AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Vi er aldri i Oslo, sikkert 20 år siden sist. To voksne og to tenåringer. Vurderer å kjøre, eventuelt ta tog/fly og i så tilfelle komme inn til Oslo S. Om vi skal reise kollektivt, hva trenger man da? En app å kjøpe billetter? Er det travel-cards? Kjøper man per dag, eller enkle billetter? Er det som i London at man trenger å scannere billett for å komme inn i t-bane systemet, eller er det nokbå ha den i lomma? Er det ulike soner? Hva om vi tar overnatting i utkanten av byen, med bedre parkeringsmuligheter? Akkurat hvordan funker dette? Jeg var rett innom i Oslo for noen år siden. Jeg tror jeg ikke klare billett, uten at det var meningen. Kom inn til Oslo S, og gikk pp toget videre, for det var et tog til der jeg skulle. Trodde jeg kunne kjøpe billett hos konduktør, slik man kan andre steder, men kngen kom. Burde sikkert kjøpt på en automat, men det var ingen kontroll, så det var uproblematisk. Hva med busser, er de på smme billett som t-bane? Tror aldri jeg har tatt t-bane i Oslo. Noen som har tips, sånn ren praktisk info om hvordan ting funker? Anonymkode: 6a343...619
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Last ned appen «ruter billett». Dere skal kjøpe for sone 1 dere trenger ikke scanne noe. bare husk å aktivere billettene i appen . Så tar dere det dere ønsker av trikk, t-bane og buss. Anonymkode: 78553...9e7
Kelsier Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Last ned Ruter-appen. Du kan kjøpe alt du trenger av billetter der, og betale med f.eks. Vipps. Du bruker samme billett på t-bane, trikk, buss og tog innenfor samme sone. Hva slags billett som lønner seg, kommer an på hvor lenge du skal være her og hvor mye dere vil lene dere på kollektivt kontra å gå. I utgangspunktet er det nok å bare å billetten klar på mobilen, du scanner ikke noe sted, men må vise frem ved eventuell kontroll. Innenfor Oslos bygrense er alt sone 1, og delvis ut i Bærum også. Hvilke soner du trenger kan appen fortelle deg, dersom du fyller inn hvor du reiser fra og til. Anbefaler å ta vanlig rutetog fra OSL og inn til Oslo S, det tar kanskje fire minutter lenger tid, men det er myye billigere enn Flytoget. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Les på ruter.no om forskjellige billett-typer Last ned appen som bruker over sier. Du kan betale med Vipps i appen. Sone 1 dekker hele Oslo. Det dekker også t-bane-nettet til Bærum (men buss til samme område krever ekstrabillett). Når billett er kjøpt må den kun fremvises om det er kontroll. Den må være kjøpt før man går ned på tbanestasjonen eller ombord på buss/trikk. Anonymkode: 9be69...01a
Kelsier Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les på ruter.no om forskjellige billett-typer Last ned appen som bruker over sier. Du kan betale med Vipps i appen. Sone 1 dekker hele Oslo. Det dekker også t-bane-nettet til Bærum (men buss til samme område krever ekstrabillett). Når billett er kjøpt må den kun fremvises om det er kontroll. Den må være kjøpt før man går ned på tbanestasjonen eller ombord på buss/trikk. Anonymkode: 9be69...01a Dette stemmer ikke helt. Buss til f.eks. Fornebu, Bekkestua og Østerås går under sone 1. Videre ut fra Bekkestua med buss er det imidlertid sone 2. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Takk for det 😊 Hvor lenge utover kvelden går bane ig trikk i helgene? Anonymkode: 6a343...619
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 Burde sikkert ikke skrive dette men.. å kjøpe billett i Oslo er bortkastede penger. Bor i Oslo så jeg reiser daglig med buss, ikke en eneste gang har jeg opplevd kontroll. Anonymkode: c2042...f93
powerpuffen Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for det 😊 Hvor lenge utover kvelden går bane ig trikk i helgene? Anonymkode: 6a343...619 Noen busser går hele natten. T-banen går vel til rundt kl 01.00, samme med trikk. Det varierer litt. Du vil se dette i appen
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Burde sikkert ikke skrive dette men.. å kjøpe billett i Oslo er bortkastede penger. Bor i Oslo så jeg reiser daglig med buss, ikke en eneste gang har jeg opplevd kontroll. Anonymkode: c2042...f93 Det høres helt uforståelig ut for meg..! Jeg bor også i Oslo, og reiser daglig med trikk, og har gjort det i 5 år. Før det, bodde jeg i mange år på et annet sted i Oslo, og reiste daglig med buss og t-bane. Det er jevnlig kontroller på både buss, trikk og bane, og sånn har det vært i alle år. Senest i forrige uke fikk en kollega av meg bot pga manglende billett (hun hadde glemt å fornye månedskort). Synes det er uansvarlig av deg å anbefale folk å reise uten billett på kollektivtrafikken i Oslo! Anonymkode: 753d1...a31 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Burde sikkert ikke skrive dette men.. å kjøpe billett i Oslo er bortkastede penger. Bor i Oslo så jeg reiser daglig med buss, ikke en eneste gang har jeg opplevd kontroll. Anonymkode: c2042...f93 Da kan du ikke ha bodd her mer enn noen måneder maks. TS: om tenåringene er under 16 reiser de gratis med en voksen i helgene (lørdag og søndag) og helligdager (røde dager). Anonymkode: a1ca1...930 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #11 Skrevet 18. mai 2022 2 hours ago, Kelsier said: Dette stemmer ikke helt. Buss til f.eks. Fornebu, Bekkestua og Østerås går under sone 1. Videre ut fra Bekkestua med buss er det imidlertid sone 2. Sant det, takk for presisering 27 minutter siden, AnonymBruker said: Burde sikkert ikke skrive dette men.. å kjøpe billett i Oslo er bortkastede penger. Bor i Oslo så jeg reiser daglig med buss, ikke en eneste gang har jeg opplevd kontroll. Anonymkode: c2042...f93 Hm, må være noen linjer det er oftere enn andre? Nå har jeg ikke reist så mye i 2020-nå men tok buss daglig t/r jobb fra 2014 til 2019 og det var kontroll ukentlig omtrent.. ville ikke tatt sjansen. T-bane-stasjonene i sentrum har også oftere kontroll. Anonymkode: 9be69...01a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da kan du ikke ha bodd her mer enn noen måneder maks. TS: om tenåringene er under 16 reiser de gratis med en voksen i helgene (lørdag og søndag) og helligdager (røde dager). Anonymkode: a1ca1...930 Bodd her i nesten 8 år. Anonymkode: c2042...f93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå