Gå til innhold

Mann som har forandret seg. Er det ok å reagere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg og mannen har vert sammen i 10 år. Han nærmer seg 40. I det siste er han ikke til å kjenne igjen. For det første sløser han med penger. Han har plutselig null kontroll null sparing. I det hele tatt. Han har sluttet å drikke kaller det gift og farlig, begynt å sykle, hjelper ikke lenger til hjemme i det hele tatt. Alt absolutt alt er slitsomt så lenge det har med hjemmet å gjøre og nå skal han f**** slutte å vaske håret sitt for han har sett en YouTube video 😱. Jeg kjenner han ikke igjen lenger. Han er ikke den personen jeg ble sammen med. Det var alltid han som var flink med økonomi. Vi gjorde all husarbeid alltid sammen osv. 

jeg er glad han har begynt å trene men dette er ikke han. Nå snakker han om å kjøpe seg sykkeldrakt 🙄🙄 er det innafor å reagerer????? Jeg føler jeg mister den mannen jeg elsker, og det er ikke en god følelse😢

Anonymkode: 5990a...eb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Altså jeg og mannen har vert sammen i 10 år. Han nærmer seg 40. I det siste er han ikke til å kjenne igjen. For det første sløser han med penger. Han har plutselig null kontroll null sparing. I det hele tatt. Han har sluttet å drikke kaller det gift og farlig, begynt å sykle, hjelper ikke lenger til hjemme i det hele tatt. Alt absolutt alt er slitsomt så lenge det har med hjemmet å gjøre og nå skal han f**** slutte å vaske håret sitt for han har sett en YouTube video 😱. Jeg kjenner han ikke igjen lenger. Han er ikke den personen jeg ble sammen med. Det var alltid han som var flink med økonomi. Vi gjorde all husarbeid alltid sammen osv. 

jeg er glad han har begynt å trene men dette er ikke han. Nå snakker han om å kjøpe seg sykkeldrakt 🙄🙄 er det innafor å reagerer????? Jeg føler jeg mister den mannen jeg elsker, og det er ikke en god følelse😢

Midtlivskrisen har tatt han.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Fridiskusjon.no skrev (2 minutter siden):

Midtlivskrisen har tatt han.

Er det jeg er redd for! Blir skikkelig lei meg at det neste han skal bytte ut er meg. Det er tydelig at alt han har likt til nå plutselig ikke gjelder lenger. Han klager til og med på maten min. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Han ser at han har framtiden bak seg, og panikken brer seg.  Nærmere 80 enn noen gang tidligere 🥵

Anonymkode: b27ed...ac1

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det jeg er redd for! Blir skikkelig lei meg at det neste han skal bytte ut er meg. Det er tydelig at alt han har likt til nå plutselig ikke gjelder lenger. Han klager til og med på maten min. 

For de fleste er den en fase, men det er mulig han beholder noen av forandringene. Han er redd for å bli gammel, syk etc, så han forandrer på det han kan/leser om hva som er bra osv. At han bytter ut deg er det mindre sjanse for, men det er helt klart en mulighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han ser at han har framtiden bak seg, og panikken brer seg.  Nærmere 80 enn noen gang tidligere 🥵

Anonymkode: b27ed...ac1

Man er alltid nærmere 80 for hver dag som går. 

Hva er så galt med sykkeldrakt og mindre drikking? Tenner du bare på han fordi han ikke sykler og drikker akohol? Er du ikke glad for at han tar vare på helsa? For han selv, deg og ungene

Anonymkode: d89e2...deb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fridiskusjon.no skrev (Akkurat nå):

For de fleste er den en fase, men det er mulig han beholder noen av forandringene. Han er redd for å bli gammel, syk etc, så han forandrer på det han kan/leser om hva som er bra osv. At han bytter ut deg er det mindre sjanse for, men det er helt klart en mulighet.

Jeg skjønner hva du mener men altså som sagt mannen er ikke til å kjenne igjen. Det er som en annen person. De eksemplene jeg skrev var bare små ting hele han er blitt en annen enn han var. Det er nesten sånn at vi ikke har noe til felles lenger en gang. 

Skrevet (endret)

40 årskrisa. Leste at sannsynligheten øker om du er noen år yngre, men finner ikke artikkelen. Er du yngre?

Endret av Majer
Skrevet

Jeg ville satt meg ned og snakket skikkelig med han. Få han litt ned på jorda. Mange folk gjør ting de angrer på i et sånt modus, typisk bytter ut kona og angrer seg noe innmari etterpå, og da er kona videre. Og da sitter de der som de idiotene de er.

(Det er så ufattelig patetisk med sånn 40-årskrise, men det må du jo ikke si 😜 )

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er så galt med sykkeldrakt og mindre drikking? Tenner du bare på han fordi han ikke sykler og drikker akohol? Er du ikke glad for at han tar vare på helsa? For han selv, deg og ungene

Hadde det bre vert det! I dag sa jeg at det hadde vert koselig med ett glass vin i kveld reiser på jobb i morgen og bli borte i en uke. Åå nei fet var så giftig og så fælt helt uaktuelt. Du vet ikke hvor skadelig det er osv. det er reaksjonen hans som sjokkerer meg og ikke minst at han skal forby meg ting. Han kjøpte en ting til hobbyen sin. Det betyr at vi har igjen 2000 kroner igjen til lønning. Og vi skulle betale ferien vår med denne lønningen. Noe som utgår med høye kneløft pga dette. Selvsagt bare blitt kjøpt uten informasjon til meg. Selv om vi ble enige om å kjøpe billettene og reisen med de pengene. 
så du ser det er mye dette her ikke det at han bare sykler eller ikke drikker det i seg selv er bra men når det blir helt ut av kontroll at det ikke er helt ok lenger.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (2 minutter siden):

40 årskrisa. Leste at sannsynligheten øker om du er noen år yngre, men finner ikke artikkelen. Er du yngre?

Nei er 6 måneder yngre he he. Men jeg har alltid levd ett mer aktivt liv enn han. Med mine egne hobbyer og han med sine.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min eksmann kom i midtlivskrisa, helt klassisk - masse trening og ego prosjekter. Til slutt kjedet han seg i familielivet og ville bytte meg ut etter 15 år. Var begynt en yngre snasen kollega som var mer spennende, så ungene ble kastet ut i 50/50 bosted - sånn at han fikk mye tid til egoprosjektene samt «kjærestetid» - noe han ikke hadde prioritert tidligere… så, vær litt obs fremover er mitt råd.

Min opplevelse er jo min, det må ikke skje med dere, men det var overraskende mange som hadde opplevd mye av det jeg opplevde - når temaet kom opp i ettertid. Vi har det bra nå altså, ungene og jeg - det må legges til.

Anonymkode: fb1b7...361

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det med sløsing og plutselig annen disponering av (felles?) penger gjør at jeg ville snakket med legen hans/min/vår. Hos min partner ville dette vært en utrolig stor endring at jeg ville vært bekymret for om han faktisk var frisk. Nå kan det naturligvis være at det ikke er en så stor forandring hos ham, det må du nesten vurdere selv.

Anonymkode: c723b...86e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er greit å reagere positiv, syntes jeg.

Kjempe bra at mannen din har begynt å prioritere helse, det er aldri for sent. Det er nok veldig normalt i den alderen, at man plutselig vil trene å bli "sunn" - man vil jo leve lenge å være frisk :) 

Skjønner ikke helt hvorfor du mener du mister han? Jeg syntes dette høres bra ut, la han nå få utforske trening og nye ting, men å klage på maten din kan du be han holde for seg selv. Maten er vel ikke sunn nok lengre 😂. Det med penger høres merkelig ut, hvordan vet du at han sløser? Eller mener du han sløser fordi han prioriteter aktivitet utenfor hjemmet? Hva med å begynne prioritere helse selv? 

Endret av Rosatoast
Skrevet
13 minutter siden, Ulla Ullsokk said:

Jeg ville satt meg ned og snakket skikkelig med han. Få han litt ned på jorda. Mange folk gjør ting de angrer på i et sånt modus, typisk bytter ut kona og angrer seg noe innmari etterpå, og da er kona videre. Og da sitter de der som de idiotene de er.

(Det er så ufattelig patetisk med sånn 40-årskrise, men det må du jo ikke si 😜 )

Kvinner havner i den de også. Plutselig skal de fyke ut på byen med venniner igjen, mannen er plutselig blitt traust og hun savner forelskelsen en hadde når en var ung etc etc :-).

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde det bre vert det! I dag sa jeg at det hadde vert koselig med ett glass vin i kveld reiser på jobb i morgen og bli borte i en uke. Åå nei fet var så giftig og så fælt helt uaktuelt. Du vet ikke hvor skadelig det er osv. det er reaksjonen hans som sjokkerer meg og ikke minst at han skal forby meg ting. Han kjøpte en ting til hobbyen sin. Det betyr at vi har igjen 2000 kroner igjen til lønning. Og vi skulle betale ferien vår med denne lønningen. Noe som utgår med høye kneløft pga dette. Selvsagt bare blitt kjøpt uten informasjon til meg. Selv om vi ble enige om å kjøpe billettene og reisen med de pengene. 
så du ser det er mye dette her ikke det at han bare sykler eller ikke drikker det i seg selv er bra men når det blir helt ut av kontroll at det ikke er helt ok lenger.

Det er en fase, litt som når noen blir frelst av Jesus.. De blir ganske ekstreme i starten, men så roer det seg ned etterhvert (kan ta tid). Opp til deg om du vil leve med han mens det her foregår. Prøve å snakke til han nå i starten, det vil ikke hjelpe, da vil han føle du ikke støtter han etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er jo ikke noe galt i seg selv å ta mer vare på helsen sin, men her virker det jo som mannen har bikket over i det fanatiske (alkohol er gift etc), og da må det være lov til å reagere

Anonymkode: a51d0...096

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (1 minutt siden):

Det er greit å reagere positiv, syntes jeg.

Kjempe bra at mannen din har begynt å prioritere helse, det er aldri for sent. Det er nok veldig normalt i den alderen, at man plutselig vil trene å bli "sunn" - man vil jo leve lenge å være frisk :) 

Skjønner ikke helt hvorfor du mener du mister han? Jeg syntes dette høres bra ut, la han nå få utforske trening og nye ting, men å klage på maten din kan du be han holde for seg selv. Maten er vel ikke sunn nok lengre 😂. Det med penger høres merkelig ut, hvordan vet du at han sløser? Eller mener du han sløser fordi han prioriteter aktivitet utenfor hjemmet? Hva med å begynne prioritere helse selv? 

Altså synes du ikke helt har fått med deg problemet. Isolert sett så Så er det bra. Sammensatt så er det ikke det. Han er 10000% oppslukt i alt han holder på med mens huset forfaller og barna går for lut og kaldt vann. Å plutselig sitte igjen med alt husarbeid selv. At vi gjør avtaler som han tydeligvis ikke hører en gang. At han ikke kommer ned i stua når jeg har vert borte på jobb lenge. Før kom han ned kysset meg ga meg klem osv. altså det er en veldig stor forandring!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han selv når du tar opp hvordan han har forandret seg? Greit å ta vare på helsa men det du beskriver virker jo veldig ekstremt mtp penger sløsing, egoistisk osv.

Anonymkode: 91d81...f05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva sier han selv når du tar opp hvordan han har forandret seg? Greit å ta vare på helsa men det du beskriver virker jo veldig ekstremt mtp penger sløsing, egoistisk osv.

Anonymkode: 91d81...f05

Han ser det ikke. Ikke i det hele tatt! Det er nesten skremmende. Sist jeg tok det opp klikket han fordi jeg jo ikke hadde vert hjemme og han måtte ta seg av barna. At jeg alltid er borte osv. vel jeg var på jobb. Når jeg sa at jeg var på jobb så han at han trodde han skulle gå gjort mere med hobbyen sin. Og at han hadde glemt at jeg skulle være på jobb de dagene. Vel det er mange år vi har jobbet slik. Så bare det at han hadde «glemt» det er skremmende nok

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...