Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner veldig på det at ting skal være som vanlig, selv om jeg er gravid. 7 måneder på vei nå.

men er så himla sliten. Mannen har veldig mye jobb i disse uker. Han ser knapt fireåringen siden han kommer hjem så sent.

I tillegg så spiller han fotball. Så to-tre ggr i uken trener han. Og så er han bortreist søndager eller lørdager på kamp. Førstkommende helg har han imidlertid kamp begge dager og blir borte fredag morgen-søndag sent.

Det fortoner seg som en umulig oppgave for meg å gjøre annet enn å sørge for mat og få ungen til sengs på kvelden. 

han har jo tatt oppvask når han kommer hjem. Men alt annet blir på meg. Nå må han itillegg begynne før bhg åpner, så må både hente og levere. Han tar morgenstellet og kler på barnet. Det er den eneste tiden de har sammen. 

I dag fikk han sove lenge, slapp å gå i tog. Men ryddet hjemme i mellomtiden. Lagde middag. Men må nesten pushe for å få han til å ta ansvar. Ungen spør kun meg om ditten og datten. Tok ikke inititativ til å rydde etter middagen.

Jeg vet at det er høysesong for han på jobb, og at forballsesongen er i gang. Vil ikke at han skal gi opp hobbyene sine. Og jeg vet at graviditet ikke er en sykdom. Men lurte bare på hvordan dere andre løste dette på under graviditet?

Er jeg urimelig som er lei meg pga dette, og sur på mannen?

Hvordan kan jeg unngå å bli helt tømt for energi?

Anonymkode: e0adc...ac4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var gravid med nr to hadde jeg så lite energi at mitt eneste ansvarsområde var å hente eldstemann i barnehagen og, om det var mulig, begynne på middagen. Også bestilte jeg matleveringer fra Oda. Mammaen tok seg av alle leveringer så jeg kunne sove på morran om jeg ikke hadde møter og så godt som alt husarbeidet og alt praktisk som måtte ordnes. Han, som får eksem av storsenteret, var til og meg å kjøpte inn noen klær storebror manglet. 

Alt dette gjorde han uoppfordret, og det eneste han klagde på var når jeg uttrykte dårlig samvittighet for å bidra så lite. Da var det; det der vil jeg ikke høre! Du gror et barn, da kan jeg vaske og årne!

Drømmemann! ❤️

Anonymkode: 860c1...db0

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg var gravid med nr to hadde jeg så lite energi at mitt eneste ansvarsområde var å hente eldstemann i barnehagen og, om det var mulig, begynne på middagen. Også bestilte jeg matleveringer fra Oda. Mammaen tok seg av alle leveringer så jeg kunne sove på morran om jeg ikke hadde møter og så godt som alt husarbeidet og alt praktisk som måtte ordnes. Han, som får eksem av storsenteret, var til og meg å kjøpte inn noen klær storebror manglet. 

Alt dette gjorde han uoppfordret, og det eneste han klagde på var når jeg uttrykte dårlig samvittighet for å bidra så lite. Da var det; det der vil jeg ikke høre! Du gror et barn, da kan jeg vaske og årne!

Drømmemann! ❤️

Sorry! Knote babyen klabbet til skjermen slik at det ble postet 😂❤️

Jeg synes du skal sette deg ned med mannen og spørre hvilke ideer han har for at familien AS skal gå opp når primusmotor jobber med redusert kapasitet. Er det virkelig nødvendig med så mye trening og kampprogram, eller går det an for en periode å ikke delta på alt? Jeg hadde blitt veldig irritert dersom alt skulle vært mitt ansvar - travle perioder på jobb er en ting, men å kreve så mye tid til fritidsaktiviteter som pappa er bare urimelig tenker jeg...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Gravid eller ei, hvorfor tar han ikke ansvar for eldstebarnet? Er det ikke han som er pappaen til 4-åringen? 

Her tok begge og trappet ned fritidsaktiviteter da jeg ble gravid. Jeg fordi jeg var for dårlig og sliten, han fordi jeg trengte avlastning og støtte/selskap hjemme. Hvorfor skulle det være verre for han å slutte med fritidsaktiviteten enn meg? Han ønsket seg barnet like mye som meg, men bare fordi det tilfeldigvis er min kropp som må lage barnet må jeg stå i det alene mens han lever som før? Ikke aktuelt her, hvertfall!

Endret av IDGAF
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nå var det korona mens jeg gikk gravid, så en naturlig reduksjon i alt av fritidsaktiviteter. Men jeg ville nok i din situasjon tatt en prat med mannen og fått fordelt oppgavene rundt eldstemann og hus i større grad. Man kan ta en sesong fri fra fotballen, hvertfall når den er såpass tidkrevende. Kanskje han kan være reserve denne sesongen istedenfor hvis det er vanskelig å ta helt pause?

Enig i at graviditet ikke er en sykdom, men det er en voldsom jobb for kroppen, noe som merkes. Jeg har hvertfall aldri hatt så mange plager over lengre tid før som da jeg gikk gravid, og vil si jeg hadde relativt normale plager (kanskje kvalme som strakk seg unødvendig lenge ut i tid bare), og mot slutten var kroppen konstant sliten. Man bærer jo tross alt på endel ekstra vekt, og med alt det andre som kreves for å gro et menneske, så er det ikke rart kroppen er tom for energi. Utrolig imponert over alt du klarer! Men ikke gå deg tom, det er ikke nyttig for hverken deg, mann eller barna. 

Så oppsummert, jeg syns ikke du er urimelig, og skjønner godt at du er lei. Syns du skal ta en god prat med mannen jeg. Høysesong på jobb får man kanskje ikke gjort så mye med, men desto viktigere at han prioriterer familien etter jobb tenker jeg.

Lykke til med innspurten!

Anonymkode: 593dd...ab3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at man, uavhengig av graviditet, bør tilbringe tid med familien sin. Han kan ikke forvente å kunne bruke all sin tid på jobb og hobby mens du sitter hjemme med alt ansvar. Barnet trenger en tilstedeværende pappa. Hvis han bruker én dag hver helg på kamp må han prioritere barnet den andre dagen. Og da mener jeg å ta med barnet på noe slik at du kan slappe av. Og så må han bidra hjemme, hos oss tar den som ikke lager middag oppvasken f.eks. 

Anonymkode: bf613...ac9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man aldri snakker sammen, så kommer det i elle fall aldri til å "forandre" seg. 

Er det virkelig SÅ forbanna vanskelige å faktisk kommunisere med hverandre??   

Anonymkode: 277fc...2d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sorry! Knote babyen klabbet til skjermen slik at det ble postet 😂❤️

Jeg synes du skal sette deg ned med mannen og spørre hvilke ideer han har for at familien AS skal gå opp når primusmotor jobber med redusert kapasitet. Er det virkelig nødvendig med så mye trening og kampprogram, eller går det an for en periode å ikke delta på alt? Jeg hadde blitt veldig irritert dersom alt skulle vært mitt ansvar - travle perioder på jobb er en ting, men å kreve så mye tid til fritidsaktiviteter som pappa er bare urimelig tenker jeg...

Får så dårlig samvittighet om jeg skal være den som sier at han ikke skal delta på ting han liker. 😩 men ja, vi må nok snakke om det. For det er én mnd igjen før sesongen tar ferie. 

IDGAF skrev (8 timer siden):

Gravid eller ei, hvorfor tar han ikke ansvar for eldstebarnet? Er det ikke han som er pappaen til 4-åringen? 

Her tok begge og trappet ned fritidsaktiviteter da jeg ble gravid. Jeg fordi jeg var for dårlig og sliten, han fordi jeg trengte avlastning og støtte/selskap hjemme. Hvorfor skulle det være verre for han å slutte med fritidsaktiviteten enn meg? Han ønsket seg barnet like mye som meg, men bare fordi det tilfeldigvis er min kropp som må lage barnet må jeg stå i det alene mens han lever som før? Ikke aktuelt her, hvertfall!

Fordi han jobber 12+ timersdager, i tillegg til trening..

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå var det korona mens jeg gikk gravid, så en naturlig reduksjon i alt av fritidsaktiviteter. Men jeg ville nok i din situasjon tatt en prat med mannen og fått fordelt oppgavene rundt eldstemann og hus i større grad. Man kan ta en sesong fri fra fotballen, hvertfall når den er såpass tidkrevende. Kanskje han kan være reserve denne sesongen istedenfor hvis det er vanskelig å ta helt pause?

Enig i at graviditet ikke er en sykdom, men det er en voldsom jobb for kroppen, noe som merkes. Jeg har hvertfall aldri hatt så mange plager over lengre tid før som da jeg gikk gravid, og vil si jeg hadde relativt normale plager (kanskje kvalme som strakk seg unødvendig lenge ut i tid bare), og mot slutten var kroppen konstant sliten. Man bærer jo tross alt på endel ekstra vekt, og med alt det andre som kreves for å gro et menneske, så er det ikke rart kroppen er tom for energi. Utrolig imponert over alt du klarer! Men ikke gå deg tom, det er ikke nyttig for hverken deg, mann eller barna. 

Så oppsummert, jeg syns ikke du er urimelig, og skjønner godt at du er lei. Syns du skal ta en god prat med mannen jeg. Høysesong på jobb får man kanskje ikke gjort så mye med, men desto viktigere at han prioriterer familien etter jobb tenker jeg.

Lykke til med innspurten!

Anonymkode: 593dd...ab3

Takk for svar💙 

må vel ta den praten. Klarer ikke å fikse «alt» lenger, spesielt ikke når han må pushes i gang med ting om helgene..

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes at man, uavhengig av graviditet, bør tilbringe tid med familien sin. Han kan ikke forvente å kunne bruke all sin tid på jobb og hobby mens du sitter hjemme med alt ansvar. Barnet trenger en tilstedeværende pappa. Hvis han bruker én dag hver helg på kamp må han prioritere barnet den andre dagen. Og da mener jeg å ta med barnet på noe slik at du kan slappe av. Og så må han bidra hjemme, hos oss tar den som ikke lager middag oppvasken f.eks. 

Anonymkode: bf613...ac9

Vanligvis er det sånn. Men må ofte «sette de i gang», og det tar jo også masse krefter og masing fra min side.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge man aldri snakker sammen, så kommer det i elle fall aldri til å "forandre" seg. 

Nei, det er ikke det. Men problemet her er jo at jeg er usikker på om jeg ville gå til det skrittet og si at noe må kuttes for en stund, og da mener jeg fritidsaktiviteter. Har allerede dårlig samvittighet, og det blir verre om jeg må gjøre det. 😩

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, noen ganger er det det. Hvorfor tror du så mange par sliter med kommunikasjonen? Fordi det er så enkelt?

Anonymkode: 47894...d39

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi han jobber 12+ timersdager, i tillegg til trening..

Det svarer ikke på spørsmålet mitt. 

De færreste kan fortsette med 12-timers dager mens de er småbarnsforeldre. Og dersom man har en partner som tar over ens ansvar på hjemmebane slik at man kan jobbe så mye, kutter man hvertfall ut fritidsaktiviteter og bidrar det man kan hjemme når man ikke er på jobb??? Synes det her hørtes skikkelig rart ut, han lever jo som om han skulle vært ungkar 🤔

Endret av IDGAF
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fritidsaktivitetene må nok vike! Min mann må ta over mer og mer her for tiden også, da jeg begynte å få kynnere allerede i uke 17 måtte jeg trappe ned på det meste. Nå er jeg i uke 26 og bekkenløsningen har også gjort seg gjeldende. Jeg har forsøkt å holde på mine oppgaver som handling og tur med hunden frem til nå, men nå har han måtte tatt over det også. Det gjør han uten å kny. MEN jeg måtte si ifra at jeg har behov for at han tar disse oppgavene, ikke så lett for disse mennene å spå hva gravidkroppen trenger heller.

Ta en prat og fortell hva du har behov for. Antakelig hjelper han med glede, bare han får vite om det! 

Anonymkode: 03e30...f5d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå høres det helt ekstremt ut med den fotballen, nesten så det er semi-proft? Og jobbe 12 + timer hver dag pluss trening? Han må nå tjene veldig godt? 

Selv om jeg synes fedre bør stille opp hjemme, så burde han i hvert fall betale noen for å hjelpe deg hjemme? Barnevakt, vaskehjelp, osv.? 

Anonymkode: 53b91...936

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at siden du er hjemme så er det en selvfølge at du tar levering og henting. Og middagslaging.

Men resten burde deles på.

Jeg er selv i uke 37, mye trøtt - men har jo mange timer gjennom dagen. Leverer 3 åringen i 9 tiden og henter kl 15

Anonymkode: 24126...00d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke det. Men problemet her er jo at jeg er usikker på om jeg ville gå til det skrittet og si at noe må kuttes for en stund, og da mener jeg fritidsaktiviteter. Har allerede dårlig samvittighet, og det blir verre om jeg må gjøre det. 😩

ts

Hvor mye tid alene har du på fritidsaktiviteter i løpet av uken? 

Anonymkode: ccc11...373

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville forventet mer, du bærer jo på barnet DERES som spiser opp all energien din. Her gikk mannen ut og handlet, tok med seg 2-3åringen ut og lekte så jeg kunne sove litt ifred på dagtid, og leste for han omtrent alle kveldene på slutten, siden jeg var så sliten og tungpustet at det var vondt å ligge og lese sånn... Pluss mase andre småting som gjorde alt lettere for meg. Mannen din høres jo ut som han har meldt seg helt ut, ikke greit!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man som voksen med barn ikke kan ha like mye fritidsaktiviteter som et barn har i løpet av uken....

Fritiden skal tilbringes med familien. Klart man kan avtale seg i mellom litt tid for seg selv ol, men 2-3 ganger i uken + kamp hver helg er alt for mye! Jeg tenker det bør holde at begge kan gjøre noe alene en kveld i uken hver. Og at man en kveld (fredag eller lørdag) annenhver helg kan gjøre noe alene også (f.eks trening, kamp, møte en venn osv). Mer enn dette blir for mye for en småbarnsfamilie. 

Anonymkode: 8bb45...e14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nå høres det helt ekstremt ut med den fotballen, nesten så det er semi-proft? Og jobbe 12 + timer hver dag pluss trening? Han må nå tjene veldig godt? 

Selv om jeg synes fedre bør stille opp hjemme, så burde han i hvert fall betale noen for å hjelpe deg hjemme? Barnevakt, vaskehjelp, osv.? 

Anonymkode: 53b91...936

Det er høydesesong nå, som varer i kanskje 1-2 uker til. Så da blir det litt bedre igjen. 

Barnevakt hadde vært topp, men kjenner ingen her som kunne gjort det. Har tenkt å alliere meg med noen fra barnehagen, så får forhåpentligvis noen timer med playdate hos en kompis i helgen 😅

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor mye tid alene har du på fritidsaktiviteter i løpet av uken? 

Anonymkode: ccc11...373

Har ingen fritidsaktiviteter per nå, annet enn å lese og skrive 😅 kan av naturlige årsaker ikke drive med mine vanlige aktiviteter nå. 

Er 100 % sm nå, og det var dag og natt! Var ikke helt på felgen i går. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjokkerende egoistisk mann du har! Du går gravid og skal ta deg av alt hjemme og barnet deres😳 her får jeg sove utpå hver morgen men jeg går gravid så lenge vi begge har fri! Mannen synes jeg fortjener det og trenger ekstra søvn på øyne mens jeg ruger frem et barn. Vi deler på husarbeid men han støvsuger nå ettersom det er veldig tungt for meg som gravid nå. Og han tar med ungen vår på ting om jeg trenger hvile på ettermiddagen. 

Det skal faktisk være motsatt av det du beskriver når du går gravid, at mannen tar mer enn deg i hjemme og med ungen så du får hvilt deg mer og unne deg litt alene tid før baby kommer som blir også veldig avhengig av mor den første tiden. Han burde stelle og dulle med deg nå! Ta en prat med han! Tenker du må få orden på dette før baby nr 2 kommer for da kan du ikke ta alt dette alene..

Anonymkode: 6f93f...cb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sjokkerende egoistisk mann du har! Du går gravid og skal ta deg av alt hjemme og barnet deres😳 her får jeg sove utpå hver morgen men jeg går gravid så lenge vi begge har fri! Mannen synes jeg fortjener det og trenger ekstra søvn på øyne mens jeg ruger frem et barn. Vi deler på husarbeid men han støvsuger nå ettersom det er veldig tungt for meg som gravid nå. Og han tar med ungen vår på ting om jeg trenger hvile på ettermiddagen. 

Det skal faktisk være motsatt av det du beskriver når du går gravid, at mannen tar mer enn deg i hjemme og med ungen så du får hvilt deg mer og unne deg litt alene tid før baby kommer som blir også veldig avhengig av mor den første tiden. Han burde stelle og dulle med deg nå! Ta en prat med han! Tenker du må få orden på dette før baby nr 2 kommer for da kan du ikke ta alt dette alene..

Anonymkode: 6f93f...cb3

Har fått sove, men siden rushet begynte og lange dager på jobb, så er det ikke mulig. Vi trenger all ekstrainntekt vi kan få.

men fritidsaktivitetene må vike 😔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...