Gå til innhold

Er det best at mannen eller kvinnen steriliserer seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av oss bør, men vi blir ikke enige om hvem. Han har ikke lyst fordi det er skummelt, jeg mener jo at det er mye enklere for han. Samtidig forstår jeg at han ikke har lyst. 

Vi ønsker ikke flere barn, jeg kan ikke bruke noe prevensjon og han liker ikke kondomer. 

Ønsker gjerne å høre erfaringer fra både kvinner og menn som har sterilisert seg. 

Anonymkode: c2203...2d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er om mannen gjør det da det ikke er det store inngrepet. Gjør du det vil inngrepet bli betraktelig mye større. 

Anonymkode: 625b3...6dd

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen er at det er billigere for gan, 1500kr vs 6000kr isj. Det er en enkel og ukomplisert sak for mannen med lokalbedøvelse. Dama må ha kikkhullsoperasjon med narkose. Mer omfattende.

Anonymkode: 1c52d...322

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Den som er 100% sikkert på at hen ikke ønsker flere barn. Det er ikke noe man kan tvinge på noen, eller noe man bør gjøre fordi det er rettferdig. Det er lov å ville ha muligheten til flere barn, man vet aldri hva fremtiden bringer. 

Anonymkode: 181dc...d38

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde planer å be om at de steriliserte meg ved siste keisersnitt, i samme slengen. Det ville vært kostnadseffektivt og kostet lite ekstra rekonvalens. Men, det ble katastrofesnitt og ingen tid. Derfor tok mannen vasektomi privat ett år etterpå, rimeligere, mindre inngrep og kortere tid å komme seg på. Hele veien var det en vurdering av hva som er best for familieøkonomi og praktisk utførbart. Det var også mye lengre ventetid for kvinner. 

Så... Det er opp til dere og hvordan dere prioriterer. 

Anonymkode: 39ac7...bbe

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Mannen siden det er mindre inngrep og billigere. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er hans ansvar hvis det er han som nekter kondomer, mens du lever fint med kondombruk,

Anonymkode: a9522...217

• Liker 12
Skrevet

Du må i narkose, han må ikke. Hvis han synes det er skummelt bør han virkelig være redd for deg om det er du som skal gjøre det?

• Liker 16
Skrevet

Det er definitivt bedre at mannen tar ansvaret etter alle år der kvinnen måtte stå i alle bivirkninger prevensjon gir. Og det er et mye mindre inngrep som de andre skriver og.

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den som er 100% sikkert på at hen ikke ønsker flere barn. Det er ikke noe man kan tvinge på noen, eller noe man bør gjøre fordi det er rettferdig. Det er lov å ville ha muligheten til flere barn, man vet aldri hva fremtiden bringer. 

Anonymkode: 181dc...d38

Ingen av oss ønsker flere barn, verken sammen eller med andre. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er hans ansvar hvis det er han som nekter kondomer, mens du lever fint med kondombruk,

Anonymkode: a9522...217

Jeg kan fint leve med kondombruk selv om jeg synes sex er mye bedre uten, men han hater det. Men jeg synes jo at dette er noe vi må finne ut av sammen, det er bare så vanskelig. Han synes det er skummelt og jeg er bekymret fordi det er mer komplisert for meg og jeg allerede har dårlig helse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke lov til å løfte tungt (altså barna dine) i fire uker etter operasjon. Altså må mannen ta seg av den tyngste delen av barnestellet i en måned. Spør om det er greit. 

Anonymkode: 27a77...c33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Blod skrev (2 minutter siden):

Du må i narkose, han må ikke. Hvis han synes det er skummelt bør han virkelig være redd for deg om det er du som skal gjøre det?

Jeg tror ikke han tenker sånn. Han tenker nok at det er helt risikofritt for meg, siden mange blir sterilisert. 

Humle Brumle skrev (1 minutt siden):

Det er definitivt bedre at mannen tar ansvaret etter alle år der kvinnen måtte stå i alle bivirkninger prevensjon gir. Og det er et mye mindre inngrep som de andre skriver og.

Ja, det er jo også er poeng. Nå får jeg heller ikke prevensjon av legen, så kondomer er isåfall eneste alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

kan ikke bruke noe prevensjon og han liker ikke kondomer. 

Dette! Han bør sterilisere seg. Det er for der første et langt enklere inngrep. For det andre så må dere gjøre noe fordi han ikke liker kondomer. Egenandel for kvinner er fem ganger høyere enn for meg. Rekonvalesens like så. 

Anonymkode: e6590...8cb

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk det dekt da jeg ikke tåler hormonprevensjon. 

K31

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke lov til å løfte tungt (altså barna dine) i fire uker etter operasjon. Altså må mannen ta seg av den tyngste delen av barnestellet i en måned. Spør om det er greit. 

Anonymkode: 27a77...c33

4 uker!? Det hørtes voldsomt ut. Han er vekke på jobb hele uken, så jeg måtte jo klart meg selv. Tror jeg. Han kan vel ikke sykemeldes på grunn av dette? Evt måtte jeg gjort det i sommerferien. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen, ellers får damene kjerringkropp fortere enn hun kan si overgangsalder.

Anonymkode: a1425...199

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sto for prevensjonen før og mellom barn.
Jeg gjennomførte to svangerskap og fødte to barn, med klipp i underlivet, rupturer, blodtap, en kropp som aldri blir som før og urininkontinens som resultat.
Jeg ammet, med trøste, brystbetennelse og tette melkeganger.
Jeg måtte opereres for den nevnte urininkontinensen.

For meg, og heldigvis også for mannen min, var det helt ÅPENBART at det var han som skulle stå for steriliseringen når vi begge var sikre på at vi ikke, under noen omstendighet, skulle ha flere barn. 

Anonymkode: 8ab18...67c

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette! Han bør sterilisere seg. Det er for der første et langt enklere inngrep. For det andre så må dere gjøre noe fordi han ikke liker kondomer. Egenandel for kvinner er fem ganger høyere enn for meg. Rekonvalesens like så. 

Anonymkode: e6590...8cb

Ja.. Han synes det er så skummelt. Kanskje vi bare må ha en felles legetime og få mer informasjon. 

Anonymous 91 skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk det dekt da jeg ikke tåler hormonprevensjon. 

K31

Jeg tåler jo forsåvidt hormonprevensjon egentlig, men kan ikke bruke det pga tidligere sykdom. Kan jo høre med legen om det gjelder da også. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannen, ellers får damene kjerringkropp fortere enn hun kan si overgangsalder.

Anonymkode: a1425...199

Jeg har allerede kjerringkropp, så det bekymrer meg overhodet ikke. 😄😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En av oss bør, men vi blir ikke enige om hvem. Han har ikke lyst fordi det er skummelt, jeg mener jo at det er mye enklere for han. Samtidig forstår jeg at han ikke har lyst. 

Vi ønsker ikke flere barn, jeg kan ikke bruke noe prevensjon og han liker ikke kondomer. 

Ønsker gjerne å høre erfaringer fra både kvinner og menn som har sterilisert seg. 

er jo et mindre invasivt inngrep på han da. pluss at det kan være reversibelt om han angrer. det er det ikke for deg

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sto for prevensjonen før og mellom barn.
Jeg gjennomførte to svangerskap og fødte to barn, med klipp i underlivet, rupturer, blodtap, en kropp som aldri blir som før og urininkontinens som resultat.
Jeg ammet, med trøste, brystbetennelse og tette melkeganger.
Jeg måtte opereres for den nevnte urininkontinensen.

For meg, og heldigvis også for mannen min, var det helt ÅPENBART at det var han som skulle stå for steriliseringen når vi begge var sikre på at vi ikke, under noen omstendighet, skulle ha flere barn. 

Anonymkode: 8ab18...67c

Når man ramser det opp slik så ser man hva en kvinnekropp har vært gjennom. Noen flere ganger også. Samtidig kan jeg selvsagt ikke tvinge han. Jeg regner egentlig med at det er jeg som blir nødt til å gjøre det. Jeg ønsker virkelig ikke flere barn, og å ta abort er også selvsagt uaktuelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...