Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 Det kom opp en boble hvor det sto at datamskinen har lite vertuelt minne, prøver å lage større vertulet minne. Eller noe sånt... Hva er vertuelt minne og hvordan har det plutselig blitt så lite?
Iceglow Skrevet 8. november 2005 #3 Skrevet 8. november 2005 Er ikke det arbeidsminne? Ikke helt sikker her, men mener å huske det. Om det er det så blir det vanskeligere å gjøre mye på en gang om det er lite, maskinen jobber saktere. (Håper noen korrigerer meg om jeg har husket feil her)
vixen Skrevet 8. november 2005 #4 Skrevet 8. november 2005 Er ikke det arbeidsminne? Ikke helt sikker her, men mener å huske det. Om det er det så blir det vanskeligere å gjøre mye på en gang om det er lite, maskinen jobber saktere. (Håper noen korrigerer meg om jeg har husket feil her) ← Sagt på en annen måte: Det virtuelle minnet er plass på harddisken som benyttes som om det var internminne (RAM). Harddisken er vesentlig tregere enn minnebrikkene. Derfor bruker maskinen mer tid jo mer den tvinges til å bruke det virtuelle minnet.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #5 Skrevet 8. november 2005 ok.. tror jeg skjønte det, men hvordan kan jeg få større minne? Må jeg slette ting på dataen? Jeg har egentlig ikke så mye som tar sånn veldig plass, litt musikk og dokumenter.
vixen Skrevet 8. november 2005 #6 Skrevet 8. november 2005 Regner med du benytter windows? Du kan forsøke å øke størrelsen på det virtuelle minnet slik (litt forskjellig avhengig av hvilken windows-versjon du benytter): Gå på Properties på din datamaskin, eller system i kontrollpanelet. Deretter på avansert. Der finner du innstillinger for virtuelt minne og sidevekslingsfil.
Catzy Skrevet 8. november 2005 #7 Skrevet 8. november 2005 Du kan også ta en kikk på hvilke programmer som faktisk starter opp når du starter maskinen din. Alle programmer og tjenester bruker minne. Hvis det er mye som starter opp og som du ikke trenger, så kan du skru det av. Catzy
jordbær Skrevet 8. november 2005 #8 Skrevet 8. november 2005 Ofte er det programfeil som gjør at man får feilmeldinger om virtuelt minne.
Gjest Madeline Skrevet 14. november 2005 #10 Skrevet 14. november 2005 Du kan også ta en kikk på hvilke programmer som faktisk starter opp når du starter maskinen din. Alle programmer og tjenester bruker minne. Hvis det er mye som starter opp og som du ikke trenger, så kan du skru det av. Catzy ← Men hvordan kan jeg vite hvilke programmer som jeg trygt kan skru av og hvordan kan jeg skru av programmer som starter samtidig med maskinen?
Gjest Miloine Skrevet 14. november 2005 #11 Skrevet 14. november 2005 Du kan også ta en kikk på hvilke programmer som faktisk starter opp når du starter maskinen din. Alle programmer og tjenester bruker minne. Hvis det er mye som starter opp og som du ikke trenger, så kan du skru det av. Catzy ← ja, og da går du på "Start" - trykker på "Kjør" - skriver: "msconfig" trykk deretter på "oppstart" kryss av for de du vil fjerne - det du ikke trenger at skal starte opp når du starter maskinen din.
Gjest Miloine Skrevet 14. november 2005 #12 Skrevet 14. november 2005 (endret) Det kom opp en boble hvor det sto at datamskinen har lite vertuelt minne, prøver å lage større vertulet minne. Eller noe sånt... Hva er vertuelt minne og hvordan har det plutselig blitt så lite? ← Hei, Vertuelt minne er det du har lagret på hard disken din!Nei, foresten - ser at jeg tar feil - ifølge Jordbær Skrevet etter meg For å få mere plass: Slett alt du ikke mener trenger å ligge der, altså det du selv har lagret av brev o.l. Du vet, hardisken din har ikke uendelig med plass, så av og til er det på sin plass med litt opprydding! Jeg har skrevet om noe lignende før, så jeg kopierer det inn her jeg Når du er på nettet kommer det opp masse pop op, selv om du bruker norton osv...den tar nemlig ikke alt! Dette har du sikkert gjort, men uansett: se etter om du er blokkert for all pop op! Gå inn på verktøy, alternativ for internett,gå inn på personvern,helt neders så klikker du på innstillinger,helt neders her har du 3 alternativer for blokkering: lav, middels,høy. Klikk på høy blokkering. Det som tar utrolig mye plass er bilder og Power Point! Legg disse over på en cd, dersom du har det. Det samme gjelder nedlastet musikk/filmer hvis det ligger på harddisken din. Dette bør overføres til en cd. Tøm søpplekassa di jevnlig! Gå inn på min datamaskin, på lokal C disk-åpne og se etter om det har lagt seg masse dritt der som tar plass- dette kan skje selv om du ikke har bedt om det! Masse drit som legger seg her automatisk når du er på div.sider på nettet. Det beste er å reestarte hele maskiner tilbake til sånn den var da du kjøpte maskinen, men da må du brenne over på en cd det du vil ta vare på! Det fulgte med en reestarter cd da du kjøpte maskinen, denne vet du sikkert ikke hvor er nå,(hvis du er like "rotete" som meg) men disse er å få kjøpt, eller du kan laste ned en fra nettet(helt sikkert) Jeg gjorde dette med en cd jeg har, og brått så hadde jeg plass til en haug av Giga Bytes. Endret 14. november 2005 av Miloine
jordbær Skrevet 14. november 2005 #14 Skrevet 14. november 2005 Tull! Virtuelt minne er ikke det samme som alt som er lagret på harddisken. Det er en fil som heter pagefile.sys på rota av C:\, vanligvis skjult som operativsystemfil/skjult fil. Det finnes en tommelfingerregel på hvor stor denne filen skal være. Og det er fysisk minne x2. Altså. Hvis du har 512MB RAM, skal denne filen være 1024MB stor...osv. Slik endrer du størrelsen på denne filen: Høyreklikk på min datamaskin. Velg "Egenskaper". Velg "Avansert". Velg knappen "Instillinger" under "Ytelse"-delen. Velg fanen "Avansert". Velg knappen "Endre" under "Virtuelt minne"-delen. Marker den nåværende "sidevekslingsfilen" Velg "Egendefinert Størrelse" Angi hvor stor filen skal være. (RAMx2) Trykk "Angi" Trykk "Ok" Trykk "Ok" Trykk "Ok" Star maskinen på nytt. Som jeg nevnte tidligere, er det ikke ofte at denne filen er for liten, slik Windows ofte klager over. Kanskje du legger merke til at problemet oppstår når du starter et spesifikt program? Hvis det er tilfeldig/første gang på lenge at det skjer, kan det lønne seg å starte PC-en på nytt. Mangel på virtuelt minne kan være et tegn på at det er lenge siden siste restart. Hvis du får denne meldingen når du starter et program, kan du lete og se om du finner oppgraderinger av enten windows eller programmet du forsøker å starte.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #15 Skrevet 14. november 2005 Tull! Virtuelt minne er ikke det samme som alt som er lagret på harddisken. Det er en fil som heter pagefile.sys på rota av C:\, vanligvis skjult som operativsystemfil/skjult fil. ← TULL???? Om det ble sagt en bitteliten feil her på hva virtuelt minne er, så skal jeg love deg at det med å rydde opp slik det er blitt beskrevet før det du skrev, GJØR AT MASKINEN KAN INNTA MERE PÅ HARDISKEN - OG MASKINEN GÅR EKSTREMT MYE RASKERE. Bare prøv dere andre også
jordbær Skrevet 14. november 2005 #16 Skrevet 14. november 2005 Sikkert fint det. Jeg kan gi deg tips om hvordan få raskere IE... Kan fortelle deg at for og få ting til å gå raskere, ville jeg først og fremst defragmentert harddisken og passe tpå at det er minimum 20% ledig lagringskapasitet, slått av alt av idiotiske duppeditter, som blå XP-linje, unødvendige tjenester, ballongtekster, skygge på ditt og datt, animerte menyer, bakgrunsbilde osv. Men! Det hjelper fortsatt lite på lite virtuelt minne
Gjest Miloine Skrevet 14. november 2005 #17 Skrevet 14. november 2005 (endret) Sikkert fint det. Jeg kan gi deg tips om hvordan få raskere IE... Kan fortelle deg at for og få ting til å gå raskere, ville jeg først og fremst defragmentert harddisken og passe tpå at det er minimum 20% ledig lagringskapasitet, slått av alt av idiotiske duppeditter, som blå XP-linje, unødvendige tjenester, ballongtekster, skygge på ditt og datt, animerte menyer, bakgrunsbilde osv. Men! Det hjelper fortsatt lite på lite virtuelt minne ← Ja, ja - sorry for at jeg skrev litt feil da, dette med virtuelt minne Den feilen er nå rettet opp Takk for gode råd du gav, og for de som takket for det jeg skrev! Endret 14. november 2005 av Miloine
Gjest Linus Skrevet 14. november 2005 #18 Skrevet 14. november 2005 Ja, ja - sorry for at jeg skrev litt feil da, dette med virtuelt minne Takk for gode råd du gav, og for de som takket for det jeg skrev! ← Ja, det er jo meningen at man skal hjelpe hverandre så godt man kan - ikke få "kjeft" av en som kanskje vet noe annet enn det andre har rådet dem om
jordbær Skrevet 14. november 2005 #19 Skrevet 14. november 2005 Åh beklager. Glemte vel å "kosemoseoverdose" noen her inne. Jeg beklager så mye for at jeg ikke liker folk som skriver feil informasjon i en tråd, og dessuten er det greit å holde seg til saken. Har man tips om andre ting, kan man jo f.eks. starte en ny tråd med tittel "Hvordan få PC-en til å gå raskere", eller skrive en artikkel, for den saks skyld. BTW: Kjefter jeg, ville du nok merket det. Dette er ikke kjeft, det er et mer nøytralt ikke humørfylt svar. Ser ikke problemet. Trenger vel ikke slenge inn 1000 emoticon pr. innlegg for at folk ikke skal tro at det er et surt svar?
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2005 #20 Skrevet 14. november 2005 Jeg får også opp den boblen av og til Plass på harddisk har ikke noe med saken å gjøre. Det er begrenset hvor mye det hjelper å forandre på innstillingene. Hvis det er en ny pc, så burde du kanskje vurdere en tur til en pc-butikk. Jeg har bare lært meg å leve med det.. Kan ikke ha altfor mange programmer oppe samtidig. Er det for mange bilder på en side, så lukker den seg automatisk. Pc'en min er så gammel at jeg ikke orker å kjøpe ekstrastasj til den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå