AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #1 Skrevet 17. mai 2022 Vi har to trapper i et hus fra 1990-tallet. Vi tenker å pusse opp trappene, ikke skifte trapp, men pusse opp/male/trappefornyer. Trappen ned til kjeller etg tenker jeg på å lukke igjen på baksiden av trinnene, fordi vi skal prøve å lage et skap under trappen og da tror jeg det blir penest og mest praktisk. Men trappen fra 1.etg opp til 2.etg lurer jeg på å fortsette å ha åpen. Trappene er rett over hverandre. Vil det se rart ut å ha en trapp med åpne trinn og en trapp med lukkede trinn, burde det være likt? Og hva er penest eller mest moderne nå, åpen eller lukket trapp? Anonymkode: 58752...eaa
newman01 Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 En trapp med lukkede trinn er ikke bestevenn med varmepumpe, da trappen da vil blokkere for den varme lufta. Så om du har varmepumpe ville jeg vurdert å ha den åpen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Aner ikke, men lukket trapp er i hvert fall helt ekstrem som støvsamler! 😩 Anonymkode: edb73...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Jeg har alltid beundret åpne trapper når jeg har vært i hus med dette, synes det ser veldig fint ut. En periode ønsket jeg meg et hus med dette selv. Men, så begynte jeg å tenke på hva man skulle bruke plassen under trappen til. Jeg ser for meg at det vil komme dalende mye støv og partikler ned? Anonymkode: ee3e2...8da 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 Ville lukket den nederste og lagd skap slik du har planer om. Det faller mye støv ned fra en åpen trapp. Den øverste ville jeg latt være åpen pga luftsirkulasjon og lys, en lukket trapp blir fort mørk. Anonymkode: 99f3d...e35 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Vi har lukket trapp i nytt hus, tre etasjer. Hadde åpen trapp i forrige hus, aldri mer. Så mye støv som falt ned under trappa! Mulig det stjeler litt lys, men heller det og støvsuge lukka trinn. Anonymkode: 30349...d98 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Aner ikke, men lukket trapp er i hvert fall helt ekstrem som støvsamler! 😩 Anonymkode: edb73...9ca Bedre at støvet samler seg i trappa enn at det spres under trappa! Har selv åpen trapp og alt som står under trappa blir dekket av sjit. Anonymkode: c2ade...a9d 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har alltid beundret åpne trapper når jeg har vært i hus med dette, synes det ser veldig fint ut. En periode ønsket jeg meg et hus med dette selv. Men, så begynte jeg å tenke på hva man skulle bruke plassen under trappen til. Jeg ser for meg at det vil komme dalende mye støv og partikler ned? Anonymkode: ee3e2...8da Jepp, det daler ned. Vi har åpen trapp, og selv om det er pent er det jo upraktisk. Foreløpig har vi et skap og kattetoalettet under, så det er ikke et problem - lett å kvitte seg med støvet. Men ser for meg det ville blitt verre å f.eks ha en kontorpult der. Vi vurderer også å lukke trappen på sikt, men samtidig er det så pent og vi trenger ikke plassen til oppbevaring. Anonymkode: c43d4...b54
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #10 Skrevet 20. mai 2022 Helt klart lukket! Med åpen trapp samler alt av støv og skitt seg under trappen og det blir et helt ubrukelig sted til oppbevaring, møbler eller noe som helst. Anonymkode: 5a911...a8a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #11 Skrevet 20. mai 2022 On 5/18/2022 at 9:30 AM, AnonymBruker said: Jeg har alltid beundret åpne trapper når jeg har vært i hus med dette, synes det ser veldig fint ut. En periode ønsket jeg meg et hus med dette selv. Men, så begynte jeg å tenke på hva man skulle bruke plassen under trappen til. Jeg ser for meg at det vil komme dalende mye støv og partikler ned? Anonymkode: ee3e2...8da I gamlehuset hadde vi åpen trapp mellom etasjene. I underetasjen stoppet trappa i kjellerstua, og siden trappa gikk i vinkel på tre vegger kunne vi ikke bruke arealet under på grunn av all støv og drit som datt ned. Vi støvsugde hele huset daglig, men så fort noen bevegde seg i nærheten av trappa så det ut som om det aldri hadde vært støvsugd der. Halve kjellerstua var derfor ute av bruk. Vet noen naboer tettet igjen og lagde bod, walk in og tørkerom til klær under sine trapper (sameie med identiske hus). Vi hadde gjort det samme om vi ikke hadde vært nødt til å flytte. Anonymkode: a4123...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #12 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 9.15): Aner ikke, men lukket trapp er i hvert fall helt ekstrem som støvsamler! 😩 Anonymkode: edb73...9ca Joa, men ved åpen trapp havner alt støvet på det som står under trappa. Litt utrivelig, avhengig av hva som står under. Anonymkode: 6066b...fda
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #13 Skrevet 20. mai 2022 Vi har åpen trapp slik at lyset skal komme igjennom. Vi har ingenting under trappen. Vi har en robotstøvsuger som går daglig og da slipper vi støvproblematikken. Anonymkode: d5adb...922
Drizzt Skrevet 20. mai 2022 #14 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 23.58): Vi har to trapper i et hus fra 1990-tallet. Vi tenker å pusse opp trappene, ikke skifte trapp, men pusse opp/male/trappefornyer. Trappen ned til kjeller etg tenker jeg på å lukke igjen på baksiden av trinnene, fordi vi skal prøve å lage et skap under trappen og da tror jeg det blir penest og mest praktisk. Men trappen fra 1.etg opp til 2.etg lurer jeg på å fortsette å ha åpen. Trappene er rett over hverandre. Vil det se rart ut å ha en trapp med åpne trinn og en trapp med lukkede trinn, burde det være likt? Og hva er penest eller mest moderne nå, åpen eller lukket trapp? Anonymkode: 58752...eaa Lukket trapp er ikke bra med tanke på varmepumpe. Men åpen trapp er ikke bra med tanke på støv. Vi har varmepumpe og derfor holder trappa åpen, men jeg skulle gjerne hatt den lukket - man kan lage skapplass under og så slipper man alt støvet som faller mellom trinnene. Jeg hater det virkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå