Gå til innhold

Kan man bestille 45 min time hos fastlegen for å snakke om psykiske problemer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter en del psykisk og det er derfor tenkt at jeg skal snakke med fastlegen. Jeg tenker at jeg hadde trengt minst 45 min for å fått noe ut av samtalen og i det hele tatt klare å si noe som helst av betydning.

Anonymkode: 77386...abe

AnonymBruker
Skrevet

Da ringer du legekontoret og forteller at du trenger minst en dobbeltime. Men det høres ut som om du trenger henvisning til psykolog, og da pleier fastlegen å sette av litt tid slik at hen vet hva som må skrives i henvisningen.

Anonymkode: d1824...566

• Liker 5
Skrevet

Be om lege time og be han og henviser deg til psykolog. Dessverre er det ikke alltid lege kan hjelpe deg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ringer du legekontoret og forteller at du trenger minst en dobbeltime. Men det høres ut som om du trenger henvisning til psykolog, og da pleier fastlegen å sette av litt tid slik at hen vet hva som må skrives i henvisningen.

Skal hun ha 45 minutter så er det 4 legetimer hun trenger. 

Enklere å forklare situasjonen for legeassistensten/helsesekretæren, så gjør de sammen en vurdeling på hvor lang tid legen skal holde av.. 

Anonymkode: 67dfc...ddb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, skal ringe. Jeg har nettopp blitt avsluttet i behandling, så blir bare fastlegen jeg skal snakke med nå. 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (5 minutter siden):

Be om lege time og be han og henviser deg til psykolog. Dessverre er det ikke alltid lege kan hjelpe deg

Jeg har nettopp blitt avsluttet i behandling, så blir bare fastlegen jeg skal snakke med nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enklere å forklare situasjonen for legeassistensten/helsesekretæren, så gjør de sammen en vurdeling på hvor lang tid legen skal holde av.. 

Her er vanlig legetime 20 minutter, akutttimer er 10 minutter. 

Anonymkode: 8fafd...711

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter en del psykisk og det er derfor tenkt at jeg skal snakke med fastlegen. Jeg tenker at jeg hadde trengt minst 45 min for å fått noe ut av samtalen og i det hele tatt klare å si noe som helst av betydning.

Du må lære deg å bruke tiden bedre. Du kan skrive ned det du vil si eller spørre om på forhånd. Og ikke sløs bort tiden på smalltalk eller unødvendige detaljer. 

Anonymkode: 24d21...195

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos min fastlege er det maks 20 minutter, uansett. Man kan ikke bestille dobbeltime. Ventetid for å komme inn er ca 1,5 time på venterommet. Kan bare bestille time kvelden før, via app. Ikke via telefon eller fram i tid. 

Anonymkode: 2f648...506

AnonymBruker
Skrevet

En vanlig legetime er på 15 min.. men det varierer jo avhengig av hva det er en kommer med. 
Jeg fikk tilbud om å bruke fastlegen da han sa jeg ikke kom til å bli prioritert hos psykolog grunnet ventetid og prioriteringsliste. 
Det er overhode ikke det samme. 
Fastlegen stiller ikke de riktige spørsmålene og en får ikke gjort annet enn å tømme ut litt frustrasjon mens han sitter der ganske taus. Jeg spør han hva han tenker, bare for å få litt tilbake.. da svarer han med a; ok, jeg skriver sykmeld i to uker til. Da kan du gå turer i skog og mark og passe på å sove nok. 
Han fungerer ikke som noe psykolog akkurat.. 

Nå skal jeg på dialog møte hos NAV møte da jeg har vært sykmeldt i 8 uker. Da kommer jeg til å si at det er ingenting jobben kan tilrettelegge for meg da dette handler om noe helt annet. 
Kommer til å si jeg trenger noen å snakke med. 
Rike Norge som er på topp med sykmeldinger og likevel er det umulig å få samtale med en psykolog eller lignende. 
Å gå privat har de fleste ikke råd til 

Anonymkode: 9018a...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Hos min fastlege kan man  ikke bestille dobbelttimer (da tror jeg alle hadde gjort det), men legen kan sette opp dobbelttimer selv. Ring til legekontoret og forklar at du ønsker henvisning til psykolog og derfor trenger dobbelttime. Får du det ikke, kan kanskje fastlegen sette opp en dobbeltime på neste konsultasjon. 

Jeg har også brukt fastlegen min for hjelp til psykiske problemer, men da som oftest i kombinasjon med psykiater/kommunal oppfølging.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: b74d9...a0f

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Holder med 2-3. Det vanlige er 15-20 mim per time 

Anonymkode: 1a279...b60

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde noen timer hos fastlegen etter at han henviste meg til DPS mens jeg ventet på å komme inn.

Anonymkode: a100a...fad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det kan du, men bør kanskje kartlegges av legen først. Du kan jo feks ringe kontoret og si at du har det vanskelig og trenger å snakke med legen din om det, at du kanskje trenger en dobbel time.. 

Legen kan kanskje foreslå at du møter ham/henne til samtaler der 😊

Anonymkode: c02eb...3d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...