AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Jeg har 2 stk potter, forskjellig str, en stor og en liten. I fjor sommer kjøpte jeg 2 buksbom, en liten og en litt større. Plantet de i pottene og de klarte seg i hele vinteren, begge skøyt nye skudd midt i vinteren. Og jeg var stolt ☺️ Men i mars, så tørket begge ut. Det er min egen feil! Jeg skulle ha startet å vanne dem allerede i februar, fordi vinteren har vært mild og rar. Jeg kom på det plutselig, men det var for sent. Her om dagen var jeg på plantasjen og damen sa til meg at hun anbefaler meg ikke å plante buksbom i potte, og hvis jeg bare må det, da skal den lille bommen plantes i 5 ganger så dobbel potte. Jeg fortalte henne at boksbommene hadde klart seg om jeg bare hadde husket å begynne å vanne dem. Men hun sa allikevel at hun ikke anbefaler det. Jeg tror også at hun har rett. Men jeg synes at boksbommene er så fine, og de jeg hadde i fjor, sto i inngangspartiet og det var så fint. Vet ikke hva annet jeg kan plante? Hva anbefaler dere meg? Legger ved bilde av pottene og hvilken str det er på de, så dere kan danne et bilde. Anonymkode: aec25...a85
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Det er ikke mye vintergrønt som trives i utepotter. Vind gjør at de mister mye vann fra bladene/nålene mens de ikke får til å erstatte det for røttene er fryst i potten. Å pakke dem inn i strie på vinteren og heve potten litt over bakken på plank for eksempel for å gi god drenering kan hjelpe. Vanne fra tidlig vår er også viktig slik du har skjønt Størrelse på potten er også viktig. Jo større jo bedre og pottene her anser jeg ikke som spesielt store. Eneste vintergrønne jeg vet om som kan trives i potter er furu. Små buskfuru er ekstremt tørke, sol, vind, frost tolerante. Klipping skjer på våren når de nye skuddene ser ut som små haler. Klipp opp til 2/3 av "halene" og på den måten form buskene slik du vil ha dem. Krever tålmodighet. Anonymkode: 56b44...a4a
Mt3 Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Du kan alltids prøve på ny, men skjønner godt at hun ikke vil anbefale det når du bruker så små potter. For som du selv erfarte så vil de raskt tørke ut og dø om en ikke vanner de i løpet av vinteren og i hvertfall fra slutten av januar og utover, samtidig så vil det være stor fare for at røttene vil fryse for mye om vi får en mer normalt kald vinter. Pottene var veldig fine men du bør i hvertfall ha fra den største der og oppover om du skal ha noe til å overvintre, så kan du heller ha noe for sommersesongen i den minste. Evt lage deg en kvist/mosekule som du har i den over vinteren, eller annen pynt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå