Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen i åtte måneder. 1,5t reisevei mellom oss. Begge i 30årene. Ingen barn. 

Han rydder etter meg. Og jeg blir aldeles sprø. Jeg blir sint og lei meg. Irritert og føler meg til bry. Jeg klarer samtidig ikke å ordlegge meg til han for at han skal klare å forstå hva utfordringen er. I mitt hode er det innlysende han som skaper urolighet. Han mener jeg lager en utfordring utav ingenting og er tar som henger meg opp i dette. Fordi han rydder etter meg stillhet. Han klager ikke, er ikke irritert på meg. Men bare ordner etter meg og er like blid.

Først la meg si. Jeg er ingen slask. Jeg har nok høyere standard på orden enn folk flest. Jeg har det alltid pent og ordentlig rundt meg, og har mer jobbet motsatt vei for å gi litt mer f... så det er ikke at jeg er helt på bærtur som er problemet.. Men at jeg ikke gjør ting på hans måte. Der igjen mener jeg at vi som par må finne vår måte, mens han mener at i hans hus gjøres ting på hans måte og hos meg er jeg sjef. Dette gjenspeiles også i hvordan ting skal gjøres. Han ønsker at en av oss tar ansvar og den andre assistent. Hvis vi lager mat er han ansvarlig  og jeg får beskjed om å gjøre ting, hvis vi skulle gjøre noe ute hos han er han sjef og trenger assistent. På samme måte hos meg er han opptatt av å gjøre ting på min måte, og spør meg gjerne om hvordan han skal sette kopper i oppvaskmaskinen. Så blir han forbause når jeg sier at det er ett fett. 

Nylige eksempler. Jeg er hos han. Jeg har med hunden min og vi skal stripse fast noe gjerde eller kompostbinge for å ramme inn hagen. Dette er for at hundene mine kan løpe fritt uten at vi må tenke på det. Under seansen får jeg tydelig beskjed hva jeg skal gjøre, og min jobb er å assistere han. Holde ting, presse på og tilrettelegge for han. 

Jeg hadde med noe jeg satte opp i hagen. Trekket la jeg i putekassen hans. Trekket er på størrelse mellom trekket til en sovepose og posen til et telt. Det tar altså lite plass tenker jeg. Men.. Senere har han vært å flytta på trekket og lagt det i en annen putekasse. Jeg spør hvorfor? Da er det fordi det var bedre plass i en annen putekasse som sto i hagen. 

I oppvaskmaskinen rydder han opp etter meg. Fordi han har et system hvordan han liker å ha det. Jeg prøver så langt jeg kan å sette kopper på venstre side, glass på høyre. Bestikk skal face opp og små tallerken nede venstre og store tallerken nede venstre. Men..  noen ganger dukker det opp noe nytt  og da flytter han det hvis jeg rydder og har satt en ildfast form et sted. 

Samme system i kjøleskap. Jeg kan ikke kjøpe noe å sette det inn føler jeg.. han har et system og jeg skjønner det heller ei. 

Jeg liker å lade mobilen I stikkontakten på kjøkkenbenken. Men nei, der skal brødrister og kaffe trakter stå. Jeg får altså ikke lov å ta ut stikkontakten lade mobilen  også koble det fra igjen,og tilbake med brødrister eller kaffe trakter. 

Jeg har en vane med å la vannet renne når jeg pusser tennene. Hvis han også er på badet slår han av vannet. Sier ikke noe. Bare gjør det naturlig.

Jeg har mrd shampoo og balm. Orker ikke å flytte det inn og ut av dusjen hele tiden. Men det gjør han. Så hvis jeg har latt shampooen stå etter jeg dusja, rydder han den ut etterpå for meg. 

Jeg har en lader liggende i en stikkontakt jeg har lov å bruke. Dette er bak tv benken. Når jeg ikke bruker den stapper han laderen bak tven, slik at ladekabel ikke ligger synlig på tvbenk. 

Som sagt, jeg er hos han nå. Jeg har noen dager fri og er derfor hos han. Derfor er alle eksemplene fra tid hos han. 

Sånn generelt er han et ordensmenneske. Men det er overhode ikke slik at det er skinnende og til å spise av her heller. Så det er ikke det at han er fanatisk heller.

Hva tenker dere? 

Er jeg teit? Burde jeg bare innrette meg etter hans hus hans regler? 

Anonymkode: 752cc...afc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har vært sammen i åtte måneder. 1,5t reisevei mellom oss. Begge i 30årene. Ingen barn. 

Han rydder etter meg. Og jeg blir aldeles sprø. Jeg blir sint og lei meg. Irritert og føler meg til bry. Jeg klarer samtidig ikke å ordlegge meg til han for at han skal klare å forstå hva utfordringen er. I mitt hode er det innlysende han som skaper urolighet. Han mener jeg lager en utfordring utav ingenting og er tar som henger meg opp i dette. Fordi han rydder etter meg stillhet. Han klager ikke, er ikke irritert på meg. Men bare ordner etter meg og er like blid.

Først la meg si. Jeg er ingen slask. Jeg har nok høyere standard på orden enn folk flest. Jeg har det alltid pent og ordentlig rundt meg, og har mer jobbet motsatt vei for å gi litt mer f... så det er ikke at jeg er helt på bærtur som er problemet.. Men at jeg ikke gjør ting på hans måte. Der igjen mener jeg at vi som par må finne vår måte, mens han mener at i hans hus gjøres ting på hans måte og hos meg er jeg sjef. Dette gjenspeiles også i hvordan ting skal gjøres. Han ønsker at en av oss tar ansvar og den andre assistent. Hvis vi lager mat er han ansvarlig  og jeg får beskjed om å gjøre ting, hvis vi skulle gjøre noe ute hos han er han sjef og trenger assistent. På samme måte hos meg er han opptatt av å gjøre ting på min måte, og spør meg gjerne om hvordan han skal sette kopper i oppvaskmaskinen. Så blir han forbause når jeg sier at det er ett fett. 

Nylige eksempler. Jeg er hos han. Jeg har med hunden min og vi skal stripse fast noe gjerde eller kompostbinge for å ramme inn hagen. Dette er for at hundene mine kan løpe fritt uten at vi må tenke på det. Under seansen får jeg tydelig beskjed hva jeg skal gjøre, og min jobb er å assistere han. Holde ting, presse på og tilrettelegge for han. 

Jeg hadde med noe jeg satte opp i hagen. Trekket la jeg i putekassen hans. Trekket er på størrelse mellom trekket til en sovepose og posen til et telt. Det tar altså lite plass tenker jeg. Men.. Senere har han vært å flytta på trekket og lagt det i en annen putekasse. Jeg spør hvorfor? Da er det fordi det var bedre plass i en annen putekasse som sto i hagen. 

I oppvaskmaskinen rydder han opp etter meg. Fordi han har et system hvordan han liker å ha det. Jeg prøver så langt jeg kan å sette kopper på venstre side, glass på høyre. Bestikk skal face opp og små tallerken nede venstre og store tallerken nede venstre. Men..  noen ganger dukker det opp noe nytt  og da flytter han det hvis jeg rydder og har satt en ildfast form et sted. 

Samme system i kjøleskap. Jeg kan ikke kjøpe noe å sette det inn føler jeg.. han har et system og jeg skjønner det heller ei. 

Jeg liker å lade mobilen I stikkontakten på kjøkkenbenken. Men nei, der skal brødrister og kaffe trakter stå. Jeg får altså ikke lov å ta ut stikkontakten lade mobilen  også koble det fra igjen,og tilbake med brødrister eller kaffe trakter. 

Jeg har en vane med å la vannet renne når jeg pusser tennene. Hvis han også er på badet slår han av vannet. Sier ikke noe. Bare gjør det naturlig.

Jeg har mrd shampoo og balm. Orker ikke å flytte det inn og ut av dusjen hele tiden. Men det gjør han. Så hvis jeg har latt shampooen stå etter jeg dusja, rydder han den ut etterpå for meg. 

Jeg har en lader liggende i en stikkontakt jeg har lov å bruke. Dette er bak tv benken. Når jeg ikke bruker den stapper han laderen bak tven, slik at ladekabel ikke ligger synlig på tvbenk. 

Som sagt, jeg er hos han nå. Jeg har noen dager fri og er derfor hos han. Derfor er alle eksemplene fra tid hos han. 

Sånn generelt er han et ordensmenneske. Men det er overhode ikke slik at det er skinnende og til å spise av her heller. Så det er ikke det at han er fanatisk heller.

Hva tenker dere? 

Er jeg teit? Burde jeg bare innrette meg etter hans hus hans regler? 

Jeg kan forstå at det føles litt vel «mye», utfra hva jeg leser. Og synes muligens det høres ut til å være en mild form for/snev av autisme? Ikke at han nødvendigvis er autist, men noen heller jo litt i den retningen.

Anonymkode: 20c9b...7f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Heh, min er litt sånn men i tillegg blir han sur da.

Anonymkode: 5c6d6...6cd

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen..

Annet jeg kom på nå. Nå har jeg dog lært meg hvordan han vil ha det men når jeg bretta pledd i starten og evt la det i feil kant av sofaen så gikk han å endret det. 

Hvis vi spiser i sofaen så plager det han hvis jeg har tallerken på fanget.

Hvis jeg lager morgenkaffen og finner frem krus til oss  så kan han finne på å ta de bort å finne kopper istedet. Han liker best kopper. Helt greit. Men når jeg har funnet frem krus er det vel kutt sært å skulle bytte om? 

Han har noen glass. De fleste er noen små rosendahl vannglass. Også har han to 'cafe latte glass'. De er jo egentlig til kaffe og varm drikke. Men ja det plager han at jeg evt bruker de glassene. Fordi han kjøpte de til kaffe egentlig når han hadde kaffemaskin. Jeg liker at de er litt større. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal formidle til han hva jeg føler. For slik jeg ordlegger meg til han pdd blir han bare sur og mener at han vil ha det slik og da bør jeg respektere det. Og det er jo litt vanskelig å argumentere mot da..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kan forstå at det føles litt vel «mye», utfra hva jeg leser. Og synes muligens det høres ut til å være en mild form for/snev av autisme? Ikke at han nødvendigvis er autist, men noen heller jo litt i den retningen.

Anonymkode: 20c9b...7f3

I hvert fall bodd mange år alene og vil ha ting på sin måte slik han hadde sett for seg. 

Alt annet blir feil.. 

Jeg er heller ei perfekt altså. Men ja, det blir litt mye. Og akkurat nå er jeg fryktelig irritert fordi jeg ikke kunne få ha den oppbevaringsposen eller trekket i den putekassa jeg la det i. Og det er mange flere slike tilfeller som jeg garantert ikke kommer på i farta i dagens frustrasjon. 🙈😅

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å være så krenka. Så lenge han er snill så er dette småtteri. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk skal lage problem av ingenting! 

Anonymkode: b23bc...412

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det må være ekstra slitsomt. Huff. Han her blir aldri sur på meg. Han bare fikser alt etter meg i det stille og rolige. Og alt er like Toppers. Bare flytter rundt på mine ting eller ting som irriterer han , uten en mine 😆

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde nok fått litt hetta av en som gikk bak meg og flyttet på alt. Man blir jo nervøs av det, og føler at man gjør alt feil. 

Når det er sagt, så gjør mannen min dette med en del ting. Som feks oppvaskmaskinen. Men jeg driter i det. Jeg bare setter det på benken og sier at han må sette inn, slik at det blir riktig. AV og til setter jeg det skikkelig dårlig inn med vilje, bare for å se hvordan han reagerer. Så er det mye humor mellom oss, så han skjønner jo det. Det var akkurat som med min far, som hatet at det var en liten slurk igjen i melkekartongen. Ergo lot mine brødre alltid det være igjen en liten skvett bare så de kunne se at at han irriterte seg- som igjen førte til mye latter. 

Men hvis det ikke er noe humor der og en viss erkjennelse av at dette er litt over-the-top, så hadde jeg vel blitt skeptisk...

Endret av Mooza
  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt å være så krenka. Så lenge han er snill så er dette småtteri. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk skal lage problem av ingenting! 

Jeg er ikke nødvendigvis krenka.  Bare sliten av den følelsen dette gir meg. 

Men ja. Dette er jo bare bagateller så det er utrolig teit å skulle la det skape urolighet i forholdet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er min særboer også når jeg er hos han, så nå har jeg lært å gjøre ting på hans måte.

Stress🙈

Anonymkode: df8c0...440

Skrevet

Han er min drømmemann!

Tenk å ha en som er så glad i orden!

Når han flytter på ting uten å bli sur så er det vel greit?

Jeg skjønner at det blir litt mye, men samtidig er dette 1000 ganger bedre enn en som ikke rydder! Jeg har prøvd begge deler og de som ikke rydder er det verre med!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

På meg så virker det jo som om han er nøye andre veien, også? Når han er hos deg så respekterer han at du kanskje har dine metoder, og spør deg? Så det virker jo til at han bare er vant med å ha et system, og forventer at andre har sine systemer. 

Skjønner dog at det kan bli slitsomt. Jeg regner med at han kanskje har bodd alene i noen år? Mange som blir litt sære med årene. 

Anonymkode: 7f5ba...b62

• Liker 8
Skrevet

Så lenge han bare gjør det hjemme hos seg selv, uten å klage eller kritisere ville jeg bare latt det gå. Jeg har bodd alene i mange år og gjør veldig mye på min sære måte helt uten å tenke over det (og sannsynligvis i mye større grad enn jeg er klar over). Ikke fordi min måte er det eneste riktige, det er bare vane og automatikk, og jeg kunne sikkert rettet på ting folk gjorde hjemme hos meg og knapt være klar over at jeg gjorde det. Jeg tok meg i det i siste øyeblikk en gang en venninne plukket fram en kjele fra kjøkkenskapet mitt for å lage kakao og min umiddelbare tanke var å innvende at det var ikke det som var kakaokjelen... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er hans hus, han må såklart få velge hvordan han vil ha det der. 

Anonymkode: de89f...453

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han virker kontrollerende, og det er noe jeg ikke takler. 

Anonymkode: 890fe...df1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg prøvde så godt jeg kan å se objektivt på det, men jeg tror jeg er på akkurat samme måte som han 🙊 Jeg vil ha bestikket sortert på en bestemt måte i oppvaskmaskinen. Jeg hater å drikke av tynne krus, og ingen trenger å lage seg så viktig at de må lade sin ekle, bakteriefylte mobil på kjøkkenbenken. Legg den et sted der den ikke er i veien og ikke gjør at noe annet må flyttes på. 

Anonymkode: 4aa95...008

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min også. Perfeksjonist og alt det der. Han vet det selv, men jeg er blitt ganske sjuk av det etter mange år, og er på vei ut. Jeg er ikke sånn i det hele tatt... 😔 Dette forholdet hadde jeg ikke orka. 

Anonymkode: 264e0...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

generelt er han et ordensmenneske

Ordenmenneske? Han har vel en diagnose..

Anonymkode: e8f8a...dd8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å leve med et menneske som har tvangstanker om intrekate mystiske systemer og går å retter på deg fordi du gjør noe feil. Tror ikke du har peiling på hvordan ts har det. 

Anonymkode: e8f8a...dd8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som drømmemannen. Det er hans hjem, så du har to valg slik jeg ser det: lære deg å gjøre ting på hans måte eller innse at dere to ikke er noen god match. Å flytte sammen er ingen god ide

Anonymkode: 091a6...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...