AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #21 Skrevet 17. mai 2022 Moren min var ekstremt opptatt av fasade. Alt skulle se bra ut, vi skulle se veldig rike ut, vi skulle være prakteksemplar av unger og hun fjonget seg og oss opp med de fineste klær og smykker. Kjørte flotte biler og reiste på flotte ferier. Bak fasaden: en mann som jobbet seg ihjel, lite kjærlighet, ingen omsorg, mye kjefting, et barn ble seksuelt misbrukt, alle barna slet psykisk og alt ble snakket ned. Jeg var høffelig og smilte mye, men inni meg gråt jeg. Som voksne sliter vi alle på hver vår måte og desverre tatt med oss noe av dette fasadetullet med oss. Heldigvis møtte jeg en mann som var motsatt av meg som har balansert meg ganske godt. Dette er nok ganske ekstreme versjonen av det, men mennesker som er veldig opptatt av fasade har nok misset mye av poenget med livet. Skulle ønske man kunne være mindre opptatt av fasade og mer opptatt av hva som er viktig i livet. Men 17. Mai er jo gjerne en dag man tar på finstasen og koser oss. Fint vær store deler av landet. Så ikke nødvendigvis fasade, men ekte glede og kos for mange. Anonymkode: 0c5f6...a30 2 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #22 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ei venninne fra øvre middelklasse. Jeg har motsatt bakgrunn. Hun ser selv at hun er mye flinkere enn meg på å se "strigla" ut. Har spørt henne mange ganger hvordan hun får det til, hun sier det bare skjer automatisk. Hun er også mye mer "sensurert" enn meg. Jeg har ikke så mange sperrer på hva man kan snakke om (blant sine nærmeste). Anonymkode: 3e3f9...58b Jeg opplever mange som veldig sensurerte. Men mulig det kommer med alderen? Når vi var yngre kunne vi snakke om alt mulig, men nå som voksen må man vokte sine ord. Det er ikke lov til å komme med sleivete bemerkninger på tull, da blir man fort arrestert. Synes det er ganske kjedelig. De eneste jeg kan fleipe med på den måten er mannen min og kollegaer. Anonymkode: e26fa...fb7 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #23 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Litt usikker på hva du mener med fasade, men jeg måtte gå alene med barnet i toget i dag, fordi mannen rett og slett ikke gadd. Altså, det er jo greit at han ikke går i selve toget, men han SÅ heller ikke på eller tok bilder, han var hjemme og sov. Det var barnets første gang i tog, så det var jo litt spesielt. Jeg var kjempelei meg og gikk med klump i magen hele tiden, men utad så det sikkert ut som om jeg strålte, for det gjorde jeg jo egentlig også, av stolthet for barnet mitt. Når jeg møtte på folk og de spurte hvor mannen var, løy jeg og sa at han ikke var i form i dag. Anonymkode: 56db6...e0b Kan det tenkes at din mann hadde en grunn for å la være som han ikke sier? Være seg sosial angst eller opplevelser fra barndommen? Sliter selv med sosial angst. Har ikke noen problemer med å gå ut blant folk, så klarer å få ungene med i toget og aktiviteter. Men klare å snakke med noen når jeg er ute... Anonymkode: e0be8...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #24 Skrevet 17. mai 2022 17. Mai er jo virkelig en staselig og flott dag. En dag hvor man pynter seg med finstasen, går ut og gleder seg over barnetoget, det fantastiske landet vi bor i og feiringen 🇧🇻🥰 Det betyr jo ikke at livet er en eneste stor fest, men man pynter seg og gjør seg flid for å være med på feiringen. Livet består av strålende, fine dager, aller flest hverdager og noen grå og triste dager. Men 17. Mai er liksom ikke dagen for å ta frem alt det tunge. Det betyr jo ikke at man feirer, drikker champagne og går i bunad hver dag selv om man viser seg fra godsiden akkurat denne dagen. Jeg er ikke noe fasademenneske, og livet mitt har bydd på gleder og sorger. Men takk og lov finnes det fine dager hvor man kan pynte seg og kose seg 🥰 Sånn tror jeg det er for mange. Uten at man er en fasadeperson. Anonymkode: 75035...33a 4
Silva Pluvialis Skrevet 17. mai 2022 #25 Skrevet 17. mai 2022 Jeg er nok kanskje en "fasade-person", eller ikke fasade. Jeg er ikke opptatt av det materialistiske, men som usynlig syk fra barnsben av har det blitt en vane å "ta på meg en maske", smile til verden og late som ting er fint. Det er rett og slett en overlevelsesstrategi. 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #26 Skrevet 17. mai 2022 Jeg tenkte også over dette i dag. Det blir nok automatisk mye fasade på en dag hvor alle forventes å pynte seg og delta, og folk ser sitt snitt til å vise seg fram fra sine aller flotteste sider (les: hevde seg over andre..) Min søster lånte en trønderbunad til sin datter på 6 år, for det er viktig for henne at barnet har ekte bunad for å «ikke se ut som et fattigbarn» sa hun. Altså ikke en bunad hun har kjøpt og betalt, men lånt… og masse bilder av barnet i bunaden så klart 🤪 Jeg har bunad fordi moren min var veldig opptatt av at det måtte man ha, men sjelden jeg deltar på 17 mai da jeg syns det er en stressende og kjedelig dag. Ser ikke helt poenget med å rushe til byen for å se best ut, rope høyest og kjempe med nebb og klør for å få innpass i kø og restauranter 😅 Anonymkode: 92b85...e15 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #27 Skrevet 18. mai 2022 Ingen har det perfekt hele tiden, men det betyr ikke at en skal gå i joggebukse på 17 mai og vise at en egentlig har en kjip dag. Jeg står i en vanskelig situasjon nå. Men tok på meg bunaden og var ute å feiret 17 mai med familien og venner. Vi smilte, tullet og lo mye. Det var deilig å feire 17 mai og ha en fin dag, og glemme litt hva en står i. Det handlet hverken om fasade eller noe annet. De fleste som pynter seg på 17 mai og er ute å feirer lager seg en god dag. Om jeg har en dårlig dag så går jeg ikke på butikken og er sur. Der hilser jeg på folk og slår av en prat, smiler og er hyggelig. Ingen orker å omgås sure folk, da blir man både ensom og lei. samme med jul - alle prøver så godt de kan å lage til ei fin jul sammen med barna. Betyr ikke at det er fake, men prøver å gjøre det beste ut av det. Ved å smile og være glad blir man i bedre humør Anonymkode: 5e078...e8b 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #28 Skrevet 18. mai 2022 I min familie viser vi aldri hvordan vi egentlig har det. All adferd er nøye innlest og velregissert. Ingen slinger i valsen. Men jeg sliter med å slutte og røyke . Kanskje det er nettopp derfor....... Anonymkode: e6f7b...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #29 Skrevet 18. mai 2022 Vet om et par det hun er ekstremt opptatt av fasade. Paret har det grusomt sammen. Han vil bort, men får ikke «lov» Hun legger ut alle ferier og høytider på fb, eksponerer seg selv. Smilende og blid hele tiden utad. Hjemme under samme tak er hun et monster😅 Han er nok desverre fanget i hennes fasadespill. Barna alltid pene i merkeklær som hun egentlig ikke har råd til. ALT er perfekt på fb, som en sammensveiset familie🙈 Anonymkode: 89265...5b7 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #30 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vet om et par det hun er ekstremt opptatt av fasade. Paret har det grusomt sammen. Han vil bort, men får ikke «lov» Hun legger ut alle ferier og høytider på fb, eksponerer seg selv. Smilende og blid hele tiden utad. Hjemme under samme tak er hun et monster😅 Han er nok desverre fanget i hennes fasadespill. Barna alltid pene i merkeklær som hun egentlig ikke har råd til. ALT er perfekt på fb, som en sammensveiset familie🙈 Anonymkode: 89265...5b7 Huff, fette kunne nesten vært meg 🤪 Anonymkode: 575af...606
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #31 Skrevet 18. mai 2022 Naboen min lever i et helvete. Hun mishandler mannen sin, de får mye hjelp av barnevern. Det er rus i bildet. Men i går skinte de i bunader og nypusset bil. Anonymkode: ff085...9e1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #32 Skrevet 18. mai 2022 Har et par vennepar som er opptatt av fasade. Alltid dyre moderne klær og fancy tilbehør. Fine biler. Pusser opp Og bygger nytt. Veldig oversikt over hva andre har og gjør. Liker å nevne ting som at de har dyr seng, hvor mye frisøren koster (de sier «frisøren min»), vise fram huset eller en dyr diamantring. Jeg tror det er dårlig selvbilde. De sammenligner seg med andre og stresser med å komme best mulig ut. De skjønner ikke at de framstår med så høy standard at de skremmer bort andre Anonymkode: c9bff...63b 2 1
Bacteria Skrevet 18. mai 2022 #33 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg opplever mange som veldig sensurerte. Men mulig det kommer med alderen? Når vi var yngre kunne vi snakke om alt mulig, men nå som voksen må man vokte sine ord. Det er ikke lov til å komme med sleivete bemerkninger på tull, da blir man fort arrestert. Synes det er ganske kjedelig. De eneste jeg kan fleipe med på den måten er mannen min og kollegaer. Anonymkode: e26fa...fb7 Gled deg til du blir gammel… da sier du det som det er. Eldre mennesker har ikke tid til å spille skuespill, så fra de får du ofte rene ord for penga 😅 Er over 50, og merker det selv. Lav toleranse for å overhøre BS. Etter som åra går får man mindre å tape på å være seg selv. 2 2 1
Bacteria Skrevet 18. mai 2022 #34 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ingen har det perfekt hele tiden, men det betyr ikke at en skal gå i joggebukse på 17 mai og vise at en egentlig har en kjip dag. Jeg står i en vanskelig situasjon nå. Men tok på meg bunaden og var ute å feiret 17 mai med familien og venner. Vi smilte, tullet og lo mye. Det var deilig å feire 17 mai og ha en fin dag, og glemme litt hva en står i. Det handlet hverken om fasade eller noe annet. De fleste som pynter seg på 17 mai og er ute å feirer lager seg en god dag. Om jeg har en dårlig dag så går jeg ikke på butikken og er sur. Der hilser jeg på folk og slår av en prat, smiler og er hyggelig. Ingen orker å omgås sure folk, da blir man både ensom og lei. samme med jul - alle prøver så godt de kan å lage til ei fin jul sammen med barna. Betyr ikke at det er fake, men prøver å gjøre det beste ut av det. Ved å smile og være glad blir man i bedre humør Anonymkode: 5e078...e8b Helt enig med deg. Skulle bare mangle at man ikke pynter seg, smiler og prøver å gi særlig barna en bra dag på 17. mai, selv om kanskje ikke alt er helt på stell. Ingen har alt på stell… Det er fint å se på toget, se alle nasjonaldraktene både fra Norge og andre land. Gøy å se hvor forskjellig folk tolker konseptet «pynte seg». Av og til sniker en tanke inn i meg når jeg ser de staskledde menneskene gå forbi, i korpsmusikken: Om 100 år er alle borte, kanskje med unntak av et par av de minste babyene. Men den tanken skyver jeg litt bort. Tror jeg har en litt skrudd hjerne som tenker slik… Må gjøre det beste ut av livet mens vi er her! 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #35 Skrevet 18. mai 2022 Fasade er ofte en type tildekkende atferd. Man fremstår perfekt for å dekke over noe som ikke er bra. Vi er vel alle i større eller mindre grad påvirket av dette. Men personlighetstrekk gjør oss forskjellige. Vi i rebell gruppen kan bli motsatt. Sånn som meg. Jeg har egentlig alt på stell, men er nesten værre foran folk enn alene. Er alene med barn som jeg er veldig opptatt av å snakke pent til, men bryr meg mindre dersom det er andre til stede. Ting skal jo ikke være perfekt, vil ikke vise en fasade. Jeg må si noe rart, ønsker å kle meg billig for å vise at merker ikke betyr noe etc. Hater å kjøre fin bil. Nei, jeg vet ikke hva som feiler meg😂 men jeg funderer ofte på verdier og hva som betyr noe og ikke, og vil kanskje videreformidle dette. Anonymkode: 9d695...d01 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #36 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fasade er ofte en type tildekkende atferd. Man fremstår perfekt for å dekke over noe som ikke er bra. Vi er vel alle i større eller mindre grad påvirket av dette. Men personlighetstrekk gjør oss forskjellige. Vi i rebell gruppen kan bli motsatt. Sånn som meg. Jeg har egentlig alt på stell, men er nesten værre foran folk enn alene. Er alene med barn som jeg er veldig opptatt av å snakke pent til, men bryr meg mindre dersom det er andre til stede. Ting skal jo ikke være perfekt, vil ikke vise en fasade. Jeg må si noe rart, ønsker å kle meg billig for å vise at merker ikke betyr noe etc. Hater å kjøre fin bil. Nei, jeg vet ikke hva som feiler meg😂 men jeg funderer ofte på verdier og hva som betyr noe og ikke, og vil kanskje videreformidle dette. Anonymkode: 9d695...d01 Haha, samme her!!! Jeg er også slik. Har blitt sett på med mye ‘eeeehhh’-reaksjoner i mitt liv. 🙈🙈🙈 For å være helt ærlig lurer jeg på hva slags prinsesser de tror de er.. 🫣 de ser faktisk sjeldent så veldig bra ut selv, så jeg blir jo kronisk forvirret. Anonymkode: 248c1...b07 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #37 Skrevet 18. mai 2022 Bacteria skrev (1 time siden): Gled deg til du blir gammel… da sier du det som det er. Eldre mennesker har ikke tid til å spille skuespill, så fra de får du ofte rene ord for penga 😅 Er over 50, og merker det selv. Lav toleranse for å overhøre BS. Etter som åra går får man mindre å tape på å være seg selv. Jeg er allerede der at jeg ikke klare BS, er 40. 😜 Men dessverre er ikke mine venner/bekjente der ennå. Så vil helst ikke fornærme noen eller miste venner. Så må spille med på dette fasade tullet litt til. Men gleder jeg meg til resten begynner å gi f og 😉 Anonymkode: e26fa...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #38 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fasade er ofte en type tildekkende atferd. Man fremstår perfekt for å dekke over noe som ikke er bra. Vi er vel alle i større eller mindre grad påvirket av dette. Men personlighetstrekk gjør oss forskjellige. Vi i rebell gruppen kan bli motsatt. Sånn som meg. Jeg har egentlig alt på stell, men er nesten værre foran folk enn alene. Er alene med barn som jeg er veldig opptatt av å snakke pent til, men bryr meg mindre dersom det er andre til stede. Ting skal jo ikke være perfekt, vil ikke vise en fasade. Jeg må si noe rart, ønsker å kle meg billig for å vise at merker ikke betyr noe etc. Hater å kjøre fin bil. Nei, jeg vet ikke hva som feiler meg😂 men jeg funderer ofte på verdier og hva som betyr noe og ikke, og vil kanskje videreformidle dette. Anonymkode: 9d695...d01 Herregud du høres ut som meg 😅 skulle ønske jeg kjente deg😇 Anonymkode: e26fa...fb7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #39 Skrevet 18. mai 2022 Jeg levde mange år med å dekke over psykisk vold i ekteskapet. Holdt kjeft om alt til alle. Ble sett som ressurssterk. Men gikk på akkord med meg selv. Etter noen år som alenemor snakket jeg rett fra levra i langt større grad . Da gikk jeg mer på akkord med andre! You can't win 🤣😆 Anonymkode: a91a3...819 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #40 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fasade er ofte en type tildekkende atferd. Man fremstår perfekt for å dekke over noe som ikke er bra. Vi er vel alle i større eller mindre grad påvirket av dette. Men personlighetstrekk gjør oss forskjellige. Vi i rebell gruppen kan bli motsatt. Sånn som meg. Jeg har egentlig alt på stell, men er nesten værre foran folk enn alene. Er alene med barn som jeg er veldig opptatt av å snakke pent til, men bryr meg mindre dersom det er andre til stede. Ting skal jo ikke være perfekt, vil ikke vise en fasade. Jeg må si noe rart, ønsker å kle meg billig for å vise at merker ikke betyr noe etc. Hater å kjøre fin bil. Nei, jeg vet ikke hva som feiler meg😂 men jeg funderer ofte på verdier og hva som betyr noe og ikke, og vil kanskje videreformidle dette. Anonymkode: 9d695...d01 …. altså er du ekstremt opptatt av fasade… Anonymkode: 760a4...ffe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå