AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #1 Skrevet 17. mai 2022 Jeg har kun såvidt smakt brie og synes smaken i seg selv er grei, men at den smaker lite. Hvilke hvitmuggoster synes dere er gode? Noen tips til noen jeg kan prøve? Anonymkode: 14282...9cf
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #2 Skrevet 17. mai 2022 Hvis du vil ha mer smak kunne kanskje blåmuggost vært noe? Anonymkode: 43211...075
Butter Skrevet 17. mai 2022 #3 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har kun såvidt smakt brie og synes smaken i seg selv er grei, men at den smaker lite. Hvilke hvitmuggoster synes dere er gode? Noen tips til noen jeg kan prøve? Anonymkode: 14282...9cf Bare et tips/spm. Har du kun smakt en type brie? Jeg er glad i oster med mye smak. Og er veldig glad i brie, men ikke alle. Hvor mye en brie smaker varierer veldig fra type til type. De typisk norskproduserte er milde i smak, de franske (særlig de du kjøper i ostedisken) er ofte langt kraftigere - og dess modnere dess mer smak. La de gjerne ligge over dato om du vil ha mye smak. Jeg er glad i brie som cour de lion og brie de Paris. Ellers de det camembert, men den ligner veldig på brie, synes jeg. Chevre som er på geitemelk smaker mye. Et annet tips dersom du har en mild brie er å spise sammen med en litt spicy chorizio eller annen spekepølse/skinke med mye smak. Da balanserer de hverandre
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #4 Skrevet 17. mai 2022 Butter skrev (1 minutt siden): Bare et tips/spm. Har du kun smakt en type brie? Jeg er glad i oster med mye smak. Og er veldig glad i brie, men ikke alle. Hvor mye en brie smaker varierer veldig fra type til type. De typisk norskproduserte er milde i smak, de franske (særlig de du kjøper i ostedisken) er ofte langt kraftigere - og dess modnere dess mer smak. La de gjerne ligge over dato om du vil ha mye smak. Jeg er glad i brie som cour de lion og brie de Paris. Ellers de det camembert, men den ligner veldig på brie, synes jeg. Chevre som er på geitemelk smaker mye. Et annet tips dersom du har en mild brie er å spise sammen med en litt spicy chorizio eller annen spekepølse/skinke med mye smak. Da balanserer de hverandre Tusen tusen takk for tips!😃 jeg er veldig ny med ost og tar imot alt du måtte ha av tips og råd!😃 jeg fikk prøvesmake noen i ostedisken for en liten stund siden og kjøpte med meg en liten bit av den ene, men den synes jeg smakte veldig lite. Og nå har jeg kjøpt en liten rund fra rema. Jeg får sjekke ut de du nevner!😃 hvis du har flere ostetips så må du bare dele!😍 Anonymkode: 14282...9cf
Butter Skrevet 17. mai 2022 #5 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusen tusen takk for tips!😃 jeg er veldig ny med ost og tar imot alt du måtte ha av tips og råd!😃 jeg fikk prøvesmake noen i ostedisken for en liten stund siden og kjøpte med meg en liten bit av den ene, men den synes jeg smakte veldig lite. Og nå har jeg kjøpt en liten rund fra rema. Jeg får sjekke ut de du nevner!😃 hvis du har flere ostetips så må du bare dele!😍 Anonymkode: 14282...9cf Bare hyggelig 😊😊. Men hvis du tørr å bevege deg utenfor brie og hvitmugg kan jeg, i likhet med forrige bruker, anbefale blåmugg. Også her vil der være store variasjoner mtp hvor kraftig smak det er, men generelt er det mer smak i blåmugg enn hvitmugg.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #6 Skrevet 17. mai 2022 Butter skrev (8 minutter siden): Bare hyggelig 😊😊. Men hvis du tørr å bevege deg utenfor brie og hvitmugg kan jeg, i likhet med forrige bruker, anbefale blåmugg. Også her vil der være store variasjoner mtp hvor kraftig smak det er, men generelt er det mer smak i blåmugg enn hvitmugg. Jeg smakte en bitteliten bit av en blåmuggost også, og den muggsmaken ble gjerne litt voldsom😄 lurer på om det var selbu blå jeg smakte på, men ikke helt sikker Anonymkode: 14282...9cf
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 Adobyen skrev (Akkurat nå): Jeg liker denne også Er chilismaken veldig dominerende? Eller smaker den ost også?😅 Anonymkode: 14282...9cf
Gjest Adobyen Skrevet 17. mai 2022 #9 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er chilismaken veldig dominerende? Eller smaker den ost også?😅 Anonymkode: 14282...9cf Den er litt sterk ja, men veldig god på ostefat med kjeks og annet. Det er mange forskjellige Castello oster, og mye godt. Jeg synes de er best når de er nye, altså lenge før utløpsdato. Det koster ikke så mye å smake litt forsiktig. Jeg smakte første gang på denne blant smaksprøver på Meny en gang 😋
baldrian Skrevet 17. mai 2022 #10 Skrevet 17. mai 2022 Jeg synes hvit castello (uten chili) og camembert er gode. Men jeg liker dem nye / ferske, så jeg er nok ikke ute etter så mye smak som du.
gohege Skrevet 17. mai 2022 #11 Skrevet 17. mai 2022 Generelt tips: vent til den er romtemperert før du spiser. Da smaker den mer fyldig
jukkapalme Skrevet 17. mai 2022 #12 Skrevet 17. mai 2022 Liker bare de mildere brievariantene. Hilsen ostepingla 😂
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #13 Skrevet 17. mai 2022 gohege skrev (9 minutter siden): Generelt tips: vent til den er romtemperert før du spiser. Da smaker den mer fyldig Tusen takk! Ja det har jeg forstått skal ha betydning😄 jeg er nok litt for sløv med det, men den fra ostedisken mener jeg jeg hadde ute i ca 1 time. Hvor lenge lar du de stå ute? Anonymkode: 14282...9cf
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #15 Skrevet 17. mai 2022 Det som gir en brie mye smak er upasteurisert melk. Så om du vil ha en som har mer karakter, prøv feks en brie de Meaux. En annen god ost er Brillat-Savarin - anbefales. Anonymkode: 27caa...1b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå