AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Min snart 5 åring er veldig ivrig på å hjelpe til og lage mat. Foreløpig har jeg kun latt han skjære med smørkniv (avocado og lignende) men han vil gjerne skjære andre ting, men det betyr jo skarpere kniv. Når fikk deres bruke skarp kniv, og har dere noen tips til hvordan hjelpe han å ikke skjære seg? Anonymkode: d39b0...995
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Min 2-åring får bruke fruktkniv til å skjære opp grønnsaker nå. Det gikk storebror også. Ingen av dem har skåret seg noengang. Tipset er p faktisk gi en skarp kniv. Hvis han skjærer seg er det bedre med et rent kutt enn et "hakkete". Stå ved siden av, forklar hvordan det gjøres og la ham prøve. Anonymkode: ed6c3...776 5
Belima Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 (endret) Mitt barnebarn fikk en ordentlig kniv da han var seks år. En sånn: https://bakerenogkokken.no/kjokkenkniver/kokkekniver/fiskars-edge-santokukniv-17-cm/ Før det hadde han hatt en skarp liten kniv hvor spissen var borte. Som den over sier, så er en skarp kniv å anbefale. Det er viktig at vi voksne lærer barna hvordan de bruker kniver. Passe på fingertuppene er viktig og lær de å hakke med begge hendene på toppen av kniven. Selvfølgelig har han ikke vært alene på kjøkkenet hos meg, vi jobbet sammen. Han har fremdeles ikke skåret seg. Nå er han straks 15 år og elsker matlaging. Glemte å si at han var nesten 2 år da han fikk sin første kniv, uten spiss. Endret 18. mai 2022 av Belima La til mer informasjon. 3
Husfruen89 Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Mine har brukt det fra de var 2 år. Men bare med voksne. Har vært få uhell, men aldri noe alvorlig for de er veldig forsiktige 😊
Mt3 Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 En som er 5år er i hvertfall gammel nok, lær barnet å holde sånn som kokkene gjør så kniven hviler mot knokene. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 5-åringene i barnehagen jeg jobber i bruker skarp kniv når de er med og hjelper til. Hjemme tror jeg at vi begynte i 3-4-årsalderen. Men man må lære dem først, selvfølgelig. Anonymkode: be212...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 Fra 2-3år avhengig av barnet. Spikking venter vi gjerne litt lengre med. De mest modne på småbarn hos oss bruker og spiss kniv når de er med å lage mat, hovedsakelig denne tiden av året rett før de skal på storbarn. Tryggere med en kvass enn en sløv, mindre makt som må til for å skjære opp maten da og dermed bedre knivkontroll. Anonymkode: dc828...5f4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 5-åringene i barnehagen jeg jobber i bruker skarp kniv når de er med og hjelper til. Hjemme tror jeg at vi begynte i 3-4-årsalderen. Men man må lære dem først, selvfølgelig. Anonymkode: be212...bb9 Men hva mener du med «lære?» altså. Det å fortelle at kniven er skarp og dette er måten man holder på føler jeg kommer til å bli glemt med en gang? ts Anonymkode: d39b0...995
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 Barnet mitt fikk disse https://lekeakademiet.no/barneknivsett-gronn-bla-1157-9476.html?gclid=Cj0KCQjwspKUBhCvARIsAB2IYusLrZ1sgan2B0t-rClMBcxgsppPGbLSe7cnE1fhvsepzieet0KHBlsaAnM2EALw_wcB som 2,5 åring. Hjelper til med å skjære frukt og grønt med disse. Anonymkode: 394a2...358
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men hva mener du med «lære?» altså. Det å fortelle at kniven er skarp og dette er måten man holder på føler jeg kommer til å bli glemt med en gang? ts Anonymkode: d39b0...995 En normal femåring greier å huske dette, dersom det forventes av dem. Det er ikke en gullfisk. Jeg fikk min egen spikkekniv med fingerstopp, som jeg lekte med ute da jeg var fem, og hadde en grundig gjennomgang av hvordan kniven skulle brukes og oppbevares trygt. Hadde aldri noen større uhell, og greide også å gjenfortelle sikkerhetsreglene til andre barn, før jeg eventuelt lånte den bort. Hvis du aldri har gitt barnet noe ansvar før, er det på tide å begynne nå. Anonymkode: a8f17...a54
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #11 Skrevet 18. mai 2022 3-4. Så en film av eldste som kuttet med skarp kniv i barnehagen da han var 4 og tenkte at om han kutter der så må han få lov hjemme og Anonymkode: 8577e...4b2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 Fra 2-3 år, under tett oppsyn og veiledning så klart. For 4 åringen her er å skrelle poteter og gulrøtter det morsomste. Fra ca 4 år har de også fått lov til å bruke spikkekniv. Igjen under tett oppsyn og veiledning. Kjempe gøy å få lage sine egne grillspyd på tur 🤩 Anonymkode: 4e621...ab0
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 Mine barn har fått egen kjøkkenkniv for barn når de var ca 3 (sånn med buet ende og fingerstopp - ellers like skarp som voksenkniver). Etter en del øving (det jeg er rett ved, full oppmerksom), så merker jeg når de har ganske kontroll. Da får de holde på selv, mens jeg kutter andre ting ved siden av/rører i gryter/steker. Altså er der, men ser ikke på konstant. 5-åringen får nå bruke kniven til å kutte opp ting i naborommet. Går fint! Har skjært seg litt et par ganger, men lærer av det. Anonymkode: c60a5...bf8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #14 Skrevet 18. mai 2022 Vi begynte når barnet var to, fordi han gikk på kjøkkenet og fant frem brød og brødkniv. Da tenkte vi at vi måtte lære ham å bruke kniv, før han gjorde noe dumt. (Vi kjøpte også forskjellige knekkebrød, så han fant et han likte.) Først brukte vi bare kniv sammen. Da satt han på fanget, og en voksen holdt kniven sammen med ham. Vi jobbet med å følge med, passe på den andre hånda og å ikke ha fingrene på kniven. Hvis han ikke hørte etter ble kniven tatt bort midlertidig, og hvis det gjentok seg ble han sendt ut av kjøkkenet. Nå når han nærmer seg tre får han bruke kniv alene, men alltid under oppsyn. Vi jobber nå med å fokusere på kniven, og å skjære langsomt. Vi er alltid klar til å stoppe ham, dersom han blir distrahert eller for ivrig. De bruker kniv i barnehagen også. Der bruker de slike som er linket tidligere. Hjemme bruker han en vanlig liten kniv, som vi holder skarp. Det er for at han skal lære å bruke vanlig kniv, slik at han er trygg når han etterhvert skal hjelpe til hos andre. Anonymkode: d1bac...cd5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå