AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Vi har funnet et billig hus i et ønskelig område ca 600 000-700 000kr under vår mulig makspris. Det er dødsbo så noe informasjon mangler, det er påvist saltutslag i kjeller (må rette litt på terrenget), dårlig ventilering og bad må totalrenoveres. Noen vinduer bør også byttes. Vi klarer å gjøre mye i huset selv og trenger ikke luksusstandard. Standarden på huset er utdatert, men fullt brukbart og kan tas over tid. Vi ønsker å kjøpe for å bo. Jeg tror dette kan bli veldig bra, men samtidig er jeg litt usikker. Alt annet i området har vært nærmere makspris, på mindre ønskelige områder (mer landlig) og med opppussingsbehov (ofte drenering, kledning og småting). Med 600 000kr til overs får vi vel gjort en del på denne boligen med mye egeninnsats? Jeg er mest redd for dette med fukt, men det blir førsteprioritering å få bort. Det skal nevnes at vi har lavinntekt og det dukker derfor opp få boliger vi har råd til i ønsket område, men vi får noe forskudd på arv og annet engangsbeløp nå slik at oppussing er mulig. Vi må uansett belage oss på å kjøpe noe som må oppusses. Er det helt krise å kjøpe en slik bolig? Anonymkode: 84a0a...f88
Hensatt Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Drenering, nytt bad m.m kommer fort til å koste mer enn 600 000,- med mindre dere kan gjøre det selv. Det spørs litt hva du mener med egeninnsats. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Altså, «rette på terrenget» alene kan fort bli et enormt pengesluk på mer enn overskuddet deres. Ellers er jeg helt enig i tanken med å kjøpe for å bo, og pusse opp underveis. Og gammel bolig kan være helt ok, så lenge grunnstandarden er bra, reisverket er i orden, og at dere slipper å skifte taket. Men dere bør kanskje være forberedt på å ha på ullundertøy og gode tøfler de første vintrene… Anonymkode: b1737...892 5
newman01 Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Selv om man handler 600k under budsjett er det ikke sikkert banken gir dere tilgang til den summen for å pusse opp... Det må dere isåfall klarere med banken FØR dere kjøper. 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 For meg hadde jeg gjort det. Men det er fordi det er eneste muligheten hvis vi skal få drømmebeliggenheten. Nå har vi totalt renvoret hus før så vi vet h a vi får til da.. Anonymkode: be847...92c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): og med opppussingsbehov (ofte drenering, kledning og småting). Anonymkode: 84a0a...f88 Du skrev ikke "og andre småting", men jeg ønsker å presisere det likevel: både drenering og skifte av bordkledning er dyrt! Vi snakker flere hundre tusen til sammen for "bare" det. Kjenner jeg blir skeptisk til at dere skal kjøpe et hus som er "utdatert", for da er det gammelt og kanskje ikke tipp topp vedlikeholdt på andre måter heller. Jeg var interessert i et dårlig hus med perfekt beliggenhet tidligere i år, men slo det fra meg etter å ha regnet på hva det ville komme på å pusse det opp - inkludert tekniske og "kjedelige" ting som drenering, etterisolering, skifte av kledning, skifte av tak, skifte vinduer, skifte det elektriske anlegget, få på plass balansert ventilasjon, samt mer "spennende" ting som renovering av bad og overflateoppussing. Tenkte heller ikke luksusstandard, men bare å få det opp til "grei" teknisk stand ble dyrt. Har dere vurdert rimeligere boformer, som rekkehus eller leilighet? Anonymkode: 71969...d06 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 Tømmerprisene er helt i taket nå, kledning vil fort bli dyrt. Vinduer er dyrere, mulig råte rundt de gamle vinduene også. Skal dere grave og drenere selv? Tror dere må få noen prisoverslag før dere byr på dette huset. Anonymkode: ee254...218 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 Det kan fort bli dyrt med gammelt hus. Kanskje er du bedre stilt med nytt feriehus og tomt. Sjelden du får totalrenovert bad OG gravearbeider til 600k. Vi har byttet tak 600k, bad 400k, byttet noen vinduer , dører og gulv 400k. Enda er det masse igjen, deriblant 6 vinduer fra 1930 og 3 vegger med gammel kledning. Endel overflater gjenstår også . All malejobben har jeg gjort selv. Anonymkode: 60aca...7c8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 Nytt ferdighus*****. Ikke feriehus. Anonymkode: 60aca...7c8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 Hvis huset er beboelig og kan brukes i flere år, så ville jeg gjort det, hvis beliggenheten er riktig. Jeg kjøpte ny bolig med liten tomt, fordi alle sa at jeg burde droppe det gamle huset. Ville valgt beliggenhet og gammelt hus hvis jeg hadde valgt på nytt… Anonymkode: aa942...92a 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #11 Skrevet 19. mai 2022 Takk for alle svar. Dette huset trenger ikke ny drenering, den er i orden. Kledningen må heller ikke tas. Det er ikke råte i vinduene. Dette med fukt handler mest om ventilering og en litt skrånet tomt som er enkel å utbedre samt takrenner som trenger litt ekstra rør for å komme bort fra grunnmuren. Noen vinduer er nye, noen må byttes. Vi trenger ikke å låne de 600 000kr til oppussing, vi har det på konto. Vi har også rom til å spare opp til videre oppussing. De måtte evt gått til egenkapital om vi skulle kjøpt nyere. Nøkkelferdig bolig koster ca 4x så mye i samme område så det er helt uaktuelt, og litt «penere» boliger koster ca det dobbelte fordi noen har fikset litt på overflater. Og til deg som foreslår tomt så koster tomt i området ca 70-120% av prisen på dette huset. Huset er fra 70-tallet, og en del vedlikehold ble gjort i fjor (bl.a. taket). Det er en del igjen, men mye er overflateoppussing som for meg er ganske uviktig de første årene. Vi får hjelp fra venner som har gjort mye oppussing før (med kompetanse) fordi min mann har gjort det samme for de tidligere. Det er det jeg mener med egeninnsats. Vi skal ikke ha egeninnsats der det kreves fagfolk. Prioriteringen om vi kjøper dette blir terrenget, ventilasjon, noen vinduer og bad osv. i første omgang. Resten er fullt mulig å bo i. Har ikke bestemt meg enda, skal ha med sakkyndig på visning og ta det derfra. Anonymkode: 84a0a...f88 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #12 Skrevet 19. mai 2022 Beliggenhet. For det er det eneste som er umulig å endre på. Anonymkode: d9d79...b96 5
enkefru Skrevet 19. mai 2022 #13 Skrevet 19. mai 2022 Er dette mye rimeligere enn andre hus i området, vil det nok bli rift om det... da spørs det om prisen blir så lav som ønskelig vil jeg tro 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #14 Skrevet 19. mai 2022 Fjugur skrev (7 minutter siden): Er dette mye rimeligere enn andre hus i området, vil det nok bli rift om det... da spørs det om prisen blir så lav som ønskelig vil jeg tro Ja, det er det store spørsmålet. Men dette er også i en landsdel hvor det er få interesserte per bolig, så litt håp må man ha. Sjelden boligene går langt over prisantydning og de fleste til denne prisen har gått under de siste årene. Anonymkode: 84a0a...f88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå