Gå til innhold

sykepengerettigheter og plassering av ulønnet permisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noe som vet om man fortsatt har rett til sykepenger i ulønnet permisjon, dersom denne tar mellom lønnet permisjon?

Dersom man for eksempel tar mødre/fedrekvote, deretter 10 uker lønnet, deretter fellesperiode+ferie, har man da rett til sykepenger i den ulønnede permisjonen? Eller må den ulønnede permisjonen tas på slutten for at dette skal gjelde? Fra Tekna:

For å få sykepenger i ulønnet permisjon må altså den ulønnede permisjonen tas umiddelbart etter den betalte foreldrepermisjonen.

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/

Anonymkode: 8d306...2be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og: er det slik at til tross for at man skulle ha rettigheter i ulønnet permisjon, så mistes rettighetene i 4 uker når man starter å jobbe etter ulønnet ferie, siden de da må opparbeides igjen? 

Dersom man tar ferie mellom ulønnet og start på jobben igjen, vil det påvirke noe?

AnonymBruker
Skrevet

spør nav foreldrehjelp på Facebook eller kontakt nav direkte 😊

Anonymkode: aff06...819

AnonymBruker
Skrevet

Sykepenger må komme direkte etter betalt permisjon eller betalt ferie. 

Anonymkode: f4de5...541

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

spør nav foreldrehjelp på Facebook eller kontakt nav direkte 😊

Anonymkode: aff06...819

NAV Foreldrepenger har ikke noe med sykepenger eller ulønnet permisjon å gjøre. 

Ring NAV, TS. 

Anonymkode: 12669...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har chatta med NAV nå. For å svare på mine egne spm:

Hei! Er det noe som vet om man fortsatt har rett til sykepenger i ulønnet permisjon, dersom denne tar mellom lønnet permisjon?

Dersom man for eksempel tar mødre/fedrekvote, deretter 10 uker lønnet, deretter fellesperiode+ferie, har man da rett til sykepenger i den ulønnede permisjonen?

Det virker ikke slik: https://www.facebook.com/photo?fbid=322569576578192. Sitat fra NAV foreldrepenger:

- Ja, du kan ha ulønnet permisjon innimellom foreldrepengene, men da får du vanligvis ikke sykepenger hvis du blir syk. Blir du syk mens du har foreldrepenger, kan du få sykepenger.

Så det er viktig å legge den ulønnede permisjonen etter den lønnede, og ikke innimellom. Leste i en annen tråd at det er uvisst om det bare gjelder ens egen permisjon, eller om ulønnet permisjon må komme etter mors og fars samlede permisjon. Tolkningsspørsmål som etatene ikke kunne bli enige om.

Og: er det slik at til tross for at man skulle ha rettigheter i ulønnet permisjon, så mistes rettighetene i 4 uker når man starter å jobbe etter ulønnet ferie, siden de da må opparbeides igjen? 

Dersom man tar ferie mellom ulønnet og start på jobben igjen, vil det påvirke noe?

Her tolker jeg det slik at retten til sykepenger under sykemelding mistes ikke dersom man har tatt ulønnet etter lønnet permisjon. Men det å kunne jobbe minst en dag etter permisjonen har en potensielt stor betydning. Som NAV Foreldrepenger sier det:

Jeg har hatt foreldrepenger og ulønnet permisjon. Jeg har vært på jobb i 2 dager og er nå syk. Får jeg sykepenger?
- Ja, da kan du få 100% sykepenger, men ikke før dag 15 etter du ble syk.

Jeg har hatt foreldrepenger og ulønnet permisjon. Jeg ble syk den dagen jeg skulle ha begynt på jobb igjen. Vil jeg få 100% sykepenger?
- Nei. Hvis du ikke rekker å begynne å jobbe før du blir syk, kan du få 65% sykepenger fra dag 15.

I forhold til egenmelding så er det annerledes. Uansett om du tar lønnet eller ulønnet permisjon så mister man retten til egenmelding. Se artikkel fra leder.no: https://www.leder.no/sykefravaer/egenmelding/artikkel/Egenmeldingsrett-etter-foreldrepermisjon

Etter foreldrepermisjon og andre lovbestemte permisjoner må arbeidstakeren være tilbake i arbeid i 4 uker før vedkommende har rett på sykepenger eller omsorgspenger fra arbeidsgiver

Det som er en liten "hack" er at perioden for å opparbeide rettigheter igjen starter før ferien, dersom man jobber minst én dag før man tar ferie:

En forutsetning for at ferie skal regnes med i opptjeningstiden er at arbeidstaker har gjenopptatt arbeidet minimum en dag etter permisjonen, før ferien tas ut. Der man tar ferie umiddelbart etter permisjonstiden, vil ferien ikke regnes som opptjening. Opptjeningen på 4 uker vil i slike tilfeller starte først etter at ferien er avviklet og arbeidet igjen gjenopptas.

Så lessons learned:
* Ta ulønnet permisjon etter lønnet, ikke innimellom. Innimellom vil føre til tap av retten av sykepenger dersom du skulle bli syk i den ulønnede permisjonen. 
* Dersom ferie etter ulønnet eller lønnet permisjon, ta minst en arbeidsdag før ferie for å bruke ferien på å opparbeide retten til sykepenger igjen

MERK: Jeg er ingen fagperson på dette. Og det kan inneholde feil. Sjekk med NAV hvis du vil være sikker, og ikke stol blindt på det du leser på kvinneguiden (jeg har brent meg på det før, vedrørende foreldrepenger).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har chatta med NAV nå. For å svare på mine egne spm:

Det virker ikke slik: https://www.facebook.com/photo?fbid=322569576578192. Sitat fra NAV foreldrepenger:

Så det er viktig å legge den ulønnede permisjonen etter den lønnede, og ikke innimellom. Leste i en annen tråd at det er uvisst om det bare gjelder ens egen permisjon, eller om ulønnet permisjon må komme etter mors og fars samlede permisjon. Tolkningsspørsmål som etatene ikke kunne bli enige om.

Her tolker jeg det slik at retten til sykepenger under sykemelding mistes ikke dersom man har tatt ulønnet etter lønnet permisjon. Men det å kunne jobbe minst en dag etter permisjonen har en potensielt stor betydning. Som NAV Foreldrepenger sier det:

I forhold til egenmelding så er det annerledes. Uansett om du tar lønnet eller ulønnet permisjon så mister man retten til egenmelding. Se artikkel fra leder.no: https://www.leder.no/sykefravaer/egenmelding/artikkel/Egenmeldingsrett-etter-foreldrepermisjon

Det som er en liten "hack" er at perioden for å opparbeide rettigheter igjen starter før ferien, dersom man jobber minst én dag før man tar ferie:

Så lessons learned:
* Ta ulønnet permisjon etter lønnet, ikke innimellom. Innimellom vil føre til tap av retten av sykepenger dersom du skulle bli syk i den ulønnede permisjonen. 
* Dersom ferie etter ulønnet eller lønnet permisjon, ta minst en arbeidsdag før ferie for å bruke ferien på å opparbeide retten til sykepenger igjen

MERK: Jeg er ingen fagperson på dette. Og det kan inneholde feil. Sjekk med NAV hvis du vil være sikker, og ikke stol blindt på det du leser på kvinneguiden (jeg har brent meg på det før, vedrørende foreldrepenger).

Jeg regnet med det var svaret. For ulønnet permisjon i mellom betalt permisjon, går ikke som den lovfestede permisjonen man har rett på som forlenging av foreldrepermisjonen, men som en helt ordinær ulønnet permisjon fra jobb. For å ha rett på sykepenger i ulønnet permisjon må hensikten med permisjonen bortfalle. Tar du fri fra jobb uten lønn uten å ha lovfestet rett er det basicly bare fri, ergo ingen sykepengerettigheter. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg regnet med det var svaret. For ulønnet permisjon i mellom betalt permisjon, går ikke som den lovfestede permisjonen man har rett på som forlenging av foreldrepermisjonen, men som en helt ordinær ulønnet permisjon fra jobb. For å ha rett på sykepenger i ulønnet permisjon må hensikten med permisjonen bortfalle. Tar du fri fra jobb uten lønn uten å ha lovfestet rett er det basicly bare fri, ergo ingen sykepengerettigheter. 

Ikke sant, det kan være at ting har endret seg litt etter de nye reglene kom i oktober i fjor da. Det er hint om det i facebook-posten til NAV foreldrepenger:

Q: Og første punkt gjelder ikke for de med barn født før 01.10.21 

A: ...Nja, det stemmer nesten,

Takk for innspill her, for det er et godt og viktig poeng at foreldre ikke kan bruke ulønna perm som grunn til å sette foreldrepengene på pause, hvis barnet er født før vi fikk regelen om fri utsettelse 01.10.2021 👍
I akkurat dette innlegget har vi fokusert på rett til sykepenger hvis man har ulønna permisjon, ikke hvordan man kan ta ut ulønna permisjon.

Men der er faktisk tilfeller der foreldre med barn født før regelendringa 01.10.2021 også kan ha ulønna permisjon innimellom foreldrepengene 😮

Et eksempel på det er hvis mor har foreldrepenger først, så tar far/medmor ut litt av kvoten sin, og så fortsetter mor med foreldrepenger etterpå.

Da kan mor ha ulønna permisjon innimellom sine foreldrepenger, mens far/medmor har kvote.

Og den ulønna permisjonen mor har mens den andre har kvote, den kan påvirke mors sykepengerett 💡

Det kan like gjerne være far/medmor som har ulønna permisjon innimellom.

Hvis h*n har litt foreldrepenger først, så tar h*n ulønna perm mens mor har foreldrepenger, og så fortsetter h*n med foreldrepenger etter det.

Da kan den ulønna permen påvirke far/medmors sykepengerett.

Spør oss gjerne hvis noe rundt dette er uklart, for her vet vi at det er mye å holde styr på 😅

(første punkt var det med plasseringen av ulønnet innimellom permisjon). Men er ikke sikker, som svaret er gitt. Jeg kjenner jeg må ha en pause før jeg tyder alt det som står i posten 😄

AnonymBruker
Skrevet

De færreste trenger ikke sykmelding og sykepenger i ulønnet perm, det er jo når man skal tilbake på jobb det er viktig å sikre seg retten til sykepenger.  

Anonymkode: 89367...0a6

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

De færreste trenger ikke sykmelding og sykepenger i ulønnet perm, det er jo når man skal tilbake på jobb det er viktig å sikre seg retten til sykepenger.  

Anonymkode: 89367...0a6

Problemet oppstår vel hvis man blir langtidssyk under ulønnet permisjon uten rettigheter. Da er det ikke sånn at du automatisk får rettigheter den dagen arbeidsforholdet skulle ha startet igjen? Derfor er dette viktig tenke på. Dersom man har rett til sykepenger i ulønnet permisjon får man vel 66 % fra dag 15, inntil 52 uker (makslengde sykemelding). Det er jo en god slant det, kontra 0 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Men, det står jo at man mister sykepengerettigheter ved ulønnet permisjon over 4 uker. Kan man da ta 10 uker foreldrepenger, 4 uker ulønnet, 10 uker foreldrepenger, 4 uker ulønnet? Som et eksempel 😅 

Anonymkode: ddd2b...86b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...