kjøpe ting babyen aldri får bruk for.

Du har jo åpenbart flere problemer med svigerforeldrene dine enn gaver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har jo åpenbart flere problemer med svigerforeldrene dine enn gaver....

Hvordan da mener du, hva er åpenbart, annet enn at de gir for mye gaver uten å høre på meg og mannen min? Han har og store problemer med dette for ordens skyld, og kaller det sløseri og overkjøring.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ga alle besteforeldrene beskjed om at hvis de kjøper store ting som lekekjøkken, gåbil, vippestol etc uten å ha avklart det med oss, så kan de ha det hjemme hos seg og ungen kan bruke det der. 

Hoppeku hadde vi i huset selv da.

Anonymkode: 96b3d...d9e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt er det lov å bytte gaver. Det er også lov å ønske seg spesifikke ting eller gi beskjed om at barnet har alt det trenger, så det er mer velkomment med bidrag på konto eller til sos barnebyer feks. 

Anonymkode: 2ec19...e05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg. Fikk en dritsvær elektrisk bil av svigers som står i veien uansett hvor vi setter den. 

Bortsett fra den har vi gitt beskjed, og prøvd å ønske han bøker, puslespill, klær osv til bursdager og jul, for å slippe at det hoper seg opp med biler og tog

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje du kan hinte litt om hva du kunne tenke deg (ønskeliste), så det er litt enklere for dem hvis de gjerne vil kjøpe noe?  Er det noe dyrt dere trenger kan de jo gå flere sammen og spleise 🙂 

Anonymkode: c55e9...c1b

Jeg har forsøkt å hinte. Men de sier "vi kjøpe slik til Anne, så du skal også få slik". Mannen bryr seg ikke så mye, han vet ikke hva som er lurt og ikke. Syns det er vanskelig å si tydeligere i fra til svigerfamilien. Har gitt beskjed til mine foreldre, men besteforeldre er det ikke like lett med.

Anonymkode: 6305d...807

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt det var uhøflig om noen sa det til meg. Men folk reagerer jo veldig forskjellig. Både min og fars familie ville forstått at vi ikke har behov for eller plass for unødvendige ting til babyen/barnet. 

Helt enig i at masse ikke trengs. Det er faktisk begrenset hva babyer og små barn har behov for. Bedre å evt spare større gaver til første jul, 1årsdag, dåp/navnefest o.l. 

Synes egentlig mannen din bør ta slikt opp med sin familie. Ofte lettere å snakke med sin egen…hva med å si til din mann at han enten får ta det opp med de eller så får han stå i alle spørsmålene dersom dere bytter fordi dere ikke har plass/behov? Så får han velge selv hva han ønsker.
Man setter selvsagt pris på gaver. Men bedre å bytte til noe en har behov for enn noe som plasseres i en kjeller…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er helt innafor å bytte, så får man bare si det som det er hvis de spør. 

Anonymkode: 32a66...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er absolutt lov å si noe om hva man ev. ønsker seg, vi var veldig tydelig på til førstemann at vi ønsket oss gavekort på barnashus osv sånn at vi kunne kjøpe det han trengte da behovet var der. 

Anonymkode: c4d58...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...