AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Del Skrevet 18. mai 2022 Et litt lengre innlegg, for å prøve å forklare situasjonen: Jeg har endometriose. Jeg hadde en laproskopi i 2020, og har fått diagnosen, så en del av meg tenker jo at livet er som det er, kjipt og med smerter. Jeg går på p-piller, og har det for så vidt greit. Men har et punkt som jeg nesten daglig har smerter i. Da snakk om smerter 1-3 på en skala fra 1-10, altså ikke kjempe intense smerter, men milde smerter. I dette punktet opplevde jeg en gang, midt i en orgasme, at det kjentes ut som om noe revnet, og jeg måtte ty til paralgin forte for å håndtere smerten jeg opplevde, som varte en god stund (kanskje et døgn eller noe), dette var i høst en gang). Jeg mistenker kanskje at jeg har sammenvoksninger evt. en cyste i dette punktet. Det ble ikke nevnt noe som jeg oppfattet etter laproskopien. Jeg hadde smerter i dette punktet allerede før operasjonen, men det er veldig nært der de gikk inn i siden, så vet ikke om det kan være noen arr fra operasjonen også som har kommet i etterkant. Etter koronavaksinen opplever jeg nå også helt ekstreme smerter i dette ene punktet 1-2 dager før selve blødningen begynner, smertene avtar heldigvis mer under menstrasjon, og de omfavner mer hele mageregionen, enn å være veldig elstremt intense på et punkt. Jeg har pillefri uke pga. spotting eller sterkere smerter. Der en pillefri uke frem til nå har fungert der den ser ut til å resette kroppen. Spørsmålet mitt er kan man se cyster og/eller sammmenvoksninger på ultralyd og MR. Jeg vet at cyster på eggstokkene kan oppdages via transvaginal ultralyd, men tror dette ligger noe lengre mot venstre side (nærmere hoftebeinet). Kan en ultralyd «på magen» se cyster andre steder? Om dette ikke er en cyste men sammenvoksning, kan det ses på ultralyd og/eller MR? Det er ikke sikkert det er noen av delene. Kanskje bare litt endo-vev som ligger der og irriterer, og jeg som overreagerer 😅. Jeg kan også legge til at om jeg er dårlig i magen og kjenner «nå må jeg på do!», kjenner jeg også smerte i dette punktet. Er litt der som får meg til å tenke på sammenvoksning, om siste del av tarmen kanskje er involvert. Anonymkode: fa9e5...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Del Skrevet 18. mai 2022 Endometriose trenger faktisk ikke sees på bildediagnostikk. Derfor man må på lapraskopi. Cyster kan enkelt sees på MR og CT. Ultralyd kan bli usikkert pga begrenset innsyn og evt luft i tarmer Anonymkode: 9f52a...f24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Del Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Endometriose trenger faktisk ikke sees på bildediagnostikk. Derfor man må på lapraskopi. Cyster kan enkelt sees på MR og CT. Ultralyd kan bli usikkert pga begrenset innsyn og evt luft i tarmer Anonymkode: 9f52a...f24 Takk for svar: Har brukt litt tid på å sjekke rundt selv. Og det er mulig å se mye rundt endometriose på MR. Men spørsmålet da er om alle i Norge kan det (har lest mye på engelsk) 😬 både cyster og sammenvoksninger kan sees med de rette forholdene. Men igjen, kan generelt alle i Norge klare å se dette på bildene 🤔 for det skrives at man må vite hva man ser etter. Og det er generelt mange som kan lite om endometriose. Det skal måtte bli en del verre om jeg skal legge meg under kniven for en runde. Jeg vurderer å se om jeg kan få time til gyn. Men med fatigue som spiller inn så er det nesten som jeg ikke orker det en gang. Anonymkode: fa9e5...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Del Skrevet 18. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar: Har brukt litt tid på å sjekke rundt selv. Og det er mulig å se mye rundt endometriose på MR. Men spørsmålet da er om alle i Norge kan det (har lest mye på engelsk) 😬 både cyster og sammenvoksninger kan sees med de rette forholdene. Men igjen, kan generelt alle i Norge klare å se dette på bildene 🤔 for det skrives at man må vite hva man ser etter. Og det er generelt mange som kan lite om endometriose. Det skal måtte bli en del verre om jeg skal legge meg under kniven for en runde. Jeg vurderer å se om jeg kan få time til gyn. Men med fatigue som spiller inn så er det nesten som jeg ikke orker det en gang. Anonymkode: fa9e5...79a Alle radiologer kan se på MR, og de som ser på endometriose er spesialister innen abdominal bildediagnostikk. Men det er mye MR ikke plukker opp. Bildediagnostikk kan ikke vise alt Anonymkode: 9f52a...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå