Gå til innhold

Er det best at mannen eller kvinnen steriliserer seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En av oss bør, men vi blir ikke enige om hvem. Han har ikke lyst fordi det er skummelt, jeg mener jo at det er mye enklere for han. Samtidig forstår jeg at han ikke har lyst. 

Vi ønsker ikke flere barn, jeg kan ikke bruke noe prevensjon og han liker ikke kondomer. 

Ønsker gjerne å høre erfaringer fra både kvinner og menn som har sterilisert seg. 

Anonymkode: c2203...2d2

leste ikke det med kondomene. Er han som ikke liker kondomer då derfor bør han gjøre det. Er ikke din feil at du ikke tåler annen prevansjon.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

er jo et mindre invasivt inngrep på han da. pluss at det kan være reversibelt om han angrer. det er det ikke for deg

Også er godt poeng. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den som er 100% sikkert på at hen ikke ønsker flere barn. Det er ikke noe man kan tvinge på noen, eller noe man bør gjøre fordi det er rettferdig. Det er lov å ville ha muligheten til flere barn, man vet aldri hva fremtiden bringer. 

Anonymkode: 181dc...d38

er han som er kjip og ikke vil bruke kondom

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

4 uker!? Det hørtes voldsomt ut. Han er vekke på jobb hele uken, så jeg måtte jo klart meg selv. Tror jeg. Han kan vel ikke sykemeldes på grunn av dette? Evt måtte jeg gjort det i sommerferien. 

Det er på grunn av fare for brokk. Jeg aner ikke om han kan sykemeldes. 

Anonymkode: 27a77...c33

AnonymBruker
Skrevet

Han får vurdere hva som er skumlest

Kondom eller operasjon

Du har en litt bedre grunn enn bare "det er kjipt å bruke prevansjon", men enig i at man ike kan tvinge på noen noe som helst. Dere får få mer info og vurdere ut i fra det men personlig vet ikke jeg om jeg hadde likt å måtte gå igjennom en større operasjon fordi mannen nekter å ta i bruk kondom

Anonymkode: d2a40...933

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja.. Han synes det er så skummelt. Kanskje vi bare må ha en felles legetime og få mer informasjon. 

Han jeg er sammen med nevnte dette for noen kamerater, og plutselig viste det seg at det var mange som hadde gjort det, det var bare ikke noe man snakket mye om. Alle anbefalte å gjøre det, og hele greia var veldig lite skummel.

Regner med han har lest seg litt opp, men det blir kanskje mindre skummelt å høre det fra noen som har gjort det og kan fortelle om alle fordelene?

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke bruke kobberspiral, og kan ikke han bruke kondom, "selv om han ikke lier det"? :klo:  Det er var jo litt av en uheldig combo... 

Altså... Om dere begge er 100% sikre på at dere ikke vil ha barn - så er det jo rimeligere og et enklere inngrep om mannen gjør det...  Samtidig så kjenner jeg en mann som "sier/mener/påstår" orgasmen er mer eller mindre ødelagt pga. vasektomi -  så jeg er faktisk veldig skeptisk til begge deler, mtp at det muligens finnes damer med samme erfaring,,,, (om itte så hadde jeg gjort det selv, bare for sikkerhet-sikkerhetsskyld) :redd:  

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er på grunn av fare for brokk. Jeg aner ikke om han kan sykemeldes. 

Anonymkode: 27a77...c33

Han kan ikke sykmeldes fordi hun skal opereres.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (9 minutter siden):

Kan du ikke bruke kobberspiral, og kan ikke han bruke kondom, "selv om han ikke lier det"? :klo:  Det er var jo litt av en uheldig combo... 

Altså... Om dere begge er 100% sikre på at dere ikke vil ha barn - så er det jo rimeligere og et enklere inngrep om mannen gjør det...  Samtidig så kjenner jeg en mann som "sier/mener/påstår" orgasmen er mer eller mindre ødelagt pga. vasektomi -  så jeg er faktisk veldig skeptisk til begge deler, mtp at det muligens finnes damer med samme erfaring,,,, (om itte så hadde jeg gjort det selv, bare for sikkerhet-sikkerhetsskyld) :redd:  

Gynekologen min mener kobberspiral er et dårlig alternativ for meg fordi det ofte gir økt blødninger og jeg allerede sliter med veldig kraftige blødninger. Hormonprevensjon kan jeg ikke bruke. 

applestories skrev (7 minutter siden):

Han kan ikke sykmeldes fordi hun skal opereres.

Nei, det var det jeg trodde. Må evt bruke ferie eller søke om fri uten lønn da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gynekologen min mener kobberspiral er et dårlig alternativ for meg fordi det ofte gir økt blødninger og jeg allerede sliter med veldig kraftige blødninger. Hormonprevensjon kan jeg ikke bruke.

Ja, kobberspiral kan gi økte blødninger. Men jeg tenker det er verdt å teste. Samme med typen din... Greit at ikke kondom er det "diggeste", men det er jo også et bedre alternativ enn at partner må lide seg igjennom, eller direkte sterilisering..

Du kan prøve spiral en halvt år, og typen din kan prøve kondom et halvt år...😅 Føler det er bedre enn alternativet (iaf om man tror det finnes en bitteliten sjanse for evt. ødelagt orgasme)  :redd:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (3 minutter siden):

Ja, kobberspiral kan gi økte blødninger. Men jeg tenker det er verdt å teste. Samme med typen din... Greit at ikke kondom er det "diggeste", men det er jo også et bedre alternativ enn at partner må lide seg igjennom, eller direkte sterilisering..

Du kan prøve spiral en halvt år, og typen din kan prøve kondom et halvt år...😅 Føler det er bedre enn alternativet (iaf om man tror det finnes en bitteliten sjanse for evt. ødelagt orgasme)  :redd:

Ja, jeg kan selvsagt høre med en annen gynekolog om å få teste kobberspiral. Han jeg går til nå vil ikke gi meg det. Kondomer er uaktuelt, han mister helt lysten. :( Han misliker det virkelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

En av oss bør, men vi blir ikke enige om hvem. Han har ikke lyst fordi det er skummelt, jeg mener jo at det er mye enklere for han. Samtidig forstår jeg at han ikke har lyst. 

Vi ønsker ikke flere barn, jeg kan ikke bruke noe prevensjon og han liker ikke kondomer. 

Ønsker gjerne å høre erfaringer fra både kvinner og menn som har sterilisert seg. 

Det er ett enkelt lite raskt inngrep for mannen.  Det er en mye større operasjon for kvinnen! Ergo mannen bør! 

Anonymkode: 08883...61c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Han er enklest å gjøre noe med, rimeligst også og ikke nok med det så er det mulig å reversere det. 

Anonymkode: 7fedd...e03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ingen av oss ønsker flere barn, verken sammen eller med andre. 

Jeg kan fint leve med kondombruk selv om jeg synes sex er mye bedre uten, men han hater det. Men jeg synes jo at dette er noe vi må finne ut av sammen, det er bare så vanskelig. Han synes det er skummelt og jeg er bekymret fordi det er mer komplisert for meg og jeg allerede har dårlig helse. 

Det er uten tvil han som bør gjøre det. Du har gått gjennom fødsler og svangerskap. Hva har han gjort? Det er utvilsomt enklere for han. Enten får han ta inngrepet eller leve med kondomer. Eller la være å ha sex. Måte på at han skal slippe absolutt alle ubehageligheter. Kvinnelig sterilisering er mye mer omfattende. 

Anonymkode: dd1cc...86c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg kan selvsagt høre med en annen gynekolog om å få teste kobberspiral. Han jeg går til nå vil ikke gi meg det. Kondomer er uaktuelt, han mister helt lysten. :( Han misliker det virkelig. 

Hørtes jo ut som en veldig lite samarbeidsvillig partner du har...  :sprettoy: Og uten å være noen spesialist, så vil jeg tippe du har en rimelig gammel gynekolog også :vetikke:  Jeg kan jo åpenbart ikke gi noen "kjempe" anbefalinger, men om jeg kunne - så hadde jeg bedt kjæresten din ta seg sammen og gi konÅmet en sjans, og/eller gynekologen din om å gi deg en veldig god forklaring på hvorfor du ikke burde prøve kobberspiral en periode framfor å gå til et såpass drastisk steg som det er å sterilisere seg...  

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bare å bruke kondom til dame når overgangsalder? Dumt å ta inngrepet, så tar forholdet slutt, mannen møter en yngre dame og vil ha barn..

AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (25 minutter siden):

Hørtes jo ut som en veldig lite samarbeidsvillig partner du har...  :sprettoy: Og uten å være noen spesialist, så vil jeg tippe du har en rimelig gammel gynekolog også :vetikke:  Jeg kan jo åpenbart ikke gi noen "kjempe" anbefalinger, men om jeg kunne - så hadde jeg bedt kjæresten din ta seg sammen og gi konÅmet en sjans, og/eller gynekologen din om å gi deg en veldig god forklaring på hvorfor du ikke burde prøve kobberspiral en periode framfor å gå til et såpass drastisk steg som det er å sterilisere seg...  

Neida, han er ikke gammel. Grunnen til at han ikke anbefaler kobberspiral er fordi han mener mange får økt blødning og jeg allerede sliter med ganske kraftige blødninger og anemi. 

Anonymburker skrev (19 minutter siden):

Er det ikke bare å bruke kondom til dame når overgangsalder? Dumt å ta inngrepet, så tar forholdet slutt, mannen møter en yngre dame og vil ha barn..

Han vil ikke ha flere barn. Han har nok med de han har og er passert 40 og føler seg for gammel. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sto for prevensjonen før og mellom barn.
Jeg gjennomførte to svangerskap og fødte to barn, med klipp i underlivet, rupturer, blodtap, en kropp som aldri blir som før og urininkontinens som resultat.
Jeg ammet, med trøste, brystbetennelse og tette melkeganger.
Jeg måtte opereres for den nevnte urininkontinensen.

For meg, og heldigvis også for mannen min, var det helt ÅPENBART at det var han som skulle stå for steriliseringen når vi begge var sikre på at vi ikke, under noen omstendighet, skulle ha flere barn. 

Anonymkode: 8ab18...67c

Dette. 

Vi ble enige om da forholdet ble seriøst - at jeg startet med hormonell prevensjon og holdt ut bivirkningene til vi hadde fått det éne barnet vi ville ha, så skulle han sterilisere seg. Det var faktisk hans forslag. Og han gjorde det. 

Anonymkode: 159ac...9b0

• Liker 5
Skrevet

og anemi. 

OK! Gynekologen din har jo selvsagt mer peil en meg uansett, men er anemi en greie - så er det jo ikke engang verdt forsøket, selv om det bare er potensielt...

Da burde jo "duden" din åpenbart gi kondom sjansen, og om han ikke er villig til det - så er det han som får stå for de kirurgiske inngrepene selv....    

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...