Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på vgs, og nå i disse dager er det flere kollegaer som snakker om at siste undervisning for dem i den eller den klassen er på X dato. Da skal de visst ta med kake til elevene, eller kjeks, muffins etc.

Altså, er dette blitt noe som er forventet at lærere ska gjøre nå?? Har ikke jobbet så mange år som lærer, men fått med meg at foreldre ønsker at barna skal bli underholdt, at vi nesten skal være en slags klovner slik at elevene ikke kjeder seg. Og nå skal vi også ta med kake og is etc. til dem før sommerferien? Til og med på vgs? Har jeg bare veldig sære kollegaer, eller er det slik på mange skoler?

Virker også som at de liksom skal fortelle så mange som mulig om dette; ja, siste dag nærmer seg, har "avtalt" med klassen at jeg tar med kake, vi skal ha quiz og premier (what ?!) Prøver disse kollegaene å fremstå som kule, snille, populære? Skjønner det ikke.

Anonymkode: bc0a8...e80

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For et fjasete innlegg.

Er vel ingen lærere som er på jobb for å ubderholde elevene.

At man tar med kake, når elevene er adgangselever, og man har kjent hverandre i 1-3 år, er vel ikke rart.

Det handler kun om å gjøre noe hyggelig og markere slutt på en litt hyggelig måte.

Du virker veldig umoden i innlegget ditt, om du tror lærere flest er klovner i klasserommet. Du må jammen ha et kjedelig liv, som ikke klarer å se gleden i å gjøre noe hyggelig sammen med en klasse man har fulgt over ett eller flere år.

• Liker 18
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok sikkert lærere som har fått god kontakt på et menneskelig og ikke rent fagmessig nivå. Altså lærerne bryr seg sikkert om elevene og ønsker å gjøre noe hyggelig for dem. 

Anonymkode: bdf19...934

• Liker 10
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (5 minutter siden):

For et fjasete innlegg.

At man tar med kake, når elevene er adgangselever, og man har kjent hverandre i 1-3 år, er vel ikke rart.

Det handler kun om å gjøre noe hyggelig og markere slutt på en litt hyggelig måte.

Du virker veldig umoden i innlegget ditt, om du tror lærere flest er klovner i klasserommet. Du må jammen ha et kjedelig liv, som ikke klarer å se gleden i å gjøre noe hyggelig sammen med en klasse man har fulgt over ett eller flere år.

Er vel du som skriver fjasete her, og rotete.

Du virker veldig fordømmende, og antar en hel masse ting du bare slenger ut. Kjedelig liv fordi jeg ikke har sansen for å ta med kake til elever? Og umoden? Se deg selv i speilet, ærlig talt.

Rart at du klarer å lire av deg så mye dumt og fordomsfullt i et kort, rotete innlegg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er nok sikkert lærere som har fått god kontakt på et menneskelig og ikke rent fagmessig nivå. Altså lærerne bryr seg sikkert om elevene og ønsker å gjøre noe hyggelig for dem. 

Man kan vel bry seg om elevene selv om man ikke bruker fritiden sin på å bake kake til dem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan vel bry seg om elevene selv om man ikke bruker fritiden sin på å bake kake til dem.

Så klart kan man det. Poenget er at de nok ikke har blitt tvunget av verken foreldre eller elever, men har gjort det av eget initiativ. Hvorfor svartmale noe andre gjør for å være hyggelig? Kan man ikke bare ha litt godt humør og god stemning i stedet? Du trenger jo ikke å sammenligne deg med andre.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så klart kan man det. Poenget er at de nok ikke har blitt tvunget av verken foreldre eller elever, men har gjort det av eget initiativ. Hvorfor svartmale noe andre gjør for å være hyggelig? Kan man ikke bare ha litt godt humør og god stemning i stedet? Du trenger jo ikke å sammenligne deg med andre.

Om de gjør det kun for å være hyggelige, hvor dette smakløse behover for å fortelle eom det til andre kollegaer og ledelsen? blir liksom ekkelt selvskryt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du virker veldig fordømmende, og antar en hel masse ting du bare slenger ut. Kjedelig liv fordi jeg ikke har sansen for å ta med kake til elever? Og umoden? Se deg selv i speilet, ærlig talt.

Rart at du klarer å lire av deg så mye dumt og fordomsfullt i et kort, rotete innlegg.

Voldsomt til aggressiv du ble. 

Ja, du må virkelig ha et trist liv, når du kan bli så forbanna fordi andre ønsker å gjøre en god gjerning.

Hva skader det deg at andre er litt gavmilde og generøse? Blir oppriktig lei meg på dine vegner, at det finnes mennesker som kan bli så bitre og sinte fordi andre ønsker å gjøre en god og hyggelig gjerning på eget initiativ.

Fordomsfull er du vel selv, som kan kalle andre klovner og oppmerksomhetssyke fordi de ønsker å være gavmilde eller litt hyggelige. Det er faktisk ganske smålig av deg, hele posten din her egentlig. At det går an å ta sånn på vei, fordi andre er snille.

• Liker 8
Skrevet

Gud forby at de gjør noe hyggelig for elevene sine... Både blant de lærerne jeg har jobbet med og de jeg kjenner privat, er det ikke så uvanlig at de tar med seg kake til avslutningsdager, eller avtaler med noen elever at de tar seg av det. Sånne små ting gjør så mye både for klassemiljøet og for forholdet mellom elever og lærere - jeg synes det er litt rart at en lærer faktisk ikke ser dette. Det skal ikke mye til, og det kan gjøre en stor forskjell.

Da jeg gikk på vgs for over 20 år siden, kom klasseforstanderen med kinderegg til oss både til jul og til påske, og inviterte faktisk hele klassen hjem på middag tidlig i skoleåret. Til avslutningsfesten vi hadde siste dag i vg3 (privat for klassen) inviterte vi både ham og de andre fellesfaglærerne - og alle kom, hadde det hyggelig og fikk gaver fra klassen. Jeg sier ikke at det var på grunn av kindereggene, men at vi hadde lærere som engasjerte seg og brydde seg også om andre ting enn det faglige bidro til en sammensveiset klasse og god stemning, både oss imellom og ovenfor lærerne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to fag på vgs, og her er det ikke planlagt noe slikt i alle fall. 

Forøvrig er det ingen her som oppfører seg som klovner for at elevene ikke skal kjede seg, pensum er mer enn stort nok til at vi bestandig har noe å finne på (matematikk og fysikk). 

Anonymkode: 9a41e...6de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kontaktlærer på vgs og har gjort litt ulikt ettersom hvor godt jeg kjenner elevene og hvor mye tid og overskudd jeg har til å jobbe ekstra på fritiden utenom alt jeg allerede jobber ekstra på fritiden. Det er helt riktig at det forventes underholdning og oppvartning fra mange både elever og foresatte. Min erfaring er at jo mer du gir, jo mere forventes det. Husker jeg hadde en klasse som forventet kake både til jul, påske, høst-/vinterferie og til sommeren. Hvem skulle bake? Læreren, selvsagt. En gang jeg hadde planlagt å kjøpe inn kjeks var det ikke godt nok og jeg sa da at jeg kunne bake en sjokoladekake, men det ville de ikke ha. Da startet det en stor diskusjon om hva slags kake læreren skulle bake og jeg sto måpende og bare observerte. Det ble ingen kake, men svært misfornøyde elever. Etter det har jeg aldri bakt en eneste kake, men jeg har åpnet for at elever kan ha med kake/-r om de ønsker dersom de arrangerer fordeling selv. Et kull jeg hadde i tre år tok mye ansvar og var virkelig de beste jeg har sett til å organisere. Gjengen som bare krevde ville aldri bli fornøyde til tross for at jeg aldri noengang har gjort så mye for en klasse. Nå legger jeg lista på at jeg kan handle inn noe (hvis jeg får dekket utgiftene av skolen) eller elevene kan ordne selv. Så ordner jeg heller noe hyggelig i form av sanger, dikt, historier eller annet. Om elevene er misfornøyde uansett gidder jeg ikke gjøre noe ekstra.

Anonymkode: 3dcfd...339

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var det vel du som gjorde..

«Har ikke jobbet så mange år som lærer, men fått med meg at foreldre ønsker at barna skal bli underholdt, at vi nesten skal være en slags klovner slik at elevene ikke kjeder seg. Og nå skal vi også ta med kake og is etc. til dem før sommerferien? Til og med på vgs? Har jeg bare veldig sære kollegaer, eller er det slik på mange skoler?»

Må ærlig innrømme at du høres ut sim en sur og bitter lærer. Forventer ikke at lærere baker kake til ungene mine. Men det er jo hyggelig hvis de gjør det. De bryr seg og vil gjøre litt stas etter tre år. Tipper noen av disse lærerne er blitt glad i elevene og vil lage litt kos. Koselig det.

Anonymkode: 75f5c...7cd

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De gjør det fordi de har lyst. Så snakker de om det fordi de ser frem til det. Høres også hyggelig ut 🙂 

Anonymkode: 77ae8...fc2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere gjorde mine lærere også, så koselig 

Anonymkode: 7e6b5...615

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en uting, faktisk. Tviler på at det hadde blitt noe særlig kakebaking om det var flest menn som jobbet i skolen. Kvinnene skal hele tiden gjøre litt ekstra- som om de er mødre, jobber dugnad eller lignende. Gratisarbeid. Handler gjerne inn ingredienser selv også. 

Og ja, de forteller om det til alle og enhver, skryt av seg selv blandet med martyr (for de sto hele kvelden, i tillegg til ditt og datt, men hva gjør man ikke for elevene, de synes jo jeg er så sniiiiill og sier at jeg er den beste læreren de har hatt) osv. 

Skulle ønske de kunne kutte ut. Mange narsissistiske lærere. 

Anonymkode: 4fe0d...e11

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser flere henviser til at det er bra for klassemiljøet. Jeg vil bare si at man kan gjøre tiltak for er hyggelig miljø uten å bake og spandere kake på elevene. Generelt synes jeg det er er en uting å forvente at lærer personlig skal f eks bake.

Man kan arrangere frokost der elevene tar med pålegg og skolen spanderer brød. Man kan be elevene bake selv dersom de ønsket kake. 

Anonymkode: 56105...751

AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (5 timer siden):

For et fjasete innlegg.

Signerer denne. Ser virkelig ikke problemet med å ordne en kake på siste dag. Det er vanlig både for studenter i praksis og på arbeidsplasser.

Anonymkode: bc58f...747

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke vanlig for de fleste at man innimellom finner på noe hyggelig for de man jobber sammen med? Så trenger man vel ikke være enig i hva hver enkelt synes er hyggelig å gjøre for andre, men da kan man jo gjøre sin egen greie, og selv gjøre noe annet enn å bake.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Signerer denne. Ser virkelig ikke problemet med å ordne en kake på siste dag. Det er vanlig både for studenter i praksis og på arbeidsplasser.

Anonymkode: bc58f...747

At ett menneske, som i her, lærer, alltid fikser dette??

Anonymkode: 7247c...386

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
godfisk skrev (5 minutter siden):

Er det ikke vanlig for de fleste at man innimellom finner på noe hyggelig for de man jobber sammen med? Så trenger man vel ikke være enig i hva hver enkelt synes er hyggelig å gjøre for andre, men da kan man jo gjøre sin egen greie, og selv gjøre noe annet enn å bake.

Det du der skisserer, dreier seg jo da om en rundering. Her er det snakk om én lærer, som skal gjøre noe hyggelig - til stadighet, for en klasse.

Anonymkode: 7247c...386

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...