AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Pr dags dato så leier jeg, men tenker på fremtiden. Pga sykdom så er helsa bedre i varme strøk, så planlegger å være i utlandet 4-5 mnd på vinterstid Jeg får utbetalt 20 000 kr i mnd og har 500 000 spart opp. Pr dags dato så leier jeg for 10 000 kr i mnd (inkludert alt). Er det best å eie i Norge og leie de 4-5 mnd i utlandet? Da kan jeg jo leie ut min leilighet de 4-5 mnd jeg er bortreist. Man får ikke mye på korttidsleie, men noe er det da. Å kjøpe i Norge er dyrt, men kommunen sier jeg har gode sjanser for å få lån gjennom dem, men er ikke sikkert jeg blir prioritert første året jeg søker (forståelig, da barnefamilier skal komme først). Så det kan ta tid, men jeg har ikke hast. Går greit å leie i 5 år til. De billigste leilighetene i mitt område koster ca 3 mill. Å leie en leilighet i utlandet koster 5000 kr mnd Eller Er det best å kjøpe en leilighet i utlandet til ca 500 000 kr og fortsette å leie leiligheten min her hjemme i Norge? Da kan jeg leie ut leiligheten i utlandet, men det vil jo bli litt ekstra kostnader for at en person skal være vert for leiligheten (vaske/nøkler/passe på). Jeg er litt usikker på hva jeg kan leie ut en slik leilighet for, men det kan jo være gode penger i sommerhalvåret. For på sommeren vil jo jeg være i Norge Anonymkode: ef8f7...bda
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Hva med å korttidsleie i kollektiv/liten hybel, de månedene du er her i norge, så leie noe i utlandet? Eventuelt kjøpe en liten leilighet, leie ut den mens du er i utlandet, for så å flytte tilbake til den? Anonymkode: e68c0...29f 1
Gjest Hippokrates Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Jeg ville leid både i Norge og utlandet, alt etter hvor du oppholder deg. Virker ikke som om at det å låse seg fast en plass er det som er riktig for deg akkurat nå. Leier du hvorhen du er, så kan du også bo hvor du vil deretter og flytte på deg. Og så prøver du flere plasser. Fin måte å oppleve verden på, og bli kjent med deg selv og hva du vil.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med å korttidsleie i kollektiv/liten hybel, de månedene du er her i norge, så leie noe i utlandet? Eventuelt kjøpe en liten leilighet, leie ut den mens du er i utlandet, for så å flytte tilbake til den? Anonymkode: e68c0...29f Men er det ikke bedre økonomisk å eie? Jeg kan ikke så mye, men er det jeg har hørt 🤷🏼♀️ Jeg kan leie en leilighet i samme området som jeg bor i nå til 7000 kr i mnd inkludert alt. Men lavere vil jeg ikke gå, er en voksen dame og ønsker helst ikke bo på hybel 😅 Jeg føler også for stabilitet, for å bo på helt nye steder hvert halvår ville blitt for slitsomt og ville følt at jeg bodde i en bag. Så jeg trenger et fast sted jeg holder til i i Norge. Så må enten eie i Norge eller leie en leilighet jeg leier på langtidskontrakt Jeg tenkte først på det du foreslår, men etter litt tenkning så vet jeg ikke om det er det beste alternativet økonomisk? Når det kommer til skatter ect på å eie i Norge vs utlandet kan jeg også svært lite om ts Anonymkode: ef8f7...bda 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 Cylon skrev (3 minutter siden): Jeg ville leid både i Norge og utlandet, alt etter hvor du oppholder deg. Virker ikke som om at det å låse seg fast en plass er det som er riktig for deg akkurat nå. Leier du hvorhen du er, så kan du også bo hvor du vil deretter og flytte på deg. Og så prøver du flere plasser. Fin måte å oppleve verden på, og bli kjent med deg selv og hva du vil. Men er det ikke alltid bedre økonomisk å eie enn å leie? Det å ha et fast sted jeg bor er veldig viktig for meg, men om det er via en langtidskontrakt eller å eie har ikke så mye å si. Men økonomisk så vil det kanskje være en forskjell på å eie og leie… ts Anonymkode: ef8f7...bda 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men er det ikke bedre økonomisk å eie? Jeg kan ikke så mye, men er det jeg har hørt 🤷🏼♀️ Jeg kan leie en leilighet i samme området som jeg bor i nå til 7000 kr i mnd inkludert alt. Men lavere vil jeg ikke gå, er en voksen dame og ønsker helst ikke bo på hybel 😅 Jeg føler også for stabilitet, for å bo på helt nye steder hvert halvår ville blitt for slitsomt og ville følt at jeg bodde i en bag. Så jeg trenger et fast sted jeg holder til i i Norge. Så må enten eie i Norge eller leie en leilighet jeg leier på langtidskontrakt Jeg tenkte først på det du foreslår, men etter litt tenkning så vet jeg ikke om det er det beste alternativet økonomisk? Når det kommer til skatter ect på å eie i Norge vs utlandet kan jeg også svært lite om ts Anonymkode: ef8f7...bda Nei, hvis du er så kresen på størrelse, at det gjør at du sitter med mindre penger igjen etter alt av regninger er betalt, er jo ditt valg. Hva er poenget med å eie da? Hva skal du med pengene? det at du er en voksen dame har ingenting å si tenker jeg. Jeg er 45 og leier frivillig i et kollektiv for å leve best mulig ved siden av. Er ufør selv. Anonymkode: e68c0...29f 1
Gjest Hippokrates Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men er det ikke alltid bedre økonomisk å eie enn å leie? Det å ha et fast sted jeg bor er veldig viktig for meg, men om det er via en langtidskontrakt eller å eie har ikke så mye å si. Men økonomisk så vil det kanskje være en forskjell på å eie og leie… ts Anonymkode: ef8f7...bda Bedre økonomisk er det nok, men mindre praktisk for deg, vil jeg si. Det å eie medfører ansvar. Det er ikke bare bare å leie ut fast eiendom hver 6. måneden. Det skal også vedlikeholdes og betales for. AirBNB f.eks må administreres. Det vil oppstå skader og slitasje. Og det er ikke sikkert at du får leid ut hele tiden som du ønsker. Å eie er ikke for alle, og fører med seg mye ulemper, selv om du kunne tjent noen kroner på det. Men det handler vel ikke om penger for deg, egentlig, gjør det? Men så spørs det hvor du vil bo da. Kjøper du deg hus i Thailand eller Filippinene så koster en stor enebolig typ 300 000 NOK. Endret 18. mai 2022 av Hippokrates
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, hvis du er så kresen på størrelse, at det gjør at du sitter med mindre penger igjen etter alt av regninger er betalt, er jo ditt valg. Hva er poenget med å eie da? Hva skal du med pengene? det at du er en voksen dame har ingenting å si tenker jeg. Jeg er 45 og leier frivillig i et kollektiv for å leve best mulig ved siden av. Er ufør selv. Anonymkode: e68c0...29f Jeg er ikke kresen på strørrelse, men jeg trenger noe mer privatliv enn et rom på kollektiv eller en hybel på 20 kvadrat. Her jeg leier nå er 50 kvadrat. Kunne gått ned til 40. Jeg kunne leid for betydelig billige sum langt ut på landet også, men jeg er avhengig av nettverket mitt jeg har her, samt helsefolka jeg har rundt meg. Et par måneder i utlandet går fint, men jeg ville blitt svært ensom å bodd øde alene hele året. Og det ville blitt for mye å hatt mennesker rundt meg hele tiden på et kollektiv, da for mye sosialisering sliter meg ut Hva jeg skal med pengene er jo å leve bedre, men å også ha et greit sted å bo (for meg) øker min livsglede. Jeg vet det er en balanse her, men hvorfor bo dyrere når jeg kan bo billigere og få det samme? Stabilitet er også veldig viktig for meg. Men jeg er veldig usikker på hva som er best valg økonomisk Jeg prøver bare å høre rundt hva som er best økonomisk 😅 Jeg har bare fått banket inn i hodet så lenge at det er best å eie… men hva vet jeg 🤷🏼♀️ ts Anonymkode: ef8f7...bda 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 Hei ts, jeg har grublet på dette selv☺️og funnet ut at jeg holder på leiligheten jeg eier, og heller leier de 2-4 mnd jeg tenker å være i varmere strøk på vinteren. Grunnen er at jeg vil eie der jeg oppholder meg mest, og kjenner alt av skatteregler etc ved eiendom. Skrekkscenario i feks Spania er husokkupanter, misforståelse av skatteregler mm. Det er jo også greit å leie ulike steder i landet man vil reise til, for å se hvor man trives best. Og heller vurdere kjøp etter to-tre år sånn. Er ikke redd for eiendomsmarkedet her jeg er, mens i utlandet har jeg ca null innsikt. En eid eiendom bør være lett omsettelig, så sant man ikke er 100% sikker på at man blir der resten av livet. Anonymkode: 64a74...d21 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 Cylon skrev (21 minutter siden): Bedre økonomisk er det nok, men mindre praktisk for deg, vil jeg si. Det å eie medfører ansvar. Det er ikke bare bare å leie ut fast eiendom hver 6. måneden. Det skal også vedlikeholdes og betales for. AirBNB f.eks må administreres. Det vil oppstå skader og slitasje. Og det er ikke sikkert at du får leid ut hele tiden som du ønsker. Å eie er ikke for alle, og fører med seg mye ulemper, selv om du kunne tjent noen kroner på det. Men det handler vel ikke om penger for deg, egentlig, gjør det? Men så spørs det hvor du vil bo da. Kjøper du deg hus i Thailand eller Filippinene så koster en stor enebolig typ 300 000 NOK. Det er sant det. Jeg har litt erfaring med hva det innebærer, da jeg er ansvarlig for kontakten mellom utleiere og leiligheten til faren min. Jeg er også oppvokst med utleiere i kjeller etasjen i barndomshjemmet, så jeg har fått oppleve litt der også. Faren min er snekker, og jeg har vært med på å se alt mulig som må byttes ut av slitasje eller bare rent uhell fra leietakere. Og de som har ødelagt leiligheten og nektet betale for det + kaos med å få utbetaling fra depositum fra nav. Jeg vet det kan bli dyrt og jeg må ha en god buffer Det kan også hende jeg ikke får leid ut hele tiden ja. Men her kommer jo ofte prisene inn i bildet også. Jeg kan tjene på å leie ut billigere, enn å ikke få leid ut i det hele tatt. Heldigvis bor jeg i en kommune med gode kollektiv muligheter til Oslo, så det vil nok hjelpe. Det handler ikke om pengene, samtidig som det gjør det. Jeg vil ikke ta et dumt økonomisk valg, om jeg kunne løst det på en bedre måte. Jeg tenker det er lurest for meg å se på leiligheter i Spania/Gran canaria, da det er lettere, raskere og billigere å komme seg dit. Ser det er leiligheter ute til 200 000 - 400 000 som ser fine ut ts Anonymkode: ef8f7...bda 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #11 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei ts, jeg har grublet på dette selv☺️og funnet ut at jeg holder på leiligheten jeg eier, og heller leier de 2-4 mnd jeg tenker å være i varmere strøk på vinteren. Grunnen er at jeg vil eie der jeg oppholder meg mest, og kjenner alt av skatteregler etc ved eiendom. Skrekkscenario i feks Spania er husokkupanter, misforståelse av skatteregler mm. Det er jo også greit å leie ulike steder i landet man vil reise til, for å se hvor man trives best. Og heller vurdere kjøp etter to-tre år sånn. Er ikke redd for eiendomsmarkedet her jeg er, mens i utlandet har jeg ca null innsikt. En eid eiendom bør være lett omsettelig, så sant man ikke er 100% sikker på at man blir der resten av livet. Anonymkode: 64a74...d21 Hei 😄 Ja har lest om disse husokkupanterne, uff så skummelt 😨 ja du sier noe der med at det er tryggest å eie i sitt eget land hvor man kjenner reglene. Det veier ganske tungt! Og ja, er nok kanskje greit å reise litt først for å virkelig vite hvor man hadde trivdes i lengden, for å så evt spare og kjøpe senere hvis jeg ønsker det 😊 Tusen takk for råd! Det hjalp veldig 😄 ts Anonymkode: ef8f7...bda 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hei 😄 Ja har lest om disse husokkupanterne, uff så skummelt 😨 ja du sier noe der med at det er tryggest å eie i sitt eget land hvor man kjenner reglene. Det veier ganske tungt! Og ja, er nok kanskje greit å reise litt først for å virkelig vite hvor man hadde trivdes i lengden, for å så evt spare og kjøpe senere hvis jeg ønsker det 😊 Tusen takk for råd! Det hjalp veldig 😄 ts Anonymkode: ef8f7...bda Er det Spania du (også) vurderer?😀jeg tenker å prøve å være der litt, og se hvordan det kan virke inn på mine kroniske smerter. Og ender det med at jeg heller vil bo fast der, så selger jeg i Norge og kjøper der. Men, det er lite trolig. Som syk, singel og med generelt lite nettverk føler jeg meg tryggere her jeg er. Det å ikke ha noe av venner eller familie nærme tror jeg vil bli psykisk tøft. Er også avhengig av hjelp i helsevesenet, og da tør jeg ikke velge Filippinene, til tross for at man får myyyye mer for pengene der. Blir ofte matt av folk som mener jeg kan dra hvorsomhelst🥴 Anonymkode: 64a74...d21
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det Spania du (også) vurderer?😀jeg tenker å prøve å være der litt, og se hvordan det kan virke inn på mine kroniske smerter. Og ender det med at jeg heller vil bo fast der, så selger jeg i Norge og kjøper der. Men, det er lite trolig. Som syk, singel og med generelt lite nettverk føler jeg meg tryggere her jeg er. Det å ikke ha noe av venner eller familie nærme tror jeg vil bli psykisk tøft. Er også avhengig av hjelp i helsevesenet, og da tør jeg ikke velge Filippinene, til tross for at man får myyyye mer for pengene der. Blir ofte matt av folk som mener jeg kan dra hvorsomhelst🥴 Anonymkode: 64a74...d21 Ja, er Spania jeg også vurderer 😄 Det kan man jo også gjøre, selge det man har i Norge om man finner ut at det er der nede man vil være! Det var smart 😊 men spørs om jeg også hadde turt det 😂 Jeg tenker også Spania rett og slett pga reiseveien 🙈 Mye lettere å dra til Spania enn Filippinene 😅 og billigere flybilletter til Spania også 😜 Selv om man får mer for pengene lenger unna, så blir det ikke verdt det… Skjønner GODT du blir matt av de som mener man kan reise hvor som helst, bare tanken om å sitte på et fly i over 10 timer gjør meg helt sliten i hodet. Jeg tenker også at Spania føles tryggere, pga alle de andre nordmennene der. Lettere å få hjelp om noe skulle skje eller et problem oppstår Jeg er også singel og har et veldig lite nettverk, men de som er i det er super viktige for meg 😅 Jeg klarer meg alene i en periode, men jeg kommer nok til å bli gal om jeg er alene for lenge 😳 Jeg tenker også på det med helsevesenet, nå trenger ikke jeg mye støtte, men de helse kontaktene jeg har i Norge er veldig viktige for meg å ha!! Har du tenkt noe på hvilke områder i Spania du hadde trivdes i? ts Anonymkode: ef8f7...bda
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #14 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, er Spania jeg også vurderer 😄 Det kan man jo også gjøre, selge det man har i Norge om man finner ut at det er der nede man vil være! Det var smart 😊 men spørs om jeg også hadde turt det 😂 Jeg tenker også Spania rett og slett pga reiseveien 🙈 Mye lettere å dra til Spania enn Filippinene 😅 og billigere flybilletter til Spania også 😜 Selv om man får mer for pengene lenger unna, så blir det ikke verdt det… Skjønner GODT du blir matt av de som mener man kan reise hvor som helst, bare tanken om å sitte på et fly i over 10 timer gjør meg helt sliten i hodet. Jeg tenker også at Spania føles tryggere, pga alle de andre nordmennene der. Lettere å få hjelp om noe skulle skje eller et problem oppstår Jeg er også singel og har et veldig lite nettverk, men de som er i det er super viktige for meg 😅 Jeg klarer meg alene i en periode, men jeg kommer nok til å bli gal om jeg er alene for lenge 😳 Jeg tenker også på det med helsevesenet, nå trenger ikke jeg mye støtte, men de helse kontaktene jeg har i Norge er veldig viktige for meg å ha!! Har du tenkt noe på hvilke områder i Spania du hadde trivdes i? ts Anonymkode: ef8f7...bda Har sett litt på sånne typiske turiststeder som costa blanca, men aner ikke hva som er best, eller hvilke steder som er tryggest. Eneste jeg vet er at jeg vil se sjøen🥰 Jeg er dame i førti-årene, hva med deg?☺️ Er også mye alene, men flere mnd tror jeg vil bli for tøft🥴 Anonymkode: 64a74...d21 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #15 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har sett litt på sånne typiske turiststeder som costa blanca, men aner ikke hva som er best, eller hvilke steder som er tryggest. Eneste jeg vet er at jeg vil se sjøen🥰 Jeg er dame i førti-årene, hva med deg?☺️ Er også mye alene, men flere mnd tror jeg vil bli for tøft🥴 Anonymkode: 64a74...d21 Har lest det er mange nordmenn på alfaz del pi, costa blanca/allicante, Malaga og Kanariøyene 😊 Men jeg tror Kanariøyene vil bli for dyrt, siden det er så populært om vinteren 😳 Så jeg sikter meg heller da til Spania sin kyst mot Middelhavet Jeg vil også se sjøen 😍 Så må være et sted hvor det ikke er alt for langt å gå/reise til vannkanten! Jeg er tidlig i 30 åra 😊 Men jeg er har formen til en 80 åring og eventyrlysten til en 15 åring 😂 ts Anonymkode: ef8f7...bda
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #16 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har lest det er mange nordmenn på alfaz del pi, costa blanca/allicante, Malaga og Kanariøyene 😊 Men jeg tror Kanariøyene vil bli for dyrt, siden det er så populært om vinteren 😳 Så jeg sikter meg heller da til Spania sin kyst mot Middelhavet Jeg vil også se sjøen 😍 Så må være et sted hvor det ikke er alt for langt å gå/reise til vannkanten! Jeg er tidlig i 30 åra 😊 Men jeg er har formen til en 80 åring og eventyrlysten til en 15 åring 😂 ts Anonymkode: ef8f7...bda Haha samme her; kroppen er 100(!) mens mentalt fester jeg på ibiza eller bedriver fjellklatring😎hehe Men realiteten er mer et slags seniorhjem med fysioterapi inkl., i Spania. Spille bocca eller hva det er med de andre gamlingene😂 Anonymkode: 64a74...d21
Alauda Skrevet 18. mai 2022 #17 Skrevet 18. mai 2022 Et lånebeløp på 2,5 mill. + egenkapital på 500.000 (kjøpesum 3 mill.) gir en månedlig kostnad på ca. kr 10.000. Du må også huske på at det kommer en del andre kostnader i tillegg, som strøm, "husleie" (faste kostnader i gården), TV/internet, forsikringer etc. etc., så du bør nok kanskje legge deg en del lavere i kjøpesum, om du ikke ønsker høyere kostnader enn du har i dag. Dette bør du regne ganske nøye på før du beveger deg ut i markedet. Men følelsen av å eie eget er jo også verd en del, så sant du klarer å betjene lånet. Kjøpe bolig i Spania vet jeg ikke om jeg hadde turt, det føles mye sikrere å kjøpe noe i Norge, hvor alt er så velregulert.
Gjest Adobyen Skrevet 18. mai 2022 #18 Skrevet 18. mai 2022 Hvert land har egne regler for skatter og avgifter, og man er jo utsatt for valutaendringer hele tiden. Under pandemien ble det vanskelig å reise, og det passer også dårlig. Du bør sette deg ordentlig inn i dette på det stedet du ønsker å flytte.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #19 Skrevet 18. mai 2022 Jeg ville kjøpt i utlandet (får man virkelig noe for 500000??) På et sted det er rimelige flybilletter å reise til. Det kan du sikkert leie ut for en pen sum om sommeren. I utlandet drar folk på ferie så de reiser igjen. Her risikerer du å ikke få leid ut fordi sjelden noen trenger bo for 6 mnd og det er potensiale for folk som ikke flytter. Da står du med skjegget i postkassa med to kofferter når du kommer hjem fra Syden. Å kaste ut vrange leietakere er en tidkrevende prosess. Det blir gjort men tar tid. Om du kommer så godt ut av å eie her for tiden vet jeg ikke. Alt har blitt så dyrt med krav, eiendomskatt, renovasjon, lån, husleie +++ pluss at det er dyrt om noe må repareres. Anonymkode: 27edc...dcb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #20 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg ville kjøpt i utlandet (får man virkelig noe for 500000??) På et sted det er rimelige flybilletter å reise til. Det kan du sikkert leie ut for en pen sum om sommeren. I utlandet drar folk på ferie så de reiser igjen. Her risikerer du å ikke få leid ut fordi sjelden noen trenger bo for 6 mnd og det er potensiale for folk som ikke flytter. Da står du med skjegget i postkassa med to kofferter når du kommer hjem fra Syden. Å kaste ut vrange leietakere er en tidkrevende prosess. Det blir gjort men tar tid. Om du kommer så godt ut av å eie her for tiden vet jeg ikke. Alt har blitt så dyrt med krav, eiendomskatt, renovasjon, lån, husleie +++ pluss at det er dyrt om noe må repareres. Anonymkode: 27edc...dcb Jeg har sett såvidt på ett prosjekt der man (kan)tjene 7-9% av investert beløp, men har ikke detaljene. Jeg eier i Norge så klarer uansett ikke å kjøpe fritidsbolig(er ufør). Men helt enig med at korttids utleie i utlandet vil være lettere enn korttidsutleie her(bor ikke i noen attraktiv by…). Og ha et utleiefirma er et must da. Jeg og ts kunne kjøpt time-share😅 Har litt i EK til et evt prosjekt, men ikke mulighet til å kjøpe noe til 2-3 mill alene🙈 Anonymkode: 64a74...d21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå