AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Dere som er i langvarig forhold, er det vanlig å bli lei av partneren sin seksuelt? Jeg er i et godt fast forhold med kjæresten min, snart tre år sammen. Vi har, etter mitt syn, et godt og aktivt sexliv. Men, han har hatt mange flere partnere enn meg, og jeg bekymrer meg iblant om han noen ganger savner å ha sex med nye, flere. Vet han har prøvd mye, og jeg har blandede følelser til dette. For meg er det å være i et godt, trygt forhold med den jeg elsker et av målene i selve livet, jeg elsker å være i forholdet vi har. Har aldri før elsket noen, og selv om jeg har hatt sex med flere før han, har jeg aldri vært lykkelig, aldri fått noe særlig ut av sex før. Nå føler jeg at hver gang vi har sex, er et både deilig, nært, ekte og berusende. Jeg er ikke lei, og kan ikke helt forestille meg å bli lei heller. Ja, ting kan sikkert få et rutinepreg, og vi har noe av det delvis allerede, men jeg ser ikke på det som noe negativt. I går kveld, etter en lang 17.mai-dag, elsket han meg med før vi sovnet. Opplevde det som godt og nært, perfekt avslutning på dagen. Det fikk meg til å tenke på at jeg aldri igjen vil være singel og gå fra det ene korte forholdet eller ff-forholdet til det andre. Men vet at ikke alle tenker som meg, at jeg som foretrekker det trygge og gode, sikkert kan fremstå kjedelig. Kjæresten min sier at han tenker som meg om dette; han liker også det vi har, vil ikke være singel og lete igjen. Samtidig så sier han at vi må passe på at ting ikke blir rutine, at rutinesex er kjedelig. Det bekymrer meg litt, fordi jeg ikke har så mye imot at det er litt rutine i ting, men ikke alltid. Hvordan tenker dere andre i langvarig forhold om dette? Hvordan balansere rutine mot spenning ettersom tiden går? Anonymkode: 774e3...9ce
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Helt vanlig. Verden er fylt av deilige sexy mennesker. Utopiet noen her inne prøver å tvilholde på med at partner er nok er bare tull. Det er alltid andre der ute man gjerne kunne tenkt seg å ligge med. Og det finnes alltid noen som er mer attraktiv enn den partner du har. Det er noe begge parter av et forhold bare må akseptere ellers blir et forhold med gjensidig tillit vanskelig. Man ender feks opp med en kvinne som sitter hjemme og angster for at mannen skal stirre på vakrere kvinner. Noe som er helt naturlig. Sex med samme person over lengre tid blir som alle andre ting du gjør over lang tid kjedelig, mindre spennende og engasjerende. Her prøver jo også gæmlisene og 3’erne her inne å overbevise om de motsatte med bøttevis av anekdotiske argumenter. Anonymkode: 28441...bd8
Blue81 Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Har vært med samme mann i 20 år,og vi har fremdeles god og spennende sex. Selvfølgelig blir det rutine på sexlivet til tider,men det er noe eget og veldig godt og trygt med god hverdags sex også. Både meg og mannen har høy sexdrive,og har jobbet for å kunne beholde gnisten(eller hva man skal kalle det). Det vil si at det har vært en prioritering for oss. Feks hjemmedater,barnevakt, der vi vi får tid til å være kjærester,små hemmelige avtaler som handler om oss og sex,samtaler om sex og fantasier osv. Klart at hverdagen kommer for alle,men det at vi var enige om å prioritere ,tror jeg var viktig og riktig for vårt forhold. I perioder har det vært han som har vært flink å planlegge ,i perioder meg. Jeg er veldig glad for nå,når jeg ser tilbake,at vi var enige om å prioritere oss som kjærester oppi alt livet har å slenge i trynet på deg,for det er fryktelig lett å glemme det når livet er hektisk. Håper dere klarer å beholde det dere har,og ikke minst utvikle dere sammen. For oss har altså nøkkelen vært kommunikasjon og det å prioritere kjærestetid innimellom. 2
Trolltunge Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Det er dessverre noen mennesker som har sitt tenningsmønster knyttet opp mot at ting er nytt og spennende. Slike vil bli lei sex med samme partner uansett. Det merkelige er at slike mennesker som regel tror de sitter på en allmenn fasit, så ikke se bort fra at du får svar av noen slike om at det blir kjedelig uansett. Mange av oss evner heldigvis å nyte sex med samme partner år etter år, og den beste fasiten på det er å snakke åpent om hva dere ønsker. Ikke avvise eller bli såret over tilbakemeldinger angående sex, men diskutere dette på lik linje med andre ting dere må prate om og inngå kompromisser rundt. Lytte til ønsker, fantasier og tanker om sex, og sette begrunnede grenser der man ikke kan møte ønsker, så det blir forståelig hvorfor man ikke kan møte på ønsket, og hvilke kompromisser som man kan møte med. Begge to skal ha det bra, alltid. Det er hva dialog bør være sentrert rundt, og hva begge styrer etter. Det bør være noe villighet til å prøve å møte partners ønsker, men ikke over grenser man er særdeles ukomfortabel med, og som innebærer ubehag, smerter og sex man absolutt ikke ønsker. Man bør være villig til å utfordre seg selv litt, men begrenset til det som ikke gjør sex vondt og ekkelt, fysisk eller mentalt. Dialog. Så enkelt. Så vanskelig. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sex med samme person over lengre tid blir som alle andre ting du gjør over lang tid kjedelig, mindre spennende og engasjerende. Her prøver jo også gæmlisene og 3’erne her inne å overbevise om de motsatte med bøttevis av anekdotiske argumenter. Gæmlis, 3-er, og mann. Du forenkler veldig, siden det er mange sider ved dette, og ikke bare anekdoter. Det er to mennesker som skal ha et samliv utenom sexen, og som skal legge til rette for at lysten bevares, og det er to stykker som har sex, for å styrke det samlivet de ønsker å bevare. Det går an å spise seg mett på husmannskost fem dager i uka, og kose seg med spennende mat i helga, uten at man blir matlei av den grunn. Hvis sexlivet uteblir i lengden, så er det trolig ikke på grunn av kjedelig sex, men på grunn av andre kjedeligheter i forholdet. Trolltunge skrev (10 minutter siden): Det er dessverre noen mennesker som har sitt tenningsmønster knyttet opp mot at ting er nytt og spennende. Slike vil bli lei sex med samme partner uansett. Det merkelige er at slike mennesker som regel tror de sitter på en allmenn fasit, så ikke se bort fra at du får svar av noen slike om at det blir kjedelig uansett. Mange av oss evner heldigvis å nyte sex med samme partner år etter år, og den beste fasiten på det er å snakke åpent om hva dere ønsker. Ikke avvise eller bli såret over tilbakemeldinger angående sex, men diskutere dette på lik linje med andre ting dere må prate om og inngå kompromisser rundt. Lytte til ønsker, fantasier og tanker om sex, og sette begrunnede grenser der man ikke kan møte ønsker, så det blir forståelig hvorfor man ikke kan møte på ønsket, og hvilke kompromisser som man kan møte med. Begge to skal ha det bra, alltid. Det er hva dialog bør være sentrert rundt, og hva begge styrer etter. Det bør være noe villighet til å prøve å møte partners ønsker, men ikke over grenser man er særdeles ukomfortabel med, og som innebærer ubehag, smerter og sex man absolutt ikke ønsker. Man bør være villig til å utfordre seg selv litt, men begrenset til det som ikke gjør sex vondt og ekkelt, fysisk eller mentalt. Dialog. Så enkelt. Så vanskelig. Noen sier det bare så bra. Anonymkode: 94d6f...587 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Trolltunge skrev (20 minutter siden): Det er dessverre noen mennesker som har sitt tenningsmønster knyttet opp mot at ting er nytt og spennende. Slike vil bli lei sex med samme partner uansett. Det merkelige er at slike mennesker som regel tror de sitter på en allmenn fasit, så ikke se bort fra at du får svar av noen slike om at det blir kjedelig uansett. Du har rett i det. Og har kommet et sånt innspill allerede. Som du sier; noen blir lei uansett. Tror jeg sikkert vil være kjedelig for mange generelt. Er jo folk som bare må reise nye steder hver gang det er en langhelg f.eks., jeg har aldri vært slik. Trolltunge skrev (20 minutter siden): Mange av oss evner heldigvis å nyte sex med samme partner år etter år, og den beste fasiten på det er å snakke åpent om hva dere ønsker. Ikke avvise eller bli såret over tilbakemeldinger angående sex, men diskutere dette på lik linje med andre ting dere må prate om og inngå kompromisser rundt. Lytte til ønsker, fantasier og tanker om sex, og sette begrunnede grenser der man ikke kan møte ønsker, så det blir forståelig hvorfor man ikke kan møte på ønsket, og hvilke kompromisser som man kan møte med. Begge to skal ha det bra, alltid. Det er hva dialog bør være sentrert rundt, og hva begge styrer etter. Det bør være noe villighet til å prøve å møte partners ønsker, men ikke over grenser man er særdeles ukomfortabel med, og som innebærer ubehag, smerter og sex man absolutt ikke ønsker. Man bør være villig til å utfordre seg selv litt, men begrenset til det som ikke gjør sex vondt og ekkelt, fysisk eller mentalt. Dialog. Så enkelt. Så vanskelig. Vi snakker mye om de temaene du nevner, heldigvis. Men med alt fokuset i media, filmer og generelt i samfunnet har jeg inntrykk av at folk stadig skal fornye seg, utforske, bli kjent med nye, hele tiden. Jeg har aldri følt et behovet, og prøver så godt jeg kan ikke å bli kjedelig for kjæresten. Mens noen f.eks. må på en tur til utlandet når det er langhelg, føler jeg mer for å kose meg hjemme med en god bok og sene, deilige frokoster. Sånne ting er jo sånt som er en del av personligheten, og ikke alltid tydelig kommer frem i den tidlige datingfasen. Og det med sexen er jo en del av dette; sexen i begynnelsen er automatisk spennende fordi man er nye for hverandre. Synes magien også, eller mest, ligger i å bevare en nysgjerighet på hverandre og en fine nærheten som først kommer til etter en stund. Kompromiss som du nevner, er viktig, til en viss grad utfordre seg selv. Anonymkode: 774e3...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 Her er det omvendt, vi har vært sammen like lenge som dere, men det er jeg som sitter på den erfarne biten. Han har hatt få partnere, mens jeg har virkelig prøvd ut mye. Jeg "vet" (eller tror fordi det er menneskelig?)han har lyst å prøve diverse ting, men han sier han er fornøyd og ikke har behov for andre. Jeg har alltid vært seksuell av meg, men merker nå etter 3 år at det kan tidvis være litt rutinepreget. Likevel føler jeg at vi er flinke til å prøve litt nye ting. Har heller aldri elsket et menneske så mye som jeg elsker han, og føler det virkelig tilbake. Kunne ikke tenkt meg å bli singel. Så mest sannsynlig er dette helt menneskelig og det er vel ikke så ofte man finner en partner med like mye/lite erfaring som en selv. Anonymkode: c3ae4...c65 1
sicario Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan tenker dere andre i langvarig forhold om dette? Hvordan balansere rutine mot spenning ettersom tiden går? Anonymkode: 774e3...9ce Tja. Opplever ikke at det har noe med partner eller lengde på forholdet generelt. Vi har veldig sjeldent sex, nå typ 1 gang i året. Men når vi har sex, så er det veldig bra!. Vi er veldig kompatible seksuelt. Det jeg liker matcher veldig med hva hun liker osv. De første 10 årene va hadde vi sex typ 3-6 ganger i uken. Så hadde vi noen år helt uten sex. Siste par, tre årene ca 1 gang i året. Det som er likt fra første gang vi hadde sex er at vi alltid har følt oss tilfredsstilt. Vi har aldri hatt sex uten at hun har hatt minst 1 orgasme feks. Ikke en eneste gang. lyst og behov er ikke statisk. Dette forandrer seg igjennom livet. Utfordringen er å være noe lunde synkronisert med partner. Da spiller det ingen rolle om man har sex 1 gang om dagen eller 1 gang i året. Det er ikke sex med partneren man blir lei. Det er «livet» som skjer og mange ulike faktorer som spiller inn.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du har rett i det. Og har kommet et sånt innspill allerede. Som du sier; noen blir lei uansett. Tror jeg sikkert vil være kjedelig for mange generelt. Er jo folk som bare må reise nye steder hver gang det er en langhelg f.eks., jeg har aldri vært slik. Vi snakker mye om de temaene du nevner, heldigvis. Men med alt fokuset i media, filmer og generelt i samfunnet har jeg inntrykk av at folk stadig skal fornye seg, utforske, bli kjent med nye, hele tiden. Jeg har aldri følt et behovet, og prøver så godt jeg kan ikke å bli kjedelig for kjæresten. Mens noen f.eks. må på en tur til utlandet når det er langhelg, føler jeg mer for å kose meg hjemme med en god bok og sene, deilige frokoster. Sånne ting er jo sånt som er en del av personligheten, og ikke alltid tydelig kommer frem i den tidlige datingfasen. Og det med sexen er jo en del av dette; sexen i begynnelsen er automatisk spennende fordi man er nye for hverandre. Synes magien også, eller mest, ligger i å bevare en nysgjerighet på hverandre og en fine nærheten som først kommer til etter en stund. Kompromiss som du nevner, er viktig, til en viss grad utfordre seg selv. Anonymkode: 774e3...9ce Tror det er forskjell på folk ja, ikke minst personlihetsmessig. Noen vil gå lei fort, andre fokuserer på fordelene ved å ha en fast partner på lang sikt. Alltid en å spørre når lysten melder seg. Slippe ut og jakte på nye partnere. Bli godt kjent, lære seg hva personen liker og ikke liker. Slippe å bekymre seg for sykdommer og snusk. Det er mange fordeler man kan legge vekt på. Anonymkode: d2950...357 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå