Gå til innhold

Dere som lever i mye fasade. Hvordan er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag har jeg vært ute å feira nasjonaldagen og sett masse mennesker. Uten at jeg klarer å sette så mye mer ord på det, så er inntrykket mitt at det er MYE fasade blant folk når jeg ser meg rundt om. 

Dere som kjenner noen, eller som lever i dette ''fasade'' imaget'', hvordan har dere det egentlig?

Anonymkode: bc5cc...4fe

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I dag har jeg vært ute å feira nasjonaldagen og sett masse mennesker. Uten at jeg klarer å sette så mye mer ord på det, så er inntrykket mitt at det er MYE fasade blant folk når jeg ser meg rundt om. 

Dere som kjenner noen, eller som lever i dette ''fasade'' imaget'', hvordan har dere det egentlig?

Hva mener du ? At folk har bunad? 

Anonymkode: 08975...614

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fattiglapper som prøver å se rike ut på 17. mai....

Anonymkode: 42f92...fba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går det bra? 

Anonymkode: 248c1...b07

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne fra øvre middelklasse. Jeg har motsatt bakgrunn. Hun ser selv at hun er mye flinkere enn meg på å se "strigla" ut. Har spørt henne mange ganger hvordan hun får det til, hun sier det bare skjer automatisk. Hun er også mye mer "sensurert" enn meg. Jeg har ikke så mange sperrer på hva man kan snakke om (blant sine nærmeste).

Anonymkode: 3e3f9...58b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

sikkert mange som svarer ærlig :ler:

Anonymkode: c1530...def

• Liker 4
Gjest Hippokrates
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fasade er innenfor personlighetspsykologi et omfattende tema. Vi lever egentlig alle med fasader, eller fasetter, som det kalles. Tilpasset for enhver situasjon man står i. Det er kun et ekstremt fåtall personer som er seg selv på tvers av situasjoner og mennesker. Ingen av oss er en av disse, for å si det slik. 

Så hvordan har fasademennesker det? Jo, du kan jo tenke litt hvordan du selv har det. I ekstremt mange situasjoner prøver du å gjøre deg bedre enn hva du er, i andre situasjoner later du som ingenting og når du er for deg selv er du mer deg selv. Du endrer deg utifra situasjon og personer rundt deg. Fasader gjør at du kan smile, være energisk, le og spøke, men inni deg har du mest lyst til å legge deg i rennesteinen og kaste opp fordi du er så sliten, lei, deprimert, angstfull og/eller hater anledningen du står i. 

Til syvende og sist er de fleste skjøre mennesker med hver sine ulike problemer som aldri kommer fram til overflaten. 

Kanskje likegreit. For hadde man alle mann alle speilet hvordan man egentlig har det ute blant folk, og kun det, så hadde vi fått et nedtrykt, depressivt, tungt og nedbrytende samfunn svært få hadde møtt opp i. Så at man møter opp med fasader er faktisk det beste for alle og skaper situasjonene så trivelig som overhodet mulig, på tross av problemene som murrer inni oss alle. 

Endret av Hippokrates
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fattiglapper som prøver å se rike ut på 17. mai....

Anonymkode: 42f92...fba

Hvordan prøver fattiglapper å se rike ut?

Anonymkode: 08975...614

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hva du mener med fasade, men jeg måtte gå alene med barnet i toget i dag, fordi mannen rett og slett ikke gadd. Altså, det er jo greit at han ikke går i selve toget, men han SÅ heller ikke på eller tok bilder, han var hjemme og sov. Det var barnets første gang i tog, så det var jo litt spesielt. Jeg var kjempelei meg og gikk med klump i magen hele tiden, men utad så det sikkert ut som om jeg strålte, for det gjorde jeg jo egentlig også, av stolthet for barnet mitt. Når jeg møtte på folk og de spurte hvor mannen var, løy jeg og sa at han ikke var i form i dag. 

Anonymkode: 56db6...e0b

• Liker 4
  • Hjerte 24
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt usikker på hva du mener med fasade, men jeg måtte gå alene med barnet i toget i dag, fordi mannen rett og slett ikke gadd. Altså, det er jo greit at han ikke går i selve toget, men han SÅ heller ikke på eller tok bilder, han var hjemme og sov. Det var barnets første gang i tog, så det var jo litt spesielt. Jeg var kjempelei meg og gikk med klump i magen hele tiden, men utad så det sikkert ut som om jeg strålte, for det gjorde jeg jo egentlig også, av stolthet for barnet mitt. Når jeg møtte på folk og de spurte hvor mannen var, løy jeg og sa at han ikke var i form i dag. 

Cylon skrev (9 minutter siden):

Fasade er innenfor personlighetspsykologi et omfattende tema. Vi lever egentlig alle med fasader, eller fasetter, som det kalles. Tilpasset for enhver situasjon man står i. Det er kun et ekstremt fåtall personer som er seg selv på tvers av situasjoner og mennesker. Ingen av oss er en av disse, for å si det slik. 

Så hvordan har fasademennesker det? Jo, du kan jo tenke litt hvordan du selv har det. I enkelte situasjoner prøver du å gjøre deg bedre enn hva du er, i andre situasjoner later du som ingenting. Det er ekstremt mange som prøver å fremstå som bedre enn man er. Man smiler, er energisk, ler og spøker, men inni deg har du mest lyst til å legge deg i rennesteinen og kaste opp fordi du er så sliten, lei, deprimert, angstfull og/eller hater anledningen du står i. 

Til syvende og sist er de fleste skjøre mennesker med hver sine ulike problemer som aldri kommer fram til overflaten. 

Kanskje likegreit. For hadde man alle mann alle speilet hvordan man egentlig har det ute blant folk, og kun det, så hadde vi fått et nedtrykt, depressivt, tungt og nedbrytende samfunn svært få hadde møtt opp i. Så at man møter opp med fasader er faktisk det beste for alle og skaper situasjonene så trivelig som overhodet mulig, på tross av problemene som murrer inni oss alle. 

Interessant å lese! Det som dere skriver om fasade var egentlig akkurat det jeg lurte på i spørsmålet mitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Huff, dette var vondt å lese ❤ Sender deg en god klem

Anonymkode: 5e104...541

• Liker 3
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff, dette var vondt å lese ❤ Sender deg en god klem

Anonymkode: 5e104...541

Tusen takk ❤ Det går nok mot brudd på sikt her, tror jeg, må bare forsøke diverse ting for å redde forholdet først. Foreløpig har ingenting hjulpet. 

• Hjerte 10
Gjest Hippokrates
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Interessant å lese! Det som dere skriver om fasade var egentlig akkurat det jeg lurte på i spørsmålet mitt. 

Det èr et sykt interessant tema, ja. Iallefall for spesielt interesserte. :) 

Men også et svært innviklet tema. Har lest en del av Prof. Paul Moxnes' bøker om dette. Herav fagboken "Fasettmennesket", om ulike personligheter og hvordan du endrer deg utifra situasjoner. For å si det kort, så har alle mennesker 2 personligheter av totalt 16 personlighetstyper. Du har en hovedside og en hjelpeside. En introvert (som får energi av rolige omgivelser) kan kle på seg et ekstrovert fasett over en viss tid for å komme seg igjennom krevende situasjoner. En ekstrovert (som får energi av krevende situasjoner) kan kle på seg et introvert fasett over en viss tid for å komme seg igjennom daffe situasjoner.

Derfor klarer man å prestere under samme situasjoner alle sammen. Hvor noen faktisk trives og får energi av situasjonene, mens andre mistrives og blir sliten av de samme situasjonene. På denne måten kommer også fasadene/fasettene tydelig fram. Er du litt oppmerksom så ser du lett hvem som overpresterer, spiller skuespill eller trives i de ulike anledningene. 

Jeg tenker at det viktigste er likevel at man kommer igjennom situasjonene sammen, trives og har det gøy, selv om samme situasjon er innholdsrik for den ene mens den er nedbrytende for den andre. :) 

Noen drar det selvfølgelig altfor langt også, særlig innenfor økonomiske og materalistiske perspektiv, for å overkompensere iallefall ett av fasettene sine. Disse er tydelige ute i samfunnet fordi de konstant opererer i "overflateroller". 

Endret av Hippokrates
AnonymBruker
Skrevet

Helt sikkert en som meg du referer til. Alt fremstår perfekt, har fine barn og en god mann. Ligger på inntektstoppen, fint hus og fine biler. 

Men alt er selvsagt ikke perfekt. Har en svært syk mor, som er narkoman. Flere overdoser siste året. Jeg skulle ønske hun var frisk og kunne feire dagen sammen med meg og barnebarna. 

Men hva skal man gjøre da? Skrike ut at alt ikke er så perfekt som det fremstår, det hjelper ikke akkurat det heller... 

Anonymkode: 332d8...058

• Liker 1
  • Hjerte 11
AnonymBruker
Skrevet

Er så mentalt skakkjørt at jeg ikke har sjanse til å sette opp en fasade. Men jeg klarte å trykke frem et blekt, halvstivt høflighetssmil i samtaler med andre der i et forsøk på å late som det de som med var interessant eller morsomt. 

Anonymkode: d716a...9f1

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Har en ekssvigerinne som er fasademenneske. Hun elsker å komme med små stikk og liker best om andre snakker om sin elendighet, ikke om alt er bra. Alltid alltid når jeg treffer henne er det noe hun plukker på.

Tror hun er ulykkelig med mannen sin, og egentlig ønsker et godt forhold men han er en kald fisk. Vet 100% at de har det ille.

Men hun vil de skal fremstå som perfekt familie utad. Akkurat hvordan hun har det vet jeg ikke men tror ikke det er så lett.

Anonymkode: ea6d8...2e5

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mange med fine fasader ja. Man smiler og skryter av " en perfekt 17.mai" , men bak fasaden finns det sprekker i alle hjem. Jeg gidder ikke ha en fasade. Dagen i dag var " bra nok, men ikke perfekt". Jeg har en syk forelder som jeg antagelig feiret siste 17.mai med og det smerter. Derfor så jeg på toget men sto for meg selv , orket ikke å smile og være lissomlykkelig. 

Anonymkode: e1f66...648

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et såkalt finere strøk med nedbetalt leilighet. Er godt voksne og har ikke arvet noe. Betalt sakte men sikkert ned på gjeld. Barna har flyttet ut. Kjører 11 år gammel BMW og har litt sparepenger. Vi spiser sunt og trener regelmessig. Snur på krona i hverdagens valg helt ned til å farge håret selv, lager middager for flere dager, tar ringerunde på pris hos bilverksteder innen service mm. 
Er veldig bevisst på å lytte når jeg snakker med andre mennesker og bryr meg generelt om andres ve og vel. Fokuserer bevisst på å ikke la meg og mitt dominere en samtale, selv når jeg er lei meg og sørger. Likevel får jeg høre slikt som; «dere kjøper sikkert ikke first price» eller, «du bruker sikkert bare dyreste vaskemiddelet» og «dere skal sikkert ligge på hotell» (vi er friluftsmennesker og telter mye). 
Jeg ser nå hvor overfladiske andre kan være i å bedømme og vi har ufrivillig dradd på oss en fasade som «rike og vellykkede» basert på bostedsadressen vår. Vår samlede inntekt er knapt middelklasse… 

Anonymkode: 8923b...1e9

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi bor i et såkalt finere strøk med nedbetalt leilighet. Er godt voksne og har ikke arvet noe. Betalt sakte men sikkert ned på gjeld. Barna har flyttet ut. Kjører 11 år gammel BMW og har litt sparepenger. Vi spiser sunt og trener regelmessig. Snur på krona i hverdagens valg helt ned til å farge håret selv, lager middager for flere dager, tar ringerunde på pris hos bilverksteder innen service mm. 
Er veldig bevisst på å lytte når jeg snakker med andre mennesker og bryr meg generelt om andres ve og vel. Fokuserer bevisst på å ikke la meg og mitt dominere en samtale, selv når jeg er lei meg og sørger. Likevel får jeg høre slikt som; «dere kjøper sikkert ikke first price» eller, «du bruker sikkert bare dyreste vaskemiddelet» og «dere skal sikkert ligge på hotell» (vi er friluftsmennesker og telter mye). 
Jeg ser nå hvor overfladiske andre kan være i å bedømme og vi har ufrivillig dradd på oss en fasade som «rike og vellykkede» basert på bostedsadressen vår. Vår samlede inntekt er knapt middelklasse… 

Anonymkode: 8923b...1e9

Rart de tenker det står så bra til, når dere er helt normale. 😆

Anonymkode: ea6d8...2e5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ei venninne fra øvre middelklasse. Jeg har motsatt bakgrunn. Hun ser selv at hun er mye flinkere enn meg på å se "strigla" ut. Har spørt henne mange ganger hvordan hun får det til, hun sier det bare skjer automatisk. Hun er også mye mer "sensurert" enn meg. Jeg har ikke så mange sperrer på hva man kan snakke om (blant sine nærmeste).

Anonymkode: 3e3f9...58b

Du mener hun ser flott ut på hår og sminke når hun ordner seg?

Dette forundrer meg også med folk jeg kjenner som "står godt i det".

Alltid så pene og fotogene, mens jeg prøver likedan men ser ikke ut.

Anonymkode: c9041...9c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...