KrakenPåSkøyter Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Hvor nøye er de på hjulstilling på EU kontroll? Bilen ble ikke godkjent og en av tingene som må byttes er fjær. Har ennå ikke fått delene, og ny EU kontroll er 27 mai. Hadde ikke noe problem med hjulstilling før, men har forstått meg på at det er lurere å få det sjekket enn å la være. Det sies at man helst skal vente 1-2 uker før man får hjulstillingen justert etter bytte av fjær, og så mye tid har jeg ikke🫥 Noen som veit om det sjekkes veldig nøye på etterkontroll? Blir det overhodet sjekket siden det ikke var et punkt som måtte rettes opp i? takk på forhånd for svar
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Vente opptil 2 uker etter fjærbytte??? Since when var det anbefalt??? Der er jo ikke akkurat lakk som skal herde…. Anonymkode: 3b76d...335
KrakenPåSkøyter Skrevet 18. mai 2022 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2022 Er visst noe med at fjæra skal få satt seg ordentlig inn. Får resultater all over the place om hvor lang tid det tar😵💫 Siden jeg bare skal bytte fjærene, ikke senke bilen eller noe sånt så vil jeg ikke tro det tar så sykt lang tid, men om bilen ikle blir godkjent så sliter jeg DELUXE
KrakenPåSkøyter Skrevet 18. mai 2022 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vente opptil 2 uker etter fjærbytte??? Since when var det anbefalt??? Der er jo ikke akkurat lakk som skal herde…. Anonymkode: 3b76d...335 Er visst noe med at fjæra skal få satt seg ordentlig inn. Får resultater all over the place om hvor lang tid det tar😵💫 Siden jeg bare skal bytte fjærene, ikke senke bilen eller noe sånt så vil jeg ikke tro det tar så sykt lang tid, men om bilen ikle blir godkjent så sliter jeg DELUXE
trøndermann38 Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 De sjekker bare det som var feil på første kontroll 1
C-girl Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Det tas ikke hjulstillingskontroll ved eu-kontroll. Det er strengt tatt kun nødvendig dersom man bytter f.eks tannstang eller styreledd.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 C-girl skrev (2 timer siden): Det tas ikke hjulstillingskontroll ved eu-kontroll. Det er strengt tatt kun nødvendig dersom man bytter f.eks tannstang eller styreledd. Bekreftes. Hadde min bil på kontroll for noen uker siden. Med feil på hjullstillingen. Det ble ikke registrert som mangel. Jeg fikk uansett fikset det etter at EU-kontroll var gjennomført. Anonymkode: e9f26...d65
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 C-girl skrev (5 timer siden): Det tas ikke hjulstillingskontroll ved eu-kontroll. Det er strengt tatt kun nødvendig dersom man bytter f.eks tannstang eller styreledd. Bytte tannstang? Det skjer svært skjelden! Men skifte av bærekuler/bærearm fører til garantert endring av hjulvinklene. Da de bearbeides kommer ikke alle hull korrekt i for til hverandre, da de har gitte toleranser å hokde seg til. TS: Det er det reneste tøv at fjærene skal få satt seg før en opphengskontroll av hjulene. Har den ikke stiv aksel bak, bør alle fire hjulene kontrolleres. Anonymkode: 5de98...4be
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 KrakenPåSkøyter skrev (10 timer siden): Er visst noe med at fjæra skal få satt seg ordentlig inn. Får resultater all over the place om hvor lang tid det tar😵💫 Siden jeg bare skal bytte fjærene, ikke senke bilen eller noe sånt så vil jeg ikke tro det tar så sykt lang tid, men om bilen ikle blir godkjent så sliter jeg DELUXE Jeg går utifra at du har en nokså vanlig bil. Og det med «at fjæra skal sette seg» er bare vas… jeg håper inderlig ikke ar du fikk den beskjeden av et respektabelt verksted… Anonymkode: 3b76d...335
C-girl Skrevet 19. mai 2022 #10 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bytte tannstang? Det skjer svært skjelden! Men skifte av bærekuler/bærearm fører til garantert endring av hjulvinklene. Da de bearbeides kommer ikke alle hull korrekt i for til hverandre, da de har gitte toleranser å hokde seg til. Anonymkode: 5de98...4be Ja, det byttes tannstang/servo på eldre biler. Samt at det byttes styreledd/endeledd til tider, f.eks ved skade i front der kunde har kjørt utfor veibanen.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #11 Skrevet 19. mai 2022 C-girl skrev (1 time siden): Ja, det byttes tannstang/servo på eldre biler. Samt at det byttes styreledd/endeledd til tider, f.eks ved skade i front der kunde har kjørt utfor veibanen. Det skjer nok hyppigere at slike deler, bortsett fra tannstang, skiftes pga utslitt mot noe uhell. Såpass lenge har jeg da eid og kjørt bil. Anonymkode: 5de98...4be
PetterKanin Skrevet 19. mai 2022 #12 Skrevet 19. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det skjer nok hyppigere at slike deler, bortsett fra tannstang, skiftes pga utslitt mot noe uhell. Såpass lenge har jeg da eid og kjørt bil. Anonymkode: 5de98...4be Stemmer der. Slakk i styreledd er et veldig kjent fenomen. Endret 19. mai 2022 av PetterKanin
PetterKanin Skrevet 19. mai 2022 #13 Skrevet 19. mai 2022 Er feil på en fjær det som er anmerket, så er det det som sjekkes ved etterkontroll og hjulstillingskontrollen er i så måte uinteressant for å kunne godkjenne bilen.
Hr. Aktiv Skrevet 19. mai 2022 #14 Skrevet 19. mai 2022 KrakenPåSkøyter skrev (På 18.5.2022 den 11.26): Hvor nøye er de på hjulstilling på EU kontroll? Bilen ble ikke godkjent og en av tingene som må byttes er fjær. Har ennå ikke fått delene, og ny EU kontroll er 27 mai. Hadde ikke noe problem med hjulstilling før, men har forstått meg på at det er lurere å få det sjekket enn å la være. Det sies at man helst skal vente 1-2 uker før man får hjulstillingen justert etter bytte av fjær, og så mye tid har jeg ikke🫥 Noen som veit om det sjekkes veldig nøye på etterkontroll? Blir det overhodet sjekket siden det ikke var et punkt som måtte rettes opp i? takk på forhånd for svar Dette er bare tull. Hvis du må vente har de brukt deler som ikke er godkjente. Ei godkjent fjær synker ikke sammen. Bytt verksted. P.s. fjærer byttes parvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå