AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 NRK skriver nå at NAV melder om rekordstor mangel på arbeidskraft. Det er snakk om mangel på 70.000 mennesker. Burde NAV bli enda strengere når det kommer til de på dagpenger og AAP? Anonymkode: 7605b...db7 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): NRK skriver nå at NAV melder om rekordstor mangel på arbeidskraft. Det er snakk om mangel på 70.000 mennesker. Burde NAV bli enda strengere når det kommer til de på dagpenger og AAP? Anonymkode: 7605b...db7 Er det sikkert at de arbeidsledige og arbeidsuføre på AAP innehar de kvalifikasjonene som behøves for å bli ansatt i de ledige stillingene da? Om en gravemaskinfører er arbeidsledig, og det er en ledig jobb som prosessingeniør hjelper det da ingenting å straffe gravemaskinføreren for ikke å søke på den ledige stillingen. Anonymkode: 06555...a65 43 3
Leo Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): NRK skriver nå at NAV melder om rekordstor mangel på arbeidskraft. Det er snakk om mangel på 70.000 mennesker. Burde NAV bli enda strengere når det kommer til de på dagpenger og AAP? Anonymkode: 7605b...db7 De som er på AAP er syke og mottar en helserelatert ytelse på bakgrunn av dette. Hvordan mener du at det skulle gjøre mennesker friskere at det f.eks. er mangel på anleggsrørleggere og sykepleiere? 31 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 Jeg er arbeidsledig med hull på CVen grunnet sykdom. Jeg sender inn 50 jobbsøknader i måneden og får fortsatt ikke jobb. Det skrikes etter arbeidskraft, men har man et stort hull på CVen så er det svært vanskelig å få jobb. Det beste hadde vel vært om de som har mangel på arbeidskraft var villig til å gi oss med hull på CVen en sjanse. Selv ikke sommerjobber får jeg. Anonymkode: 13bd9...369 30 7 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 De på AAP har en grunn til at de ikke jobber. De er under avklaring for å faktisk se om de kan jobbe, med hva, og i hvor stor grad. Det har ingenting for seg å trykke de ut i jobb når de rett etterpå risikerer å gå i bakken. Anonymkode: a6ee0...d73 13 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er arbeidsledig med hull på CVen grunnet sykdom. Jeg sender inn 50 jobbsøknader i måneden og får fortsatt ikke jobb. Det skrikes etter arbeidskraft, men har man et stort hull på CVen så er det svært vanskelig å få jobb. Det beste hadde vel vært om de som har mangel på arbeidskraft var villig til å gi oss med hull på CVen en sjanse. Selv ikke sommerjobber får jeg. Anonymkode: 13bd9...369 Jepp, sånn er det. De lyser heller ut jobben på nytt enn å ansette meg også etter at jeg har vært på jobbintervju. Og jeg er altså kvalifisert. Fikk heldigvis til slutt etter flere år en jobb jeg er overkvalifisert til. Anonymkode: 89e39...393 11
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 Det nytter ikke at det søkes etter en lærerstilling og personer ikke har kompetansen til det som trengs. Hva med at nav er mere støttende omkring utdanning og kompetanse for å gjøre brukerne sine kvalifisert i stede bare velge letteste veien? Noen på nav kunne helt godt ha jobbet, men de får i stedet trygd på grunn av tilbud om hjelp Anonymkode: b751f...907 14
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det nytter ikke at det søkes etter en lærerstilling og personer ikke har kompetansen til det som trengs. Hva med at nav er mere støttende omkring utdanning og kompetanse for å gjøre brukerne sine kvalifisert i stede bare velge letteste veien? Noen på nav kunne helt godt ha jobbet, men de får i stedet trygd på grunn av tilbud om hjelp Anonymkode: b751f...907 Dette er helt riktig. NAV har ingen begrep om hvor vanskelig det har blitt å få jobb uten å ha bachelor eller annen høyere utdanning. For meg som ikke har høyere utdanning føles det umulig å komme ut i jobb, og det burde vært mye bedre tilrettelagt for at man i voksen alder kunne fått støtte til utdanning slik at man kan komme seg ut i jobb. Det tar tross alt ikke mange år å utdanne seg, og når man er ferdig vil man jo betale tilbake gjennom skatten. Anonymkode: 104c4...9e7 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg er arbeidsledig med hull på CVen grunnet sykdom. Jeg sender inn 50 jobbsøknader i måneden og får fortsatt ikke jobb. Det skrikes etter arbeidskraft, men har man et stort hull på CVen så er det svært vanskelig å få jobb. Det beste hadde vel vært om de som har mangel på arbeidskraft var villig til å gi oss med hull på CVen en sjanse. Selv ikke sommerjobber får jeg. Anonymkode: 13bd9...369 Hvor stort hull? Anonymkode: 62889...9ad
Gjest Adobyen Skrevet 18. mai 2022 #11 Skrevet 18. mai 2022 De med AAP er ikke arbeidsledige, men syke. Mange av dem har en jobb som venter på dem til/hvis de blir friske etter ett års sykmelding og innen ett års AAP. De fleste arbeidsledige søker og søker på alle jobber uten å få jobbene som er ledige. Da gjenstår sosialklientene. Det er en sammensatt gruppe av syke uten rett på andre stønader, rusmisbrukere og andre uheldige som lever helt eller delvis på korte perioder med sosialhjelp. Resten av tiden lever de av hjelp fra frivillige, evt.kriminalitet, tigger på gaten eller dør. Dette er en gruppe som myndighetene er lite interessert i å hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor stort hull? Anonymkode: 62889...9ad Hull på flere år. 37 minutter siden, AnonymBruker said: Jepp, sånn er det. De lyser heller ut jobben på nytt enn å ansette meg også etter at jeg har vært på jobbintervju. Og jeg er altså kvalifisert. Fikk heldigvis til slutt etter flere år en jobb jeg er overkvalifisert til. Anonymkode: 89e39...393 Ja, de lyser heller ut på nytt her også. Jeg har en attraktiv utdanning hvor det skrikes etter arbeidskraft, men jeg får ikke de jobbene. Jeg får heller ikke ufaglærte jobber. Jeg søker på nærmest alt jeg er kvalifisert og overkvalifisert til. Det er surt når "alle" andre får jobber kastet etter seg og jeg ikke engang får telefonselgerjobber. Anonymkode: 13bd9...369 3
Gjest Hippokrates Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): NRK skriver nå at NAV melder om rekordstor mangel på arbeidskraft. Det er snakk om mangel på 70.000 mennesker. Burde NAV bli enda strengere når det kommer til de på dagpenger og AAP? Anonymkode: 7605b...db7 NAV burde ikke bli strengere, men NAV burde anstrenge seg mer og bedre for å få folk ut fra dagpenger og AAP ut i jobb. Med det mener jeg bedre støtteordninger til bedriftene, mer tilbud til stønadsmenneskene, bedre oppfølgning, flere rettigheter og mer tilrettelegging. I tillegg bør NAV inngå samarbeidsavtaler i større grad. NAV burde engasjere seg mer uten å bli strengere. Problemet er at norske arbeidsgivere skyr folk fra NAV-systemet, hull i CV'en, funksjonshemming, restarbeidsevner osv, så det hjelper lite at NAV blir strengere!
Knoot Skrevet 18. mai 2022 #14 Skrevet 18. mai 2022 (endret) Hva med å tette hullet før man fyller på med flere folk? Helsevesenet mangler folk fordi det er underbemannet av økonomiske årsaker og mye deltidsstillinger. I helsevesenet finnes det løsninger for å tette hullene, men dette er ikke noe staten er villig til å gjøre, de brenner nyutdannede helsepersonell fortere enn de klarer å utdanne flere. Endret 18. mai 2022 av Knoot 13 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #15 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hull på flere år. Ja, de lyser heller ut på nytt her også. Jeg har en attraktiv utdanning hvor det skrikes etter arbeidskraft, men jeg får ikke de jobbene. Jeg får heller ikke ufaglærte jobber. Jeg søker på nærmest alt jeg er kvalifisert og overkvalifisert til. Det er surt når "alle" andre får jobber kastet etter seg og jeg ikke engang får telefonselgerjobber. Anonymkode: 13bd9...369 Min "bransje" snakker utad varmt om hvor viktig det er å inkludere alle med hull i arbeidslivet, men det er egentlig bare piss. Selv vil de ikke ha noen i sine rekker som har et stort TILBAKELAGT hull fra før utdanning engang. Anonymkode: 89e39...393 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #16 Skrevet 18. mai 2022 Her på bygda må vi ansette folk vi helst skulle vært for uten, bare fordi vi ikke får tak i noe bedre (ufaglærte stillinger). Alle ungdommene over 18 år i bygda har allerede jobb, så vi må drive å ansette folk som aldri i verden hadde fått seg jobb i byene. Tenker kanskje NAV burde håndheve flytteplikten strengere. Anonymkode: 38611...5f5 5 1
Illuminatum Skrevet 18. mai 2022 #17 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Dette er helt riktig. NAV har ingen begrep om hvor vanskelig det har blitt å få jobb uten å ha bachelor eller annen høyere utdanning. For meg som ikke har høyere utdanning føles det umulig å komme ut i jobb, og det burde vært mye bedre tilrettelagt for at man i voksen alder kunne fått støtte til utdanning slik at man kan komme seg ut i jobb. Det tar tross alt ikke mange år å utdanne seg, og når man er ferdig vil man jo betale tilbake gjennom skatten. Anonymkode: 104c4...9e7 Men det er mulig Ei av fire bedrifter har alvorlege rekrutteringsproblem, ifølge bedriftsundersøking frå Nav – NRK Vestland
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #18 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er arbeidsledig med hull på CVen grunnet sykdom. Jeg sender inn 50 jobbsøknader i måneden og får fortsatt ikke jobb. Det skrikes etter arbeidskraft, men har man et stort hull på CVen så er det svært vanskelig å få jobb. Det beste hadde vel vært om de som har mangel på arbeidskraft var villig til å gi oss med hull på CVen en sjanse. Selv ikke sommerjobber får jeg. Anonymkode: 13bd9...369 Det er for få bedrifter som tar dette samfunnsansvaret på alvor! Det er et samfunnsansvar å ta inn folk og gi dem en sjanse til å vise hva de er gode for. Anonymkode: e436a...e95 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #19 Skrevet 18. mai 2022 Kanskje arbeidsgivere burde slutte å kreve at man doktorgrad, mastergrad og bachelor grad for alle jobber. Slik det virker som det er nå. Anonymkode: ffde1...d8f 12 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #20 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje arbeidsgivere burde slutte å kreve at man doktorgrad, mastergrad og bachelor grad for alle jobber. Slik det virker som det er nå. Anonymkode: ffde1...d8f Ja jeg vet at i noen jobber må man ha det, men man trenger det ikke i alle jobber. Anonymkode: ffde1...d8f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå