Gå til innhold

Trenger litt hjelp til sjokoladekakebaking!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var en tur innom det søteliv.no og fant denne kaken jeg kunne ha tenkt meg å lage;

Den lille sorte

Ingredienser:

100 g smør

100 g kokesjokolade

3 egg

150 g sukker

50 g hvetemel

Fremgangsmåte:

Smelt smøret og kokesjokoladen i en liten kjele. Rør blandingen jevn og avkjøl. Pisk sammen egg og sukker med en stålvisp (du trenger ikke å piske eggedosis). Rør i sjokoladesmøret. Tilsett hvetemel til slutt og rør raskt sammen til en glatt deig.

Ha deigen i en liten, rund kakeform (20 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken ved 160°C i 30-35 min (kaken skal ikke være helt gjennomstekt i midten). Avkjøl kaken i formen. Ta kaken forsiktig ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat.

Men oppdaget at jeg ikke hadde kakeformen som trengs (baker en sjelden gang).

Kan jeg doble oppskriften og bruke en form i 24 cm (eventuelt en i 26 cm), eller vil ikke kaken bli like vellykket da?

Håper noen kan hjelpe en amatør-baker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, etter å ha regnet litt på det så trenger du ca 50% mer deig for å få samme høyde med en 24 cm form kontra en 20 cm form. Gjør du ikke det så bør den nok stekes kortere tid i den store formen.

Ikke doble, men gang oppskriften med 1.5. Steketiden vil jeg ikke si noe om.

V1 = pi * R1 * R1 * H, V1: Volum 1, R1:20

V2 = pi * R2 * R2 * H, V2: Volum 2: R2:24

gir nå høyden H er den samme for begge

V2 = V1 * (24*24) / (20*20) = V1 * 1.44 (44% dvs ca 50% for å gjøre det enkelt)

Skrevet

Jeg ville, som skrue foreslår, ganget oppskriften med 1,5. Hvis du ikke gjør det, men bruker en større form, vil kaken bli betydelig tynnere. Og selv med mindre steketid kan du risikere at kaken ikke blir like saftig og herlig "rå" i midten som om du hadde brukt en mindre form eller større porsjon. Du må nok regne med å øke steketiden litt for en større form med 1,5 ganger røre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...