Gå til innhold

Hva skal til for å ha en nasjonalitet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barna mine har dobbelt statsborgerskap. De er født i Norge av meg, som er norsk statsborger. Faren deres er ikke norsk statsborger og er heller ikke født i Norge, men flyttet hit som voksen. Barna har aldri bodd i fars hjemland. 

I dag i 17. maitoget ble hver skole ropt opp, det ble fortalt når skolen ble grunnlagt, hvor mange elever/ansatte og hvor mange nasjonaliteter. Landet barna har det andre statsborgerskapet fra, ble ikke nevnt. Men de faller kanskje ikke inn under den definisjonen? Jeg har alltid fortalt dem at de er fra begge land, men det stemmer kanskje ikke? 

Hva tenker dere andre? Hva vil det si å ha en nasjonalitet / komme fra et land? 

Anonymkode: 44792...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nasjonalitet er en tilhørighet til en nasjon eller et folkeslag, og kjennetegnes ofte av egen kultur og tradisjon. Nasjonalitet erverves ved fødsel på en nasjons territorium, eller gjennom arv etter forelder.

https://no.wikipedia.org/wiki/Nasjonalitet

Anonymkode: 15e0c...723

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nasjonalitet er en tilhørighet til en nasjon eller et folkeslag, og kjennetegnes ofte av egen kultur og tradisjon. Nasjonalitet erverves ved fødsel på en nasjons territorium, eller gjennom arv etter forelder.

https://no.wikipedia.org/wiki/Nasjonalitet

Glemte noe:

Er nasjonalitet og statsborgerskap det samme?

Nasjonalitet erverves ved fødsel på en nasjons territorium, eller gjennom arv (blod) etter forelder(e). I dagligtale brukes ofte nasjonalitet synonymt med statsborgerskap, som er et juridisk begrep, dog nasjonalitet ikke er et juridisk begrep, men et naturlig begrep uten juridiske tilknytninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva tenker du da, burde barna mine vært omfattet av skolens oppramsing av nasjonaliteter blant elevene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Statsborgerskap og pass. 

Når det gjelder barnetoget i Oslo, så er dette noe skolene selv sender inn til NRK. Det er skoler som kan inntregrering og er stolte av mangfoldet på skolen. Det er virkelig ikke noe negativt med dette. 

Anonymkode: c0c8e...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Statsborgerskap og pass. 

Når det gjelder barnetoget i Oslo, så er dette noe skolene selv sender inn til NRK. Det er skoler som kan inntregrering og er stolte av mangfoldet på skolen. Det er virkelig ikke noe negativt med dette. 

Anonymkode: c0c8e...5d5

Nei, jeg tenker ikke at det er noe negativt. Jeg bare lurer på om jeg kan/bør informere skolen om at barna mine faktisk har to statsborgerskap. I hverdagen er det ikke viktig og det har jo ingen praktisk betydning sånn sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nasjonalitet kan forstås både som synonym til etnisitet og som formell tilhørighet til en statsdannelse. Sistnevnte forståelse er avledet fra førstnevnte forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere synspunkter? Burde barn med dobbelt statsborgerskap, inkluderes i oversikt over nasjonaliteter på skolen? Selv om de aldri har bodd i landet? Det er snakk om et vestlig land og det er umulig å se forskjell på en person fra land A og B. Kulturelt er det også veldig likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at ikke barnas andre statsborgerskap inkluderes i oversikten over skolens nasjonaliteter. Ser ingen grunn til at det ikke skal inkluderes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...