Gå til innhold

Er det best at mannen eller kvinnen steriliserer seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Wow, for en type du har klart å finne deg!! Hvordan klarer du egentlig å se på ham? For ikke å snakke om å ha sex med denne usympatiske, ego idioten?!

Anonymkode: daaec...003

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke være ærlig og si han tror han blir kastrert og mister evnen til ereksjon. 

Anonymkode: bdccb...0e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 18.51):

Jeg er uføretrygdet etter sykdom/behandling og har relativt dårlig helse fra før av, så jeg er bekymret for hvordan kroppen vil takle narkose og det som følger med. Men samtidig takler jeg generelt smerter og annet bedre enn han. Han er en pingle når det gjelder sånt. 

Han er mye vekke i jobben han har så alt med barn og hus faller på meg, noe som er tungt nok fra før av. 

Dette er skikkelig vanskelig. Han skal ikke gjøre noe mot sin vilje, så jeg ser ingen annen løsning enn å søke om sterilisering for meg selv. 

Anonymkode: c2203...2d2

Du er sammen med en superegoist og pingle og du tillater det. Så langt ser jeg ingen vilje fra partneren din til å løse noe som helst «sammen». Egentlig ser jeg også en tendens til offerrolle hos deg som speiler et forhold i ubalanse. Det er flere utfordringer en prevensjon her…

Anonymkode: 2f00c...0ec

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 21.38):

En av oss bør, men vi blir ikke enige om hvem. Han har ikke lyst fordi det er skummelt, jeg mener jo at det er mye enklere for han. Samtidig forstår jeg at han ikke har lyst. 

Vi ønsker ikke flere barn, jeg kan ikke bruke noe prevensjon og han liker ikke kondomer. 

Ønsker gjerne å høre erfaringer fra både kvinner og menn som har sterilisert seg. 

Han liker ikke kondomer = han steriliserer seg.

Anonymkode: 1d198...79f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde dette i det hele tatt vært et tema hjemme hos oss hadde jeg blitt rasende!

Jeg ligger på sofaen og vrir meg med menssmerter hver eneste måned. Hvis vi skal ha barn må jeg gjennom et rent helvete. Det er også jeg som eventuelt må gjennom en smertefull abort. Og å sterilisere seg som kvinne er et så sinnsykt mye større inngrep enn for menn. Narkose kan man av.

Så nei, den bittelille støyten der bør søren meg mannen klare å ta for sin elskede. Hvis ikke hadde jeg oppriktig lurt på om han brydde seg om meg. Når det mannlige inngrepet både er mindre invasivt, mindre ubehagelig og mindre farlig(!!) så synes jeg det er helt absurd å godta at det i det hele tatt er noe å diskutere...

Menn skal liksom bare få skliii gjennom livet uten å i det hele tatt tenke på å kjenne på noe ubehag, samtidig som damene deres revner fra a til å eller skjæres opp når de setter barna deres til verden - og så settes mannens etternavn på ungen som en siste prikk over ien. 

Anonymkode: 7f236...2a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette kan gjøres til en rettferdighetskonkurranse. Også menn har rett til å bestemme over sin egen kropp og sette grenser. Hadde noen av dere likt å bli sterilisert mot deres vilje? Det er helt irrelevant at kvinner går gravide og føder barn - dere har vel gjort det helt frivillig?

Mannen vil ikke, da må man akseptere det og eventuelt gjøre det selv dersom andre former for prevenasjon ikke er aktuelt. Det går også helt fint an å ha et godt sexliv uten samleie. 

Hilsen kvinne

PS: sterilisering for kvinner kan reverseres like "enkelt" (det vil si vanskelig) for kvinner som for menn. Både sædledere og eggledere kan syes sammen igjen. Dersom en sterilisert person ønsker barn uten reversering, er det forøvrig langt enklere å få ut egg fra en sterilisert kvinne enn det er å få ut sæd fra en sterilisert mann.

Anonymkode: 181dc...d38

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke at dette kan gjøres til en rettferdighetskonkurranse. Også menn har rett til å bestemme over sin egen kropp og sette grenser. Hadde noen av dere likt å bli sterilisert mot deres vilje? Det er helt irrelevant at kvinner går gravide og føder barn - dere har vel gjort det helt frivillig?

Mannen vil ikke, da må man akseptere det og eventuelt gjøre det selv dersom andre former for prevenasjon ikke er aktuelt. Det går også helt fint an å ha et godt sexliv uten samleie. 

Hilsen kvinne

PS: sterilisering for kvinner kan reverseres like "enkelt" (det vil si vanskelig) for kvinner som for menn. Både sædledere og eggledere kan syes sammen igjen. Dersom en sterilisert person ønsker barn uten reversering, er det forøvrig langt enklere å få ut egg fra en sterilisert kvinne enn det er å få ut sæd fra en sterilisert mann.

Sånn er det her i heimen. Jeg er drittlei hormonprevensjon da det tok alt av sexlyst.  Vi har nå hatt et sexliv hvor jeg bare har ventet på å få det overstått de 3 siste årene, og det kan gå mange måneder mellom hvert samleie for jeg tar ikke initiativ mer. Kobberspiral kan jeg ikke ha igjen for det gir helt ekstreme menstruasjonssmerter og jeg blør i 10 dager i strekk. 

Mannen min er imot alt av unødvendige inngrep ( også  imot abort selv om han ikke vil ha barn..) han vil heller ikke ha kondom på for " det er ikke godt ". Han har all rett til å bestemme over egen kropp, så her er det jeg som har valgt å sterilisere meg til høsten når spiralen skal ut. 

Han er veldig imot at jeg skal utføre dette inngrepet, men jeg er så lei av å bruke prevansjon som dreper sexlysten at jeg ikke orker mer og vil bare få det gjort. Kvinnelig sterilisering går som regel greit også selv om det er et større inngrep. 

Anonymkode: 459e5...96f

AnonymBruker
Skrevet

Det ene er narkose, det andre lokalbedøvelse. Stor forskjell i helserisiko! Et par dager sykemeldt mot flere uker. Mye mer og langvarig smerte for henne enn for han. Selvfølgelig er det best at han skal gjøre det, det er ikke noe å lure på.

Jeg ville blitt vanvittig skuffet over min mann om han indirekte tvang meg, med helseproblemer, i narkose når han kunne løst samme problem i lokalbedøvelse. Så egoist er det bare ikke lov å være i et forhold. 

Anonymkode: a54cb...7db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier som de fleste andre: mannen. Jeg har fremdeles til gode å møte en mann som tar ansvar for prevensjon. 

Anonymkode: fd625...a7d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ene er narkose, det andre lokalbedøvelse. Stor forskjell i helserisiko! Et par dager sykemeldt mot flere uker. Mye mer og langvarig smerte for henne enn for han. Selvfølgelig er det best at han skal gjøre det, det er ikke noe å lure på.

Jeg ville blitt vanvittig skuffet over min mann om han indirekte tvang meg, med helseproblemer, i narkose når han kunne løst samme problem i lokalbedøvelse. Så egoist er det bare ikke lov å være i et forhold. 

Alle kvinnene jeg har snakket med var sykemeldt i 2-3 dager, så var det tilbake på jobb. Noen blir sikkert så dårlige at de må være sykemeldt i flere uker, men det er virkelig ikke normalen.

Er det ikke egoistisk å skulle bestemme over andres kropp heller da? Det gjør man jo om man indirekte skal tvinge mannen til det også selv om det er et mindre inngrep.

Jeg synes dog ikke menn skal forvente å få sex når de nekter for å ta ansvar for prevensjon og dama har helseproblemer og ikke ønsker å bli gravid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle kvinnene jeg har snakket med var sykemeldt i 2-3 dager, så var det tilbake på jobb. Noen blir sikkert så dårlige at de må være sykemeldt i flere uker, men det er virkelig ikke normalen.

Er det ikke egoistisk å skulle bestemme over andres kropp heller da? Det gjør man jo om man indirekte skal tvinge mannen til det også selv om det er et mindre inngrep.

Jeg synes dog ikke menn skal forvente å få sex når de nekter for å ta ansvar for prevensjon og dama har helseproblemer og ikke ønsker å bli gravid.

Det kommer jo helt an på hvilken type jobb man har og hvilke tilpasninger som kan gjøres på arbeidsplassen. 

Jeg måtte rulle ut av senga de første 2-3 dagene fordi jeg ikke klarte å bruke magemusklene. Er en masse jobber man ikke klarer på mange uker, spesielt typiske kvinneyrker. 

Anonymkode: 27a77...c33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Poenget mitt er at han bør være rimelig og velge selv å ikke utsette kona for narkose når det ikke er nødvendig. Han skal så klart ikke tvinges, men han er ikke noen lagspiller man kan stole på.

Spurte akkurat min egen mann hva han ville gjort. Jeg kjenner han som en normalt grei og fornuftig type og ble ikke overrasket når han sa at han ville sterilisert seg. Han bryr seg littegrann om jeg lever eller dør, for å sette det (veldig) på spissen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var sykmeldt i en uke, men da hadde jeg også fått fjernet cyster og livmorslimhinne i tillegg til steriliseringen. (Dvs. egentlig var det steriliseringen som var "tillegget". Fikk dem til å gjøre det når de likevel var inne og rotet i det området.)  Jeg var noe slapp den uka pga. jeg ville skåne operasjonssårene og suturene men så vidt jeg husker fikk jeg ingen formaninger om løfting, men ville nok uansett ikke løftet mer enn en melkekartong. :fnise: 

1. dag på jobb var slitsom men allerede dag 2 var jeg nesten som vanlig igjen. 

Har ikke noen fysisk krevende jobb. Hadde jeg hatt det hadde jeg muligens fått mer restriksjoner. 

Anonymkode: 5542d...2fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hele poenget vårt er jo at en oppegående og omtenksom mann automatisk ville tatt et slikt valg. Da alternativene som regel er at personen han er glad i må gjennom et mer omfattende inngrep, i narkose. Eller gå på hormonprevensjon som både er plagsomt, og innebærer en viss risiko.

Hadde jeg hatt en mann jeg måtte "tvinge", for å bruke dine ord, hadde han ikke vært min mann. Men nå har både min, og mennene til venninner, tatt et slikt valg av egen fri vilje. Derfor jeg ble overrasket over at det i det hele tatt var en problemstilling med slike menn (guttunger) før jeg leste denne tråden. 

Anonymkode: 02a0b...719

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 21.38):

En av oss bør, men vi blir ikke enige om hvem. Han har ikke lyst fordi det er skummelt, jeg mener jo at det er mye enklere for han. Samtidig forstår jeg at han ikke har lyst. 

Vi ønsker ikke flere barn, jeg kan ikke bruke noe prevensjon og han liker ikke kondomer. 

Ønsker gjerne å høre erfaringer fra både kvinner og menn som har sterilisert seg. 

Da får han sterilisere seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hilsen kvinne

Hvordan da mener du? 

På kvinner så må man først gå på hormoner i flere uker for å modne egg og prosessen for å ta dem ut er ganske så smertefull. Det er morfin intravenøst i tillegg til lokalbedøvelse. 

PESA og TESA som brukes på menn er kjapt gjort med lokalbedøvelse. PESA er det som stort sett gjøres hos de som er sterilisert. Dette fra medicus:

PESA: en svært enkel operasjon som man bruker når hvis det er en normal produksjon av sædceller, men at noe stenger for i sædlederne. Da stikker man en liten nål i bitestikkelen, og hvis man da får ut sædvæske herifra vil den normalt inneholde sædceller.

TESA: denne typen operasjon gjør vi ved liten eller mistanke om at det er svært nedsatt produksjon av sædceller. Da stikker man en nål i en av testiklene og aspirerer (trekker opp) væske fra dem. I mer enn halvparten av alle tilfeller hvor vi opplever nedsatt sædproduksjon vil man finne tilstrekkelig sædceller i det aspirert materiale.

Anonymkode: 23bd7...a3c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hele poenget vårt er jo at en oppegående og omtenksom mann automatisk ville tatt et slikt valg. Da alternativene som regel er at personen han er glad i må gjennom et mer omfattende inngrep, i narkose. Eller gå på hormonprevensjon som både er plagsomt, og innebærer en viss risiko.

Hadde jeg hatt en mann jeg måtte "tvinge", for å bruke dine ord, hadde han ikke vært min mann. Men nå har både min, og mennene til venninner, tatt et slikt valg av egen fri vilje. Derfor jeg ble overrasket over at det i det hele tatt var en problemstilling med slike menn (guttunger) før jeg leste denne tråden. 

Anonymkode: 02a0b...719

Men så er det ikke alle menn som er komfortable med inngrep som ikke er livsnødvendige selv om ingrepet kan gjøres fort og i lokalbedøvelse, og det bør respekteres . Å begynne å anklage mannen for å ikke bry seg om dama si er manipulerende og smålig.

• Liker 1
Skrevet

Det beste er om man tar valget for egen del og ikke at den andre må sterilisere seg fordi man ikke ønsker flere barn.

Eksen min var fortsatt ikke gjort det til tross for at han er livredd for å få flere barn.... Jeg gjorde det lenge før det ble slutt fordi flere barn var uaktuelt, og jeg tok valget for min del. Kunne ikke falt meg inn å overtale han til det, hans kropp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde foretrukket å bli sterilisert selv, fremfor at mannen ble det. Mest fordi jeg hadde blitt redd for hvordan en sterilisering skulle påvirke hans sexlyst. Noen menn føler seg mindre mandige som sterile og dette er ikke noe de kan styre så lett. Sexlyst sitter i hodet og det skal noen ganger lite til for å kødde med det. 

Dessuten blir noen svært få menn impotente av sterilisering. Jeg hadde ikke turd å ta den sjansen med mannen min. Men det er nå meg. Vi er alle forskjellige.

Anonymkode: 882f3...fb3

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, *Mocca* said:

Det beste er om man tar valget for egen del og ikke at den andre må sterilisere seg fordi man ikke ønsker flere barn.

Eksen min var fortsatt ikke gjort det til tross for at han er livredd for å få flere barn.... Jeg gjorde det lenge før det ble slutt fordi flere barn var uaktuelt, og jeg tok valget for min del. Kunne ikke falt meg inn å overtale han til det, hans kropp.

100% enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...