Gå til innhold

Han sjekker opp alt jeg gjør!

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp meg
Skrevet

:tristbla: Har en samboer som jeg har bodd sammen med i to år.

Han har tidligere sneket litt på telefonen min når jeg ikke har sett det og vært småsjalu. I det siste har ting ikke gått så bra mellom oss fordi han har løyet veldig mye til meg og ført meg "bak lyset".

Nå har han begynt å sjekke internettloggen min (ja han kommer sannsynligvis til å lese dette også..!) msn-logg og tar mobilen min mens jeg sover. I tillegg har han skrevet sms til venner av meg for å sjekke hvor jeg har vært osv. :frustrert:

Jeg har ikke gjort noe mot han, og føler at dette er urettferdig så det holder!

Vet ikke om jeg orker mer av han nå, er som å være under et forstørrelsesglass konstant! Må passe meg for alt! :tristbla:

Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Har prøvd å konfrontere ham med det flere ganger, men det hjelper ikke.

Vurderer å flytte ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom problemet eskalerer istede for å bli bedre etter at du har snakket med ham tror jeg han må få professjonell hjelp hvis dette skal få noen lykkelig utgang. Sykelig sjalusi er ikke noe man kan leve med, og kan , i et "worst case scenario", få fatal utgang. Uansett er det forferdelig hemmende for den som utsettes for sjalusien, og de sjalu parten har det vel ikke akkurat godt med seg selv heller. Spørsmålet er vel om du er så bundet til ham at du vil bli og prøve å hjelpe ham, eller om det er best å komme seg vekk først som sist, og be ham skaffe seg hjelp når du drar.

Skrevet

hvis det ikke nytter å snakke med han om det så hadde jeg bare gått ifra han...det blir nok ikke bedre med tiden..

Skrevet

Kom deg unna! Jeg har selv en mann som går igjennom laptopen min, logger, cacher og gud vet hva, sjekker mobilen dersom han får sjansen, sjekker ut hvor jeg er, sender en taxi over for å se om bilen står der han tror jeg er, sitter utenfor huset jeg er på besøk i, ringer meg konstant når jeg er sammen med andre...

Jeg har iallefall fått nok :frustrert: I begynnelsen så bare lo jeg av det, synes det var litt småsykt men det var ikke så kontrollerende og ikke truende så jeg valgte å overse det hele. Nå, som vi har hatt en tøff periode i ekteskapet, har paranoian hans tatt helt av og den kontrollerende atferden likeså. Det vil nok skje med din også, grepet vil bare strammes og strammes til du gir opp eller du kvinner deg opp og forteller hva du synes om slik trakassering. Det blir ikke bedre, desverre, bare verre.

Gjest filosofia
Skrevet

Jeg har lite forståelse og tolmod med slikt. Jeg hadde gått ut av forholdet og flyttet.

Gjest Gjest_Tuppelure_*
Skrevet

Eeeeeehhh...

Det første som slår meg er at tillit er fundamentalt i et forhold. Man stoler 100 prosent på hverandre inntil en av partene evt. gir (god) grunn til noe annet.

Du sier at det ikke er noen grunn til at samboeren din ikke skal stole på deg, og derfor synes jeg at oppførselen hans er noe som du ikke skal gidde å finne deg i.

Men: Det viktige her er at det er HAN som er sjalu, og derfor er det HAN som har et problem. Følgelig er det han som må være villig til å gjøre noe, og det høres jo ut som at det er ganske drastiske greier som må til, ut ifra det du skriver.

Samtidig går jo hans problem ganske kraftig ut over deg. Og som sagt, dette er ikke noe du trenger å godta.

Tror rett og slett at jeg ville tatt (nok) en skikkelig alvorsprat, og gjort det klinkende klart at dere ikke kan fortsette å ha det sånn. Tror også at jeg ville ha krevd et svar på hva det er som gjør at han ikke stoler på deg?

Og for all del, la deg ikke lure til å tro at han er sånn fordi han elsker deg så høyt. Sjalusi av dette kaliberet har ikke noen ting med kjærlighet å gjøre!

Gjør det krystallklart at situasjonen er uholdbar for deg, og spør ham hva han mener bør gjøres. Hvis han mener at det ikke eksisterer noe problem... Vel. Da bør du snarest finne ut om du orker å ha det slik.

Hvis han viser oppriktig vilje til å forandre på ting, og gjør det som må til (terapi, eller hva det nå måtte være), så kan du jo se an ting litt...?

Skrevet

Det må være en fortvilende situasjone, både for deg og mannen din. Han gjør jo ikke dette for å være "slem" mot deg, men han har nok seriøse problemer med å kunne stole på deg. Du i din tur har jo heletiden to øyne i nakken som sjekker hva du gjør til enhver tid... ikke holdbart for noen av dere.

I første omgang synes jeg du skal prøve å prate med han, løse det ved at dere kanskje går til en samtale-terapeut eller noen samlivseksperter.

Løser ikke dette noe som helst heller, så må man begynne å tenke på seg selv... og da kanskje avbryte forholdet for en stund.. men det er selvfølgelig "last resort" slik jeg ser det da.

Men om du ikke har vært utro mot han tidligere eller gjort et eller annet som gjør at han har mista mye av tillitten sin mot deg, så vil jeg si at det blir sykelig det han gjør.

Uansett, han har det nok ikke lett... han er tydligvis livredd for å miste deg, og det er jo den frykten som kan drive enkelte menn til å "kontrollere" slik heletiden.

Håper det ordner seg til det beste for deg og han. :)

Skrevet

Jeg hadde nok ikke klart å ha det sånn nei, men hva du bør gjøre med det er opp til deg.

Skrevet

Jeg hadde ikke orket å leve slik, og hadde derfor avsluttet forholdet. Om han ikke vil høre på deg, er det jo komplett umulig å forbedre seg også da. Derfor tror jeg det bare vil bli verre.

En kan jo begynne å lure på om det er han som driver med noe, siden han er så misstenksom som han er. Du sier jo at han har løyet for deg, så kanskje det er han som er det Råtne egget". Mye lettere å legge det over på deg, i stedet for å ta ansvar selv.

Skrevet

Enig med Piper, tror han har noen "svin på skogen"..!

Skrevet

Du har det ikke lett.

Har vært i samme situasjon ( med eksen min.)

Og jeg kan bare si at

det blir ikke bedere, men verre og verre.

Eksen min hadde rotet med sitt,

og dermed var han redd for at jeg gjorde det samme.

han var rett og slett over-sjalu.

Jeg tenkte også mye på å flytte, men så var jeg jo så glad i han...

moren min hjalp meg tilslutt.

Vi pakket og jeg dro - har "sett meg tilbake" mang en gang.

og innsett at det var ikke noe godt liv.

heller singel enn "forfulgt."

Men den som har ringte og savnet meg...det var han.

Nå er jeg gift og har to barn.

Flyttet fra byen.

Han sluttet ikke å ringe før barna var noen år.

Mitt råd til deg er:

Pakk tingene dine og flytt.

Har liten tro på at de kan forandre seg.

Da må de ivertfall få seg en "sterk" dame,

så han rett og slett ikke tør å sjekke alt hun gjør.

Jeg er ikke sterk nok til å stå imot slik behandling,

og - ikke for å fornærme deg -

siden det blir verre, er du nok ikke sterk nok.

Jeg vil også tro at han "surrer med noe på si..."

og du fortjener noe bedere enn det.

Vær sterk!

ønsker deg lykke til.

klem ceca ;)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for mange gode svar!

Jeg har idag satt inn annonse i avisen, hengt opp lapper og sagt ifra til alle kjente om at jeg er intr. i en leilighet!

_skal_ flytte.

Det kommer aldri til å bli bedre. Han er på fest i dette øyeblikk og jeg ringte han fordi han har lovet å kjøre meg og svigermor til Ikea imorgen tidlig, men det var ei jente som tok telefonen og mannen min var visst ganske så dritings.

Tror ikke han oppfattet at det var jeg som ringte for han kallte jenta for "søta" og slike ting... :tristbla:

Huff.. det skal ikke være lett

Skrevet

oj,oj, :kjempesinna:

pakk noen klær og toalettsaker og dra i kveld.

Til en venninne du kan bo litt hos, foreldrene dine...

klem ceca ;)

Skrevet

jaja, nå har han selvfølgelig vært inne å lest det jeg hadde skrevet ovenfor og han har gått fullstendig i lufta og vil kaste meg ut.

Han mener visst (skjønnte det ikke helt) at jeg har hengt han ut på nettet. Noe jeg absolutt føler at jeg ikke har gjort siden dette er 100% anonymt, ikke sant?

I tillegg til at han er forbanna for dette så tror han at jeg har noe på gang med en annen, noe jeg _I K K E_ har! Er det så vanskelig å forstå?? :grine:

Skrevet

Så flott å høre at du har tatt initiativ til å flytte, det tror jeg virkelig du har godt av. Jeg har selv en eks som var langt over linja for hva som er akseptabelt og ikke. Kort fortalt så fikk jeg ikke gå ut uten han, hverken med venninner eller andre på grunn av faren for at jeg kunne bli lagt an på/treffe noen andre. Jeg fikk ikke klippe håret mitt kort for jenter skal ha langt hår, jeg fikk ikke gå i støvletter,stroppetopper eller korte skjørt (og JA, mannen er så norsk som han kan få blitt).

Dette forholdet varte i 4 år og var et helvete fra begynnelse til slutt, og herregud som jeg angrer for at jeg ikke gikk før jeg gjorde.

Har du ingen venninner/familie du kan bo hos mens du venter på å finne en leilighet? Kjenner jeg typen riktig kommer han til å gjøre sitt for å "bearbeide" deg til å bli.

Jeg vet hvor tøft det er å gå fra en person man har følelser for, men enkelte ganger så er det til det beste. Og tillit er som noen andre her har påpekt, alfa og omega i et forhold.

Kom deg bort jente :dagens-rose:

Skrevet
jaja, nå har han selvfølgelig vært inne å lest det jeg hadde skrevet ovenfor og han har gått fullstendig i lufta og vil kaste meg ut.

Han mener visst (skjønnte det ikke helt) at jeg har hengt han ut på nettet. Noe jeg absolutt føler at jeg ikke har gjort siden dette er 100% anonymt, ikke sant?

I tillegg til at han er forbanna for dette så tror han at jeg har noe på gang med en annen, noe jeg _I K K E_ har! Er det så vanskelig å forstå??  :grine:

Til Sambo til Trådstarter!

Hva oppnår du ved å kontrollere alt hun gjør? Jo at hun flytter. Kanskje dette innlegget burde gi deg en pekepinn på at det du gjør er LANGT over streken, og h eller få hjelp for sjalusien din. Det er nemlig ikke normalt å ikke stole på den man er glad.

Mvh

Skrevet

Takk alle sammen for gode og støttende svar. :klem:

Det er fryktelig tungt å skulle gå fra ham, er jo så vanvittig glad i han! Det er ingenting jeg heller vil enn at alt skulle vært bra mellom oss.. men slik som det er blitt, føler jeg at det er best å være borte fra ham. Det er jo ikke kun sjalusien som har mørkelagt forholdet. Andre faktorer spiller en stor rolle. :tristbla:

Alt ordner seg til slutt, ikke sant? :sjenert:

Skrevet

Be om politibekyttelse i forbindelse med bruddet. Denne mannen er troendes til hva som helst.

Skrevet

Kom deg unna fortere enn fort! Ikke noe å samle på ensom ikke kan stole på deg.

Be om politibekyttelse i forbindelse med bruddet. Denne mannen er troendes til hva som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...