AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #41 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mistet testikkelen som følge av sterilisering - NHI.no Det er ikke helt risikofritt for menn å sterilisere seg. Det kan gå galt Anonymkode: a4b95...b04 Huff. Nei, forstår at det ikke er helt risikofritt. Anonymkode: c2203...2d2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #42 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er uten tvil han som bør gjøre det. Du har gått gjennom fødsler og svangerskap. Hva har han gjort? Det er utvilsomt enklere for han. Enten får han ta inngrepet eller leve med kondomer. Eller la være å ha sex. Anonymkode: dd1cc...86c Det går jo i såfall utover meg også.. Anonymkode: c2203...2d2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #43 Skrevet 18. mai 2022 Jeg steriliserte meg 6 mdr etter jeg fikk yngstemann. Dette pga jeg hadde en tøff fødsel, og at jeg ikke ville sette meg i en situasjon der jeg ble uplanlagt gravid (igjen). Hadde fått de barna jeg ville ha. Senere ble vi skilt og jeg er sjeleglad at det var jeg som tok avgjørelsen Anonymkode: 77d2d...9c8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #44 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mistet testikkelen som følge av sterilisering - NHI.no Det er ikke helt risikofritt for menn å sterilisere seg. Det kan gå galt Anonymkode: a4b95...b04 Nå hadde jo han her en anomali i utgangspunktet. Og det er ikke risikofritt for damer heller, så dette er ikke noe argument. Anonymkode: dfcdf...648 9 1
Bettyspaghetti Skrevet 18. mai 2022 #45 Skrevet 18. mai 2022 Han synes det er skummelt for seg, men synes det er rimelig at du skal legges i narkose og gjennomføre et omfattende inngrep hvor du, alt etter hva du jobber med, sannsynligvis må bli sykmeldt noen uker? Det høres veldig feil ut i mine ører. Jeg har nylig gjennomgått en operasjon i abdomen, ikke sterilisering, men et inngrep som kan sammenlignes litt i alvorlighetsgrad og fare for komplikasjoner. 1.uka etterpå var jeg 100 % sykmeldt så 50% uka etter. Jeg kan ikke løfte noe som veier mer enn 5 kg de første 3 - 4 ukene, og jeg nå regne med at først etter 6 uker er jeg tilbake i full aktivitet med trening etc. De fleste menn trenger 2-3 sykedager så er de tilbake til normalen etter sterilisering. 10
Maleficenta Skrevet 18. mai 2022 #46 Skrevet 18. mai 2022 Bettyspaghetti skrev (1 time siden): Han synes det er skummelt for seg, men synes det er rimelig at du skal legges i narkose og gjennomføre et omfattende inngrep hvor du, alt etter hva du jobber med, sannsynligvis må bli sykmeldt noen uker? Det høres veldig feil ut i mine ører. Jeg har nylig gjennomgått en operasjon i abdomen, ikke sterilisering, men et inngrep som kan sammenlignes litt i alvorlighetsgrad og fare for komplikasjoner. 1.uka etterpå var jeg 100 % sykmeldt så 50% uka etter. Jeg kan ikke løfte noe som veier mer enn 5 kg de første 3 - 4 ukene, og jeg nå regne med at først etter 6 uker er jeg tilbake i full aktivitet med trening etc. De fleste menn trenger 2-3 sykedager så er de tilbake til normalen etter sterilisering. typisk egoistisk mannfolk som kun tenker med og på sin egen pikk 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #47 Skrevet 18. mai 2022 Blir ganske oppgitt; at tilogmed i 2022, så er det kvinner som må ta ansvar, når det gjelder prevensjon, uansett. Det er SÅ turnoff! Jeg hadde aldri gitt meg på dette. Da hadde jeg nektet å ha sex. Det er det minste han kan gjøre for deg.... Mannfolk slipper unna det meste, ellers, Anonymkode: b412e...6ea 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #48 Skrevet 18. mai 2022 Bettyspaghetti skrev (1 time siden): Han synes det er skummelt for seg, men synes det er rimelig at du skal legges i narkose og gjennomføre et omfattende inngrep hvor du, alt etter hva du jobber med, sannsynligvis må bli sykmeldt noen uker? Det høres veldig feil ut i mine ører. Jeg har nylig gjennomgått en operasjon i abdomen, ikke sterilisering, men et inngrep som kan sammenlignes litt i alvorlighetsgrad og fare for komplikasjoner. 1.uka etterpå var jeg 100 % sykmeldt så 50% uka etter. Jeg kan ikke løfte noe som veier mer enn 5 kg de første 3 - 4 ukene, og jeg nå regne med at først etter 6 uker er jeg tilbake i full aktivitet med trening etc. De fleste menn trenger 2-3 sykedager så er de tilbake til normalen etter sterilisering. Jeg er uføretrygdet etter sykdom/behandling og har relativt dårlig helse fra før av, så jeg er bekymret for hvordan kroppen vil takle narkose og det som følger med. Men samtidig takler jeg generelt smerter og annet bedre enn han. Han er en pingle når det gjelder sånt. Han er mye vekke i jobben han har så alt med barn og hus faller på meg, noe som er tungt nok fra før av. Dette er skikkelig vanskelig. Han skal ikke gjøre noe mot sin vilje, så jeg ser ingen annen løsning enn å søke om sterilisering for meg selv. Anonymkode: c2203...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #49 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): En av oss bør, men vi blir ikke enige om hvem. Han har ikke lyst fordi det er skummelt, jeg mener jo at det er mye enklere for han. Samtidig forstår jeg at han ikke har lyst. Vi ønsker ikke flere barn, jeg kan ikke bruke noe prevensjon og han liker ikke kondomer. Ønsker gjerne å høre erfaringer fra både kvinner og menn som har sterilisert seg. Anonymkode: c2203...2d2 Her i huset argumenterte jeg med at jeg har gått på prevensjon i mange år, gått gravid, født og ammet flere ganger. Og nå er det hans tur å ofre noe med kroppen sin. det ble han 😅 Anonymkode: 5c777...500 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #50 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her i huset argumenterte jeg med at jeg har gått på prevensjon i mange år, gått gravid, født og ammet flere ganger. Og nå er det hans tur å ofre noe med kroppen sin. det ble han 😅 Anonymkode: 5c777...500 Jeg er jo egentlig enig med deg, men når han ikke vil/tør så er det ikke så lett. Fikk mannen din noen komplikasjoner? Angrer han? Anonymkode: c2203...2d2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #51 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er jo egentlig enig med deg, men når han ikke vil/tør så er det ikke så lett. Fikk mannen din noen komplikasjoner? Angrer han? Anonymkode: c2203...2d2 hallo. kondom Anonymkode: 16b40...c72 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #52 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er jo egentlig enig med deg, men når han ikke vil/tør så er det ikke så lett. Fikk mannen din noen komplikasjoner? Angrer han? Anonymkode: c2203...2d2 hallo. kondom Anonymkode: 16b40...c72
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #53 Skrevet 19. mai 2022 Unnskyld, ts, men mannen din er en skikkelig prinsesse vil-ikke. Vil ikke bruke kondom, vil ikke steriliseres, bare legger all byrden på deg, selv om det er en mye større sak for en kvinne å sterilisere seg. For en mannebaby! Er han ikke flau? Anonymkode: a7cbb...33f 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #54 Skrevet 19. mai 2022 Jeg trodde det var opplagt at mannen gjorde dette når man var ferdig med barn? Det er standarden i venninnegjengen i alle fall. Har aldri hørt om noe annet enn at man kutter strengen i det siste barnet er født... Må si jeg er overrasket over mange av innleggene, og tafatte menn. Her har man gjerne gått på plagsom hormonprevensjon i mange år, vært den som må ta hele støyten ved ufrivillig graviditet, og alt ubehaget ved graviditet. Og så skal man på toppen av det gjennomgå en relativt omfattende prosedyre, i narkose, fordi mannen er pyse? Jeg hadde nok pekt på døra og bedt han gå en laaaang tur og tenke seg godt om, og komme tilbake med et helt annet forslag, dersom noe slikt i det hele tatt hadde blitt antydet. Ikke at det noen gang ville skjedd. Anonymkode: 02a0b...719 7
Brunt gress Skrevet 19. mai 2022 #55 Skrevet 19. mai 2022 Beeblebrox skrev (På 17.5.2022 den 22.04): Samtidig så kjenner jeg en mann som "sier/mener/påstår" orgasmen er mer eller mindre ødelagt pga. vasektomi - så jeg er faktisk veldig skeptisk til begge deler Dette er mye vanligere enn du tror. Svært mange menn opplever at følelsen ved orgasmen endrer seg etter sterilisering. Men selv om det er millioner av menn som steriliseres årlig i verden, så er det gjort ekstremt lite forskning på hvordan følelsen ved orgasmen er etterpå. Kun en enslig studie har sett på dette: link De fant at "68.4% of the patients had no bothersome symptoms after vasectomy while 31.6% still felt the effects of vasectomy. These were for example a 'strange sensation' or changes in orgasm." En tredjedel av menn føler at noe endrer seg etter sterilisering! Egentlig er det nesten forventet at følelsen skal endre seg, mtp hvordan inngrepet gjøres. Hensikten med mannens orgasme er å presse sædceller ut fra bitestikkelen, opp gjennom sædlederen, og ut. Ved orgasme er det muskler i bitestikkel og sædleder som trekker seg sammen, for å presse sæden ut. Ved vasektomi kuttes og lukkes sædlederen. Når bitestikkelen kontraherer seg ved orgasme, så vil den stange mot en stengt utgang. Ødelagt orgasme er ikke det verste som kan skje. Kroniske smerter er også veldig vanlig. Norske leger har dessverre særdeles liten peiling på risikoe for kroniske smerter. Ingen som opplyses om det her i landet. I England derimot, er de mer oppmerksomme på problemet. I en opplysningsbrosjyre fra den Britiske Urologforeningen fra 2014, opplyste de at risikoen for kroniske smerter i testiklene er mellom 10 og 30%. link Dette er basert på forskning. Finnes massevis av studier som viser at forekomsten av kroniske smerter er urovekkende høy etter sterilisering av menn. Denne f.eks, fra 1992, der de fant at fire år etter vasektomi så hadde 33% kronisk ubehag i en eller annen grad, og hele 15% mente smertene var problematiske. Kroniske smerter er så vanlig at det har fått en eget navn i medisinsk litteratur - post vasectomy pain syndrome. Problemet med vasektomi i Norge er at så godt som ingen skjønner hvor høy risikoen egentlig er, å pådra seg kroniske smerter og ubehag. Og dette er kronisk - dvs - det kan vedvare lenge etter at kona har nådd menopause og man kunne fint sluttet med all prevensjon uansett. I denne studien fant de at det er like mange som har kroniske plager 10 år etter vasektomi, som ett år, ca 15%. Behandling av kroniske plager etter vasektomi er svært vanskelig. Menn bør bare la seg sterilisere dersom de skjønner og aksepterer denne risikoen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #56 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 21.38): En av oss bør, men vi blir ikke enige om hvem. Han har ikke lyst fordi det er skummelt, jeg mener jo at det er mye enklere for han. Samtidig forstår jeg at han ikke har lyst. Vi ønsker ikke flere barn, jeg kan ikke bruke noe prevensjon og han liker ikke kondomer. Ønsker gjerne å høre erfaringer fra både kvinner og menn som har sterilisert seg. Anonymkode: c2203...2d2 Hvis dere finner ut av at dere vil ha barn senere, av en eller annen grunn. Så burde han gjøre det, det er mye "enklere" å reversere det hos han, enn hos en kvinne. Sterilisering hos en kvinne er et dramatisk inngrep som kan gjøre mye med en, og sjansen for at det kan reverseres er minimal. Anonymkode: 28b2d...fb8 1 1
applestories Skrevet 19. mai 2022 #57 Skrevet 19. mai 2022 Brunt gress skrev (5 timer siden): En tredjedel av menn føler at noe endrer seg etter sterilisering! Likevel ville 97,7% av de som deltok i studien gjort det igjen, så fordelene ser ut til å veie opp for eventuelle ulemper for de aller flleste. 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #58 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): hallo. kondom Anonymkode: 16b40...c72 Han liker ikke å bruke kondom, det ødelegger lysten hans. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Unnskyld, ts, men mannen din er en skikkelig prinsesse vil-ikke. Vil ikke bruke kondom, vil ikke steriliseres, bare legger all byrden på deg, selv om det er en mye større sak for en kvinne å sterilisere seg. For en mannebaby! Er han ikke flau? Anonymkode: a7cbb...33f Tror ikke han er flau nei. Brunt gress skrev (7 timer siden): Dette er mye vanligere enn du tror. Svært mange menn opplever at følelsen ved orgasmen endrer seg etter sterilisering. Men selv om det er millioner av menn som steriliseres årlig i verden, så er det gjort ekstremt lite forskning på hvordan følelsen ved orgasmen er etterpå. Kun en enslig studie har sett på dette: link De fant at "68.4% of the patients had no bothersome symptoms after vasectomy while 31.6% still felt the effects of vasectomy. These were for example a 'strange sensation' or changes in orgasm." En tredjedel av menn føler at noe endrer seg etter sterilisering! Egentlig er det nesten forventet at følelsen skal endre seg, mtp hvordan inngrepet gjøres. Hensikten med mannens orgasme er å presse sædceller ut fra bitestikkelen, opp gjennom sædlederen, og ut. Ved orgasme er det muskler i bitestikkel og sædleder som trekker seg sammen, for å presse sæden ut. Ved vasektomi kuttes og lukkes sædlederen. Når bitestikkelen kontraherer seg ved orgasme, så vil den stange mot en stengt utgang. Ødelagt orgasme er ikke det verste som kan skje. Kroniske smerter er også veldig vanlig. Norske leger har dessverre særdeles liten peiling på risikoe for kroniske smerter. Ingen som opplyses om det her i landet. I England derimot, er de mer oppmerksomme på problemet. I en opplysningsbrosjyre fra den Britiske Urologforeningen fra 2014, opplyste de at risikoen for kroniske smerter i testiklene er mellom 10 og 30%. link Dette er basert på forskning. Finnes massevis av studier som viser at forekomsten av kroniske smerter er urovekkende høy etter sterilisering av menn. Denne f.eks, fra 1992, der de fant at fire år etter vasektomi så hadde 33% kronisk ubehag i en eller annen grad, og hele 15% mente smertene var problematiske. Kroniske smerter er så vanlig at det har fått en eget navn i medisinsk litteratur - post vasectomy pain syndrome. Problemet med vasektomi i Norge er at så godt som ingen skjønner hvor høy risikoen egentlig er, å pådra seg kroniske smerter og ubehag. Og dette er kronisk - dvs - det kan vedvare lenge etter at kona har nådd menopause og man kunne fint sluttet med all prevensjon uansett. I denne studien fant de at det er like mange som har kroniske plager 10 år etter vasektomi, som ett år, ca 15%. Behandling av kroniske plager etter vasektomi er svært vanskelig. Menn bør bare la seg sterilisere dersom de skjønner og aksepterer denne risikoen. Takk for utfyllende svar. Greit å vite om disse tingene. Finnes det noe lignende undersøkelser når det gjelder kvinnelig sterilisering? Anonymkode: c2203...2d2
slumkim Skrevet 20. mai 2022 #60 Skrevet 20. mai 2022 Mannen såklart. Her gjorde jeg det etter nr 2, og gikk som en cowboy i et par uker, så var jeg fit for fight igjen 😁
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå