Gå til innhold

Sår hals (ekle bilde). Hva er dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått med dette i seks dager, og blir bare verre. Tenkte å kontakte lege i morgen, men fordi jeg allerede går på antibiotika (for noe annet) er jeg usikker på om jeg bare bør vente det ut og se om halsen blir bedre av seg selv. Har hatt hvite prikker/«riskorn» i halsen før, men aldri slike blemmer som dette. Utrolig plagsomt og smertefullt. Er det bakterielt eller viralt, tror dere? 
5BDF5C34-74AB-4A60-91C5-980FD9806231.thumb.png.8d18a16365bb78f256b3a142965c418f.png5BDF5C34-74AB-4A60-91C5-980FD9806231.thumb.png.8d18a16365bb78f256b3a142965c418f.png

Anonymkode: 7afb7...69f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er sikkert dritfin ellers vet du😄

Anonymkode: d6d1a...41d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du er sikkert dritfin ellers vet du😄

Anonymkode: d6d1a...41d

Var ikke det jeg lurte på. 

Skrevet

Det kan være sopp. 

Har du sår på tungen også? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan være halsbetennelse 

Anonymkode: 35aa5...0db

AnonymBruker
Skrevet

Syns det lignet på after/munnskjold. Om det er det er det ikke rart det er vondt,men anbefaler deg å kontakte legen i morgen uansett. Eller så kan det være streptokokker eller halsbetennelse. Jeg har ikke peiling, men god bedring uansett! 

Anonymkode: a7a10...4d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Syns det lignet på after/munnskjold. Om det er det er det ikke rart det er vondt,men anbefaler deg å kontakte legen i morgen uansett. Eller så kan det være streptokokker eller halsbetennelse. Jeg har ikke peiling, men god bedring uansett! 

Anonymkode: a7a10...4d5

Tusen takk for svar! Samboeren min mener også det lan være munnskjold. Vondt er det i alle fall. Skal til lege i dag! 

AnonymBruker
Skrevet
Eryn skrev (11 timer siden):

Det kan være sopp. 

Har du sår på tungen også? 

Godt forslag, har ikke tenkt på det selv, men siden jeg står på store doser antibiotika er det kanskje ikke helt usannsynlig med sopp? Nei, har ikke sår på tungen, men i tannkjøttet rundt de bakerste jekslene. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som after. Min samboer får dette ofte i sammenheng med annen sykdom. Han kan ha opp mot 20 stykker bak i hals og svelg og klarer ikke å spise eller drikke 🙈 Legen sa til han at det var ikke noe man kunne gjøre (om din lege sier noe annet, la oss få vite det. Utrolig slitsomt 🙈) Anbefaler Aftamed munnspray om det er svært smertefullt. 

Anonymkode: 03b48...fd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser ut som after. Min samboer får dette ofte i sammenheng med annen sykdom. Han kan ha opp mot 20 stykker bak i hals og svelg og klarer ikke å spise eller drikke 🙈 Legen sa til han at det var ikke noe man kunne gjøre (om din lege sier noe annet, la oss få vite det. Utrolig slitsomt 🙈) Anbefaler Aftamed munnspray om det er svært smertefullt. 

Anonymkode: 03b48...fd7

Ai da, det hørtes utrolig vondt ut for samboeren din. Jeg har også slitt med å spise i dag, selv myke matbiter gjør vondt og «svir» i svelget. 

Legen mente det var sopp, men at jeg burde vente med soppmiddel fordi jeg fortsatt bruker antibiotika. Er usikker på hvor lenge jeg orker å vente, for dette er nærmest uutholdelig… 😬 Sikker på at det ikke er sopp samboeren din også sliter med? 

Skrevet

Jeg er ikke lege på noe som helst vis, men et kjapt googlesøk viste meg noe som het "Mandelstein" ? Ser ut som hvite eller gule små riskorn. Ville nok avventet på svar i fra lege uansett

Skrevet

Du har streptokokker! Både barna mine og jeg har hatt det mange ganger og det ser slik ut. Du bør kontakte lege i morgen. Er du litt grøtete i halsen også?

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva slags antibiotika du står på, og hvorfor? Dette ser ut som streptokokker og bør behandles med…. antibiotika. 

Om du føler deg dårlig/verre, kan det være grunn for bytte av antibiotika. Få tatt halsprøve/streptotest og crp. 

Anonymkode: 40cf3...58c

AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor mener dere dette er streptokokker? Ser ganske godt at dette ikke er PUSS, som ved streptokokker. Dette er blemmer, altså after, og det kommer ofte i forbindelse med virale og bakterielle betennelser. Disse hvite prikkene er ikke en gang på mandlene (som ved streptokokker), men fremre ganebue. 

Anonymkode: cea50...fce

Skrevet

Sopp er veldig smertefullt og blir bare værre uten behandling. 

Har du fått medisiner mot det? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Eryn skrev (1 time siden):

Sopp er veldig smertefullt og blir bare værre uten behandling. 

Har du fått medisiner mot det? 

Jeg fikk medisiner, men ble bedt om å vente fordi jeg fortsatt tar antibiotika. Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg bør vente. Det blir bare verre, som du nevner. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lurer på hva slags antibiotika du står på, og hvorfor? Dette ser ut som streptokokker og bør behandles med…. antibiotika. 

Anonymkode: 40cf3...58c

Det gjelder en infeksjon et annet sted i kroppen, som jeg også har blitt operert for. De to typene antibiotika jeg tar virker ikke mot streptokokker. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være herpes type 1

Anonymkode: e028a...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Dette er mandler steiner. Lukter død og begravelse 🤢🤮

Anonymkode: fb829...250

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke. 

Anonymkode: 07579...dd5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mandelsteiner sitter i mandlene. De er ikke små sår i slimhinnene som hos ts. 

Anonymkode: eeef5...8fe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...