AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Jeg har bodd sammen med samboeren min i to år. Jeg hadde to katter fra før og jeg betaler alt av mat, veterinærutgifter osv til kattene selv om vi deler på alle andre felles utgifter. Kan jeg forvente at han skal betale halvparten av utgiftene som følger med kattene også eller er det noe jeg må regne med å betale selv fremover? Vil gjerne ha innspill. Anonymkode: a30bd...240
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har bodd sammen med samboeren min i to år. Jeg hadde to katter fra før og jeg betaler alt av mat, veterinærutgifter osv til kattene selv om vi deler på alle andre felles utgifter. Kan jeg forvente at han skal betale halvparten av utgiftene som følger med kattene også eller er det noe jeg må regne med å betale selv fremover? Vil gjerne ha innspill. Anonymkode: a30bd...240 Nei, det kan du selvsagt ikke regne med, akkurat som at du selv hadde vært ansvarlig for å dekke utgifter til særkullsbarn. Du kan derimot håpe at han er grei og velger å gjøre det. Mange gjør det, både med dyr og bonusbarn, men det er på ingen måte noe man kan regne med eller forvente. Anonymkode: d675f...290 32 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har bodd sammen med samboeren min i to år. Jeg hadde to katter fra før og jeg betaler alt av mat, veterinærutgifter osv til kattene selv om vi deler på alle andre felles utgifter. Kan jeg forvente at han skal betale halvparten av utgiftene som følger med kattene også eller er det noe jeg må regne med å betale selv fremover? Vil gjerne ha innspill. Anonymkode: a30bd...240 Det kommer jo an på hvordan dere velger å dele utgifter og hvor strenge dere er på "mitt og ditt". Det må dere snakke om. Anonymkode: 822a2...802 4
Biloba Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Det er selvfølgelig din utgift, han har ikke anskaffet katter. Hvis han liker kattene, kan du jo spørre om han kan tenke seg å bli med på å spleise på utgiftene. 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 For meg og min samboer; dyr vi hadde med inn i forholdet betaler vi for selv. Dyr kjøpt i fellesskap deler vi selvsagt utgiftene på. Hadde en av oss kommet hjem med et dyr uten å ha blitt enig om det fra før, så hadde den som skaffet dyret måtte betale selv. Anonymkode: 3341a...534 6
tangent Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Hvis han ikke vil ha kattene er det urimelig å vente at han skal være med på utgiftene. Jeg kunne tolerert kjæledyr hvis jeg ble sammen med en ny person, men jeg vil ikke i utgangspunktet ha kjæledyr, så hadde ikke hatt lyst til å betale for det. 6
Daria Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 Kattene er ikke en felles utgift, de er noe du har anskaffet på egen hånd og hatt med deg inn i forholdet og han hadde neppe noe valg i den forbindelse. Ville du synes det var naturlig at du skulle bidra til å betale for hans hobbyer? 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 Dama kom hjem med hund uten å si ifra. Hun betaler alt. Blir det slutt en dag, så slipper vi krangle om hvem som får hunden Anonymkode: d0826...b69 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 Kattene er ditt ansvar. Han kan jo være grei å bidra, men du kan ikke forvente det. Anonymkode: 623b5...e64 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 Dette er din utgift, ja. Anonymkode: 8ad11...54a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #11 Skrevet 18. mai 2022 Frem til dere sammen kjøper dere et dyr, kan du ikke forvente at han skal betale for delt ansvar for kattene. Dere har flyttet sammen, men det er ikke helt det samme som å ta på seg ansvar for kjæledyrene. Om dere går fra hverandre, er det også fortsatt dine katter, og han kan ikke ta de med seg. Anonymkode: 8a903...8b4 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 Det er dine katter, så du må nok regne med å betale alle utgifter selv ja. Men er han en grei fyr som liker katter, kan det jo hende at han betaler litt han også. Men du kan ikke forvente det. Kjæresten min kjøpte litt godteri og små leker til katten min fordi han hadde lyst en dag, men de faste utgiftene er det såklart jeg som står for. Anonymkode: 48da1...ca3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 Dette er noe du må regne med å betale selv. Kattene er din hobby og noe du anskaffet på egenhånd. Om dere sammen blir enige om å skaffe en tredje katt, så er det derimot naturlig å dele på utgiftene her. Samboer hadde hund da vi flyttet sammen, jeg likte hunden, kunne gå turer og ta den med til veterinær, men da vippset han meg penger etterpå. Vi gikk til anskaffelse av en hund til, denne var det i hovedsak jeg som ville ha (samboer «godkjente» det og rase, var med på å besøke oppdretter osv), her betaler jeg alt. Vi har nå bare min og har ikke falt meg inn å spørre han om å dekke noe til «min hund». Hadde jeg ikke ønsket en til, så hadde vi vært uten hund nå, og da betaler jeg og har hovedansvar og der var mitt ønske. Hunden er så klart en del av familien. Om jeg skal bort, så spør jeg så klart ikke om samboer kan passe hunden, det tar jeg som en selvfølge da vi tross alt var enige om anskaffelsen. Anonymkode: c6050...286
Mardina Skrevet 18. mai 2022 #14 Skrevet 18. mai 2022 Jeg hadde allerede hund, når jeg ble sammen med samboer. Hunden er min på papiret, selv om samboer hjelper til med turgåing 3 ganger i uka. Det er jeg som står for kjøp av mat til hunden og turer til veterinær, når det trengs. En gang måtte han betale for behandling hos dyrlegen. Da var jeg nesten nervevrak og trodde det verste kunne skje med hunden min( jeg er ekstremt glad i hunden min og veldig glad i dyr generelt), så jeg klarte ikke tenke tanken på å betale. Men ellers er det jeg som står for utgifter på hunden min. Jeg forventer ikke at samboer skal gjøre det, når det var jeg som tok hunden med inn i forholdet. Om vi hadde hatt hunden felles, så hadde jeg forventet at han hadde tatt mer ansvar... På de 7 årene han har kjent meg og hunden min, så har han gitt mat til hunden 1 gang. Det var mest for å se om han klarte det, da jeg vet at ikke alle takler å drive med å klargjøre vom(som jeg forer hunden min med) og synes det er ekkelt. Men han klarte det helt fint... Men siden jeg vil ha kontroll på hva hunden får i seg, så er det naturlig at jeg tar meg av foring av hund.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #15 Skrevet 18. mai 2022 Din hobby, du som ønsket katter, altså din utgift. Håper det går greit for kjæresten din med katter, kjenner til mange som ikke var videre begeistret for at kjæresten kom med firbeinte på kjøpet. Snakker også av erfaring. Anonymkode: 4a119...148 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #16 Skrevet 18. mai 2022 Ok, takker for alle svar😊 Da fortsetter jeg å betale for kattene fremover. Det føltes litt feil å spørre han om han kan betale halvparten av utgiftene siden det var mine katter i utgangspunktet. Anonymkode: a30bd...240
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #17 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Din hobby, du som ønsket katter, altså din utgift. Håper det går greit for kjæresten din med katter, kjenner til mange som ikke var videre begeistret for at kjæresten kom med firbeinte på kjøpet. Snakker også av erfaring. Anonymkode: 4a119...148 Du vet at dette er noe man velger å ha når man velger å bo sammen med en som har dyr? Disse/ og du (siden det var egen erfaring) høres jo rimelig begrenset ut, totalt ute av stand til å gjøre et valg for seg selv. Du går altså inn i et forhold med en som har dyr, også blir du overrasket over at det er et dyr der? Det burde være idiotvarsel i panna på folk som er så dumme. Anonymkode: 822a2...802 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #18 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok, takker for alle svar😊 Da fortsetter jeg å betale for kattene fremover. Det føltes litt feil å spørre han om han kan betale halvparten av utgiftene siden det var mine katter i utgangspunktet. Anonymkode: a30bd...240 Bare husk at dette går begge veier, ikke betal for noe som han hadde med, eller som er hans interesse før dere er blitt enige. Anonymkode: 822a2...802 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #19 Skrevet 18. mai 2022 Mine dyr, jeg betaler. Det eneste jeg forventer av en som flytter sammen med meg og katten min er at hen ikke er ufin mot katten, og at hen gir den normal oppmerksomhet når de er i samme rom. En som ikke engang gadd å slippe katten inn/ut eller fylle på med mat og vann hadde vært uaktuelt å bo med, men utgifter og andre praktiske ting tar jeg. Hadde jeg hattt hund ville jeg feks tatt alt av turer og denslags, men hadde forventet at den jeg bor med tar med hunden ut om den feks er akutt dårlig i magen og jeg ikke er hjemme, bare for hundens skyld og for å slippe å få leligheten spydd ned. Anonymkode: b6bbe...e4d 2
altflyter Skrevet 18. mai 2022 #20 Skrevet 18. mai 2022 Jeg og samboer har felles økonomi. Det innebærer at han på sett og vis da også betaler for hunden min. Nå har vi bodd sammen i fire år og jeg vet han føler hunden er like mye hans😊 det er naturlig for ham at vi deler alt, på samme måte som at han bruker penger på en dyr hobby som går av felles midler. Jeg tjener mer enn ham i tilfelle noen hadde tenkt å kverulere😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå