AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #1 Skrevet 17. mai 2022 Når ein har familiemedlemmer som har slitt med psykiske problemer som følge av mobbing på skolen har ein etterhvert måttet ta høgde for at ein aldri vet hvordan kvardagen, og neste dag ser ut. Når barn blir mobbet så er det senskadene som er utfordrende,og det er det ikkje bare eit offer,men en hel familie blei eit offer på grunn av mobbingen. Endeleg kunne vi sjå fremtil igjennopptagelse av den tradisjonelle 17 mai feiring i strålende ver år 2022. men i stedet endte turen til psykiatrisk poliklinikk, og besøke eit familiemedlem. Barn av foreldre som mobber blir ofte omtalte som resursterke, og velstående /anerkjente foreldre i lokalmiljøet ettersom mange av dem gjerne har eit styreverv eller ledende stilling innen det offentlige eller private. Mitt syn, og oppfattning hva som ligger under begrepet "ressursterke personer" har forlengst endret seg. Anonymkode: 36437...98a 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #2 Skrevet 17. mai 2022 ''Ressurssterke foreldre'' er på ingen måte ensbetydende med gode foreldre. Jeg har ressurssterke foreldre, men hadde en elendig, materialistisk og dømmende barndom. Mannen min har ''ressurssvake foreldre'' og jeg hadde byttet ut mine foreldre med hans på flekken, selv om jeg hadde nye, pene klær og god råd til julemat. Det er svigers vi omgås desidert mest, for å si det slik. Min mann husker også sin barndom som mye mer idyllisk enn hva jeg gjør, selv om de måtte snu på krona. Anonymkode: f69f9...d83 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #3 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): ''Ressurssterke foreldre'' er på ingen måte ensbetydende med gode foreldre. Jeg har ressurssterke foreldre, men hadde en elendig, materialistisk og dømmende barndom. Mannen min har ''ressurssvake foreldre'' og jeg hadde byttet ut mine foreldre med hans på flekken, selv om jeg hadde nye, pene klær og god råd til julemat. Det er svigers vi omgås desidert mest, for å si det slik. Min mann husker også sin barndom som mye mer idyllisk enn hva jeg gjør, selv om de måtte snu på krona. Anonymkode: f69f9...d83 Kjenner meg igjen i dette. Utad ble mine foreldre beskrevet som «ressurssterke foreldre» med gode jobber, både hus, hytte, bil og båt. Vi fikk både praktisk og økonomisk støtte. Men ingen visste hva som skjedde innenfor de fire vegger. Her var det både emosjonell omsorgssvikt og oppdragervold. Sliter med PTSD i dag. Anonymkode: ea719...464 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #4 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): ''Ressurssterke foreldre'' er på ingen måte ensbetydende med gode foreldre. Jeg har ressurssterke foreldre, men hadde en elendig, materialistisk og dømmende barndom. Mannen min har ''ressurssvake foreldre'' og jeg hadde byttet ut mine foreldre med hans på flekken, selv om jeg hadde nye, pene klær og god råd til julemat. Det er svigers vi omgås desidert mest, for å si det slik. Min mann husker også sin barndom som mye mer idyllisk enn hva jeg gjør, selv om de måtte snu på krona. Anonymkode: f69f9...d83 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/0Q1Q6/ressurssterke-ressurssvake-foreldre Noen foreldre er begavet med en rekke god ressurser på eit område, medan de er ekstremt ressursvake på andre områder. Ressursterke foreldre er i mine øyne foreldre som har "veloppdragne born" og som har empati også for andre mennesker. Matriell velstand, og sosial status setter eg ikkje i samanheng med ressurspersoner. Anonymkode: 36437...98a 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #5 Skrevet 17. mai 2022 Jeg og min mann blir omtalt som ressurssterke foreldre av skolen. Det de legger i det er at vi er engasjerte i hva som skjer med barna, deltar på dugnader og FAU. Inkluderer barn som ikke har så mange venner og ser helheten- ikke vare våre egne. ressurssterke foreldre er ikke de som har dyrest bil og båt. Det handler om å ha evne til å følge opp barna og inkludere og bygge opp fellesskapet. Vi har både fint hus osv. men det handler ikke om å være en ressurssterk forelder. Mobbing er bare helt forferdelig, og foreldre har en jobb å gjøre. Et av våre barn har slengt med leppa til ei jente som er mørk i huden. Vi tok det med en gang, og kontaktet foreldrene hennes. Han måtte ordne opp for seg. Aldri skjedd igjen. Foreldre må veilede barna når de gjør dumme ting. slappe foreldre er de som ikke tar tak Anonymkode: bb717...20a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå