Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 Stemmer det at hvis min mann dør og vi ikke har barn, så arver moren hans halvparten av det han eier??
Maxine Grey Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-003.html her finner du svaret....
Gjest Bareback Skrevet 8. november 2005 #3 Skrevet 8. november 2005 Stemmer det at hvis min mann dør og vi ikke har barn, så arver moren hans halvparten av det han eier?? ← Syntes du det var ille i så fall...? Men ja, det stemmer det, bortsett fra at dersom er arven er begrenset til 6G eller under, får du alt. Men det er jo bare for ham å skrive testemente da, om han vil at du skal arve alt!
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2005 #4 Skrevet 9. november 2005 Ja, det ville være ille i vårt tilfelle. Men det er greit å vite om.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #5 Skrevet 9. november 2005 Trodde man arvet alt etter hverandre om man var gift jeg..
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #6 Skrevet 9. november 2005 De fleste tror man arver hverandre om man er gift, men det er ikke tilfelle. Alle ektefeller som ikke har barn (egentlig de også) bør derfor skrive gjensidig testamente. Selv synes jeg det hadde vært fryktelig å vite at ikke mannen min var sikret dersom jeg skulle fall fra.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 9. november 2005 #7 Skrevet 9. november 2005 Jo, det er nok riktig at mooren til trådstarter arver - men det er en viktig ting som blir glemt i denne tråden og det er at gjenlevende ektefelle har nå rett til å sitte i uskiftet bo. Det betyr at skifte (fordeling av arv) ikke finner sted før hun endrer sin sivilstatus, dvs gifter seg pånytt eller dør. Først da kan denne svigermoren få sin arv.
Malama Skrevet 9. november 2005 #8 Skrevet 9. november 2005 Det er jo løsning å tegne testamente også, gjesidig testamente, det er ikke dumt, om man ikke hr barn. (har man barn er heller ikke testemente dumt altså, men da er det litt mer begrenset hva man kan gjøre)
sixx Skrevet 9. november 2005 #9 Skrevet 9. november 2005 Jo, det er nok riktig at mooren til trådstarter arver - men det er en viktig ting som blir glemt i denne tråden og det er at gjenlevende ektefelle har nå rett til å sitte i uskiftet bo. Det betyr at skifte (fordeling av arv) ikke finner sted før hun endrer sin sivilstatus, dvs gifter seg pånytt eller dør. Først da kan denne svigermoren få sin arv. ← I denne forbindelse er det også på sin plass å nevne at mannens "familiearvinger" vil være med på en eventuell verdiøkning hvis det skiftes på et senere tidspunkt. Det er sjeldent anbefalt å sitte i uskifte hvis en avdød har andre arvinger enn felles barn.
Fakse Skrevet 9. november 2005 #10 Skrevet 9. november 2005 Det er sjeldent anbefalt å sitte i uskifte hvis en avdød har andre arvinger enn felles barn. ← Eller dersom enke/enkemann er relativt ung. Det å sitte i uskiftet bo er en ordning egnet for pensjonister som ikke kunne tenke seg å stifte familie på nytt.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #11 Skrevet 10. november 2005 Jeg har hørt en gang at det med uskiftet bo kun er dersom man har felles barn?
Maxine Grey Skrevet 10. november 2005 #12 Skrevet 10. november 2005 Kapittel III. Uskifte. § 9. Når den eine ektemaken døyr, har attlevande ektemake rett til å ta over felleseiga uskift med førstavdødes andre arvingar etter loven.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #13 Skrevet 10. november 2005 Jeg har hørt en gang at det med uskiftet bo kun er dersom man har felles barn? ← Uskiftet bo kan du kun sitte i dersom avdøde ikke har særkullsbarn, med mindre disse samtykker. Dette er eneste begrensning.
Catlin Skrevet 14. november 2005 #14 Skrevet 14. november 2005 Det enkleste er å skrive testament. HVis du ikke har barn, kan du skrive testament sånn at naboens katt kan arve alt (for å sette det litt på spissen). Da slipper du problematikken med uskiftet bo etc. Han kan testamentere ALT til deg. Når du ikke har barn, er det ingen som har krav på arv - i motsetning til når du har barn. Det finnes mange ferdige oppsett på dette. Sjekk f.eks. dinside.no
Gjest MrsL Skrevet 17. november 2005 #15 Skrevet 17. november 2005 Oi, det visste jeg ikke. Det betyr altså for oss at om en av oss faller fra så er det dens foreldre som arver? Dette må vi se på altså....
Malama Skrevet 17. november 2005 #16 Skrevet 17. november 2005 Så lenge dere ikke har barn, går arven "oppover" ja. Testamente er ikke så dumt.
ringblomst Skrevet 17. november 2005 #17 Skrevet 17. november 2005 Da har jeg lært noe nytt i dag også . Er ikke bare bare med alle lover og regler.
Pasha Skrevet 18. november 2005 #18 Skrevet 18. november 2005 (endret) Livsforsikring går jo til ektefellen/samboeren(registrert over 2 år..eller noe sånt) så egentlig rart at ikke arven gjør det da.. men men kan jo ikke forstå seg på alt heller Endret 18. november 2005 av IdaH
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #19 Skrevet 18. november 2005 Livsforsikring går vel til den man begunstiger, som regel den som er ens nærmeste pårørende. Man navngir vel den personen i forsikringen?
Bree Skrevet 18. november 2005 #20 Skrevet 18. november 2005 Hvis man ikke navngir begynstiget, kommer det an på hva forsikringsavtalen sier. Min livsforsikring utbetales f.eks til eventuelt samboer, dersom vi har bodd sammen i mer enn to år (hvis jeg ikke har barn, da). Mens andre eiendeler følger arveloven, og da ville ikke samboer fått noenting (kan eventuelt skrive testament, da). Livsforsikring og arvelov er to forskjellige ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå