AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #1 Skrevet 17. mai 2022 Jenta vår har gått i sykehusbarnehage fra hun var ett år, og kjenner sånn sett ingen som hun skal begynne på skole med. De fleste rundt her prioriterer playdates med barna som allerede går i samme bhg, så det er litt vanskelig å komme inn i miljøet.. Datteren vår har ett år igjen i barnehage før skolestart. Vi ser at det er ledige plasser i barnehagen her vi bor, om hvis vi bytter så vil hun da bli kjent med de hun skal på skole med... Hadde dere byttet? Hvorfor/hvorfor ikke? Vi er sånn passelig fornøyde med barnehagen hun går i nå. Anonymkode: f38b2...0a2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #2 Skrevet 17. mai 2022 Det kommer litt an på hvordan dere bor. Er det sånn at så å si alle i den barnehagen der dere bor skal begynne på samme skole? Eller er det sånn at det går barn fra tre barneskoler der? Hvis det går barn som skal på mange skoler der, så tenker jeg at jeg ikke ville byttet. Da risikerer hun å knytte seg til noen hun ikke skal gå videre med uansett. Men hvis det er sånn at stort sett alle skal på samme skole, så blir det litt annerledes. I tillegg er det enklere for henne å leke ute med barn hun kjenner fra barnehagen. Så jeg heller definitivt mot å bytte, med mindre barna spres for alle vinder etterpå. Anonymkode: 8c384...f22 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #3 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer litt an på hvordan dere bor. Er det sånn at så å si alle i den barnehagen der dere bor skal begynne på samme skole? Eller er det sånn at det går barn fra tre barneskoler der? Hvis det går barn som skal på mange skoler der, så tenker jeg at jeg ikke ville byttet. Da risikerer hun å knytte seg til noen hun ikke skal gå videre med uansett. Men hvis det er sånn at stort sett alle skal på samme skole, så blir det litt annerledes. I tillegg er det enklere for henne å leke ute med barn hun kjenner fra barnehagen. Så jeg heller definitivt mot å bytte, med mindre barna spres for alle vinder etterpå. Anonymkode: 8c384...f22 Alle barna i barnehagen der vi bor skal begynne på den samme skolen. Men det som holder oss mest igjen er jo at jenta vår er trygg i den barnehagen hun går i nå.. Samtidig så tenker vi at det hadde vært kjekt å bli bedre kjent med de hun skal begynne på skole med. Jeg heller mot å bytte, mens mannen min er skeptisk til to store endringer for datteren vår på to år (både bhgbytte og skolestart). TS Anonymkode: f38b2...0a2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #4 Skrevet 17. mai 2022 Jeg har vært i nesten samme situasjon som deg, og vi valgte å ikke bytte da barnet vårt trives så godt i barnehagen det går i nå. Skolestart blir en stor forandring uansett om de kjenner noen eller ikke. De får fort nye venner og tilpasser seg fort, så jeg ville spart henne for den forandringen siste året i tillegg 🙂 Anonymkode: 49780...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #5 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle barna i barnehagen der vi bor skal begynne på den samme skolen. Men det som holder oss mest igjen er jo at jenta vår er trygg i den barnehagen hun går i nå.. Samtidig så tenker vi at det hadde vært kjekt å bli bedre kjent med de hun skal begynne på skole med. Jeg heller mot å bytte, mens mannen min er skeptisk til to store endringer for datteren vår på to år (både bhgbytte og skolestart). TS Anonymkode: f38b2...0a2 Vi gjorde det slik og var veldig fornøyde med det valget. Et helt år ekstra sammen er mye felles historie for så små barn. Spiller nok ikke så mye rolle for dem ved skolestart om de har kjent dattera di i ett, to eller tre år. De husker jo max to år tilbake 👍 Siden de fleste begynner på samme skole i den nye barnehagen, slik en bruker over spør etter, ville jeg gjort byttet og investert i trygge relasjoner før skolestart. Anonymkode: 5c9a2...755 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Jeg byttet, og det er enklere nå enn senere i løpet.. Anonymkode: b9398...b65
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har vært i nesten samme situasjon som deg, og vi valgte å ikke bytte da barnet vårt trives så godt i barnehagen det går i nå. Skolestart blir en stor forandring uansett om de kjenner noen eller ikke. De får fort nye venner og tilpasser seg fort, så jeg ville spart henne for den forandringen siste året i tillegg 🙂 Anonymkode: 49780...a9e Samme her. Visste også at hun hadde det veldig bra i barnehagen hun var i, mens det var litt mer frynsete rykte på den som er i skolekretsen. Angrer ikke på valget! Anonymkode: 61f41...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 Vi ble frarådet dette av vår barnehage, ungen vår hadde danner sterke relasjoner med barn og voksne, dumt å bryte opp disse et år før skolestart. Da blir det en ekstra unødvendig forandring /oppbrytning. De blir uansett kjent med klassekameratene, barn har lett for å få mye venner. Anonymkode: 7a7b5...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 Hvis dere har tenkt å holde kontakten med barn i nåværende barnehage hadde jeg latt barnet bli, hvis dere fra 1. klasse kun vil holde dere til klassevenner og naboer hadde jeg byttet. Min eldste flyttet langt siste året i barnehagen og er fortsatt venn med 2/3 gutter fra barnehagen som begynte på samme skole. Barnehagen ligger bra an for pendling så barn ble fordelt på 4 skoler (2 km til hver skole) Her byttes klassene gjerne om flere ganger på barneskolen så det blir nok omvekslinger etter hvert også. Anonymkode: f97f8...ab7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 Fordelen med å bytte er at det er enklere for både henne og dere å bli kjent med de andre i barnehagen før skolestart. Jobber i barnehage, har opplevd begge deler flere ganger, det pleier alltid å gå bra. Ulempen er jo at det da kommer to store forandringer på kort tid, først ny barnehage hvor hun "mister" venner, så overgang til skole hvor hun også kommer til å "miste" en del venner. Dessuten vil jeg tippe de som er i den nye bhg nå er ganske sammensveiset og derfor ikke alltid like lett å bli en del av gjengen. Men det kommer helt ann på ungen deres, er hun forsiktig eller er hun tøff sosialt. Unger er jo forskjellige, for noen er et barnehagebytte fullstendig uproblematisk, for andre blir det skikkelig hardt. Dere vet best hvordan ungen vil takle det. Anonymkode: 30062...0f4
Arkana Skrevet 19. mai 2022 #11 Skrevet 19. mai 2022 Jeg hadde ikke byttet. Jeg ville prioritert at hun fikk være med vennene sine siste året i barnehagen. I tillegg kan det bli vanskelig å komme inn i en etablert barnehagegjeng for bare ett år samt at hun bare ett år etter nytt miljø får enda et nytt miljø ved skolestart. Skolestart er en stor forandring i seg selv og skolen bruker mye tid på det sosiale og å skape vennskap så jeg ville ikke vært bekymret for at hun ikke kjenner noen av skolestarterne på deres skole. Alle mine tre barn gikk i barnehager hvor det ikke var noen andre som skulle begynne på samme skole som dem og det har vært helt problemfritt. De har alle raskt fått seg venner på skolen og alltid trivdes og trives kjempegodt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #12 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis dere har tenkt å holde kontakten med barn i nåværende barnehage hadde jeg latt barnet bli, hvis dere fra 1. klasse kun vil holde dere til klassevenner og naboer hadde jeg byttet. Min eldste flyttet langt siste året i barnehagen og er fortsatt venn med 2/3 gutter fra barnehagen som begynte på samme skole. Barnehagen ligger bra an for pendling så barn ble fordelt på 4 skoler (2 km til hver skole) Her byttes klassene gjerne om flere ganger på barneskolen så det blir nok omvekslinger etter hvert også. Anonymkode: f97f8...ab7 Nærskolen er liten, slik at det blir kun en klasse de neste 7 årene. Flesteparten av barna kommer fra denne nær-barnehagen som vi vurderer å flytte henne til. Hun kommer til å miste kontakten med nesten alle barna hun går sammen med nå, da sykehusbarnehagen har barn fra alle kanter. Det er kun to gutter som skal på samme skole som henne og de leker hun dessverre aldri med, da de er veldig forskjellige. Men ja, hun er jo så trygg i barnehagen... Og da blir det to store overganger i stedet for en 🤔 Det er ikke lett og det er åpenbart ikke noe fasitsvar. Ikke engang mannen min og jeg blir enige 😅 TS Anonymkode: f38b2...0a2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #13 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fordelen med å bytte er at det er enklere for både henne og dere å bli kjent med de andre i barnehagen før skolestart. Jobber i barnehage, har opplevd begge deler flere ganger, det pleier alltid å gå bra. Ulempen er jo at det da kommer to store forandringer på kort tid, først ny barnehage hvor hun "mister" venner, så overgang til skole hvor hun også kommer til å "miste" en del venner. Dessuten vil jeg tippe de som er i den nye bhg nå er ganske sammensveiset og derfor ikke alltid like lett å bli en del av gjengen. Men det kommer helt ann på ungen deres, er hun forsiktig eller er hun tøff sosialt. Unger er jo forskjellige, for noen er et barnehagebytte fullstendig uproblematisk, for andre blir det skikkelig hardt. Dere vet best hvordan ungen vil takle det. Anonymkode: 30062...0f4 Hun leker helst bare med noen få. Hun har ikke mange venner, hun vil heller ha noen få, gode venner. Dette er en utfordring som hun alltid har hatt; både bhg og vi prøver å få henne å leke med flere men hun trekkes alltid mot de samme 😕 Anonymkode: f38b2...0a2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #14 Skrevet 19. mai 2022 Er ikke sikkert dere blir like fornøyde med den andre barnehagen som dere er med denne. Jeg hadde holdt henne der hun var. Anonymkode: 31ca6...da2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #15 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 20.04): Alle barna i barnehagen der vi bor skal begynne på den samme skolen. Men det som holder oss mest igjen er jo at jenta vår er trygg i den barnehagen hun går i nå.. Samtidig så tenker vi at det hadde vært kjekt å bli bedre kjent med de hun skal begynne på skole med. Jeg heller mot å bytte, mens mannen min er skeptisk til to store endringer for datteren vår på to år (både bhgbytte og skolestart). TS Anonymkode: f38b2...0a2 Da holder jeg fast ved at jeg ville byttet. Nei, man vet ikke hva man kommer til nøyaktig, men verdien av å bli så stor at man kan begynne å leke ute alene, bli kjent med andre i nærområdet og å vite hvem man skal gå på skole med, den er stor. I tillegg vil jo alle relasjoner fra barnehagen bli brutt uansett. Like greit å gjøre det nå som om et år når hun er eldre. Hadde ikke vært i tvil her faktisk... Anonymkode: 8c384...f22
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #16 Skrevet 19. mai 2022 Vår datter var eneste barnet som kom fra sin barnehage, de andre i første klasse hadde gått i andre barnehager og kjente hverandre i stor grad fra før. Jenta vår kom aldri inn i noen solid gjeng (hun er i siste året av barneskolen nå), og hadde jeg kunnet velge, ville jeg ha latt henne gå siste året i bhg med de hun skulle begynne i klasse med. Det var sårt for henne å se de andre jentene løpe hånd i hånd første skoledag, og det var ikke noen av jentegjengene som hadde åpning for å ta med andre barn inn i varmen. Mens hun hadde flere venner i barnehagen som begynte på andre skoler. Men min datter er av den forsiktige typen, som ikke følte at hun kunne bryte inn i en gjeng og spørre om å få leke med dem. Har du et barn som er mer sosialt og miindre forsiktig, vil det sikkert gå bra uansett Anonymkode: 3e131...035
Paulinetta Skrevet 19. mai 2022 #17 Skrevet 19. mai 2022 Jeg hadde ikke byttet. Jeg hadde heller prioritert masse lek på skolens område, samt tidlig oppstart på Sfo.
Anonym90059005 Skrevet 19. mai 2022 #18 Skrevet 19. mai 2022 Det blir jo en overgang for henne uansett, enten møte alle nye barn som er delvis sammensveiset ved å bytte nå, eller utsette det og vente til skolestart og møte alle nye da. Kommer uansett ikke unna at det blir en overgang for henne, så spørs det om spiller noen rolle om gjør det nå eller ved skolestart. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #19 Skrevet 19. mai 2022 Det er vanskelig å vurdere, argumenter både for og imot og dere kjenner barnet deres best. Kan dele vår erfaring, vi hadde akkurat samme situasjon for sønnen vår, han var trygg i bhg men ingen som skulle begynne på samme skole som han og alle i nabolaget visste vi ville begynne i samme klasse på samme skole. Vi valgte å fortsette i gamle barnehagen. Det ble en tøff skolestart i fjor høst, han kjente naboene bare litt og det tok tid å bli trygg og kjent. Rundt høstferien gikk det seg til, og nå har han gode venner i klassen. Så et barnehagebytte kunne lettet skolestarten litt for ham, men har ingen betydning nå. Lykke til! Anonymkode: eb7ad...17b
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #20 Skrevet 19. mai 2022 Anbefaler deg å bytte barnehage så fort som mulig. I barnehagen er det voksne som passer på og duller med barna, men skoletiden er tøff om du ikke har venner.. Anonymkode: da9c9...b9d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå