AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #1 Skrevet 17. mai 2022 For noen uker siden var jeg på intervju til en 80% stilling innenfor det jeg har jobbet med tidligere og ble litt paff da intervjueren spurte meg om hvordan mitt sykefravær har vært tidligere. Er det lov å spørre om dette i et intervju? Har nemlig aldri fått et slikt spørsmål tidligere, og er sjeldent syk så det er ikke det det går på. Anonymkode: 8e1a3...08e 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #2 Skrevet 17. mai 2022 Selvfølgelig er der lov. Anonymkode: c0d3b...daf 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #3 Skrevet 17. mai 2022 Nei, men kan ikke spørre om helse blant annet. Ikke for referanse heller. Anonymkode: 6cbd6...d4d 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #4 Skrevet 17. mai 2022 Vi har hatt problemer med å ansette folk som er mye sykemeldt, og det har gitt problemer til bedriften. Så vi har skikkelig, skikkelig lyst til å spørre om det i intervju. Men vi gjør det ikke, vi oppfatter at det ikke er lov. Vi spør gjerne referansen istedenfor Anonymkode: 12847...e6a 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #5 Skrevet 17. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig er der lov. Anonymkode: c0d3b...daf Helt feil. Les arbeidsmiljøloven før du svarer. Anonymkode: 89133...6bc 11 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #6 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig er der lov. Anonymkode: c0d3b...daf Håper ikke du sitter å intervjuer noen.. spør du om kvinner er gravide eller planlegger barn også? 🙄 Anonymkode: 7a9cd...ccf 9 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #7 Skrevet 17. mai 2022 Det er ikke lov. Men jeg sier alltid til potensiell arbeidsgiver at jeg er har god helse og er lite syk. Jeg har iallefall fått de jobber jeg har søkt på. Anonymkode: 46b93...66f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Håper ikke du sitter å intervjuer noen.. spør du om kvinner er gravide eller planlegger barn også? 🙄 Anonymkode: 7a9cd...ccf Man kan komme gravid i 7 mnd på et intervju og man har ikke lov til å spørre selv om det er helt åpenbart. I offentlig sektor må man også ansette vedkommende hvis hun er den best kvalifiserte søkeren. Så i praksis kan man stille på intervju uken før man skal føde og få jobben. Arbeidsgiver på skaffe vikar. Anonymkode: 89133...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #9 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan komme gravid i 7 mnd på et intervju og man har ikke lov til å spørre selv om det er helt åpenbart. I offentlig sektor må man også ansette vedkommende hvis hun er den best kvalifiserte søkeren. Så i praksis kan man stille på intervju uken før man skal føde og få jobben. Arbeidsgiver på skaffe vikar. Anonymkode: 89133...6bc Vet. Var derfor jeg spurte vedkommende om h*n spør om slik under intervju, siden h*n mener at det er lov å spørre om helse. Anonymkode: 7a9cd...ccf
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #10 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har hatt problemer med å ansette folk som er mye sykemeldt, og det har gitt problemer til bedriften. Så vi har skikkelig, skikkelig lyst til å spørre om det i intervju. Men vi gjør det ikke, vi oppfatter at det ikke er lov. Vi spør gjerne referansen istedenfor Anonymkode: 12847...e6a Jasså du. Anonymkode: 740e1...f59
Gjest Hippokrates Skrevet 17. mai 2022 #11 Skrevet 17. mai 2022 (endret) Arbeidsmiljølovens § 9-3 slår fast at: ”Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte.” Spørsmål om fravær i tidligere jobb vil kunne oppfattes som en indirekte måte å spørre om helsesituasjonen. Dette gir ikke AML åpning for å gjøre. https://www.fagforbundet.no/a/290419/for-tillitsvalgte/aktuelle-rad-og-tips-for-tillitsvalgte/sporsmal-om-sykefravar-i-ansettelsesintervjuer/ NEI, arbeidsgiver kan ikke spørre om sykefravær, helsetilstand eller annet indirekte eller direkte opp mot helsesituasjonen til arbeidstaker. Du har selvfølgelig heller ikke lov til å spørre referanser om dette heller, og hvis så gjøres, så har faktisk ikke den gamle lederen lov til å gi ut disse opplysningene. Dobbelt brudd på lovverket altså, hvis helseopplysninger blir delt fra gammel sjef til potensielt ny sjef. Endret 17. mai 2022 av Hippokrates
Mandagsunge Skrevet 17. mai 2022 #12 Skrevet 17. mai 2022 § 9-3.Innhenting av helseopplysninger ved ansettelse (1) Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #13 Skrevet 17. mai 2022 Jeg ble spurt om nærværet mitt jeg 😂 altså ikke fraværet, men nærværet… synes den var litt på kanten.. Anonymkode: d5d4b...415 8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #14 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ble spurt om nærværet mitt jeg 😂 altså ikke fraværet, men nærværet… synes den var litt på kanten.. Anonymkode: d5d4b...415 Frekt som fy. Anonymkode: 740e1...f59 1
Gjest Hippokrates Skrevet 17. mai 2022 #15 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ble spurt om nærværet mitt jeg 😂 altså ikke fraværet, men nærværet… synes den var litt på kanten.. Anonymkode: d5d4b...415 Fortsatt ulovlig. Jeg tenker at når dere får slike spørsmål så sier det egentlig ALT om arbeidsgiveren. Har du lyst til å jobbe under en slik arbeidsgiver? Hvis nei; reis deg fra intervjuet, takk for deg og gå.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #16 Skrevet 17. mai 2022 Altså - hvem i helvete ønsker å ansette personer med høyt sykefravær? Av og til blir jeg ekstremt frustrert på arbeidsgivers vegner. Anonymkode: d8cb0...f65 6 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #17 Skrevet 17. mai 2022 24 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har hatt problemer med å ansette folk som er mye sykemeldt, og det har gitt problemer til bedriften. Så vi har skikkelig, skikkelig lyst til å spørre om det i intervju. Men vi gjør det ikke, vi oppfatter at det ikke er lov. Vi spør gjerne referansen istedenfor Anonymkode: 12847...e6a Det er ikke lov å spørre referanse heller. Det beste man kan gjøre for å unngå feilansettelser er strukturerte intervju, personlighetstester, praktisk oppgaveløsning og bruke dyktige medarbeidere i vurderingen. Anonymkode: 89133...6bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #18 Skrevet 17. mai 2022 Det er ikke lov. Men mange gjør det likevel. Og hva kan man gjøre da? Anonymkode: a9259...6b4
Gjest Adobyen Skrevet 17. mai 2022 #19 Skrevet 17. mai 2022 Livet er dessverre ikke slik at en som har vært frisk i 30 år har noen garanti for helsen det neste året. Sporty folk tryner på sykkel og klarer ikke å møte på jobb, de ryker korsbånd, akilles og alt mulig. Så antall tidligere sykemeldinger forteller jo ikke om jobbsøkers helse.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #20 Skrevet 17. mai 2022 Jeg har vært referanse for svært mange gjennom arbeidslivet, alle spør referansene om fravær. Formuleringene er ulike, men i en eller annen form blir det nevnt, og da kan det går to veier. Er man referanse for en med lite fravær sier man selvfølgelig det, "Truls er alltid til stede, har nesten ikke fravær og blablabla". Er man referanse for en som aldri er tilstede kan man enten påpeke at det ikke er lov å spørre om (men da skjønner alle at det er noe som skurrer) eller man sier at "Line er ikke den som er mest tilstede til den typen prosjekt ect" som tilsier at Line er en del vekke og det bør du regne med. Noen ganger har jeg også opplevd at folk har sagt til meg at "jeg har fått høre av andre at Mats er mye vekke fra jobben, hva sier du til det?" og da er det jo bare å bekrefte påstanden om det stemmer. Det er dritdyrt å ansette folk som er mye vekke, og det skaper dårlig arbeidsmlijø, så sånne folk vil man selvfølgelig unngå. En annen måte jeg selv har hatt hell med er å si på intervju at jeg har lite fravær, og be om at det bekreftes ved referansesjekk. Funker gull for oss som faktisk pleier å dukke opp på jobb. Anonymkode: da96b...33f 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå