Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er ofte i kontakt med voksne innvandrere og har vært i kontakt med flere 1000 av dem de siste årene. Uavhengig av bakgrunn og religion så forstår de ikke hvorfor de skal gå med utenlandske flagg på 17. mai. 

Innvandrere blir beskyldt for å ville å gå med egne flagg i diverse debatter og de blir lei seg, fordi det med utenlandske flagg er ideer fra nordmenn. 

Det er flere globalistiske lærere og ledere på skolen som motiverer barna til å gå med flagg fra foreldres hjemmeland. Selv barna synes det er sært da de vil gå med norske flagg og feire 17.mai som alle andre. 

Det er nettopp innvandrere som sørger for å stå i mot presset fra nordmenn. Muslimske barn og foreldre vil også gå med norske flagg og går med norske flagg. Men på grunn av denne debatten skapt av nordmenn blir muslimene urettmessig beskyldt for å hate norsk flagg fordi det inneholder kors 

Endret av Akryl
  • Liker 17
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri i hele mitt liv sett et annet flagg enn det norske her i Oslo.

Alikevel blir dette en diskusjon vært eneste år.

Jeg trur nasjonalistene elsker å bli provosert, og leter med lys og lykte etter noe å å bli krenket for.

• Liker 25
Skrevet

Jeg har aldri hørt utlendinger ytre ønske om å bruke hjemlandets flagg. Det har sannsynligvis aldri skjedd. Det er sannsynligvis ikke mange som tar til orde for dette i det hele tatt. Hun jeg er samboer med er også fra et annet land og jeg kan aldri forestille meg at hun ved noen anledning vil ta fram flagget som ble innført av det samme regimet som tvang henne til å flytte. Hvorfor i all verden skulle hun det? Det samme gjelder alle i vår omgangskrets med samme bakgrunn.

Det er nok andre som skor seg på disse debattene og kaster bensin på bålet også. Innvandrere og nordmenn med innvandrerbakgrunn har det sannelig ikke lett. De beskyldes både for å snylte på NAV og være for late til å jobbe, samtidig som de stjeler jobbene fra «ekte nordmenn». De respekterer ikke norsk kultur sier noen, men nåde deg om du er mørkhudet og tar på deg bunad.

Det er sannelig mange idioter i dette landet…

7330F979-414F-4F60-86F4-36D897D9E8D6.jpeg

• Liker 15
Skrevet

Det er mest sannsynlig et ønske fra politisk korrekte nordmenn, som kanskje selv tror dette er veldig viktig for innvandrere, så er det dessverre innvandrere selv som må ta støyten for kritikken, for noe som i utgangspunktet er en ikke-sak..

Føler dette skjer ganske ofte. 

• Liker 9
Skrevet

Det har jeg aldri sett eller hørt om

Skrevet

Fordi folk elsker å hate på innvandrere og skape tusenvis av konspirasjoner om hvordan de vil ta over Norge og danne sin egen versjon av Swedistan her 🤦🏻‍♀️. Jeg har innvandrerbakgrunn, har aldri i mitt liv hørt fra familie eller selv ønsket å flagge vårt hjemlands flagg her. Vi forstår jo at grunnloven feires, og det har ingenting med vårt hjemland å gjøre.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri.

Aldri sett, aldri hørt.

Er det en diskusjon som er fullstendig konstruert for å sverte innvandrere, så er det nettopp denne diskusjonen.

• Liker 10
Skrevet

Jeg kommer fra en middels stor by med en del innvandrere, hvor flere skoler har elever som går med hjemlandets flagg og Norges flagg. Synes det er en koselig tradisjon som er blitt en del av byen! Det er også klubber for diverse land som går i folketoget med hjemlandets flagg. Jeg synes det er koselig på lik linje med at turn klubben går med sitt banner og at fotball klubben går med fotball banner og treningstøy. Det viser jo mangfoldet som finnes i vår norske by, når vi feirer Norge er det kjekt at dagens Norge reflekteres og ikke et slags «glansbildet av 1800 talet».

Når jeg gikk på barneskolen selv (for mange år siden) var det en jente i klassen som stolt møtte op med både hjemlandet og Norges flagg og fikk en stygg kommentar av en eldre elev, det må ha gjort veldig inntrykk på meg for jeg husker det klart fremdeles, og jeg synes fremdeles det er utrolig smålig å kommentere slikt.

Jeg vett ikke om det er viktig for innvandrere flest å flagge for hjemlandet sitt i tillegg til for Norge, men jeg synes 17 mai togene vil miste en del sjarm om alle sluttet med dette. Jeg ser heller ingen grund til å slutte med det, det er grenser for hvor mye hensyn vi skal vise til sarte nasjonalistiske (over tenkende) Nordmenn. 17 mai skal være en kjekk dag for alle, det er ikke en gruppe som skal diktere hvordan alle andre må feire, så så lenge det gir noen folk glede å vise mangfoldet i byen synes jeg vi skal fortsette med det 🙂 Så kan de som ønsker kun norske flagg feire med kun norske flagg, frihet er tros alt en av Norges beste kvaliteter!!!!

• Liker 1
Skrevet

Løsningen: flaggavgift! 

1. Gratis bruk av norske flagg, hele året. 

2. Bruk av utenlandske flagg skulle koste 100 kr per døgn per kvadratmeter. 

3. Unntak: idrettsarrangementer (dvs. fotballkamp osv), kulturarrangementer (festivaler), båter på kaia. 

Poenget er at bruk av utenlandske flagg må ses som avvik fra normen. Jeg synes at det er greit som må respekteres og tolereres, men ikke burde være gratis rettighet. 

4. Om utlendinger har ekstra behov til det, NAV kunne dekke 50 kr som flaggavgift-støtte basert på opprinnelse, samt 50 kr som egenandel. 

5. Kanskje kunne Vinmonopolet håndtere utenlandske flaggavgiftsbetalinger?

Skrevet

Jeg kan ikke heller komme på å ha sett noe særlig til det, og det høres helt klart ut som noe velmenende nordmenn har foreslått og "kjemper" for men som jeg vil tro ekstremt få innvandrere ville ta initiativ til selv, da det å stille opp på en nasjonaldag med et annet lands flagg rett og slett høres så unaturlig ut. 

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Aldri sett, det er kun hyppet opp før 17.mai av media, for å skape reaksjoner. Virker det som. 

Skrevet
Akryl skrev (6 timer siden):

Jeg er ofte i kontakt med voksne innvandrere og har vært i kontakt med flere 1000 av dem de siste årene. Uavhengig av bakgrunn og religion så forstår de ikke hvorfor de skal gå med utenlandske flagg på 17. mai. 

Innvandrere blir beskyldt for å ville å gå med egne flagg i diverse debatter og de blir lei seg, fordi det med utenlandske flagg er ideer fra nordmenn. 

Det er flere globalistiske lærere og ledere på skolen som motiverer barna til å gå med flagg fra foreldres hjemmeland. Selv barna synes det er sært da de vil gå med norske flagg og feire 17.mai som alle andre. 

Det er nettopp innvandrere som sørger for å stå i mot presset fra nordmenn. Muslimske barn og foreldre vil også gå med norske flagg og går med norske flagg. Men på grunn av denne debatten skapt av nordmenn blir muslimene urettmessig beskyldt for å hate norsk flagg fordi det inneholder kors 

Nei. Det er nordmenn som krever utenlandske flagg på vegne av innvandrere. Innvandrerne selv vil ikke det. Det er bare ett av mange eksempler på nordmenn som lar seg provosere, krenke og kreve på vegne av innvandrerne uten at innvandrerne ønsker dette.

Som innvandrer selv som kjenner mange innvandrere i Norge, kjenner jeg ingen som vil gå med et annet lands flagg på 17.mai. Alle vil ha det norske flagget og mange vil til og med ha bunad. 

• Liker 7
Skrevet

Å gå med utenlandske flagg på den ene dagen i året som er Norges nasjonal- og grunnlovsdag, er tonedøvt, respektløst – og ikke minst helt idiotisk. De etnisk norske som støtter dette, er overveiende sannsynlig sterkt venstreorienterte, og i sin misforståtte solidaritet og «raushet» med flyktninger og innvandrere, så tror de at de gjør dem godt, mens de istedenfor bidrar til å sverte nordmenns syn på dem. Som det kommer frem her, de fleste innvandrere selv ønsker ikke å feire med annet enn det norske flagget. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Den flaggdebatten er i stor grad basert på en misforståelse. 

I mange år gikk det ut et skriv om det store 17.-maitoget i Oslo sentrum, og der sto samme formuleringen hvert år - at norske, samiske og FN-flagg er tillatt. Ingen bråkte noe om det, det var ikke en eneste "sak" der noen prøvde seg med noe annet, eller klaget over denne regelen. Det har heller ikke vært spesielt mange FN-flagg å se. Jeg tror dette ble tatt inn i "regelverket" i 1972, da EU-debatten (eller EEC / EF, som det het den gangen) var svært het og usaklig. Det kunne tenkes at noen slo opp bannere av typen "Stem NEI, ellers er dette vår siste 17.mai-feiring!", og da var det ønskelig med en "lov" som gjorde det mulig å hindre det. Jeg tror absolutt at det var en reell mulighet for at noe sånt kunne skjedd, det ble sagt og skrevet mye merkelig på den tiden. 

Så gikk det mange år, og så var det vel Fabian Stang og en selvutnevnt sjefssynser i Norsk-pakistansk forening som hengte seg opp i denne "regelen", og dermed gjorde saken til et NM i misforstått toleranse og integrering.

Det har aldri vært noe problem med at f.eks. afrikanske innvandrere har ønsket å bruke andre flagg, og ikke fortell meg at de egentlig har hatt fryktelig lyst til det, men ikke våget pga. det rundskrivet. Slike rundskriv får ikke særlig stor oppmerksomhet, og det har aldri vært noen 17.mai-vakter langs ruta for å passe på at ingen bærer feil flagg. Barna som deltar, har aldri hatt noe problem med å følge den regelen. Det er heller ikke påbudt å ha med flagg, man kan f.eks. ha en leketrompet i stedet. Unger vil gjerne gjøre som de andre, og de lærer allerede i barnehagen at det er Norges "bursdag" og vi derfor heiser flagget. 

Det som virkelig ville se rart ut, er hvis de innvandrer-gruppene som er størst i Oslo, nemlig dansker og svensker, tok med seg sine "egne" flagg. 17.mai har mer med at vi er ute av unionen med våre naboland å gjøre, enn med fjernere verdensdeler. Dagen handler heller ikke om 2. verdenskrig, selv om en viss generasjon likte å tro det - allikevel er det kanskje like greit at f.eks. den tyske skolen i Oslo ikke finner på å skifte flagg på noen år.

Jeg tror ikke det er lurt å omdefinere 17.maitoget til en flaggparade der alle viser hvor de stammer fra. Det er ikke dagen for f.eks. å rette fokus på at det innenfor en klasse faktisk er unger fra Midt-Østen som antakelig ville kastet stein på hverandre hvis de hadde bodd et annet sted (ja, det er slike skoleklasser i Oslo). Men jeg synes også vi skal vente med å lage rabalder til det eksisterer et problem.

Alternativt kan alle pålegges å ha flagg med unionsmerke slik de hadde det i 1814, det ville en eller annen flaggfabrikant tjene store penger på.

Endret av baldrian
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor noen skal insistere på å gå med andre flagg enn det norske på 17.mai, det er da 364 andre dager de kan bruke andre flagg. Virker jo nesten som om det gjøres på trass.

• Liker 1
Skrevet

Det er litt som debatten om skolegudstjenester som blusser opp ved juletider hvert år, hvor det gjerne vises til innvandrere generelt og muslimer spesielt, og det i praksis bare er norske humanetikere og ateister som bryr seg og er de som driver debatten. Det blir mye stråmannsargumentasjon og projisering. De gangene jeg har sett debatter rundt flaggbruk i 17. mai-toget har det gjerne hatt utgangspunkt i skoler som vil markere mangfoldet blant sine elever, media tar tak i det og så får noen vann på mølla, mer eller mindre på oppfordring. I praksis, utenfor medieskapte debatter og marginale miljøer, tror jeg dette er en ikke-sak - andelen som faktisk ønsker å gå med andre flagg er forsvinnende liten og de som blir plaget av at det skjer er enda færre...

• Liker 6
Skrevet

Som en utlending som har feiret 17.mai i 20 år har det med flagg aldri vært et problem. 

Men siden bunad var for dyrt så var det ikke tale om at foreldrene mine skulle kjøpe det til oss barna (3 søstre og 2 brødre) 

Alternativet ble at vi fikk gå med våre nasjonale klær fra hjemmelandet (ligner en del på bunad). Vi ble oversvømt av hyggelig folk som var nysgjerrige på hvor klærne kom fra, og komplimenter var det mye av også. Vi gikk med norske flagg, men siden det for mange spørsmål om hvor klærne var fra så tok min mor med flagget fra hjemmelandet  for gi hint. Vi barna gikk med norsk flagg fordi kun det er passende. Det er Norge som feires og det Norges dag, de andre flaggene kan hvile hjemme i hvertfall den ene dagen i året. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Skrevet

Jeg husker vi fikk en ny elev i sjette klasse fra Nederland. Noen dager før 17. Mai sa han på skolen at han ikke hadde norsk flagg å gå med i toget. En av jentene svarte da at han kunne få et av henne. En fin gest, tenkte vi andre normale folk, mens læreren nærmest kjeftet på henne. "Han MÅ ikke ha norsk flagg, han kan jo selvsagt gå med det nederlandske flagget! 😡". Der og da tenkte jeg ikke noe særlig over det, mens nå som voksen når jeg ser tilbake på det, skjønner jeg hvor dumt denne læreren oppførte seg. Det endte forresten med at gutten fikk et norsk flagg, fordi han ønsket det 😊

Så ja, innvandrerne er uskyldige i denne tullete debatten!

• Liker 2
Skrevet

Til de som sier at dette ikke egentlig er noe som diskuteres, så jo, det er vel bare en måned eller to siden det var en lang diskusjon her inne om bruk av utenlandske flagg 17. mai. Og da var det ikke måte på hvor intolerante, vrange og sære de som mente at utenlandske flagg ikke hørte hjemme på en norsk nasjonaldag, uansett hvilke grunner de hadde.
Men som flere allerede har sagt, det er nok en diskusjon som i all hovedsak drives av norske snillister og folk som elsker å føle seg krenket på andres vegne. Så forøvrig ikke et eneste utenlandsk flagg i går, selv om det meg bekjent ikke er noe forbud mot slikt. Interessen for slike markeringer er nok temmelig begrenset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...